Lading batterij
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Lading batterij
De Murena zit met een probleem. De alternator levert te weinig lading. De alternator is binnen geweest voor een revisie en kan er weer 20 jaar tegen. Doch de lading batterij is nog steeds te laat. Ik denk dat de sturing van de bekrachtiging verstoord is. Ik heb twee draden op de alternator die daar misschien voor verantwoordelijk is. Een rode draad met geel en een rode met groen. Welke draad is verantwoordelijk voor de bekrachtiging en van waar komt die. Indien ik die draad kan overbruggen zou ik direct weten of het inderdaad dit probleem is en direct naar de oorzaak kunnen zoeken.
- Paul
- Posts: 1443
- Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
- Location: 3020 Herent
Ik heb onlangs mijn alternator gedeeltelijk gedemonteerd en daarbij vastgesteld dat ??n van de diodes een slechte verbinging had en dit aan de uiterste zijde die bij montage aan de motor onderaan zit.
Deze zijde heeft het meeste te lijden onder corrosie door vocht!
De regulator bevind zich op de alternator dus die zou ook moeten getest en in orde zijn.
Nu veronderstel ik dat je waarborg hebt als het bij een professioneel bedrijf is behandeld!?
Is de alternator getest op zijn functioneren?
Deze zijde heeft het meeste te lijden onder corrosie door vocht!
De regulator bevind zich op de alternator dus die zou ook moeten getest en in orde zijn.
Nu veronderstel ik dat je waarborg hebt als het bij een professioneel bedrijf is behandeld!?
Is de alternator getest op zijn functioneren?
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Wanneer ik overdag rij zonder verdere verbruikers laadt de batterij op maar de meter blijft in de eerste helft staan. Wanneer ik durf de ventilator opzetten, daalt hij tot juist niet ontladen. Wanneer ik 's avond rij met de lichten op ontlaadt de batterij nog niet maar veel heeft de alternator niet over. Wanneer ik dan durf de ventilator opzetten, begint het lampje "batterij' lichtjes te branden. Voor zover ik weet, moet de aanwijzer 'lading batterij" ruim in de tweede helft staan van de ladingsmeter. Tot tegen de aanwijzing "overladen".
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
Dat probleem heb ik ook , bleek een spanningsval over het contactslot te zijn : het metertje geeft te weinig aan wanneer er veel stroom wordt gevraagd, en de spanningsval over het contactslot groter wordt. Maar wanneer de alternator getest wordt is alles in orde, en verder heb ik geen problemen met een leeglopende batterij als er met de auto gereden wordt.
-
- Posts: 69
- Joined: Sat Apr 13, 2002 2:00 am
- Location: zoersel
- Contact:
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Bedankt Cor, ik zal het morgen uitmeten.
De alternator werd bij de revisie getest en goedgekeurd.
Ik vertrouw het zaakje niet, want het lampje " lading batterij " begint na enkele seconden lichtjes te branden wanneer ik de koplichten en de ventilator aanzet. En met zoiets rondrijden is om problemen vragen, wanneer niet alles gecontroleerd is.
De alternator werd bij de revisie getest en goedgekeurd.
Ik vertrouw het zaakje niet, want het lampje " lading batterij " begint na enkele seconden lichtjes te branden wanneer ik de koplichten en de ventilator aanzet. En met zoiets rondrijden is om problemen vragen, wanneer niet alles gecontroleerd is.
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Bij de test heb ik de volgende waarden gemeten. Bij 2000tr/min zonder verbruikers 14V. Met de koplichten aan en de interieurventilator op maximum had ik nog 13,8 V. Het probleem zal dus blijkbaar in de meter zitten of is de weerstand te groot van de draad die van de alternator naar de meter loopt. Wordt vervolgd.
- Paul
- Posts: 1443
- Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
- Location: 3020 Herent
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am