"Klunkklunkklunk"
-
- Posts: 34
- Joined: Fri Dec 14, 2007 7:09 pm
"Klunkklunkklunk"
Tja, daar ben ik weer. De Murena wordt inmiddels ingezet als dagelijks vervoermiddel. Dit na een grondige inspektie ofwel vervanging van vele aandachtspunten.
Ben nu toch weer geconfronteerd met een geluid wat zich niet laat lokaliseren. Op korte richels dwars op het wegdek hoor ik rechts voor een "klunkklunkklunk". Inspektie van stabilisatoren, kogels en reservewielbak heeft een slechte draagarmkogel en twee losse popnagels opgeleverd. Deze zijn vervangen, dit dankzij de hulp van Carjoy. Echter op weg naar huis bleek het euvel niet verholpen te zijn. Het geluid is overigens ook goed hoorbaar bij stilstaande auto als je het stuur snel van links naar rechts en vice versa beweegt. Mogelijk zit het dus in een kruiskoppeling of stuurhuis. Maar ook hier kan ik niets concreets vinden.
Iemand suggesties?
Thanks Super 7
Ben nu toch weer geconfronteerd met een geluid wat zich niet laat lokaliseren. Op korte richels dwars op het wegdek hoor ik rechts voor een "klunkklunkklunk". Inspektie van stabilisatoren, kogels en reservewielbak heeft een slechte draagarmkogel en twee losse popnagels opgeleverd. Deze zijn vervangen, dit dankzij de hulp van Carjoy. Echter op weg naar huis bleek het euvel niet verholpen te zijn. Het geluid is overigens ook goed hoorbaar bij stilstaande auto als je het stuur snel van links naar rechts en vice versa beweegt. Mogelijk zit het dus in een kruiskoppeling of stuurhuis. Maar ook hier kan ik niets concreets vinden.
Iemand suggesties?
Thanks Super 7
Met een Seven in de zomer en een Matra in de winter kom ik lachend het jaar door.
-
- Posts: 4171
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
-
- Posts: 69
- Joined: Sat Apr 13, 2002 2:00 am
- Location: zoersel
- Contact:
Leuk een geluid erbij
Stuurgewricht heb ik wel geen probleem, daarmee bedoelen we het gewricht aan het stuurhuis dus voorin zie foto
Kan het gewricht in het stuur zijn,
kan een fusepen rechts of links, onder of boven zijn
Kan de stuurkolom zelf zijn (dan kun je het stuur op en neer bewegen)
Kom eens langs dat is gemakkelijker
groeten Cornelis
Kan het gewricht in het stuur zijn,
kan een fusepen rechts of links, onder of boven zijn
Kan de stuurkolom zelf zijn (dan kun je het stuur op en neer bewegen)
Kom eens langs dat is gemakkelijker
groeten Cornelis
- Attachments
-
- verkoop dec2007c 017.jpg (43.98 KiB) Viewed 9821 times
-
- Posts: 4171
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
Cornelis,
Wat is het probleem met de stuurkolom wanneer je die op neer kan bewegen? Ik heb dit ook op de Murena maar heb nog niets gedemonteerd om de oorzaak te vinden. Op slechte weg geeft dit ook een gerammel dat ophoudt als je het stuur naar beneden drukt of naar boven trekt. Het spel is ongeveer een halve centimeter.
[/quote]
Wat is het probleem met de stuurkolom wanneer je die op neer kan bewegen? Ik heb dit ook op de Murena maar heb nog niets gedemonteerd om de oorzaak te vinden. Op slechte weg geeft dit ook een gerammel dat ophoudt als je het stuur naar beneden drukt of naar boven trekt. Het spel is ongeveer een halve centimeter.
[/quote]
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983
-
- Posts: 69
- Joined: Sat Apr 13, 2002 2:00 am
- Location: zoersel
- Contact:
van het een.........
Dag Urbain,
je hoeft niets te demonteren, iemand heeft bij het remmen of een ongeval een keer te hard tegen het stuur gedrukt.
Onder het dashboard zit de stuurkolom naar het stuurhuis, die loopt in een houder waar ook de pendalen aanzitten. Een van de onderste stangentjes (met opzet tjes) is afgescheurd (of alle 2)
Dat afscheuren is bedoeling bij een zwaar ongeval anders zou je het stuur in je buik krijgen, van moeheid begeeft dat het wel eens. zie foto
Oplossing vernieuwen, of lassen, maar bedenk dat de vloerbedekking en andere plastics niet tegen lasspetters kunnen
Groeten handige Harry
je hoeft niets te demonteren, iemand heeft bij het remmen of een ongeval een keer te hard tegen het stuur gedrukt.
Onder het dashboard zit de stuurkolom naar het stuurhuis, die loopt in een houder waar ook de pendalen aanzitten. Een van de onderste stangentjes (met opzet tjes) is afgescheurd (of alle 2)
Dat afscheuren is bedoeling bij een zwaar ongeval anders zou je het stuur in je buik krijgen, van moeheid begeeft dat het wel eens. zie foto
Oplossing vernieuwen, of lassen, maar bedenk dat de vloerbedekking en andere plastics niet tegen lasspetters kunnen
Groeten handige Harry
- Attachments
-
- verkoop dec20074 002.jpg (53.48 KiB) Viewed 9785 times
-
- verkoop dec20074 001.jpg (34.43 KiB) Viewed 9785 times
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
-
- Posts: 34
- Joined: Fri Dec 14, 2007 7:09 pm
Morgen (na kerst) even met mijn zoontje de garage in, mag hij naar hartelust aan het stuur gaan trekken. Vindt hij met zijn 9 jaar nog geweldig!
Alle fusee's zijn gecontroleerd en ik heb er 1 vervangen welke discutabel was. Stuur zit goed op zijn plek en ook vast. Blijft over het stuurhuis zelf of een gewricht........
Ik hou jullie op de hoogte, bedankt voor het meedenken.
Super 7

Alle fusee's zijn gecontroleerd en ik heb er 1 vervangen welke discutabel was. Stuur zit goed op zijn plek en ook vast. Blijft over het stuurhuis zelf of een gewricht........
Ik hou jullie op de hoogte, bedankt voor het meedenken.
Super 7
Met een Seven in de zomer en een Matra in de winter kom ik lachend het jaar door.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
-
- Posts: 34
- Joined: Fri Dec 14, 2007 7:09 pm
Vaders proberen hun passie altijd over te brengen op hun zoon. Nou is die van ons pas 9 maar de meeste van onze passies (minibike's, motoren of de Vm Super Seven) zijn voor hem de normaalste zaak van de wereld.
Helaas loopt hij dan ook niet echt warm als ik hem voorstel een stukje te gaan rijden.
Daarintegen zie ik hem zonder aanmoediging van mijn kant wel zeeeeeeeer geinteresseerd de dames in de Panorama of Aktueel bestuderen.
Dat is in ieder geval wel ontwikkeld, denk ik dan maar......
Helaas loopt hij dan ook niet echt warm als ik hem voorstel een stukje te gaan rijden.
Daarintegen zie ik hem zonder aanmoediging van mijn kant wel zeeeeeeeer geinteresseerd de dames in de Panorama of Aktueel bestuderen.
Dat is in ieder geval wel ontwikkeld, denk ik dan maar......

Met een Seven in de zomer en een Matra in de winter kom ik lachend het jaar door.
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
Cornelis,
Het bevestigingssteun voor het stuurhuis is gelukkig nog intact. Het werkelijke probleem blijkt de bout te zijn die de getande stuurstang in het bovenste gewricht vastzet. Deze bout zat los.... zodat het stuur wat op en neer kon bewegen en er gerammel te horen was op slechte weg.
Toch een raar gevoel te weten dat ik al die tijd met een losse stuurstang heb rondgereden...
Het bevestigingssteun voor het stuurhuis is gelukkig nog intact. Het werkelijke probleem blijkt de bout te zijn die de getande stuurstang in het bovenste gewricht vastzet. Deze bout zat los.... zodat het stuur wat op en neer kon bewegen en er gerammel te horen was op slechte weg.
Toch een raar gevoel te weten dat ik al die tijd met een losse stuurstang heb rondgereden...
- Attachments
-
- DSC00015_s.JPG (103.05 KiB) Viewed 9710 times
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983
-
- Posts: 69
- Joined: Sat Apr 13, 2002 2:00 am
- Location: zoersel
- Contact:
eenvoudig
Urbain
je ziet het is niet altijd zo erg als het lijkt en gemakkelijk op te lossen.
met het op en neer bewegen, bedoelde ik eigenlijk naar boven en beneden.
groeten Cornelis
je ziet het is niet altijd zo erg als het lijkt en gemakkelijk op te lossen.
met het op en neer bewegen, bedoelde ik eigenlijk naar boven en beneden.
groeten Cornelis
-
- Posts: 4171
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
-
- Posts: 4171
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
-
- Posts: 34
- Joined: Fri Dec 14, 2007 7:09 pm
Zonet op de brug nogmaals alle kruiskoppelingen, stabilisatierubbers en kogels met de koevoet op speling gecontroleerd. Wanneer de wielen vrijhangen op de brug en je trekt het wiel snel naar buiten en weer terug (de stuurbeweging) hoor je de klunk ook. Dit is alleen bij het rechterwiel en onder het rijden komt hij van links.
Ook bij het op en afrijden van drempels, dus het moment dat je wielen even wat minder druk krijgen, hoor je een soortgelijke rammel/klunk. Dit lijkt weer van de schokbrekers te komen en komt van voornamelijk de linker zijde. Al met al vind ik niets verontrustends maar blijf me wel ergeren aan het geluid. Om nu maar op goed geluk schokbrekers te vervangen vind ik wat kostbaar.
Al met al lijkt er wat speling te zijn in het stuurhuis alsmede de schokbrekers.
Wordt vervolgd........
Ook bij het op en afrijden van drempels, dus het moment dat je wielen even wat minder druk krijgen, hoor je een soortgelijke rammel/klunk. Dit lijkt weer van de schokbrekers te komen en komt van voornamelijk de linker zijde. Al met al vind ik niets verontrustends maar blijf me wel ergeren aan het geluid. Om nu maar op goed geluk schokbrekers te vervangen vind ik wat kostbaar.
Al met al lijkt er wat speling te zijn in het stuurhuis alsmede de schokbrekers.
Wordt vervolgd........
Met een Seven in de zomer en een Matra in de winter kom ik lachend het jaar door.
-
- Posts: 489
- Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
- Location: 2220 Hallaar
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Met te denken dat het geluid van ??n bepaalde kant komt ! Daar zou je van verschieten, meestal komt het van een andere kant. Ik kan er van mee spreken. Ik heb dit al verschillende keren meegemaakt, er zeker van zijn dat het van achter kwam en uiteindelijk was het de voorkant aan een kogelgewricht. Van de wielarm. Geluid verplaatst zich soms tijdens het rijden onvoorspelbaar. Als ik over een heuveltje reed dan hoorde ik pie...p. Het heeft dagen, weken geduurd eer ik gevonden had. De auto omlaag duwen en niets horen voor en achter en weer opnieuw. Uiteindelijk heb ik een houtenbalk onder het chassis gestoken en zo met de wagen beginnen te schudden omhoog en omlaag. Zo heb ik het kunnen vinden. Oef....
Niet opgeven, succes

Niet opgeven, succes
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 34
- Joined: Fri Dec 14, 2007 7:09 pm
Jippie!! De "klunk" is gevonden! Kwestie van de druktaatspeling afstellen (LaOa 402 van het werkplaatshandboek) Veer steeds iets meer onder spanning gezet totdat het goed was. Geen zware punten in het stuurgebeuren maar gewoon GOED!
Papa is blij


Papa is blij

Met een Seven in de zomer en een Matra in de winter kom ik lachend het jaar door.
-
- Posts: 34
- Joined: Fri Dec 14, 2007 7:09 pm
Aan de onderzijde (achter) van het stuurhuis zit een stelmechanisme waarmee je de spanning van de tandwielen in het stuurhuis af kan stellen. Eigenlijk zet je een veer wat meer onder spanning waardoor de tandwielen wat harder tegen elkaar aan gedrukt worden.
Het gaat om het tandwiel in het verlengde van je stuurwiel die aangrijpt in het tandwiel (tandheugel ??) van je stuurhuis.
Door deze wat meer onder spanning te zetten ben ik nu van die ellendige rammel af.
Het gaat om het tandwiel in het verlengde van je stuurwiel die aangrijpt in het tandwiel (tandheugel ??) van je stuurhuis.
Door deze wat meer onder spanning te zetten ben ik nu van die ellendige rammel af.

Met een Seven in de zomer en een Matra in de winter kom ik lachend het jaar door.
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
Maar dat is toch iets dat je vanachter het stuur kunt controleren.
Gewoon het stuur links rechts bewegen en voelen hoeveel spel het heeft, desnoods kijk je naar de voorwielen.
Spel moet nagenoeg 0 zijn.
Gewoon het stuur links rechts bewegen en voelen hoeveel spel het heeft, desnoods kijk je naar de voorwielen.
Spel moet nagenoeg 0 zijn.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986