Ik kom nu wel met veel vragen na elkaar, maar ik wil zondag dan ook veel doen aan mijn Murena.
De handle in de B-stijl waarmee je de achterruit opent werkt niet. Ik heb hem losgehad en het lijkt alsof de ijzerendraad ergens is losgeschoten. Hij is niet geknapt want ik zie de vergrendeling iets bewegen, echter niet genoeg om de ruit te doen openen. Als ik nadat de handle los is flink aan de ijzerdraad trek gaat de ruit wel open.
Heeft iemand een passende oplossing? Moet ik misschien de vergrendeling bijstellen?
Ook heb ik op filmpjes gezien dat de ruit na opening vanzelf helemaal open moet gaan. Dit gebeurd bij mij ook niet. Nieuwe gasveren zijn de oplossing?
Ik heb ongeveer hetzelfde voor met mijn Bagheera. Bij mij valt het voor dat de rechterkant niet in het slot zit. Dan krijg ik mijn achterruit niet meer open. Je moet dus langs de beide zijden een klik horen.
De kabel zal je natuurlijk ook even dienen te controleren, of alles nog juist op zijn plaats zit.
De gasveren geven ook niet erg veel meer mee en dat helpt je ook niet vooruit.
Normaal gezien gaat de achterruit vlot open zonder overdreven hard aan de handvat in de B stijl te moeten trekken. Het eerste wat je moet; controleren of de kabel in de gaine los zit en niet klemt. Dit kan omdat de gaine van de binnenkant geroest is!! Als de kabel niet los erdoor gaat dan moet je de kabel eruit trekken en een nieuwe plaatsen en goed voorzien van olie. Deze kabel kun je op bestelling bij een fietsenmaker krijgen. Als de kabel los door de gaine gaat is er geen probleem. Dan moet je controleren of de vergrendeling 1 en 2 achter waar de pinnen van de ruit op sluiten. Volledig open staan bij een gespannen handvat in de B stijl. Je kunt deze kabel bij spannen onder het slot L en Rechts.
Het kan zijn dat bij jou de vergrendeling op open en niet open staat en daarom de achtervenster niet goed werkt, of ??n van de twee. Je kunt ook de pinnen op de venster verstellen in hoogte en richting. Bij mijn bagheera zijn de pompen ook niet sterk genoeg om de ruit omhoog te duwen. Maar de ruit is altijd ontgrendeld als ik aan de handvat trek.
Succes
Bij de meeste fietshandelaars blijkbaar te moeilijk om te bestellen. Nu ik er eindelijk een heb gevonden blijkt de maximum standaardlengte 2meter te zijn, zo'n 50cm te kort om beide sloten te kunnen bedienen. Volgens verhulst kan je bij sommige fietsenmakers kabel per lopende meter kopen... Hij raad me aan 4 meter te kopen om gemakkelijk te kunnen werken. Nu de vraag; wie heeft een fietsenmaker van geode wil in zijn buurt?
Verhulst heeft gelijk, je kan rolletjes kopen met 10 meter kabel er op.
Deze zijn dan te kiezen in staal of RVS of te roestvrijstaal, maar ze moeten het willen bestellen.
Normaal een fietsen zaak die tandems verkoopt moet kabel voor het versnellingsapparaat in huis hebben met een lengte van 3 meter maar de dia is iets kleiner en voor de remmen moeten deze een lengte hebben van 2.75 meter maar dan met de juiste diameter.
Ga even naar de link van Velda kabels deze gaat dit bevestigen: http://www.vdbwebservices.be/velda/bike ... cables.php
Als je niet kunt vinden wat je moet hebben wil ik wel voor de kabel en de gain gaan. Het kan wel zijn dat ze die moeten bestellen!!! Toen ik mijn kabel en gain gehaald heb kon de fietsenmaker die zo uit de rek nemen.
Hebben de bagheera en de murena de zelfde lengte van kabel??
vandaag 10 m kabel gekocht, hopelijk lukt het hiermee want hij lijkt minder soepel dan de originele Ik hou jullie op de hoogte, als het nodig is om te bestellen laat ik iets weten. ALvast bedankt
nieuwe kabel is gemonteerd, de sloten zijn afgesteld dat ze openen bij een kleine bediening van de klep in de deur, maar nog moet er meerdere keren geprobeerd worden voor de klep open gaat, vermoedelijk zijn de zuigers die de klep moeten openen idd hun kracht kwijt.
Als je zeker bent dat je de kabel ten opzichte van de sloten correct is afgesteld, dan zou ik uw pennen van uw ruit iets meer in draaien zodat er meer spanning ontstaat tussen de ruit en de rubber en ik denk dan dat uw ruit er zal uit wippen, maar natuurlijk een nieuwe pomp zal het geheel beter laten werken.
Als de ruit niet vanzelf omhoog gaat bij het openen van de klep kan het zijn dat ze in het slot blijft zitten en terug vergrendeld. Dit is het zelde als wat jean schrijft.
Monteer dan op uw klep twee verstelbare rubber stoters zoals je die vindt in andere wagens onder de motorkap en of kofferklep en stel deze zodanig af dat er een opwaartse druk is, die er dan voor zorgt dat de pennen net uit hun slot gehouden worden.
Als je deze aanpassing aanbrengt zal je klep bij eenmaal bedienen van de hendel wel gaan open liggen en kan je daarna de klep met de hand verder openen, daar het gewicht van uw klep veel groter is dan van de ruit en misschien de iets mindere staat van de pompen, is dit de rede waarom deze niet vanzelf volledig opengaat.
Nieuwe gasveren hebben (2x) 30Nm meer druk als de oorspronkelijke.
Dit is eigenlijk zelfs te veel voor een normale ruit en kan mogelijk ook uitkomst bieden.
Zo'n klep is natuurlijk wat zwaarder dan een originele ruit en met slecht werkende pompen kan het dan fout gaan. Nu de pompen kosten niet het einde van de wereld dus.....