bagheera 1
-
Bart, indien je nog een dak nodig hebt, is dit misschien iets:
http://cgi.ebay.de/MATRA-BAGHEERA-I-KAR ... dZViewItem
http://cgi.ebay.de/MATRA-BAGHEERA-I-KAR ... dZViewItem
-
Zeker, Godfried!
Ik ben alvast begonnen met de deuren te monteren.
De deuren zullen bepalen hoe de rest moet aansluiten, vooral de neus van de auto.
De neus kan ik plaatsen en aanpassen in functie van de deuren.
Normaal gezien komt er volgende week zaterdag nog een spuiter naar de wagen kijken om een prijs te maken inclusief het herstellen van de polyester.
Na even geduld en de laatste rechte lijn wordt getrokken!
Bart
Ik ben alvast begonnen met de deuren te monteren.
De deuren zullen bepalen hoe de rest moet aansluiten, vooral de neus van de auto.
De neus kan ik plaatsen en aanpassen in functie van de deuren.
Normaal gezien komt er volgende week zaterdag nog een spuiter naar de wagen kijken om een prijs te maken inclusief het herstellen van de polyester.
Na even geduld en de laatste rechte lijn wordt getrokken!
Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
- GODFRIED
Dag Bart,
Het einde nadert stilletjes. Zeg vooral tegen de man dat ze het polyesterdak herstellen zonder het vast te maken op de dak bevestiging, alles moet naderhand in zijn geheel gelijmd worden anders krijg je gegarandeerd barsten in het dak. Maar dat zal die vent ook wel weten.
Het aanpassen van deuren en neus zal waarschijnlijk bij jou niet veel problemen geven, het chassis was in goede staat. Dit is anders als je veel laswerken gedaan hebt aan de deurstijlen en aan het dak.
Het voordeel van polyester is ook dat je het gemakkelijk kunt aanpassen door een beetje te schuren waar het nodig is.
Succes
Het einde nadert stilletjes. Zeg vooral tegen de man dat ze het polyesterdak herstellen zonder het vast te maken op de dak bevestiging, alles moet naderhand in zijn geheel gelijmd worden anders krijg je gegarandeerd barsten in het dak. Maar dat zal die vent ook wel weten.
Het aanpassen van deuren en neus zal waarschijnlijk bij jou niet veel problemen geven, het chassis was in goede staat. Dit is anders als je veel laswerken gedaan hebt aan de deurstijlen en aan het dak.
Het voordeel van polyester is ook dat je het gemakkelijk kunt aanpassen door een beetje te schuren waar het nodig is.
Succes

Matra Bagheera S - 1977
-
-
Terug de draad opgenomen! Het concertseizoen loopt op z'n einde en zodoende is het terug Bagheera-time.
Ik heb de deuren reeds gemonteerd en netjes afgeregeld.
De deuren sluiten mooi aan op het achterste deel
Het is een grote opluchting want ik had toch de stille vrees dat het chassis door de hitte tijdens het galvaniseren, lichtjes zou kunnen vervormd zijn.
Dit laat zich dan ook dadelijk merken aan niet meer passende deuren met onevenwijdige spleten tussen de carrosseriedelen.
Maar gelukkig valt dit reuze mee kan ik binnenkort de neus eens presenteren.
Vooraleer de neus te plaatsen, moet de claxon+compressor nog gemonteerd worden.
Ik heb wel nog niks definitief vastgemaakt, dat is pas als het dak is hersteld en alle polyesterdelen op mekaar zijn afgestemd.
Zaterdag zal er normaal gezien een spuiter langskomen voor een prijsofferte.
Ik hoop dat hij raad weet met het dak...
Wordt vervolgd.
Bart
Ik heb de deuren reeds gemonteerd en netjes afgeregeld.
De deuren sluiten mooi aan op het achterste deel
Het is een grote opluchting want ik had toch de stille vrees dat het chassis door de hitte tijdens het galvaniseren, lichtjes zou kunnen vervormd zijn.
Dit laat zich dan ook dadelijk merken aan niet meer passende deuren met onevenwijdige spleten tussen de carrosseriedelen.
Maar gelukkig valt dit reuze mee kan ik binnenkort de neus eens presenteren.
Vooraleer de neus te plaatsen, moet de claxon+compressor nog gemonteerd worden.
Ik heb wel nog niks definitief vastgemaakt, dat is pas als het dak is hersteld en alle polyesterdelen op mekaar zijn afgestemd.
Zaterdag zal er normaal gezien een spuiter langskomen voor een prijsofferte.
Ik hoop dat hij raad weet met het dak...
Wordt vervolgd.
Bart
-
-
Inderdaad, ben reeds een dagje zoet geweest met alles mooi passend te maken.
De volgende stap is alles vastlijmen.
Ik heb zonet een akkoord gesloten met de spuiter.
Het is een man die reeds veel ervaring heeft met Renault Alpine (ook kunststof) en dat heeft voor mij de doorslag gegeven.
Nadat alles is vastgelijmd gaat de wagen naar de spuitcabine.
De beschadigde voorkant van het dak zal recht worden afgeslepen. Daarna wordt een zo breed mogelijke schuine rand aan de voorkant geslepen. Dit om een zo groot mogelijk contactoppervlak te verkrijgen voor de aanhechting van het nieuwe materiaal.
Ik ga de voorruit meeleveren alsook de verchroomde sierlijsten opdat de spuiter een zo goed mogelijk beeld heeft hoe alles moet passen.
De spuiter gaat het polyester DROOG afschuren, de schade herstellen, grondlak erop, afschuren en tenslotte de afwerkingslak aanbrengen.
Ik verkoos om alles door hem te laten doen om achteraf geen nare verrassingen te hebben en ik ben tenslotte geen vakman.
Intussen nog wat plaatjes van de hoop zwart gelakt staal die er stilaan als een Matra Bagheera begint uit te zien!

De franse dame krijgt haar vroegere glorie stilaan terug!

En het belangrijkste, onder haar kleedje zit een GEZOND chassis!

In de jaren '70 waren de STOBEL-claxons met een compressor slechts voor de echte sportwagens weggelegd!

Wordt vervolgd!
De volgende stap is alles vastlijmen.
Ik heb zonet een akkoord gesloten met de spuiter.
Het is een man die reeds veel ervaring heeft met Renault Alpine (ook kunststof) en dat heeft voor mij de doorslag gegeven.
Nadat alles is vastgelijmd gaat de wagen naar de spuitcabine.
De beschadigde voorkant van het dak zal recht worden afgeslepen. Daarna wordt een zo breed mogelijke schuine rand aan de voorkant geslepen. Dit om een zo groot mogelijk contactoppervlak te verkrijgen voor de aanhechting van het nieuwe materiaal.
Ik ga de voorruit meeleveren alsook de verchroomde sierlijsten opdat de spuiter een zo goed mogelijk beeld heeft hoe alles moet passen.
De spuiter gaat het polyester DROOG afschuren, de schade herstellen, grondlak erop, afschuren en tenslotte de afwerkingslak aanbrengen.
Ik verkoos om alles door hem te laten doen om achteraf geen nare verrassingen te hebben en ik ben tenslotte geen vakman.
Intussen nog wat plaatjes van de hoop zwart gelakt staal die er stilaan als een Matra Bagheera begint uit te zien!

De franse dame krijgt haar vroegere glorie stilaan terug!

En het belangrijkste, onder haar kleedje zit een GEZOND chassis!

In de jaren '70 waren de STOBEL-claxons met een compressor slechts voor de echte sportwagens weggelegd!

Wordt vervolgd!

-
- matrafan
-
Het is alleszins een hele opluchting nu de grote moeilijkheden van de baan zijn.
De spuiter is niet bepaald de goedkoopste maar ik moet me dan ook niks meer aantrekken.
Ik heb met hem reeds een paar keer moeten samenwerken via mijn werkgever en ik moet zeggen dat zijn werk tip-tip in orde is.
Bovendien zou het doodzonde zijn om drie jaar werk te laten verknoeien door "zondagsspuitwerk".
Ik zal wel wat geduld moeten hebben want oldtimers zijn voor de meeste spuitbedrijven ideaal om de kalme periodes mee op te vullen.
En dat het jeukt, zoveel is zeker! Hier helpt geen zalf!
In mijn verlof ga ik reeds wat stoffen beginnen zoeken voor de binnenbekleding.
Ik heb nodig:
-zwarte geribbelde stof voor de bovenkant van de motorruimte
-zwart simili-leder voor de bekleding van de raamstijlen
-groen geribbeld tapijt voor de bodemplaat
-"citroen geel/groene" stof om achter de "cirkels" van de
raambedieningskrukken te steken
-en last but not least, een oplossing voor de dakhemelbekleding...
Tevens ben ik nog op zoek achter de regelschroefjes met bolle kop voor de afregeling van de koplampen.
Alle tips zijn welkom!
De spuiter is niet bepaald de goedkoopste maar ik moet me dan ook niks meer aantrekken.
Ik heb met hem reeds een paar keer moeten samenwerken via mijn werkgever en ik moet zeggen dat zijn werk tip-tip in orde is.
Bovendien zou het doodzonde zijn om drie jaar werk te laten verknoeien door "zondagsspuitwerk".
Ik zal wel wat geduld moeten hebben want oldtimers zijn voor de meeste spuitbedrijven ideaal om de kalme periodes mee op te vullen.
En dat het jeukt, zoveel is zeker! Hier helpt geen zalf!
In mijn verlof ga ik reeds wat stoffen beginnen zoeken voor de binnenbekleding.
Ik heb nodig:
-zwarte geribbelde stof voor de bovenkant van de motorruimte
-zwart simili-leder voor de bekleding van de raamstijlen
-groen geribbeld tapijt voor de bodemplaat
-"citroen geel/groene" stof om achter de "cirkels" van de
raambedieningskrukken te steken
-en last but not least, een oplossing voor de dakhemelbekleding...
Tevens ben ik nog op zoek achter de regelschroefjes met bolle kop voor de afregeling van de koplampen.
Alle tips zijn welkom!
-
- matrafan
De zwart geribbelde stof voor op het motorcompartiment en in de koffer evenals het semi-leder heb ik gehaald in een vloerbekledingszaak.
Hebben ze wel moeten bestellen maar was geen enkel probleem, zelfs in verschillende kleuren.
Denk dat ze voor de overige stoffen ook wel een oplossing hebben.
Groetjes,
J.B.
Hebben ze wel moeten bestellen maar was geen enkel probleem, zelfs in verschillende kleuren.
Denk dat ze voor de overige stoffen ook wel een oplossing hebben.
Groetjes,
J.B.
- GODFRIED
Dat het een prachtige bagheera wordt( is) zal niemand kunnen ontkennen.
Mensen zullen je nastaren en de kenners zullen zeggen "waar heeft hij die nog uitgehaald", de meeste zullen niet beseffen dat er een stuk van je leven voor opgeofferd werd dagen en nachten, koude en warmte, geluk en tegenslag werden getrotseerd voor je doel te bereiken.. Dat er weinigen zijn die het zo groots hebben aangepakt daar mag je zeker van zijn. Petje af voor zoveel geduld en vakmanschap. Weinigen volharden, gelukkig voor de bagheera's zijn er uitzonderingen.
Je hebt een mooie zeldzame bagheera 1 van de ondergang gered.
Veel succes met het vinden van de ontbrekende onderdelen.
Proficiat
Mensen zullen je nastaren en de kenners zullen zeggen "waar heeft hij die nog uitgehaald", de meeste zullen niet beseffen dat er een stuk van je leven voor opgeofferd werd dagen en nachten, koude en warmte, geluk en tegenslag werden getrotseerd voor je doel te bereiken.. Dat er weinigen zijn die het zo groots hebben aangepakt daar mag je zeker van zijn. Petje af voor zoveel geduld en vakmanschap. Weinigen volharden, gelukkig voor de bagheera's zijn er uitzonderingen.
Je hebt een mooie zeldzame bagheera 1 van de ondergang gered.
Veel succes met het vinden van de ontbrekende onderdelen.
Proficiat

Matra Bagheera S - 1977
-
-
Een schitterend staaltje van passie en vakmanschap waar je trots op mag wezen, deze Bagheera.
Ik hoop dat je er nog lang plezier van mag hebben, succes ermee.
Ik hoop dat je er nog lang plezier van mag hebben, succes ermee.

Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
-
Dank voor al deze mooie woorden, mannen.
De enige drijfveer voor dit project is een brok jeugdsentiment dat diepgeworteld zit.
Twee zeer sterke symbolen uit mijn prille jeugd zijn de Matra Bagheera I en de Honda Goldwing GL1000 uit 1975, toen de zwaarste serieproduktiemotor op de markt.
De GL1000 heb ik inmiddels gerestaureerd evenals een GL1000 Limited Edition.
Van de Limited Edition zijn er wereldwijd slechts 2000 stuks gemaakt waarvan de meeste naar Amerika zijn uitgevoerd.
Ik verlies deze motor dan ook geen seconde uit het oog als deze ergens geparkeerd staat!
We wijken misschien eventjes af van het Matra-gebeuren, maar hierna volgen een paar fotootjes van mijn "gewone" blauwe GL1000 en van de LTD-uitvoering in donkerbruine kleur.

En zo zal het ook met de Matra Bagheera gebeuren.
En wat nadien???
Nadien hoop ik gewoon van in alle rust te kunnen genieten met wat vrienden onder elkaar en me beperken tot het goed onderhouden (lees: koesteren) van dit alles.
De loodzware investeringen zijn gebeurd, nu wordt het tijd om ervan te genieten en het wat kalmer aan te doen.
Ik kijk halsreikend uit naar de rondritten en de bijeenkomsten, leute maken en last but not least, anderen kunnen helpen met tips en onderdelen in hun zoektocht voor hun project!
Enjoy yourself, it's later then you think, life goes as quickly as a wink!
De enige drijfveer voor dit project is een brok jeugdsentiment dat diepgeworteld zit.
Twee zeer sterke symbolen uit mijn prille jeugd zijn de Matra Bagheera I en de Honda Goldwing GL1000 uit 1975, toen de zwaarste serieproduktiemotor op de markt.
De GL1000 heb ik inmiddels gerestaureerd evenals een GL1000 Limited Edition.
Van de Limited Edition zijn er wereldwijd slechts 2000 stuks gemaakt waarvan de meeste naar Amerika zijn uitgevoerd.
Ik verlies deze motor dan ook geen seconde uit het oog als deze ergens geparkeerd staat!
We wijken misschien eventjes af van het Matra-gebeuren, maar hierna volgen een paar fotootjes van mijn "gewone" blauwe GL1000 en van de LTD-uitvoering in donkerbruine kleur.

En zo zal het ook met de Matra Bagheera gebeuren.
En wat nadien???
Nadien hoop ik gewoon van in alle rust te kunnen genieten met wat vrienden onder elkaar en me beperken tot het goed onderhouden (lees: koesteren) van dit alles.
De loodzware investeringen zijn gebeurd, nu wordt het tijd om ervan te genieten en het wat kalmer aan te doen.
Ik kijk halsreikend uit naar de rondritten en de bijeenkomsten, leute maken en last but not least, anderen kunnen helpen met tips en onderdelen in hun zoektocht voor hun project!
Enjoy yourself, it's later then you think, life goes as quickly as a wink!

- Ronny
- GODFRIED
-
Ziezo, de kunstofdelen passen perfect.
Ik heb menig uurtje gespendeerd om de deuren en de voorkant op mekaar af te stemmen.
Niet makkelijk om de spleet mooi evenwijdig en zo klein mogelijk te krijgen.
Ik heb de deurscharnieren een beetje moeten plooien met een ferme tang + hefboom om de deuren 3mm verder naar voor te krijgen.
Nu is het wachten op de deurdorpels.
Deze zijn momenteel reeds bij de spuiter om in de grondverf gezet te worden.
Tevens moesten er twee scheurtjes hersteld worden en dit gaat makkelijker zonder dat ze reeds op de wagen gemonteerd zitten.
Ik kan echter nog niet beginnen om de kunststofdelen vast te lijmen daar eerst de dorpels moeten gemonteerd worden.
Ik heb nog iets anders vastgesteld.
De plastic leiding van het remvloeistofreservoir naar de koppelingspomp begint serieus te zweten.
Blijkbaar komt de agressieve remvloeistof door de zwakke kunststof...
Ik geloof dat Godfried dit ook reeds heeft gehad.
Waarschijnlijk moet ik op zoek naar een ander soort leiding.
Iemand tips?
Bart
Ik heb menig uurtje gespendeerd om de deuren en de voorkant op mekaar af te stemmen.
Niet makkelijk om de spleet mooi evenwijdig en zo klein mogelijk te krijgen.
Ik heb de deurscharnieren een beetje moeten plooien met een ferme tang + hefboom om de deuren 3mm verder naar voor te krijgen.
Nu is het wachten op de deurdorpels.
Deze zijn momenteel reeds bij de spuiter om in de grondverf gezet te worden.
Tevens moesten er twee scheurtjes hersteld worden en dit gaat makkelijker zonder dat ze reeds op de wagen gemonteerd zitten.
Ik kan echter nog niet beginnen om de kunststofdelen vast te lijmen daar eerst de dorpels moeten gemonteerd worden.
Ik heb nog iets anders vastgesteld.
De plastic leiding van het remvloeistofreservoir naar de koppelingspomp begint serieus te zweten.
Blijkbaar komt de agressieve remvloeistof door de zwakke kunststof...
Ik geloof dat Godfried dit ook reeds heeft gehad.
Waarschijnlijk moet ik op zoek naar een ander soort leiding.
Iemand tips?
Bart
- GODFRIED
Dag Bart,
Heb je op de A-stijl de scharnier geplooid of op de deur???
Van een zwetende leiding naar de hoofkoppelingspomp daar weet ik alles van. Ga niet naar een autoshop die verkopen wat ze liggen hebben en zeggen dat het goed is maar drie maanden verder zit je met het zelfde probreem. Bestel een originele leiding bij Peugeot zie de nummer op de zak van de foto.
Heb je op de A-stijl de scharnier geplooid of op de deur???
Van een zwetende leiding naar de hoofkoppelingspomp daar weet ik alles van. Ga niet naar een autoshop die verkopen wat ze liggen hebben en zeggen dat het goed is maar drie maanden verder zit je met het zelfde probreem. Bestel een originele leiding bij Peugeot zie de nummer op de zak van de foto.

- Attachments
-
- aansluiting_door_luchtslang_.jpg (48.95 KiB) Viewed 6194 times
-
- de oplossing voor het zeten van de aansliutingsslang naar het oliereservoir.jpg (60.41 KiB) Viewed 6194 times
-
- zwetende_remslang_161.jpg (40.53 KiB) Viewed 6194 times
Matra Bagheera S - 1977
-
Bedankt voor de info, Godfried.
Ik heb de L-vormige scharnier op de A-stijl van beide deuren lichtjes naar voor moeten plooien omdat de deuren een 3-tal mm te ver naar achter stonden.
Uiteraard gebeurde dit niet met brute kracht. Gewoon de griptang erop en met een stalen hefboom op de tang lichtjes bewegen.
Blijkbaar heeft ??n en ander lichtjes gewerkt tijdens de galvanisatie en nu heb ik een perfecte aansluiting op de neus.
Ik kon de neus niet verder naar achter krijgen en bovendien was er te weinig speling tussen de deuren en de sloten.
De deuren sleepten lichtjes tegen de achterkanten, maar dit is nu verholpen.
Alles zit mooi evenwijdig en klaar om vast te worden gezet.
Ik heb de L-vormige scharnier op de A-stijl van beide deuren lichtjes naar voor moeten plooien omdat de deuren een 3-tal mm te ver naar achter stonden.
Uiteraard gebeurde dit niet met brute kracht. Gewoon de griptang erop en met een stalen hefboom op de tang lichtjes bewegen.
Blijkbaar heeft ??n en ander lichtjes gewerkt tijdens de galvanisatie en nu heb ik een perfecte aansluiting op de neus.
Ik kon de neus niet verder naar achter krijgen en bovendien was er te weinig speling tussen de deuren en de sloten.
De deuren sleepten lichtjes tegen de achterkanten, maar dit is nu verholpen.
Alles zit mooi evenwijdig en klaar om vast te worden gezet.
- GODFRIED
Heb je iets horen kraken??? Indien wel dan is dit de laag zink en heb je bartsten in de zink rond de scharnieren, aan de binnenkant en of buitenkant, met wax behandelen.
Ik zeg dit omdat ik het zelfde aan de hand had maar dan met de scharnierpen, ik had een nieuwe pen die iets dikker was en wilde die met de hamer erin kloppen met gekraak en een barts aan ??n kant in het zink tot gevolg. Het chassis was toen nog niet gespoten en heb de zink warm gemaakt met een gasbrander tot hij terug in elkaar vloeide.
Ik zeg dit omdat ik het zelfde aan de hand had maar dan met de scharnierpen, ik had een nieuwe pen die iets dikker was en wilde die met de hamer erin kloppen met gekraak en een barts aan ??n kant in het zink tot gevolg. Het chassis was toen nog niet gespoten en heb de zink warm gemaakt met een gasbrander tot hij terug in elkaar vloeide.

Matra Bagheera S - 1977
-
Inderdaad, Godfried.
De zinklaag is zeer stug en deze vertoont kleine scheurtjes door het plooien.
Verwarmen met de brander om de zink terug vloeibaar te maken, lijkt me een zeer goed idee.
Anders is het binnen een paar jaar terug prijs op deze plek...
De zinklaag is zeer stug en deze vertoont kleine scheurtjes door het plooien.
Verwarmen met de brander om de zink terug vloeibaar te maken, lijkt me een zeer goed idee.
Anders is het binnen een paar jaar terug prijs op deze plek...
-