lekkende bovenhoek auto.
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
lekkende bovenhoek auto.
Ik had voordat ik de nieuwe ruit plaatste/de boel deed lakken ff gecontroleerd of het dak niet loszat. bij de popnagels zag alles er goed uit, geen scheurtjes eromheen in de lak enzo. Dus ik ben ervan uitgegaan dat het dak vastzit.
Nu met de nieuwe ruit merkte ik na een week niet gereden te hebben dat de rechter bovenhoek heeft gedrupt op de stoel. je kreeg er echt een natte kont van.
Na voelen bleek de rechterbovenhoek bij het raam nat te zijn. Dit was alleen de stoffen rand van het rubber en het dakgedeelte erboven was droog.
Ik dus schrikken zo van "o jee, het dak lekt toch niet he"
Nu heeft het wel hard geregend die dagen ervoor, en de auto staat met de kont omhoog op bokken.
Na de tijd is het niet meer natter geworden bij kleinere buitjes.
Nu heb ik even getest of het het deurrubber kan zijn. eerst alles mooi drooggeveegd, vervolgens deur dicht en een straal water langs het rubber laten lopen. Het bleek wel zo te zijn dat op een klein stuk bij die hoek een plekje zat waar het rubber nat was geworden aan de binnenkant, hoewel het niet nat was geworden binnenin op het stoffen stukje.
Later bij een halve gieter leeggieten op het rubber met de deur dicht zag ik zelfs enkele drupjes op het platte bovenstuk van de deurbekleding vallen.
Met gieter lekt het rubber dus. maar er word natuurlijk wel erg veel water tegelijk over het rubber heengegooid. Hoewel een flinke regenbui ook niet mis is.
Nu vraag ik me dus af, is het aannemelijk dat een lekkend deurrubber zoveel lekkage veroorzaakt zodat de stoel kletsnat is(komt dit vaker voor bij de murena)? of vermoeden jullie dat het probleem bij het dak zit.
Ik ben wel de sjaak als het dak lekt.
Nu met de nieuwe ruit merkte ik na een week niet gereden te hebben dat de rechter bovenhoek heeft gedrupt op de stoel. je kreeg er echt een natte kont van.
Na voelen bleek de rechterbovenhoek bij het raam nat te zijn. Dit was alleen de stoffen rand van het rubber en het dakgedeelte erboven was droog.
Ik dus schrikken zo van "o jee, het dak lekt toch niet he"
Nu heeft het wel hard geregend die dagen ervoor, en de auto staat met de kont omhoog op bokken.
Na de tijd is het niet meer natter geworden bij kleinere buitjes.
Nu heb ik even getest of het het deurrubber kan zijn. eerst alles mooi drooggeveegd, vervolgens deur dicht en een straal water langs het rubber laten lopen. Het bleek wel zo te zijn dat op een klein stuk bij die hoek een plekje zat waar het rubber nat was geworden aan de binnenkant, hoewel het niet nat was geworden binnenin op het stoffen stukje.
Later bij een halve gieter leeggieten op het rubber met de deur dicht zag ik zelfs enkele drupjes op het platte bovenstuk van de deurbekleding vallen.
Met gieter lekt het rubber dus. maar er word natuurlijk wel erg veel water tegelijk over het rubber heengegooid. Hoewel een flinke regenbui ook niet mis is.
Nu vraag ik me dus af, is het aannemelijk dat een lekkend deurrubber zoveel lekkage veroorzaakt zodat de stoel kletsnat is(komt dit vaker voor bij de murena)? of vermoeden jullie dat het probleem bij het dak zit.
Ik ben wel de sjaak als het dak lekt.
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Ik zou in die hoek de dakbekleding een beetje losmaken en kijken waar het water vandaan komt. Volgens mij komt het langs de venster.Ik had ook een waterlek na het plaatsen van een nieuwe voorruit.Ik heb toen langs binnen een beetje kit bij gespoten en het probleem was opgelost.
Succes.
Succes.

Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 186
- Joined: Mon Feb 21, 2005 10:19 pm
hey gasten,
ik heb ,opnieuw op aanraden van Cor,mijn dak verwijderd en netjes proper gemaakt.waarna ik het (met de juiste soort kit!) opnieuw heb in gelijmd.de kit die tegenwoordig wordt gebruikt is van het type dat onder alle omstandigheden elastisch blijft en toch ernorme kleefkracht heeft.in principe als ik het goed heb gedaan zal ik nooit nog last hebben van een dak dat loskomt.
de kit die ik verwijderde was helemaal versteend en de dakplaat heb ik na enkele rake klappen met de vuist gewoon kunnen wegnemen.je kan het resultaat bekijken op de foto's op dit forum.
ik heb van mijn restauratie bijna 300 foto's en hoop ze binnekort samen met een boel tekst in een mooie site te gieten, ervaring moet je delen anders blijven onze matra's niet bestaan!!!
groeten Frank
ik heb ,opnieuw op aanraden van Cor,mijn dak verwijderd en netjes proper gemaakt.waarna ik het (met de juiste soort kit!) opnieuw heb in gelijmd.de kit die tegenwoordig wordt gebruikt is van het type dat onder alle omstandigheden elastisch blijft en toch ernorme kleefkracht heeft.in principe als ik het goed heb gedaan zal ik nooit nog last hebben van een dak dat loskomt.
de kit die ik verwijderde was helemaal versteend en de dakplaat heb ik na enkele rake klappen met de vuist gewoon kunnen wegnemen.je kan het resultaat bekijken op de foto's op dit forum.
ik heb van mijn restauratie bijna 300 foto's en hoop ze binnekort samen met een boel tekst in een mooie site te gieten, ervaring moet je delen anders blijven onze matra's niet bestaan!!!
groeten Frank
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
ik heb nu in die hoek overal kranten tussen gestopt. en het dakstuk gescheiden met vuilniszak van het raamrubberstuk. dus is zal wel moeten merken wat het is.
Ik verwacht geen lekkend dak eigenlijk, en hopelijk is het dat ook niet. kan namelijk niks vochtigs zien/voelen op het metaal boven de plafondplaat van het dak. terwijl het stoffen stuk van de rubber lijst nat was.
anders word het de ruit eruit halen (als het lukt om hem heel eruit te krijgen) en vervolgens het dak opnieuw inkitten zonder dat ik de lak van de raamstijlen beschadig.
ik laat morgen van me horen. regenen zal het toch wel aankomende 24 uur.
Ik verwacht geen lekkend dak eigenlijk, en hopelijk is het dat ook niet. kan namelijk niks vochtigs zien/voelen op het metaal boven de plafondplaat van het dak. terwijl het stoffen stuk van de rubber lijst nat was.
anders word het de ruit eruit halen (als het lukt om hem heel eruit te krijgen) en vervolgens het dak opnieuw inkitten zonder dat ik de lak van de raamstijlen beschadig.
ik laat morgen van me horen. regenen zal het toch wel aankomende 24 uur.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
De ruit verwijderen zou ik niet doen. De kans dat ze breekt is te groot.Indien de ruit lekt?Aan de binnenzijde afkitten op de plaats van het lek.Als het dak lekt en moet verwijderd worden is het niet nodig om de ruit er uit te nemen. Het dak zit dan toch al los.Verwijder dan het dak en laat de ruit zitten.Kun je het dak niet dichten zonder het af te nemen?Maak de dakbekleding los.Misschien is het maar een klein gedeelte wat los zit?
Frank,
Ik heb alle polyester onderdelen en de ruiten van mijn Bagheera gelijmd met tech 7.Prima spul. Ja, de gebruikte kit door Matra was bij mijn Bagheera ook steenhard geworden.Heb je de foto's al op het forum staan? Waar?
Je hebt gelijk om je ervaring te delen met andere Matraliefhebbers.We kunnen er altijd iets van leren.Dat is ook de bedoeling van de club elkaar helpen en zo een grote groep vrienden te zijn.Ik heb het nog al gezegd"er is een massa kennis en ervaring onder de forum gebruikers" Laat ons deze gebruiken.We gaan het warme water toch niet meer uitvinden als iemand anders dat al gedaan heeft.
Groetjes
Frank,
Ik heb alle polyester onderdelen en de ruiten van mijn Bagheera gelijmd met tech 7.Prima spul. Ja, de gebruikte kit door Matra was bij mijn Bagheera ook steenhard geworden.Heb je de foto's al op het forum staan? Waar?
Je hebt gelijk om je ervaring te delen met andere Matraliefhebbers.We kunnen er altijd iets van leren.Dat is ook de bedoeling van de club elkaar helpen en zo een grote groep vrienden te zijn.Ik heb het nog al gezegd"er is een massa kennis en ervaring onder de forum gebruikers" Laat ons deze gebruiken.We gaan het warme water toch niet meer uitvinden als iemand anders dat al gedaan heeft.
Groetjes

Matra Bagheera S - 1977
- henk wouterse
- Posts: 373
- Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
- Location: wemeldinge
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
ok, goed nieuws/slecht nieuws
het is niet de deurrubber, maar ook het dak niet(neem ik aan.
Het dak is geen beweging in te krijgen als je duwt dus zit mooi vast.
Ik heb de hoek van de dakhemel losgemaakt en met een gieter langs de ruitkit(niet over de rest van het dak) water laten stromen. hij bleek te lekken op ong 3 a 5 cm van de hoek af. kan niet zien waar precies helemaal(het stroomt er natuurlijk niet doorheen). maar volgens mij is het bij een stuk wat je van buitaf kan zien waar de kit iets dunner is gelegt.
Hier zou ik dan een worm moeten leggen aan de buitenkant( heb nog kit van de glasgarage meegekregen omdat ik eventueel de strips wilde vastzetten in de kit. maar ik doe die nu plakken en de naden eerst afwerken met carroserie kit zodat het strak is en er geen water kan blijven staan.
Hoewel hier volgens mij de worm bovenin nog 1 cm dik is, vind ik het vreemd dat hij dan toch lekt.
Is dit normaal dat dat welles gebeurt? of iets er iets duisters aan de hand
De glasgarage vertelde mij dat de glasprimer(dat zwarte sneldrogende spul gewoon over blank polyester heen kon. dit is ook gebeurt. want de bovenste rand is nooit opnieuw gespoten, alleen geschuurd en ontdaan van kit. Zit hier misschien een fout???
ze hebben overigens bij het inkitten niet de worm op de ruit gelegd maar op de auto zelf. en vervolgens de ruit erop gedrukt. kan hier ook iets fout gegaan zijn?
ik hoor het wel.
Groeten
het is niet de deurrubber, maar ook het dak niet(neem ik aan.
Het dak is geen beweging in te krijgen als je duwt dus zit mooi vast.
Ik heb de hoek van de dakhemel losgemaakt en met een gieter langs de ruitkit(niet over de rest van het dak) water laten stromen. hij bleek te lekken op ong 3 a 5 cm van de hoek af. kan niet zien waar precies helemaal(het stroomt er natuurlijk niet doorheen). maar volgens mij is het bij een stuk wat je van buitaf kan zien waar de kit iets dunner is gelegt.
Hier zou ik dan een worm moeten leggen aan de buitenkant( heb nog kit van de glasgarage meegekregen omdat ik eventueel de strips wilde vastzetten in de kit. maar ik doe die nu plakken en de naden eerst afwerken met carroserie kit zodat het strak is en er geen water kan blijven staan.
Hoewel hier volgens mij de worm bovenin nog 1 cm dik is, vind ik het vreemd dat hij dan toch lekt.
Is dit normaal dat dat welles gebeurt? of iets er iets duisters aan de hand
De glasgarage vertelde mij dat de glasprimer(dat zwarte sneldrogende spul gewoon over blank polyester heen kon. dit is ook gebeurt. want de bovenste rand is nooit opnieuw gespoten, alleen geschuurd en ontdaan van kit. Zit hier misschien een fout???
ze hebben overigens bij het inkitten niet de worm op de ruit gelegd maar op de auto zelf. en vervolgens de ruit erop gedrukt. kan hier ook iets fout gegaan zijn?
ik hoor het wel.
Groeten
- henk wouterse
- Posts: 373
- Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
- Location: wemeldinge
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
je bent niet alleen, ook ik heb bij zware regen bij het rijden, of het parkeren ( wanneer de auto schuin naar links staat : geen lek ) een drup van de hoek van de dakbekleding op de zetel. Ik heb de ruit al proberen extra af te kitten, maar zonder resultaat, het dak ligt volgens mij ook nog vast, dus gok ik op de deurdichtingen en /of de hoeken van het raam?
de diagnose blijft moeilijk.
de diagnose blijft moeilijk.

- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
jurgen, heb jij een nieuwe ruit laten inkitten , of heb jij al een eerder geplaatste ruit in de auto.
het is iig niet aan de bestuurderskant.
heb vandaag overigens nieuwe hoofdlagers en drijfstanglagers van de krukas gekregen, ga ik vervangen tesamen met de distributieketting/tandwielen.
binnenkort weer knappen.
echter moet ik die lagers inrijden, of kan ik meteen blazen als hij warm is?
edit: lees al iets op alfa forum van 750 km inrijden met minimale belasting(gas) en daarna olie verversen.
heb nu overigens semi-synthetische castrol magnatec 15w40. Goede keus?
het is iig niet aan de bestuurderskant.
heb vandaag overigens nieuwe hoofdlagers en drijfstanglagers van de krukas gekregen, ga ik vervangen tesamen met de distributieketting/tandwielen.
binnenkort weer knappen.
echter moet ik die lagers inrijden, of kan ik meteen blazen als hij warm is?
edit: lees al iets op alfa forum van 750 km inrijden met minimale belasting(gas) en daarna olie verversen.
heb nu overigens semi-synthetische castrol magnatec 15w40. Goede keus?
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Ik had destijds bij mijn auto ook binnenkomend water. Het gat heb ik kunnen vinden door er met druklucht overal langs te gaan. Toen ik binnenin zat en mijn vrouw aan de buitenkant langs de plaats ging waar ik het gat dacht te vinden, kon ik duidelijk de lucht horen binnenkomen in de auto. Misschien iets om ook te proberen?
Benny.
Benny.
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
- henk wouterse
- Posts: 373
- Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
- Location: wemeldinge
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
MatraMurena.nl wrote:jurgen, heb jij een nieuwe ruit laten inkitten , of heb jij al een eerder geplaatste ruit in de auto.
het is iig niet aan de bestuurderskant.
heb vandaag overigens nieuwe hoofdlagers en drijfstanglagers van de krukas gekregen, ga ik vervangen tesamen met de distributieketting/tandwielen.
binnenkort weer knappen.
echter moet ik die lagers inrijden, of kan ik meteen blazen als hij warm is?
edit: lees al iets op alfa forum van 750 km inrijden met minimale belasting(gas) en daarna olie verversen.
heb nu overigens semi-synthetische castrol magnatec 15w40. Goede keus?
- henk wouterse
- Posts: 373
- Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
- Location: wemeldinge
- henk wouterse
- Posts: 373
- Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
- Location: wemeldinge
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
vaag. hij lekte niet meer nadat ik de gaten gedicht had in de kit door het opvullen met sikaflex carroseriekit .
na een lange motregenbui waren de hoeken weer nat later. echt dit is maar heel soms bij een regenbui. bij zware regen bleef hij droog laatste.
maar hij lekt iig niet meer op de bodem. enkel vochtige hoekjes(hoeft niet eens te druppen). Ik kan er mee leven.
na een lange motregenbui waren de hoeken weer nat later. echt dit is maar heel soms bij een regenbui. bij zware regen bleef hij droog laatste.
maar hij lekt iig niet meer op de bodem. enkel vochtige hoekjes(hoeft niet eens te druppen). Ik kan er mee leven.
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
staat hier http://www.hg.eu/ben/HG siliconenkitverwijderaar is speicaal ontwikkeld voor het zeer gemakkelijk verwijderen van siliconenkit van diverse ondergronden, zoals roestvrijstaal, email, glas, diverse soorten kunststof, keramische tegels, geglazuurde tegels, natuursteen en soortgelijke ondergronden. HG siliconenkitverwijderaar is een aangenaam ruikend product, gemakkelijk aan te brengen en het tast de eerdergenoemde ondergronden niet aan. Vele andere kitsoorten, zoals butyleen-, acrylaat- en universeelkit, laten resten achter en zijn met HG siliconenkitverwijderaar te verwijderen
ik heb die ook al gebruikt aan mijn huis, goed laten intrekken ....
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986