kachel
-
- Posts: 34
- Joined: Fri Dec 14, 2007 7:09 pm
kachel
Van mijn zojuist aangeschafte Murena wordt de kachel niet echt warm. Thermostaat, waterpomp zijn vervangen en het systeem is op de voorgeschreven wijze ontlucht. Ik heb niet echt een referentie dus ik vraag me af of de kachels gewoon wat minder warmte geven dan de auto's van nu.
Iemand die hierover een opmerking wil plaatsen?
Iemand die hierover een opmerking wil plaatsen?
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dag super 7,
Ik heb zelf geen murena maar weet dat het systeem om te ontluchten niet goed werkt zoals Matra het voor schrijft! Je hebt toch zeker de kachel open gezet bij het ontluchten?? Welke motor temperatuur haal je?
Er zullen nog zeker specialisten van de murena op deze vraag een antwoord geven.
Veel succes met je murena het is een prachtige wagen.
Ik heb zelf geen murena maar weet dat het systeem om te ontluchten niet goed werkt zoals Matra het voor schrijft! Je hebt toch zeker de kachel open gezet bij het ontluchten?? Welke motor temperatuur haal je?
Er zullen nog zeker specialisten van de murena op deze vraag een antwoord geven.
Veel succes met je murena het is een prachtige wagen.

Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 34
- Joined: Fri Dec 14, 2007 7:09 pm
Dank je, ik heb de auto ontlucht met de kachel open. Dit volgens het stappenplan die het werkplaatshandboek voorschrijft. De motortemp is rond de 88-90 graden en de fan komt in op 95 gr. Kachelkraan staat geheel open, eveneens gecontroleerd.
Maar echt warm wordt het niet. Duurt erg lang voordat er warmte komt en echt warmer dan 10-14 graden wordt het niet.
Kan me wel voorstellen dat het langer duurt. Er gaat wat tijd overheen voordat de afstand van de motor naar de kachel is overbrugt en alles loopr buitenom dus moet eerst opwarmen.
Maar echt warm wordt het niet. Duurt erg lang voordat er warmte komt en echt warmer dan 10-14 graden wordt het niet.
Kan me wel voorstellen dat het langer duurt. Er gaat wat tijd overheen voordat de afstand van de motor naar de kachel is overbrugt en alles loopr buitenom dus moet eerst opwarmen.
-
- Posts: 34
- Joined: Fri Dec 14, 2007 7:09 pm
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- Paul
- Posts: 1443
- Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
- Location: 3020 Herent
Zoals Benny aanhaalt laat ik de aanjager op stand ??n staan en is de temperatuur ruim aanvaardbaar.
Ik ben er tot op heden niet in geslaagd een sauna te cre?ren, zou meegenomen zijn met een dame naast u vermoed ik, alhoewel?
In de bagageruimte is het wel aangenaam warm, maar niet zo comfortabel.
Het systeem eens grondig doorspoelen en reinigen kan ook helpen, naar mijn gevoel is het rendement bij mijn wagen toegenomen na deze ingreep.
Kan natuurlijk ook zijn dat ik mij dat inbeeld.
Ik zal ook al eens last hebben van die (holle) ruimte (voor sommigen) tussen mijn oren vermoed ik.
Ik ben er tot op heden niet in geslaagd een sauna te cre?ren, zou meegenomen zijn met een dame naast u vermoed ik, alhoewel?

In de bagageruimte is het wel aangenaam warm, maar niet zo comfortabel.

Het systeem eens grondig doorspoelen en reinigen kan ook helpen, naar mijn gevoel is het rendement bij mijn wagen toegenomen na deze ingreep.
Kan natuurlijk ook zijn dat ik mij dat inbeeld.
Ik zal ook al eens last hebben van die (holle) ruimte (voor sommigen) tussen mijn oren vermoed ik.

-
- Posts: 69
- Joined: Sat Apr 13, 2002 2:00 am
- Location: zoersel
- Contact:
warm
Door de lange weg die het water moet afleggen is de temperatuur niet bijzonder warm te krijgen.
Het kan zijn dat er wat vuil (kalk en roest) in de radiator van de verwarming zit, doorspoelen met water gecombineerd met lucht wil wel eens helpen.
Verder blijken de schotten in de kachel wel eens niet helemaal te sluiten en of zitten de luchtslangen naar de roosters niet helemaal vast
, daardoor verlies je onderweg veel lucht.
Gr Cornelis
Het kan zijn dat er wat vuil (kalk en roest) in de radiator van de verwarming zit, doorspoelen met water gecombineerd met lucht wil wel eens helpen.
Verder blijken de schotten in de kachel wel eens niet helemaal te sluiten en of zitten de luchtslangen naar de roosters niet helemaal vast
, daardoor verlies je onderweg veel lucht.
Gr Cornelis
-
- Posts: 34
- Joined: Fri Dec 14, 2007 7:09 pm
Hoi, ik heb (vanwege het feit dat de auto lang heeft stilgestaan) het koelsysteem geheel afgetapt en daarbij waterpomp, thermostaat en tehrmoswitch vernieuwd.
De koelvloeistof die eruit kwam was geheel niet verontreinigd en gaf geen aanleiding het systeem te spoelen.
Wat ik me overigens wel afvraag is hoe de kachelradiator zich ontlucht.
Het is immers een aftakking naar boven en lucht laat zich niet makkelijk naar beneden dwingen. Overigens is nu de kachelkraan wat verder open staat de temperatuur wel aangenamer.
Groet super 7
De koelvloeistof die eruit kwam was geheel niet verontreinigd en gaf geen aanleiding het systeem te spoelen.
Wat ik me overigens wel afvraag is hoe de kachelradiator zich ontlucht.
Het is immers een aftakking naar boven en lucht laat zich niet makkelijk naar beneden dwingen. Overigens is nu de kachelkraan wat verder open staat de temperatuur wel aangenamer.
Groet super 7
Met een Seven in de zomer en een Matra in de winter kom ik lachend het jaar door.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Een goede vraag!! De wagen schuinzetten zal hier niet veel helpen. Toch als je het volgens de werkplaatsboek doet mag het geen probleem zijn!!
Hoe doen de murenaliehebbers dat???????????
Een karton voor je radiator plaatsen help ook met deze vrieskoude, staat beschreven in het werkplaatshandboek.
Hoe doen de murenaliehebbers dat???????????
Een karton voor je radiator plaatsen help ook met deze vrieskoude, staat beschreven in het werkplaatshandboek.

Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 489
- Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
- Location: 2220 Hallaar
In de garage wordt het systeem via een onderdruk installatie gevuld en moeten zij zelfs niet meer ontluchten, maar ja dat bezitten we niet natuurlijk.
Toen ik nog met de Murena reed plaatste ik mijn wagen achteraan minstens 0.5 meter hoger en gebruikte een trefter met een darm van 1.0 meter lang aangesloten op het expansievat en hing deze aan de pen van de achterruit.
Vulde zo het systeem en liet de motor draaien en tijdens het draaien ontluchten en bijvullen.
Wanneer het niveau in de trefter constant blijft en de radiatorfan start met koelen, dan is het systeem correct gevuld en zouden er geen problemen mogen zijn.
Nu weet ik niet van welk bouwjaar de Murena is, maar als hij van 1981 is moet er wel even nagezien worden of hier de aanpassing in het koelsysteem reeds is uitgevoerd.
Ik zal vanavond een service mededeling op het forum plaatsen die dit duidelijk maakt.
Mvg, Jean
Matra 530LX
Toen ik nog met de Murena reed plaatste ik mijn wagen achteraan minstens 0.5 meter hoger en gebruikte een trefter met een darm van 1.0 meter lang aangesloten op het expansievat en hing deze aan de pen van de achterruit.
Vulde zo het systeem en liet de motor draaien en tijdens het draaien ontluchten en bijvullen.
Wanneer het niveau in de trefter constant blijft en de radiatorfan start met koelen, dan is het systeem correct gevuld en zouden er geen problemen mogen zijn.
Nu weet ik niet van welk bouwjaar de Murena is, maar als hij van 1981 is moet er wel even nagezien worden of hier de aanpassing in het koelsysteem reeds is uitgevoerd.
Ik zal vanavond een service mededeling op het forum plaatsen die dit duidelijk maakt.
Mvg, Jean
Matra 530LX
-
- Posts: 489
- Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
- Location: 2220 Hallaar
Zoals beloofd de service mededeling aangaande mogelijk lucht en dus lawaai in de verwarmingsradiator.
Mvg, Jean
Mvg, Jean
- Attachments
-
- donderdag 20 december 2007 (3).jpg (433.5 KiB) Viewed 10051 times
-
- donderdag 20 december 2007 (2).jpg (414.54 KiB) Viewed 10051 times
-
- donderdag 20 december 2007.jpg (728.4 KiB) Viewed 10051 times
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Zouden die onderdelen nog te krijgen zijn?
Wat ik nu zie, is dat men na chassis 1823 de ontluchtingsopening C afgelsoten heeft met het stopsel 7. Dus kan men mits die set een inlaatcollector van een Bagheera monteren zonder een gat bij te moeten boren.
Indien het te koud blijft in het interieur, kan de oorzaak ook een te koude thermostaat zijn. Enkele graden kan een groot verschil maken voor het verwarmen van het interieur.
Wat ik nu zie, is dat men na chassis 1823 de ontluchtingsopening C afgelsoten heeft met het stopsel 7. Dus kan men mits die set een inlaatcollector van een Bagheera monteren zonder een gat bij te moeten boren.
Indien het te koud blijft in het interieur, kan de oorzaak ook een te koude thermostaat zijn. Enkele graden kan een groot verschil maken voor het verwarmen van het interieur.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Als de motortemperatuur 88 a 90? is vermoed ik toch dat de thermostaat io is. Ik heb dit jaar mijn thermostaat vervangen omdat de motortemperatuur niet hoger werd dan 75?, nu is deze ook rond de 90?. Maar met een oude thermostaat kan het wel langer duren eer je deze temperatuur bereikt hebt! 

Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 34
- Joined: Fri Dec 14, 2007 7:09 pm