bagheera 1
-
Je kan op beide oren slapen, Godfried.
Een Bagheera afbreken tot het kale chassis, galvaniseren, stuk voor stuk restaureren en terug opbouwen, doe je niet om hem twee jaar later te verkopen.
Daarvoor zijn er "gemakkelijker" wagens.
Ik zou bv. een oudere en nog gave Mercedes of BMW kunnen kopen, grondig in orde zetten en voor de centen verkopen.
Da's heel wat minder moeilijk dan het monnikenwerk dat bij een Bagheera nodig is om er toch nog iets aan te verdienen...
Momenteel ligt de Bagh een beetje stil wegens andere verplichtingen en eerlijk gezegd, soms doet het eens deugd om wat afstand te nemen.
Een stap terug doen om een en ander te laten bezinken en een stand van zaken op te maken.
Ik begin een zeer goed beeld te krijgen van hoe het verder moet en het ziet ernaar uit dat ik terug meer tijd zal hebben, deze maand.
Intussen zou ik iedereen die ervaring heeft met het bewerken van polyester willen vragen om alle tips en weetjes op me af te vuren!
Voor het herstellen van de polyester kan ik beroep doen op iemand die veel ervaring heeft met kunststof boten.
Ook zou ik de wagen zelf willen voorbereiden voordat hij naar de spuiter gaat.
Wordt ZEKER vervolgd.
Bart
Een Bagheera afbreken tot het kale chassis, galvaniseren, stuk voor stuk restaureren en terug opbouwen, doe je niet om hem twee jaar later te verkopen.
Daarvoor zijn er "gemakkelijker" wagens.
Ik zou bv. een oudere en nog gave Mercedes of BMW kunnen kopen, grondig in orde zetten en voor de centen verkopen.
Da's heel wat minder moeilijk dan het monnikenwerk dat bij een Bagheera nodig is om er toch nog iets aan te verdienen...
Momenteel ligt de Bagh een beetje stil wegens andere verplichtingen en eerlijk gezegd, soms doet het eens deugd om wat afstand te nemen.
Een stap terug doen om een en ander te laten bezinken en een stand van zaken op te maken.
Ik begin een zeer goed beeld te krijgen van hoe het verder moet en het ziet ernaar uit dat ik terug meer tijd zal hebben, deze maand.
Intussen zou ik iedereen die ervaring heeft met het bewerken van polyester willen vragen om alle tips en weetjes op me af te vuren!
Voor het herstellen van de polyester kan ik beroep doen op iemand die veel ervaring heeft met kunststof boten.
Ook zou ik de wagen zelf willen voorbereiden voordat hij naar de spuiter gaat.
Wordt ZEKER vervolgd.
Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
-
-
Hallo Bassboss,
Ik ben in het bezit van een door Matra uitgegeven carrosserieboek, dat gaat zowel over type 1 als 2.
Hier wordt met duidelijke tekeningen uit gelegd hoe alles te herstellen valt en hoe nieuwe stukken moeten geplaatst worden.
Dit zowel voor het chassis als het polyester verhaal.
Als dit je kan verder helpen, maar het is wel in het Duits.
Indien je wil kan ik je een kopie bezorgen.
Wat ik ook nog wil meegeven, is dat oude polyester na al die jaren vocht op kan slorpen dat als de wagen dan terug opnieuw gespoten er voor kan zorgen dat er osmose of blaasjes ontstaan. Hier onder een link naar Glasurit.
http://www.glasurit.nl/pdf/folder-1a.pdf
Hier wordt uitgelegd hoe deze ontstaan langs boven, maar als uw polyester langs onder porreus is kan het na lange tijd in de zon te staan ook terug komen via deze weg.
Ik lees ook in je verhaal dat je de wagen zelf wil voor bereiden, dat kan maar zorg dan zeker dat de plaats waar je deze werkzaamheden wil uitvoeren warm en droog genoeg is om problemen te voorkomen.
Mvg,
Matra 530 Lx
Ik ben in het bezit van een door Matra uitgegeven carrosserieboek, dat gaat zowel over type 1 als 2.
Hier wordt met duidelijke tekeningen uit gelegd hoe alles te herstellen valt en hoe nieuwe stukken moeten geplaatst worden.
Dit zowel voor het chassis als het polyester verhaal.
Als dit je kan verder helpen, maar het is wel in het Duits.
Indien je wil kan ik je een kopie bezorgen.
Wat ik ook nog wil meegeven, is dat oude polyester na al die jaren vocht op kan slorpen dat als de wagen dan terug opnieuw gespoten er voor kan zorgen dat er osmose of blaasjes ontstaan. Hier onder een link naar Glasurit.
http://www.glasurit.nl/pdf/folder-1a.pdf
Hier wordt uitgelegd hoe deze ontstaan langs boven, maar als uw polyester langs onder porreus is kan het na lange tijd in de zon te staan ook terug komen via deze weg.
Ik lees ook in je verhaal dat je de wagen zelf wil voor bereiden, dat kan maar zorg dan zeker dat de plaats waar je deze werkzaamheden wil uitvoeren warm en droog genoeg is om problemen te voorkomen.
Mvg,
Matra 530 Lx
Last edited by matra530lx on Mon Dec 03, 2007 7:16 pm, edited 1 time in total.
-
nog een link van Autocolor:
http://corporateportal.ppg.com/NA/Refin ... Defects/NL
Mvg,
Matra 530 Lx
http://corporateportal.ppg.com/NA/Refin ... Defects/NL
Mvg,
Matra 530 Lx
- Paul
- GODFRIED
Paul wrote:Mijn Murena stond 16jaar stil.............., wie doet beter.
Het resultaat daarvan is intussen ook gekend.
Paul mijn reactie is op je antwoordt van "die zware reperatie aan de motor van je murena". Je schrijft dat dat oorzaak wel eens gezocht kon worden bij de lange stilstand van de murena.

Matra Bagheera S - 1977
-
Yo de mannen,
De bagheera staat reeds een paar weekjes op non-aktief, maar zoals jullie wel weten begint het weer te kriebelen van zodra het weer beter wordt.
De ontbrekende onderdelen zouden niet lang meer op zich laten wachten.
Ik zal vlug nog een actuele stand van zaken opmaken.
Dit moet nog gebeuren vooraleer ik de eerste draai aan de contactsleutel geef:
-montage radiator
-koelsysteem vullen
-montage plaatdelen voor de voorwielen+claxon
-montage batterijbak
-plaatsen noodschakelaar massakabel
-montage voorste stabilisatorstang
-montage koplampmechanisme+pomp
-montage achterste remflexibels
-remsysteem+koppelingscilinder vullen en ontluchten
-nazicht en regeling schakelmechanisme
-grondig nazicht van het electrisch gedeelte en de aansluitingen
-montage voorlopige wielen (definitieve komen er onder na spuiten kunststof)
-benzinetoevoer nakijken+vullen van de vlotterkamers Webers
-plaatsen bestuurdersstoel+stuurwiel
-plaatsen batterij
-helm op en starten maar+testrit op gesloten terrein vlakbij
Als dit naar wens verloopt, wordt begonnen met de kunststofdelen op de wagen te zetten waarna het schuren en lakken kan beginnen.
Eerst moet de polyester op sommige plaatsen nog hersteld worden, vooral de voorkant van het dak en de aansluiting met de voorste raamstijlen.
Bart
De bagheera staat reeds een paar weekjes op non-aktief, maar zoals jullie wel weten begint het weer te kriebelen van zodra het weer beter wordt.
De ontbrekende onderdelen zouden niet lang meer op zich laten wachten.
Ik zal vlug nog een actuele stand van zaken opmaken.
Dit moet nog gebeuren vooraleer ik de eerste draai aan de contactsleutel geef:
-montage radiator
-koelsysteem vullen
-montage plaatdelen voor de voorwielen+claxon
-montage batterijbak
-plaatsen noodschakelaar massakabel
-montage voorste stabilisatorstang
-montage koplampmechanisme+pomp
-montage achterste remflexibels
-remsysteem+koppelingscilinder vullen en ontluchten
-nazicht en regeling schakelmechanisme
-grondig nazicht van het electrisch gedeelte en de aansluitingen
-montage voorlopige wielen (definitieve komen er onder na spuiten kunststof)
-benzinetoevoer nakijken+vullen van de vlotterkamers Webers
-plaatsen bestuurdersstoel+stuurwiel
-plaatsen batterij
-helm op en starten maar+testrit op gesloten terrein vlakbij
Als dit naar wens verloopt, wordt begonnen met de kunststofdelen op de wagen te zetten waarna het schuren en lakken kan beginnen.
Eerst moet de polyester op sommige plaatsen nog hersteld worden, vooral de voorkant van het dak en de aansluiting met de voorste raamstijlen.
Bart
- GODFRIED
-
Heb vandaag nagenoeg het ganse chassis met Hammerite satijnzwart ingestreken met een langharige borstel.
Nu mag ik eindelijk op beide oren slapen!
Het chassis is beschermd tot in de kleinste hoekjes en kantjes.
De Hammerite schijnt niet te reageren op de onderliggende lagen, zelfs niet na 6 uur drogen.
Ik heb eerst een proefvlakje geschilderd en dit een tweetal uren laten drogen om te zien of er geen reactie was. De fabrikant schrijft slechts een droogtijd van ??n uur voor om te zien of er geen reactie zou kunnen zijn.
Tot dusver kan ik deze faze afsluiten.
Ik heb ook nog de voorste stabilisatorstang gemonteerd.
De wagen kan dus terug op de vier wielen staan!
Volgende keer gaan we verder met het monteren van de radiator en de ventilator+vullen van het koelsysteem.
Bart
Nu mag ik eindelijk op beide oren slapen!
Het chassis is beschermd tot in de kleinste hoekjes en kantjes.
De Hammerite schijnt niet te reageren op de onderliggende lagen, zelfs niet na 6 uur drogen.
Ik heb eerst een proefvlakje geschilderd en dit een tweetal uren laten drogen om te zien of er geen reactie was. De fabrikant schrijft slechts een droogtijd van ??n uur voor om te zien of er geen reactie zou kunnen zijn.
Tot dusver kan ik deze faze afsluiten.
Ik heb ook nog de voorste stabilisatorstang gemonteerd.
De wagen kan dus terug op de vier wielen staan!
Volgende keer gaan we verder met het monteren van de radiator en de ventilator+vullen van het koelsysteem.
Bart
-
Hammerite is inderdaad goed maar vroeger voor dat ze water gedragen was was ze nog beter. 

http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
-
Inderdaad, ik wacht bvb. bang af wanneer ze spuitbussen verf gaan verbieden. (volgens mij geen onmogelijke gedachte)
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
-
-
-
- Vollegaaz
k'heb gisteren deze hele topic nog eens doorlopen, knap werk Bart, leuk om alles nog eens te lezen, als je kijkt dat we ondertussen 2 jaar verder zijn, je gaat er de rest van je leven plezier van hebben. Gek was ook dat in feite Ludo2 de topic gestart was...die z'n type 1 al snel weer verkocht....
Bagheera X '78
-
Dank voor het compliment, Vollegaaz.
Het is inderdaad Ludo dit "mijn" topic gestart heeft met de aankoop van de oranje type I.
Ik heb zonet vernomen dat hij zijn huidige Bagheera toch niet zal verkopen hetgeen ons uiteraard plezier doet.
Ik ben inderdaad in de zomer van 2005 aan de Bagheera begonnen.
Soms meer met de moed in de schoenen, je weet immers totaal niet waar je aan begint vooral als de eerste bouten die je moet losmaken al muurvast blijken te zitten...
Gelukkig is de wil om nog ooit met een type I te kunnen rijden vele malen sterker en werd het snel duidelijk dat er geen oplapwerk ging gebeuren.
Het werd dus "galvaniseren"!
Om een lang verhaal kort te maken, ik ben bijna door de tweede faze van dit project geraakt, en eens de motor en de techniek naar behoren werken, kan ik aan de derde en laatste faze beginnen nl. de afwerking en het lakken.
Het einde komt stilaan in zicht en ik hoop de wagen midden 2008 volledig af te krijgen.
Maar nogmaals, tegen de klok werken is nooit goed en dan gaat het meestal fout.
Het einddoel is nog steeds het rijden met een perfect gerestaureerde en betrouwbare gele type I, de wagen waarmee het in 1974 voor mij allemaal begon...
Wordt vervolgd.
Het is inderdaad Ludo dit "mijn" topic gestart heeft met de aankoop van de oranje type I.
Ik heb zonet vernomen dat hij zijn huidige Bagheera toch niet zal verkopen hetgeen ons uiteraard plezier doet.
Ik ben inderdaad in de zomer van 2005 aan de Bagheera begonnen.
Soms meer met de moed in de schoenen, je weet immers totaal niet waar je aan begint vooral als de eerste bouten die je moet losmaken al muurvast blijken te zitten...
Gelukkig is de wil om nog ooit met een type I te kunnen rijden vele malen sterker en werd het snel duidelijk dat er geen oplapwerk ging gebeuren.
Het werd dus "galvaniseren"!
Om een lang verhaal kort te maken, ik ben bijna door de tweede faze van dit project geraakt, en eens de motor en de techniek naar behoren werken, kan ik aan de derde en laatste faze beginnen nl. de afwerking en het lakken.
Het einde komt stilaan in zicht en ik hoop de wagen midden 2008 volledig af te krijgen.
Maar nogmaals, tegen de klok werken is nooit goed en dan gaat het meestal fout.
Het einddoel is nog steeds het rijden met een perfect gerestaureerde en betrouwbare gele type I, de wagen waarmee het in 1974 voor mij allemaal begon...
Wordt vervolgd.
- Vollegaaz
Yup, Ludo is van gedacht verandert, das positief. Ik overweeg ook om nog een extra Bagheera bij te kopen als m'n huidige klaar is, het Rode chassis staat weer te koop voor een schappelijke prijs. Maar dat zal eerder tegen de zomer aan zijn.
Trouwens, zo'n CB750 four was mijn eerste moto, net dezelfde kleur bwjr'76, moest ik bij jouw op bezoek komen, t'zou een nostalgische bedoening worden, m'n vader had destijds ook een GL1000 helemaal omgebouwd naar een racer (volgens de toenmalige normen tenminste
) maar we wijken af... 
Trouwens, zo'n CB750 four was mijn eerste moto, net dezelfde kleur bwjr'76, moest ik bij jouw op bezoek komen, t'zou een nostalgische bedoening worden, m'n vader had destijds ook een GL1000 helemaal omgebouwd naar een racer (volgens de toenmalige normen tenminste

Bagheera X '78
- Vollegaaz
nee, die rode bagh die zeer lang te koop heeft gestaan,was een opgelast chassis in het rood gespoten, der zit ook een donor bagh bij enz...de nieuwe eigenaar verkoopt het ook op zijn beurt, maar k'heb nog geen plaats, eerst de verbouwingen afronden (van de madam) en dan de race'moto's nog de deur uit...GODFRIED wrote:Dag Vollegaaz,
Bedoel je daarmee een type 1?
Bagheera X '78