bagheera 1

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag bassbos,

Ik moet je gelijk geven dat je doorgezet hebt en de koe bij de horens gepakt hebt. Dit olielek had je anders nog ergernis bezorgt. Je gaat ergens op bezoek, natuurluik wordt de bagheera ge?nspecteerd. Het resultaat, daar zal iedereen met open mond naar staan te kijken. Maar als je dan vertrekt en ligt wat olie op de pas geplaatste klinkers! Dan zullen ze zeggen ?dat die met zijn bagheera maar niet te veel op bezoek komt?. Ik heb ook een olielek aan de versnellingsbak, niet veel maar toch te veel! Vroeg of laat zal ik dit probleem oplossen. Thans ik heb alles open gehad en een nieuwe pakking gebruikt. Shit zeg je dan. Ik heb ook van die woorden die soms spontaan eruit schieten. Het is een hele karwei die steekassen en torsiestangen plaatsen.
Mooie foto's die je geplaatst hebt. Heb je die versnellingsbak met een spoelmiddel zuiver gemaakt? Hij is zo mooi zuiver, hoe nieuw!

Groetjes :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Alle onderdelen zijn met een ontvetter gereinigd in een afgedankte inox-keukenspoeltafel.

Ik ben wel nog op zoek achter de buitenste oliekeering van de wielnaven achter.
Deze oliekeerringen (borages) houden het stof en vuil uit de wiellagers.
Ik bemerkte dat de oliekeerring van de linker wielnaaf deuken vertoont (zie foto)
De borages bestaan uit een metalen ring waarachter een rubberen lip zit dewelke de boel moet afdichten.

Image

Zijn deze nog verkrijgbaar uit de clubstock???

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
matra530lx

Afdichtingen

Post by matra530lx »

Hallo Bassboss,

Ik heb hier een firma die deze dichtingen kan leveren, je hoeft enkel met een voorbeeld langs te gaan.
Baudoin Wyko Brabant
Langveld Park Unit 3
P. Basteleusstraat 2
B-1600 Sint-Pieters Leeuw

Tel: +32 (0)2 524 68 00
Fax: +32 (0)2 524 69 00
http://www.baudoin.be/Afdichtingen.51.0.html
Bekijk even de link er staan zelfs catalogen op de site.

Mvg,

Matra 530 Lx
jo

Post by jo »

http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
bassboss

Post by bassboss »

Bedankt voor de tip, jongens!

Echter, ik heb de stalen rand rond het rubber terug netjes recht gekregen zonder het rubber te beschadigen.
Vervolgens de boel goed volgespoten met vet en dan de wielnaven+nieuwe remschijven gemonteerd.
Daarna de schokdempers op hun plaats gestoken en dan komen nu de remklauwen aan de beurt.
Uiteraard zijn deze van nieuwe remblokjes voorzien.

Image

Image
jurgen M

Post by jurgen M »

Deze wordt echt veel te mooi om nog mee te rijden... :lol:
Frank

Post by Frank »

Ik dacht net hetzelfde 8)
GODFRIED

Post by GODFRIED »

De oliekeerringen worden meestal samen met de lagers geleverd. Ik heb in een autoshop verschillende oliekeerringen kunnen kopen tijdens de restauratie. Die van de wiellagers heb ik niet vervangen omdat ze nog goed zijn.

Bart, je het prachtig werk verricht. Velen zullen denken" stond deze bagheera maar bij ons in de garage". Maar jij bent de gelukkige eigenaar. Het heeft dan ook bloed, zweet en tranen gekost om de bagheera in deze staat te krijgen.
Succes met de verdere opbouw :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Godfried,

Ik steek veel energie in dit project, maar je moest eens weten hoeveel energie ik er terug uit haal...
Nee, dit is geen bevlieging.
Anders had ik de folder uit 1974 terug in de kartonnen doos gestopt of weggegooid toen deze opdook tijdens mijn verhuis.
Toch moet het mooiste nog komen, de ritten naar zee, ardennen, Frankrijk, circuitdagen enz.

Momenteel is het zwaar investeren maar ik geloof dat het de moeite waard zal geweest zijn, het geld ben ik kwijt maar ik krijg er iets voor in de plaats wat je met geen geld kan kopen.
Dat kan je niet zomaar aan iedereen uitleggen, maar dat hoeft ook niet.
De ??n rijd voor een zeldzame postzegel van amper een vierkante centimeter groot naar Rusland, de ander is pas gelukkig als hij of zij een zeldzame vogelsoort voor de lens gekregen heeft, en ik ben blij dat ik een Matra heb gered van de sloop!

Momenteel zit de restauratie nog in een faze waarin je betrekkelijk weinig kunt zien dat er Bagheera herboren wordt, maar eens ik met de kunststof kan beginnen, zullen de dagen en nachten veel te kort zijn!
Tijdens de afwerking zie je daadwerkelijk de wagen terug in zijn oude glorie verschijnen.
Eens de gele lak erop zit zal de adrenaline er wel voor zorgen dat er eens een nachtje zal doorgewerkt worden!

Bart :wink:
ALAIN VAN AKEN

Post by ALAIN VAN AKEN »

Bart,

Ik deel je mening voor 100%.
Doe rustig voort en je komt er voor 100%
bassboss

Post by bassboss »

Dank je, Alain, maar ik vrees dat ik een bak Duvel van jou tegoed heb...
Vergissen is menselijk maar ik vrees dat je me de verkeerde remflexibels voor achteraan verkocht hebt.

Tijdens de montage blijkt dat ze veel te kort zijn.

Image

Bovendien hebben ze geen uitsparing bovenaan waar de clips in passen om ze aan het chassis vast te kunnen maken.

Image

Bovendien hebben ze andere schroefdraad bovenaan, waardoor ik reeds bij de montage van de vaste remleidingen andere koppelstukjes heb voorzien VOORALEER de kopjes erop te laten persen.
Om terug de oude (langere) flexibels te monteren, moet ik dus de kopjes van de vaste leiding afzagen om een koppelstukje met andere schroefdaad te kunnen steken waarna opnieuw een kopje moet worden geperst...

Image

Ik heb voorlopig een stukje darm over de vaste leiding geschoven om te vermijden ze beschadigd raakt (schuren tegen het chassis) tijdens het op en neer bewegen van het achterwiel en tevens om het hiermee gepaard gaande lawaai weg te nemen.
Ik vrees dat de jongens van de technische controle hier ook moeilijk zullen over doen.

Image

Help, I need somebody....
bassboss

Post by bassboss »

Nog eens voor alle duidelijkheid, no hard feelings (de vloek is reeds gedaan :evil: )
Ook dit hoort bij het restaureren, de oplossing zal wel niet lang op zich laten wachten. :wink:

Bart
ALAIN VAN AKEN

Post by ALAIN VAN AKEN »

Sorry sorry sorry sorry (goed zo), we lossen dit op Bart. Ben je morgen in de vroege avond thuis? :oops:
benny

Post by benny »

Is alles in orde met de versnellingsbak?
bassboss

Post by bassboss »

Geen probleem, Alain.
Ik ben morgenavond thuis, je bent steeds welkom maar je hoeft je zondag niet speciaal hiervoor op te offeren...
Geef me een seintje, mocht je komen want ik zit waarschijnlijk in m'n atelier. :wink:

Bart
bassboss

Post by bassboss »

benny wrote:Is alles in orde met de versnellingsbak?
Ja hoor, Benny!
Tot dusver is alles in orde.
Ik hoop van komende week het schakelmechanisme kunnen te monteren.

Nog een vraagje:
Het volledige remsysteem is gemonteerd en ook de handremkabel.
Binnenkort moet ik de boel ontluchten.
Hoe gaat men het best te werk?
Ik heb reeds meermaals de remmen van een motorfiets ontlucht, maar bij een wagen lijkt me dit toch wat anders.
Kan ik alleen de klus klaren of ben je beter met twee?

Bart
ALAIN VAN AKEN

Post by ALAIN VAN AKEN »

Bart,

Ik heb het even opgezocht en de leiding is van een later type Bagheera (er zijn 3 type leidingen voor achteraan), de voorste zijn goed hoop ik. Want ook hier zijn er twee type mogelijk. Heb je nog een reserve nippel liggen dan laat ik voor u twee flexibels op maat maken. Zo hoef je niks te veranderen aan de vaste leiding. Mail me nog even je GSM nummer dan bel ik je eerst.
bassboss

Post by bassboss »

Alain,

De voorste flexibels zijn perfect!
Ik heb nog een zakje nippels liggen zoals deze op de foto.

Image

De schroefdaad van deze nippel (OPEL) past op de nieuwe remflexibels.
De remflexibels zouden een lengte van 385mm moeten hebben.
De aansluiting op de bout van de remklauw heeft een binnendiameter van 15mm.

Image

Je kan me steeds bereiken op 0475/529.942

Groetjes,

Bart
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Ik heb de achterste remslangen laten namaken omdat ik de juiste niet meer kon vinden. Ze hebben me wel veel geld gekost iets van rond de 90? voor de twee. Ze hebben me bedrogen waar ik bijstond, maar daar leer je weer van! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN

Post by ALAIN VAN AKEN »

Vanavond even een blitz bezoek gebracht bij Bart en jongens het ziet er schitterend uit (sorry even de kwijl afvegen). Het probleem met de flexibele remleiding werd besproken en hier komt spoedig een oplossing. Ik hoor van de week even bij enkele leveranciers rond wat mogelijk is en wat de kosten zijn. Jullie horen ervan.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Ik geloof je zonder twijfel dat daar een z??r mooie bagheera geboren wordt.
Matra Bagheera S - 1977
Spyros

Post by Spyros »

Bart,

Deze remflexibels zijn voor de later Bagheera.
Om deze te gebruiken, moet je de links en de rechte remmen uitwisselen.

( de linkse ga naar de rechte ,...)

Dan zijn de flexibel boven de rem and dus van het goede lengte.
De klip zijn ook verandert maar het is niet moelijk te veranderen
ALAIN VAN AKEN

Post by ALAIN VAN AKEN »

Klopt Spyros maar daar waar mogelijk is originaliteit nog altijd het beste.
bassboss

Post by bassboss »

Spyros,

C'est vrai quand on change les ?triers, les vis se trouvent au dessus mais tu te rapelle sans doute notre fameux sauteur bleu... CEPADORIGINE !!!

A bient?t,

:wink:
Spyros

Post by Spyros »

Dag Bart,

AD DEVILLERS
DAMPREMY ROUTE DE MONS 12
6020 DAMPREMY
TEL: 071/31-61-50
FAX: 071/32-24-31

Daar kan je niewe remflexibel laten maken.
Met rubber pijp en alles wat je wil.

Als het een "AD kentrum" is, denk ik dat mischien iedere AD Kentrum can het zelfde maken.

Vergeet niet dat op de later model, Matra had dat zelf gedaan. ( vervangen de remmen)
ALAIN VAN AKEN

Post by ALAIN VAN AKEN »

Bart, ik heb thuis een gebruikte leiding gevonden en deze is opgestuurd naar een firma in het Gentse zodra ze iets laten weten hoor je het direct.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Ik ben benieuwd wat de prijs is! Ik hoop dat ze niet zo duur zijn als ik indertijd betaalt heb! 90? voor de twee. Daar koop Ludo bijna een volledige bagheera voor :lol: Dus als je onderdelen moet hebben! Ludo koopt je wel een stel bagheera's bij. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Hou me op de hoogte, Alain.

Intussen heb ik weer niet stilgezeten.
De gaskabel+gaspedaal zijn gemonteerd en aangesloten.
Gelukkig was de kabel op mijn donor nog perfekt, de kabel van de "nieuwe" was serieus uitgerafeld...
Tevens is de dikke +kabel van de startmotor naar de batterij geplaatst en de chokekabel is aangesloten.
Het uitlaatspruitstuk zit ook op zijn plaats en de nieuwe zekeringenhouder heeft ook een plaats onder het dashboard gekregen.
Nu het schakelmechanisme nog, de radiator+ventilator en de massa-onderbreker vooraleer we de batterij eens kunnen aankoppelen om alles uit te meten!
Nog even geduld en BROEM! (hopelijk is het niet: BOEM...)

Bart 8)
benny

Post by benny »

Ik heb er volle vertrouwen in Bart dat die motor goed zal draaien. Ik zie niet in waar jij, die zo nauwgezet werkt een fout zou kunnen gemaakt hebben. Wat je wel kan meemaken, is dat de motor moeilijk tot niet wil ontsteken de eerste keer. Dat is normaal. Gewoon een beetje pure benzine in de carburatoren gieten en starten maar. Hij zal dan ontsteken op 1 of 2 cilinders. Blijven starten en de anderen zullen volgen. Eenmaal ze alle 4 gewerkt hebben start de motor de volgende keer veel beter. Succes, en kan je het geluid van de eerste draaien van de motor niet opnemen met een recorder? Kwestie van een mooie herinnering te hebben van de eerste levenstekens van jou Bagheera.
ALAIN VAN AKEN

Post by ALAIN VAN AKEN »

Bart, ik mag woensdag of donderdag eens bellen om te zien hoe ver ze stonden maar ik heb er een goed gevoel bij.
Post Reply