bagheera matrafan
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Remleiding gedemonteerd tot aan T-stuk van verdeling links-rechts, daar zat een stukje rubber in dat dienst deed als terugslagklep.
Probleem met remmen opgelost door oude remschijven te monteren, conclusie afgedraaide schijven zijn niet evenwijdig, gevolg: retour draaier.
Wiellagers terug ontdaan van vet en voorzien van een dikker lagervet, loopt als een tie................t.
Drie van de vier banden vervangen door banden van donorwagen, waren niet meer rond na opwarming. Waarschijnlijk toch binnenin verduurd. Dit veroorzaakte een zeer onaangenaam rijgevoel en veel hobbelen en schudden. Nu nog effen laten omleggen op de originele velgen en weer een probleem minder.
Probleem met remmen opgelost door oude remschijven te monteren, conclusie afgedraaide schijven zijn niet evenwijdig, gevolg: retour draaier.
Wiellagers terug ontdaan van vet en voorzien van een dikker lagervet, loopt als een tie................t.
Drie van de vier banden vervangen door banden van donorwagen, waren niet meer rond na opwarming. Waarschijnlijk toch binnenin verduurd. Dit veroorzaakte een zeer onaangenaam rijgevoel en veel hobbelen en schudden. Nu nog effen laten omleggen op de originele velgen en weer een probleem minder.
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Heeft iemand een id?? welke beschermingsplaten aan de onderzijde van de wagen origineel zitten.
Ik heb er ??n vooraan aan de bumper vastzitten, dan heb ik er nog ??n die midden onder de wagen zit.
Ik heb nog een kleine plaat midden onder de wagen, ter hoogte van de verwarmingsbuizen.
Zit er midden onder de wagen ook nog een plaat. Heb nog ??n polyester plaat van ongeveer een meter op een meter liggen maar heb zo de indruk dat hier een stuk vanaf is.
Ik heb er ??n vooraan aan de bumper vastzitten, dan heb ik er nog ??n die midden onder de wagen zit.
Ik heb nog een kleine plaat midden onder de wagen, ter hoogte van de verwarmingsbuizen.
Zit er midden onder de wagen ook nog een plaat. Heb nog ??n polyester plaat van ongeveer een meter op een meter liggen maar heb zo de indruk dat hier een stuk vanaf is.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dag Matrafan,
De meeste bagheera liefhebbers durven van deze kant geen foto te plaatsen!! Maar ik moet toegeven dat de onderkant er goed uitziet. Je hebt prachtig werk geleverd.
De platen zitten goed, maar vanachter zit normaal een kleine plaat aan de verwarmingbuizen, deze heb ik ook niet terug geplaatst. Ik zal eens kijken of ik een foto vind. Meestal zijn deze platen weggeroest, en bij mij was dat niet anders. De plaat zat er nog op maar dat was alles en ik vond het niet nodig om een nieuwe te maken.
De meeste bagheera liefhebbers durven van deze kant geen foto te plaatsen!! Maar ik moet toegeven dat de onderkant er goed uitziet. Je hebt prachtig werk geleverd.
De platen zitten goed, maar vanachter zit normaal een kleine plaat aan de verwarmingbuizen, deze heb ik ook niet terug geplaatst. Ik zal eens kijken of ik een foto vind. Meestal zijn deze platen weggeroest, en bij mij was dat niet anders. De plaat zat er nog op maar dat was alles en ik vond het niet nodig om een nieuwe te maken.

Matra Bagheera S - 1977
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Die platen zijn origineel door Matra geplaatst en daar hebben ze op de kering geen opmerking over te maken.
Als je de steenslag bedoelt daar kunnen ze wel moeilijk over doen. Ze gaan je vragen "is er gelast aan het chassis" Zeg dan NEE en ze doen er niet moeilijk over, of " ik heb deze wagen zo gekocht". Als je zegt dat er aan gelast is kan het zijn dat je de steenslag moet verwijderen. Dus wees op je hoede. Soms moet men liegen! Ik heb het ook meegemaakt met ??n van mijn vorige wagens (Opel GT) Met mijn bagheera heb ik gezegd? niet aan gelast?, resultaat geen probleem. Geen enkele opmerking.
Als je de steenslag bedoelt daar kunnen ze wel moeilijk over doen. Ze gaan je vragen "is er gelast aan het chassis" Zeg dan NEE en ze doen er niet moeilijk over, of " ik heb deze wagen zo gekocht". Als je zegt dat er aan gelast is kan het zijn dat je de steenslag moet verwijderen. Dus wees op je hoede. Soms moet men liegen! Ik heb het ook meegemaakt met ??n van mijn vorige wagens (Opel GT) Met mijn bagheera heb ik gezegd? niet aan gelast?, resultaat geen probleem. Geen enkele opmerking.

Matra Bagheera S - 1977
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dag Matrafan,
Deze plaat heb ik er niet onder zitten. Heb ik ze wel!!! Ik ken ze wel.
Waarschijnlijk als bescherming voor de waterslangen of tegen opslag van voorwerpen die anders in de buurt komen van de alternator en het draaiende gedeelte!!
Wie weet het met zekerheid??????????
PS: Prachtig werk, ziet er heel goed uit.
Deze plaat heb ik er niet onder zitten. Heb ik ze wel!!! Ik ken ze wel.
Waarschijnlijk als bescherming voor de waterslangen of tegen opslag van voorwerpen die anders in de buurt komen van de alternator en het draaiende gedeelte!!
Wie weet het met zekerheid??????????
PS: Prachtig werk, ziet er heel goed uit.

Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Ik dacht ook dat het een plaat is om de alternator tegen opspattend water en vuil te beschermen. Mijn type 1 heeft ze ook alleszins niet, maar het brengt me wel op een goed idee, net zoals de kunststof wielkuipen vooraan!
Prachtige Bagheera, trouwens, Matrafan! Nog ??n die goed gered is!
Bart
Prachtige Bagheera, trouwens, Matrafan! Nog ??n die goed gered is!
Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
- Ronny
- Posts: 103
- Joined: Sat Jun 09, 2007 10:11 pm
- Location: Waterlandkerkje (Zeeuws-Vlaanderen)
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Heeft iemand enig idee wat voor soort lak gebruikt wordt om de zwarte rand rondom de achterramen te spuiten.
Zou de ramen achter de deuren willen voorzien van een bredere rand omwille van schuurstrepen.
Heb proef gedaan met gewoon spuitbus satijn zwarte lak op de binnenkantvan het raam, het resultaat ziet er zeer goed uit aan de buitenzijde(blinkt).
Ook na uitharding van de lak is deze niet zo makkelijk te verwijderen.
Zou dit ook op termijn zo blijven of heeft iemand hier een andere ervaring mee?
Zou de ramen achter de deuren willen voorzien van een bredere rand omwille van schuurstrepen.
Heb proef gedaan met gewoon spuitbus satijn zwarte lak op de binnenkantvan het raam, het resultaat ziet er zeer goed uit aan de buitenzijde(blinkt).
Ook na uitharding van de lak is deze niet zo makkelijk te verwijderen.
Zou dit ook op termijn zo blijven of heeft iemand hier een andere ervaring mee?
-
- Posts: 4171
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Dit is het resultaat met de zwarte verf:

Het ziet er in het echt beter uit als op de foto.
Ik vind het nog niet zo slecht.
Heb in de voorruit langs de zijkanten luchtinslag in het raam.
Was aan het denken van hetzelfde te doen maar dan aan de buitenkant van het raam, maar moet dit nog eerst eens testen.

Het ziet er in het echt beter uit als op de foto.
Ik vind het nog niet zo slecht.
Heb in de voorruit langs de zijkanten luchtinslag in het raam.
Was aan het denken van hetzelfde te doen maar dan aan de buitenkant van het raam, maar moet dit nog eerst eens testen.
-
- Posts: 4171
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Heb het voorste raam aan de binnenzijde laten doen en nu is de luchtinsluiting pas goed zichtbaar.
Vandaar dat ik het aan de buitenzijde zou willen proberen, denk hierbij aan een blinkend zwarte lak met eventueel een vernislaag erover.
En het verbranden in de zon zal ik toch moeten afwachten,
heb nochthans autolak gebruikt wel uit een spuitbus maar dat zal wel oke zal zijn.
Vandaar dat ik het aan de buitenzijde zou willen proberen, denk hierbij aan een blinkend zwarte lak met eventueel een vernislaag erover.
En het verbranden in de zon zal ik toch moeten afwachten,
heb nochthans autolak gebruikt wel uit een spuitbus maar dat zal wel oke zal zijn.
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
Ik had verleden week hier een maat die ook luchtbellen begon te krijgen, ik vertelde hem ook om blinkende lak langs buiten toe te passen.
de ruit kan je toch niet repareren, maar dat wil niet zeggen dat het lelijk moet blijven.
Ik zou aanraden, Motip Rally Black blinkend, zorg dat de wagen warm staat en de spuitbus ook, ontvetten met aceton.
de ruit kan je toch niet repareren, maar dat wil niet zeggen dat het lelijk moet blijven.
Ik zou aanraden, Motip Rally Black blinkend, zorg dat de wagen warm staat en de spuitbus ook, ontvetten met aceton.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Vandaag eerste rondrit meegereden, nl. Eurigiorit van de Maaseikeroldtimerclub Maaseik.
Ongeveer 27O km gebold en ik moet zeggen goed verlopen.
All??n de motortemperatuur constant tussen 90? en 95? .
Ook de koelventilator heeft bijna contant gedraaid(na inbouwen van controlelamp). Zelf op een recht stuk van meerdere kilometers bleef de temp. hoog en de ventilator draaien.
Heb een vermoeden dat de oorzaak gezocht moet worden bij de radiator:
denk dat de warme lucht niet snel genoeg weg kan, heb nl. die wielkasten ingebouwd.
Morgen eens nazien of dit er iets mee te maken heeft.
Motor loopt goed alleen als ie door warm is moet ie eerst effe happen en dan trekt hij pas door.
Ongeveer 27O km gebold en ik moet zeggen goed verlopen.
All??n de motortemperatuur constant tussen 90? en 95? .
Ook de koelventilator heeft bijna contant gedraaid(na inbouwen van controlelamp). Zelf op een recht stuk van meerdere kilometers bleef de temp. hoog en de ventilator draaien.
Heb een vermoeden dat de oorzaak gezocht moet worden bij de radiator:
denk dat de warme lucht niet snel genoeg weg kan, heb nl. die wielkasten ingebouwd.
Morgen eens nazien of dit er iets mee te maken heeft.
Motor loopt goed alleen als ie door warm is moet ie eerst effe happen en dan trekt hij pas door.
-
- Posts: 189
- Joined: Sat Oct 13, 2007 9:47 pm
- Location: Leopoldsburg
Beste Matrafan,
Je kan misschien ook eerst eens proberen met gewoon een andere thermostaat te plaatsen. Soms durven die dingen - zelfs nieuw zijnde- een beetje afwijken, waardoor zij wel perfect open en toe gaan maar dan wel op hogere of soms op lagere temperatuur dan voorzien.
Eenvoudig weg even vervangen, die dingen zijn niet zo kostelijk, en je kan -als dit geen verbetering geeft- daarna nog altijd verder zoeken.
Groetjes.
Andr
Je kan misschien ook eerst eens proberen met gewoon een andere thermostaat te plaatsen. Soms durven die dingen - zelfs nieuw zijnde- een beetje afwijken, waardoor zij wel perfect open en toe gaan maar dan wel op hogere of soms op lagere temperatuur dan voorzien.
Eenvoudig weg even vervangen, die dingen zijn niet zo kostelijk, en je kan -als dit geen verbetering geeft- daarna nog altijd verder zoeken.
Groetjes.
Andr