bagheera matrafan

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Godfried,

Benzine-meter geplaatst en werkt perfect, rekening vanavond betaald.

Bedankt voor de snelle afhandeling.

Groetjes,

J.B.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Graag gedaan, veel plezier met de bagheera. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Nieuw werkje binnengehaald:

Image


Een verse lading onderdelen erbij zoals dat hoort als ge aan een bagheera begint ?????

Image
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Je zal je nog niet snel vervelen.
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Iemand enig idee wat voor een versnellingsbak dit is.
Verkoper beweert:
zie foto, versnellingsbak is afkomstig van het type motor dat in simca, matra murena/bagheera, peugeot 309 en talbot is geleverd

Hij beweert dat het een 5-bak is, zou deze tegen een simca 1495cc motor van een bagheera passen?

Image

Image
Muddy Bandit
Posts: 1673
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ik had hem al gezien op marktplaats.
Ik durf het niet te zeggen of het past.
Maar deze bak (en ook het koppelinghuis en differentieel) is in ieder geval wel heel anders als de bak van een Rancho.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Deze komt uit een Peugeot voorwiel aangedreven model.

Mvg,

Jean
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Jean,

Zou die kunnen komen van een 205, maar ik weet niet of ze die met een 5-bak gemaakt hebben.

De verkoper dacht dat ie van een Citroen CX kwam maar dat kan ik slecht geloven,kan in elk geval geen foto vinden van een CX waar deze of een gelijkende versnellingsbak op staat.
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Het rondrittenseizoen (5500 km) is voorbij en dan komt de tijd van sleutelen er weer aan.

Bij nazicht meerdere kwaaltjes aan het licht gekomen:

Image
Ingebrande rotor.

Image
Kogelgewricht met speling.

Image
Scheur in buis net onder flens.

Image
Iemand enig idee hoe dit veroorzaakt kan zijn?
Zo te zien aan de kap zelf (was een nieuwe) heeft deze een beetje speling gehad op het verdeelhuis. Misschien is dit een oorzaak of heeft het toch iets te maken met de stroomspanning?
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Zit er geen axiale speling op de as.
Heb dit bij een auto gehad, en die speling was zo groot, dat bij afzetten van de motor de kap er soms afgewipt werd.
Was de verdeelkap wel perfect rond.
Sommige van die dingen zijn van bedenkelijke komaf.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Het binnenwerk van de verdeler heb ik indertijd van een splinternieuwe verdeler van een horizon omgezet, dus speling???
Verdeelkap en rotor waren splinternieuw dus daar moet het ook niet gezocht worden.
Denk dat het toch aan het verdraaien van de verdeelkap gelegen heeft.
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Bagheera's blijven voor verrassingen zorgen.
Weer iets nieuw ontdekt nl.:

Image

Kan hiervan niets terugvinden zelf niet in het boek van Spyros en in de catologus van Simon al net zo min.

Weet iemand hier meer over en zal dit een gunstig effect hebben op de vering of wordt ze hierdoor misschien te stug?
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Daar heb ik nooit van,gehoord van die onderste rubber op de foto. Wat ik echter ook niet kan thuis brengen is dat gat in dat onderste metalen deel. Kan je eens een foto plaatsen met een ander zicht?
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Goedenavond Matrafan,

De rubber op de traverse die staat daar op zijn plaats, maar de bovenste schommel arm komt van een 1307/8, 1510 en Solara.
In 1976 had men bij deze wagen een probleem met het afstellen van de voortrein dat veroorzaakt werd door de rubber op de bovenste traverse en zij hebben toen als oplossing deze rubber naar de schommelarm verplaatst.
Wat ik nu denk is dat de vorige eigenaar een komplete arm van een dergelijk type ergens heeft afgehaald en die zonder zich ergens zorgen over te maken hem geplaatst op de Matra, dus rubber in arm weg halen.

Mvg,

Matra 530 Lx
User avatar
Marcel
Posts: 153
Joined: Fri May 05, 2006 8:40 pm

Post by Marcel »

IK heb er ook ene afgebroken waar die platte rubbers op stonden,ik heb ze nog liggen
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Goedenavond Marcel,

Dit kan best zijn, origineel is het niet en dan ga ik hier voort op de gegevens die ik bezit.
Wat ook een mogelijkheid is dat ze op het laatste die onderdelen zouden gebruikt hebben, maar dit lijkt me sterk, maar door de jaren heen hebben we al wel geconstateerd dat ze soms wel tot rare combinaties in staat waren bij Matra.

Mvg,

Matra 530Lx
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Benny, dat is een foto van een bovenschommel maar dan ondersteboven vandaar dat gat.

Bedankt voor de uitleg Matra530lx, denk dat ik U raad ga opvolgen en de rubber weglaten.

En Marcel, ik denk dat ze dat toch ooit op de bagheera gemonteerd hebben want aan de andere kant heeft de vorige eigenaar zelf een rubber geconstrueerd, waarschijnlijk zal de originele verloren gegaan zijn.
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Maar bij mijn weten is er geen gat in dat onderdeel.
Muddy Bandit
Posts: 1673
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Volgens mijn onderdeleninformatie zijn de betreffende delen van een Bagheera en een Rancho gelijk.
Heb eens even in mijn fotoverzameling van de Rancho-delen gekeken maar ik heb dus ook geen rubber op de bovenste draagarm zitten, wel op de traverse.

Image

Image
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Onderdelen zijn inderdaad hetzelfde.
Voor Benny nog effe een foto die misschien nog duidelijker is, weet anders niet welke opening dat ge bedoelt

Image
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik had de indruk dat het een rond gat was. Maar blijkbaar is het toch een goed onderdeel. Het enige verschil met of zonder die tweede rubber is dat bij uitveren de vering vlugger einde slag is.
Muddy Bandit
Posts: 1673
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Het is gewoon een manier om de veerweg (maximale uitslag) te verkorten.
Kijk eens of de schokbrekers de normale veeruitslag wel aan kunnen. Misschien zijn deze rubbers wel bijgeplaatst om de (te korte) schokbrekers te beschermen.
Ik heb dit vroeger zelf ook wel eens zo gedaan. (auto verlagen door de torsiestaven te verstellen, maar dan moesten er wel kortere schokbrekers gemonteerd worden...)
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Ook hier wordt niet stilgezeten:

Image

Image

Image

Vooras nog terug te monteren en dan kunnen we aan de achterkant beginnen.
Muddy Bandit
Posts: 1673
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ga zo door, het ziet er goed uit. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Mooi zo weer een bagheera gered van de eewige jachtvelden.

Prachtig werk. Een totale restauratie dat is nodig als je lang plezier wil hebben van een bagheera. Laat je maar gaan. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Marcel
Posts: 153
Joined: Fri May 05, 2006 8:40 pm

Post by Marcel »

IK wist niet dat ge al zo ver gevorderd waard,doe maar rustig verder dat komt dik in orde.
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Als ge eentje op de kop kunt tikken waarvan de laswerken op enkele stukken na voltooid zijn dan scheelt dat een pak werk en heel veel uren.

De laswerken aan deze wagen zijn zeer goed uitgevoerd, alleen jammer dat de opbouw gebeurd is zonder de onderdelen onder handen te nemen.

Zo is bijvoorbeeld de vooras gedemonteerd geworden en terug gemonteerd zonder zuiver te maken of te schilderen.

Het stuurhuis daarentegen is wel gereinigd maar de steunen waar het op vast zit zijn dan weer niet ontdaan van de roest.

Vandaar dat ik ze stuk voor stuk ga demonteren en gereinigd en geschildert terug monteren.

Neemt wel de nodige tijd in beslag maar die zullen we maar niet tellen t's het resultaat dat telt.

Dat noemen ze de "HOBBY"
Muddy Bandit
Posts: 1673
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ik ken dat.

Ben al 10 maand zo aan het hobbyen met al die onderdelen van de Grand Raid, en dan moet al het laswerk ook nog gebeuren.
Maar elk onderdeeltje wat weer klaar is geeft ook weer voldoening, en we gaan natuurlijk voor het totale eindresultaat en niet voor het urenlijstje/kostenplaatje.

Het is toch wel dankbaar, dat Matra-virus. :lol:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Vooras ondertussen ook gemonteerd:

Image

Image

Image

Nu komt ??n van de moelijkere nl. 'DE REMMEN'
Muddy Bandit
Posts: 1673
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Mooi en strak werk!

Ik zou alleen die remschijven even (laten) afdraaien, er zitten zo te zien een paar beste groeven in...
Of (nog beter) een paar nieuwe monteren, die dingen kosten de wereld ook niet.
http://www.autopartsonline.nl/nl/index. ... p=td&cat=r
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Post Reply