Heeft iemand een voorbumper voor Bagheera S
-
- Posts: 4
- Joined: Fri Jun 03, 2005 3:48 pm
Heeft iemand een voorbumper voor Bagheera S
Hoi iedereen,
Kan iemand mij helpen aan een voorbumper voor m'n Bagheera S (1978). De huidige heeft rechts een deuk... Ook de voorvleugel heeft een kleine "schram"... Kan iemand me helpen naar de beste weg om dit te herstellen? Vooral het opnieuw spuiten maakt me bang om niet te veel verschil te merken met de huidige kleur...
Thanks voor alle info!!
Patje
Kan iemand mij helpen aan een voorbumper voor m'n Bagheera S (1978). De huidige heeft rechts een deuk... Ook de voorvleugel heeft een kleine "schram"... Kan iemand me helpen naar de beste weg om dit te herstellen? Vooral het opnieuw spuiten maakt me bang om niet te veel verschil te merken met de huidige kleur...
Thanks voor alle info!!
Patje
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dag Patje,
Voor een krasje en beschadiging(bluts schrijf je) is het helemaal niet nodig om een nieuw onderdeel te plaatsen.Deze problemen kun je perfect herstellen.Inderdaad om geen kleurverschil te krijgen is niet zo eenvoudig.Welke soort lak zit er op?Kun je deze nog krijgen? Is hij origineel?Met plamuur en polyester kun je bijna alles maken.Maar je hebt daar waarschijnlijk geen ervaring mee. Als je het zelf niet probeert zul je het nooit leren.Door er mee te werken krijg je ervaring en zal het steeds beter lukken.Het is natuurlijk heel belangrijk dat je raad vraagt voor je aan zo iets begint. Wat ik je aanraad , ga eens naar een bibliotheek en huur een goed boek voor restauraties van de carrosserie. Ik heb dat ook al gedaan je haalt er een hoop goede tips uit.Je kunt het ook laten herstellen.Maar het is en blijft een hobby.Probeer zoveel mogelijk zelf te doen.Het geeft ook meer voldoening, al is het dan ook niet perfect.Je moet wel heel veel geduld hebben.
Groetjes Godfried. :wink
Voor een krasje en beschadiging(bluts schrijf je) is het helemaal niet nodig om een nieuw onderdeel te plaatsen.Deze problemen kun je perfect herstellen.Inderdaad om geen kleurverschil te krijgen is niet zo eenvoudig.Welke soort lak zit er op?Kun je deze nog krijgen? Is hij origineel?Met plamuur en polyester kun je bijna alles maken.Maar je hebt daar waarschijnlijk geen ervaring mee. Als je het zelf niet probeert zul je het nooit leren.Door er mee te werken krijg je ervaring en zal het steeds beter lukken.Het is natuurlijk heel belangrijk dat je raad vraagt voor je aan zo iets begint. Wat ik je aanraad , ga eens naar een bibliotheek en huur een goed boek voor restauraties van de carrosserie. Ik heb dat ook al gedaan je haalt er een hoop goede tips uit.Je kunt het ook laten herstellen.Maar het is en blijft een hobby.Probeer zoveel mogelijk zelf te doen.Het geeft ook meer voldoening, al is het dan ook niet perfect.Je moet wel heel veel geduld hebben.
Groetjes Godfried. :wink
-
- Posts: 4
- Joined: Fri Jun 03, 2005 3:48 pm
bumper...
Dag Godfried (en de rest...),
Ik heb inderdaad geen ervaring met polyester... toch niet op wagens... Maar daarvan heb ik inderdaad niet zo veel schrik... Meer met de struktuur van de bumper en het kleur... Hoe kan ik weten/zien als het origineel is? Wat zou je voorstellen: de bumper volledig demonteren? zo ja, heb je tips? 't is namelijk zo dat m'n werkplaatshandboek nog in bestelling is en nog niet aangekomen...
Ook de kleur van de wagen zelf weet ik niet... Is het niet zo dat de kleur ergens in de wagen gegraveerd is?? (zoals chassis) Zo ja, waar kan ik dat vinden?
In ieder geval heb ik als bijlage enkele foto's genomen om de schade aan te tonen... Tussen haakjes, ik heb dit niet zelf veroorzaakt h?, hij was zo toen ik hem kocht... Ik wil hem/haar gewoon terug zo mooi en origineel mogelijk krijgen...
groetjes aan allen,
Patje
Ik heb inderdaad geen ervaring met polyester... toch niet op wagens... Maar daarvan heb ik inderdaad niet zo veel schrik... Meer met de struktuur van de bumper en het kleur... Hoe kan ik weten/zien als het origineel is? Wat zou je voorstellen: de bumper volledig demonteren? zo ja, heb je tips? 't is namelijk zo dat m'n werkplaatshandboek nog in bestelling is en nog niet aangekomen...
Ook de kleur van de wagen zelf weet ik niet... Is het niet zo dat de kleur ergens in de wagen gegraveerd is?? (zoals chassis) Zo ja, waar kan ik dat vinden?
In ieder geval heb ik als bijlage enkele foto's genomen om de schade aan te tonen... Tussen haakjes, ik heb dit niet zelf veroorzaakt h?, hij was zo toen ik hem kocht... Ik wil hem/haar gewoon terug zo mooi en origineel mogelijk krijgen...
groetjes aan allen,
Patje
- Attachments
-
- Schade1.jpg (67.27 KiB) Viewed 4994 times
-
- Schade2.jpg (68.01 KiB) Viewed 4994 times
-
- Schade3.jpg (73.77 KiB) Viewed 4994 times
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dag Patje,
Was maar alles zo eenvoudig als een jasje erover te trekken.Maar helaas is dat niet zo.Spijtig dat je de werkplaatshandboek nog niet hebt.In het supplement van deze boek staat uitgelegd hoe je een scheur of een beschadiging kunt herstellen.Het supplement wat ik heb is van 1977. Hier staan alle veranderingen in die nog plaats gevonden hebben aan de Bagheera . Heb je deze ook besteld? Als je voor het compartiment waar het reservewiel inzit open doet, zie je aan de rechtse zijde van de carrosserie twee plaatjes met nummers op. Op het bovenste plaatje staat de kleur code.Ik kan je niet helpen met het ontcijferen van dit plaatje.Ik heb daar de gegevens niet van.Maar voor Benny ( de Bagheera afgevaardigde)en Alain ( onze voorzitter) denk ik niet dat dit een probleem is.De kans dat het de originele kleur is, is klein de Bagheera zal wel herspoten zijn.De lak ziet er te mooi uit om de eerste te zijn.Kun je de soort lak niet vragen bij de verkoper van de bagheera?Op de foto?s is duidelijk te zien wat het probleem is.Deze beschadigingen kunnen perfect hersteld worden.De bumper zou ik demonteren, zodat je ook aan de achterkant kunt.Als ik de foto goed beoordeel is er een scheur in de bumper.Het is beter dat je dan aan de achterkant ook een polyester versterking aanbrengt.(polyesterdoek plakt).Op de bumper zit een speciale lak die een ruwe structuur geeft.Deze structuur kun je evenaarden met steenslag.Ik heb mijn bumpers voor en achter hiermee gespoten en dan met zwarte lak.Je kunt deze lak ook kopen in een autoschop.Maar als je wat barstjes hebt in de bumpers is de steenslag zeer handig,deze verdwijnen dan hieronder.Heb je geen handige vriend in de buurt die wat ervaring heeft?Als je aan de beschadiging begint op het spatbord alles afplakken tot op een straal van 10cm rond de beschadiging.Als je niet aan de werkwijze om een beschadiging te herstellen kunt geraken laat me iets weten.Dan zet ik ze op site.Ik moet je wel zeggen het is ook een kopie en een deel van de tekst staat er niet op.
Groetjes Godfried.
Was maar alles zo eenvoudig als een jasje erover te trekken.Maar helaas is dat niet zo.Spijtig dat je de werkplaatshandboek nog niet hebt.In het supplement van deze boek staat uitgelegd hoe je een scheur of een beschadiging kunt herstellen.Het supplement wat ik heb is van 1977. Hier staan alle veranderingen in die nog plaats gevonden hebben aan de Bagheera . Heb je deze ook besteld? Als je voor het compartiment waar het reservewiel inzit open doet, zie je aan de rechtse zijde van de carrosserie twee plaatjes met nummers op. Op het bovenste plaatje staat de kleur code.Ik kan je niet helpen met het ontcijferen van dit plaatje.Ik heb daar de gegevens niet van.Maar voor Benny ( de Bagheera afgevaardigde)en Alain ( onze voorzitter) denk ik niet dat dit een probleem is.De kans dat het de originele kleur is, is klein de Bagheera zal wel herspoten zijn.De lak ziet er te mooi uit om de eerste te zijn.Kun je de soort lak niet vragen bij de verkoper van de bagheera?Op de foto?s is duidelijk te zien wat het probleem is.Deze beschadigingen kunnen perfect hersteld worden.De bumper zou ik demonteren, zodat je ook aan de achterkant kunt.Als ik de foto goed beoordeel is er een scheur in de bumper.Het is beter dat je dan aan de achterkant ook een polyester versterking aanbrengt.(polyesterdoek plakt).Op de bumper zit een speciale lak die een ruwe structuur geeft.Deze structuur kun je evenaarden met steenslag.Ik heb mijn bumpers voor en achter hiermee gespoten en dan met zwarte lak.Je kunt deze lak ook kopen in een autoschop.Maar als je wat barstjes hebt in de bumpers is de steenslag zeer handig,deze verdwijnen dan hieronder.Heb je geen handige vriend in de buurt die wat ervaring heeft?Als je aan de beschadiging begint op het spatbord alles afplakken tot op een straal van 10cm rond de beschadiging.Als je niet aan de werkwijze om een beschadiging te herstellen kunt geraken laat me iets weten.Dan zet ik ze op site.Ik moet je wel zeggen het is ook een kopie en een deel van de tekst staat er niet op.
Groetjes Godfried.

-
- Posts: 4
- Joined: Fri Jun 03, 2005 3:48 pm
Hoi Godfried,
Ik heb ondertussen het handboek!! Het is inderdaad het supplement en niet het handboek zelf. 'k heb ondertussen al een beetje kunnen bladeren en ... inderdaad het staat mooi omschreven hoe je eraan moet beginnen.
Wat de kleur betreft, ik ben eens gaan aankloppen bij een carroserie hersteller in de streek. Die vertelde mij dat de wagen inderdaad reeds een nieuwe lak gekregen had (wat ik ook wel zag en wist) maar het mooie is dat dze man voor 90% zeker was dat het de originele kleur is... De kleur staat inderdaad in de rechterzijde van de carroserie.. Daar staat vermeld "matra orange" met het nummer 3352 (zegt u dat iets??).
'k zal deze week nog proberen om binnen te gaan bij een auto speciaalzaak en eens vragen als ik dit kleur nog kan krijgen. 'k heb bovendien nog polyester nodig ook h?
Tot binnenkort eens h?
Groetjes,
Patje
Ik heb ondertussen het handboek!! Het is inderdaad het supplement en niet het handboek zelf. 'k heb ondertussen al een beetje kunnen bladeren en ... inderdaad het staat mooi omschreven hoe je eraan moet beginnen.
Wat de kleur betreft, ik ben eens gaan aankloppen bij een carroserie hersteller in de streek. Die vertelde mij dat de wagen inderdaad reeds een nieuwe lak gekregen had (wat ik ook wel zag en wist) maar het mooie is dat dze man voor 90% zeker was dat het de originele kleur is... De kleur staat inderdaad in de rechterzijde van de carroserie.. Daar staat vermeld "matra orange" met het nummer 3352 (zegt u dat iets??).
'k zal deze week nog proberen om binnen te gaan bij een auto speciaalzaak en eens vragen als ik dit kleur nog kan krijgen. 'k heb bovendien nog polyester nodig ook h?

Tot binnenkort eens h?
Groetjes,
Patje
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dag Patje,
Ik weet niet of je het eerste deel van de werkplaatshandboek ook hebt?Maar ik kan je verzekeren dat het heel gemakkelijk is als je een probleem moet herstellen.Patje kun je niet te weet komen welke lak er nu op de auto zit?De vorige eigenaar heeft hem waarschijnlijk laten herspuiten.Informeer eens bij hem.Als ik een auto laat lakken zorg ik altijd voor een litertje extra.Dit voor het geval als ik naderhand een beschadiging moet herstellen.Ik heb al meerdere keren een beschadiging op spatbord of bumper moeten herstellen.Soms koop je de zelfde lak in een spuitbus en dan kom je tot de vaststelling dat de kleur niet 100% het zelfde is.Dit is dan spijtig voor het eindresultaat.Maar over het algemeen kan ik je zeggen dat je het verschil niet ziet.Je moet de lak dan wel in elkaar over nevelen en als hij droog is polijsten met een schuurpasta, deze bestaat in verschillende korreldiktes.Het nummer op de carrosserie wijst op de gebruikte kleur.Ik kan je met deze ontcijfering niet helpen omdat ik daar de nodige papieren niet van heb.
Alain of Benny weten jullie voor welke kleur deze nr 3352 staat?Patje toch raad ik je aan om goed carrosseriehandboek in de bibliotheek te halen.Je kunt er heel veel uit leren.
Groetjes Godfried.
Ik weet niet of je het eerste deel van de werkplaatshandboek ook hebt?Maar ik kan je verzekeren dat het heel gemakkelijk is als je een probleem moet herstellen.Patje kun je niet te weet komen welke lak er nu op de auto zit?De vorige eigenaar heeft hem waarschijnlijk laten herspuiten.Informeer eens bij hem.Als ik een auto laat lakken zorg ik altijd voor een litertje extra.Dit voor het geval als ik naderhand een beschadiging moet herstellen.Ik heb al meerdere keren een beschadiging op spatbord of bumper moeten herstellen.Soms koop je de zelfde lak in een spuitbus en dan kom je tot de vaststelling dat de kleur niet 100% het zelfde is.Dit is dan spijtig voor het eindresultaat.Maar over het algemeen kan ik je zeggen dat je het verschil niet ziet.Je moet de lak dan wel in elkaar over nevelen en als hij droog is polijsten met een schuurpasta, deze bestaat in verschillende korreldiktes.Het nummer op de carrosserie wijst op de gebruikte kleur.Ik kan je met deze ontcijfering niet helpen omdat ik daar de nodige papieren niet van heb.
Alain of Benny weten jullie voor welke kleur deze nr 3352 staat?Patje toch raad ik je aan om goed carrosseriehandboek in de bibliotheek te halen.Je kunt er heel veel uit leren.
Groetjes Godfried.

-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
-
- Posts: 4171
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
- henk wouterse
- Posts: 373
- Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
- Location: wemeldinge
-
- Posts: 4171
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
-
- Posts: 4
- Joined: Fri Jun 03, 2005 3:48 pm
Bedankt iedereen,
'k ben al langs geweest in Ieper bij enkele groothandels in auto onderdelen maar zij maken/mengen geen verven meer... E?n van hen vertelde mij dat het niet zo belangrijk is voor "kleine" retouches "Als het er maar een beetje op gelijkt zal je het niet merken..."
Persoonlijk vond ik dit een bedenkelijke opmerking, en met "een beetje op gelijken" ben ik niet tevreden!
Ik zal dit weekend proberen om bij een carroserie hersteller te geraken om het nog eens te vragen.
Wat dat meten betreft: is dit duur? 'k ben inderdaad bang dat er anders wel een verschil zou merkbaar zijn...
Thanks voor alle tips
Groetjes,
Patje
'k ben al langs geweest in Ieper bij enkele groothandels in auto onderdelen maar zij maken/mengen geen verven meer... E?n van hen vertelde mij dat het niet zo belangrijk is voor "kleine" retouches "Als het er maar een beetje op gelijkt zal je het niet merken..."
Persoonlijk vond ik dit een bedenkelijke opmerking, en met "een beetje op gelijken" ben ik niet tevreden!
Ik zal dit weekend proberen om bij een carroserie hersteller te geraken om het nog eens te vragen.
Wat dat meten betreft: is dit duur? 'k ben inderdaad bang dat er anders wel een verschil zou merkbaar zijn...
Thanks voor alle tips
Groetjes,
Patje