Nou gaan er al een tijdje geruchten dat er geen verschil is tussen deze 3 verdelers ondanks dat voor de Tagora en de S van Ducelier zijn en voor de 2.2 van Bosch.
De bewijzen hiervoor beginnen zich nu te verzamelen.
In een topic op het Deense forum heeft GP een verdeler van een Tagora laten reviseren en op een rollenbank de de auto laten testen met zowel de Murena verdeler als de Tagora verdeler.
http://www.matrasport.dk/forum/index.ph ... 034.0.html
Het blijkt uit de test dat er geen verschil is in vermogen en vervroegingskarakteristieken.
Nou zou ik niet Dr Oetker zijn als ik daar nog wat suplementaire bewijsvoering aan toe zou willen voegen.
Op mijn Murena zit een verdeler van Bosch, maar heb hier ook een Tagora verdeler liggen van Ducelier.
Ik weet al dat het asje van de verdeler dunner is, zodat je een andere rotor en verdelerkap nodig hebt.
Deze maar is uit elkaar getrokken.
Het probleem in de meeste oude verdelers zijn de govenor veertjes.
Deze veertjes hebben na 30 jaar wel wat aan kracht ingeleverd of liggen gebroken onderin.
Ook door roest is het vaak dramatisch gesteld met deze veertjes.
Deze veertjes hebben een zeer belangrijke functie, want die zorgen er voor dat de balans gewichtjes bij een bepaald toerental (NB: meestal ergens rond de (2500-3000) naar buiten vliegen en de verdeler vervroegen.
Dit zijn die gewichtjes tijdens een weging.
Als je de gewichtjes bekijkt dan zie je dat die gelijk zijn.
Dan blijkt al dat als je de veertjes van bovenstaande foto bekijkt die veertjes blijkbaar al is wat mee gerommeld is.
Ze hebben verschillende lengte zodat de gewichtjes in ieder geval al niet gelijk uit zullen vliegen, en ook zijn ze wat uitgerekt.
We kunnen dus wel aan nemen dat van de vervroegingskarakteristieken geen fluit meer klopt, waar bij je wel kunt stellen dat motor in de hogere toerentallen te veel voorontsteking zal krijgen en de befaamde dip in acceleratie zal hebben.
Aangezien ik niet de apparatuur hebb om deze vervroegingskarakteristieken te testen, en de veertjes niet los te krijgen zijn moet er een andere oplossing komen.
Ik heb contact gezocht met deze firma.
http://www.h-h-ignitionsolutions.co.uk/
Aanvraag in dienen hier.
http://www.h-h-ignitionsolutions.co.uk/enquiry.htm
PDF van hun werk.
http://www.h-h-ignitionsolutions.co.uk/ ... %20Car.pdf
Van hen heb ik een aanbod gehad om de verdeler uit te testen, en uit te zoeken welke veertjes nodig zijn.
Kost inclusief opsturen een kleine €50.-
Ik heb besloten deze Tagora verdeler zelf klaar te maken, dan kan de 2.2 verdeler er af.
Dan kan ik vergelijkingen maken en stuur hem op om exact goed te laten zetten.
word vervolgd.