bagheera 1

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Bart, het dak is zeker nog te herstellen, en ik weet dat je het kunt. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Geert
Posts: 209
Joined: Sun Aug 20, 2006 7:46 pm
Location: Gingelom

Post by Geert »

Bart, je weet toch nog wat ik je gisteren gezegd heb?
Als je er nog in ge?nteresseerd bent laat je maar iets weten.
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Bart, indien je nog een dak nodig hebt, is dit misschien iets:

http://cgi.ebay.de/MATRA-BAGHEERA-I-KAR ... dZViewItem
Geert
Posts: 209
Joined: Sun Aug 20, 2006 7:46 pm
Location: Gingelom

Post by Geert »

Vriendelijke man. Ben er al eens geweest om er een chassis op te halen.
Alleen jammer dat het ongeveer 400 km rijden is......
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat is een dure rit! Ik zou het dak proberen te herstellen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Zeker, Godfried!
Ik ben alvast begonnen met de deuren te monteren.
De deuren zullen bepalen hoe de rest moet aansluiten, vooral de neus van de auto.
De neus kan ik plaatsen en aanpassen in functie van de deuren.
Normaal gezien komt er volgende week zaterdag nog een spuiter naar de wagen kijken om een prijs te maken inclusief het herstellen van de polyester.
Na even geduld en de laatste rechte lijn wordt getrokken!

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Bart,

Het einde nadert stilletjes. Zeg vooral tegen de man dat ze het polyesterdak herstellen zonder het vast te maken op de dak bevestiging, alles moet naderhand in zijn geheel gelijmd worden anders krijg je gegarandeerd barsten in het dak. Maar dat zal die vent ook wel weten.
Het aanpassen van deuren en neus zal waarschijnlijk bij jou niet veel problemen geven, het chassis was in goede staat. Dit is anders als je veel laswerken gedaan hebt aan de deurstijlen en aan het dak.
Het voordeel van polyester is ook dat je het gemakkelijk kunt aanpassen door een beetje te schuren waar het nodig is.

Succes :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4171
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Bart en David,

Ik ben net terug van mijn ouders en heb slecht nieuws noch aan het dak noch aan de waterbuizen kan ik jullie helpen. :evil:
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Terug de draad opgenomen! Het concertseizoen loopt op z'n einde en zodoende is het terug Bagheera-time.

Ik heb de deuren reeds gemonteerd en netjes afgeregeld.
De deuren sluiten mooi aan op het achterste deel
Het is een grote opluchting want ik had toch de stille vrees dat het chassis door de hitte tijdens het galvaniseren, lichtjes zou kunnen vervormd zijn.
Dit laat zich dan ook dadelijk merken aan niet meer passende deuren met onevenwijdige spleten tussen de carrosseriedelen.
Maar gelukkig valt dit reuze mee kan ik binnenkort de neus eens presenteren.

Vooraleer de neus te plaatsen, moet de claxon+compressor nog gemonteerd worden.
Ik heb wel nog niks definitief vastgemaakt, dat is pas als het dak is hersteld en alle polyesterdelen op mekaar zijn afgestemd.
Zaterdag zal er normaal gezien een spuiter langskomen voor een prijsofferte.
Ik hoop dat hij raad weet met het dak...

Wordt vervolgd.

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Bart,

Het ergste is voorbij. Die mannen hebben wel een oplossing voor je dak.

Fijn dat alles goed past.
Succes :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4171
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Het 100 % passend maken van alle delen en spleten is een tijdrovende zaak maar zeer belangrijk voor het eindresultaat. Daarom nog even op de tanden bijten Bart.
PS mocht je het adres moeten weten van een goede tandarts ....... :D
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Inderdaad, ben reeds een dagje zoet geweest met alles mooi passend te maken.
De volgende stap is alles vastlijmen.
Ik heb zonet een akkoord gesloten met de spuiter.
Het is een man die reeds veel ervaring heeft met Renault Alpine (ook kunststof) en dat heeft voor mij de doorslag gegeven.

Nadat alles is vastgelijmd gaat de wagen naar de spuitcabine.
De beschadigde voorkant van het dak zal recht worden afgeslepen. Daarna wordt een zo breed mogelijke schuine rand aan de voorkant geslepen. Dit om een zo groot mogelijk contactoppervlak te verkrijgen voor de aanhechting van het nieuwe materiaal.
Ik ga de voorruit meeleveren alsook de verchroomde sierlijsten opdat de spuiter een zo goed mogelijk beeld heeft hoe alles moet passen.
De spuiter gaat het polyester DROOG afschuren, de schade herstellen, grondlak erop, afschuren en tenslotte de afwerkingslak aanbrengen.
Ik verkoos om alles door hem te laten doen om achteraf geen nare verrassingen te hebben en ik ben tenslotte geen vakman.

Intussen nog wat plaatjes van de hoop zwart gelakt staal die er stilaan als een Matra Bagheera begint uit te zien!

Image

De franse dame krijgt haar vroegere glorie stilaan terug!

Image

Image

En het belangrijkste, onder haar kleedje zit een GEZOND chassis!

Image

In de jaren '70 waren de STOBEL-claxons met een compressor slechts voor de echte sportwagens weggelegd!

Image

Wordt vervolgd! :wink:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4171
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Bart nu moet het toch stilaan onhoudbaar worden, de jeuk.
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Ziet er prachtig uit dat wordt weer een z??r mooi exemplaar.

Nog even geduld maar ik denk hetzelfde als Alain dat het nu wel ontzettend moet beginnen te jeuken.

Komt allemaal in orde nog even volhouden ( dat hebben wij allemaal meegemaakt).

Succes verder.
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Nu komt het mooie van het project. De auto zal er totaal anders uitzien, na het spuitwerk. En dan kan het niet snel genoeg gaan. Ondertussen wanneer het jeukt, moet je krabben!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Het is alleszins een hele opluchting nu de grote moeilijkheden van de baan zijn.
De spuiter is niet bepaald de goedkoopste maar ik moet me dan ook niks meer aantrekken.
Ik heb met hem reeds een paar keer moeten samenwerken via mijn werkgever en ik moet zeggen dat zijn werk tip-tip in orde is.
Bovendien zou het doodzonde zijn om drie jaar werk te laten verknoeien door "zondagsspuitwerk".
Ik zal wel wat geduld moeten hebben want oldtimers zijn voor de meeste spuitbedrijven ideaal om de kalme periodes mee op te vullen.

En dat het jeukt, zoveel is zeker! Hier helpt geen zalf!
In mijn verlof ga ik reeds wat stoffen beginnen zoeken voor de binnenbekleding.
Ik heb nodig:

-zwarte geribbelde stof voor de bovenkant van de motorruimte
-zwart simili-leder voor de bekleding van de raamstijlen
-groen geribbeld tapijt voor de bodemplaat
-"citroen geel/groene" stof om achter de "cirkels" van de
raambedieningskrukken te steken
-en last but not least, een oplossing voor de dakhemelbekleding...

Tevens ben ik nog op zoek achter de regelschroefjes met bolle kop voor de afregeling van de koplampen.

Alle tips zijn welkom!
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Regelschroefjes moet ge niet achter zoeken Bart, deze heb ik nog wel een setje liggen voor u.
De rest kan ik u niet aan helpen.

Mvg,

Jean
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

De zwart geribbelde stof voor op het motorcompartiment en in de koffer evenals het semi-leder heb ik gehaald in een vloerbekledingszaak.

Hebben ze wel moeten bestellen maar was geen enkel probleem, zelfs in verschillende kleuren.

Denk dat ze voor de overige stoffen ook wel een oplossing hebben.

Groetjes,

J.B.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat het een prachtige bagheera wordt( is) zal niemand kunnen ontkennen.
Mensen zullen je nastaren en de kenners zullen zeggen "waar heeft hij die nog uitgehaald", de meeste zullen niet beseffen dat er een stuk van je leven voor opgeofferd werd dagen en nachten, koude en warmte, geluk en tegenslag werden getrotseerd voor je doel te bereiken.. Dat er weinigen zijn die het zo groots hebben aangepakt daar mag je zeker van zijn. Petje af voor zoveel geduld en vakmanschap. Weinigen volharden, gelukkig voor de bagheera's zijn er uitzonderingen.

Je hebt een mooie zeldzame bagheera 1 van de ondergang gered.
Veel succes met het vinden van de ontbrekende onderdelen.

Proficiat :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ja Bart, herspuiten op een professionele wijze, neemt de grootste hap uit het budget om een Bagheera opnieuw rijwaardig te maken. Maar het loont de moeite. En wanneer er iets verkeerd gaat, moet de spuiter het opnieuw doen, zonder dat het je iets mag kosten. En dat is toch een hele geruststelling.
Muddy Bandit
Posts: 1673
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Een schitterend staaltje van passie en vakmanschap waar je trots op mag wezen, deze Bagheera.
Ik hoop dat je er nog lang plezier van mag hebben, succes ermee. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Dank voor al deze mooie woorden, mannen.
De enige drijfveer voor dit project is een brok jeugdsentiment dat diepgeworteld zit.
Twee zeer sterke symbolen uit mijn prille jeugd zijn de Matra Bagheera I en de Honda Goldwing GL1000 uit 1975, toen de zwaarste serieproduktiemotor op de markt.

De GL1000 heb ik inmiddels gerestaureerd evenals een GL1000 Limited Edition.
Van de Limited Edition zijn er wereldwijd slechts 2000 stuks gemaakt waarvan de meeste naar Amerika zijn uitgevoerd.
Ik verlies deze motor dan ook geen seconde uit het oog als deze ergens geparkeerd staat!

We wijken misschien eventjes af van het Matra-gebeuren, maar hierna volgen een paar fotootjes van mijn "gewone" blauwe GL1000 en van de LTD-uitvoering in donkerbruine kleur.

Image

Image

Image

En zo zal het ook met de Matra Bagheera gebeuren.
En wat nadien???
Nadien hoop ik gewoon van in alle rust te kunnen genieten met wat vrienden onder elkaar en me beperken tot het goed onderhouden (lees: koesteren) van dit alles.
De loodzware investeringen zijn gebeurd, nu wordt het tijd om ervan te genieten en het wat kalmer aan te doen.
Ik kijk halsreikend uit naar de rondritten en de bijeenkomsten, leute maken en last but not least, anderen kunnen helpen met tips en onderdelen in hun zoektocht voor hun project!

Enjoy yourself, it's later then you think, life goes as quickly as a wink! :wink:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
Ronny
Posts: 103
Joined: Sat Jun 09, 2007 10:11 pm
Location: Waterlandkerkje (Zeeuws-Vlaanderen)

Post by Ronny »

Bart je bent van alle markten thuis je levert prachtig werk.Matra en motoren voor mij ook een grote hobby.Ben beniewd naar de BAGHEERA als die van de spuiter komt(zal vast een zonnebril bij de computer leggen).
MVGRT Ronny :wink:
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Bart,

Die motoren zijn niet van nieuw te onderscheiden, ze konden zo uit de fabriek komen. Prachtig werk, Z??r mooi. De bagheera zal niet anders zijn, zover ken ik je al. Je mag daar terecht fier op zijn. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Ziezo, de kunstofdelen passen perfect.
Ik heb menig uurtje gespendeerd om de deuren en de voorkant op mekaar af te stemmen.
Niet makkelijk om de spleet mooi evenwijdig en zo klein mogelijk te krijgen.
Ik heb de deurscharnieren een beetje moeten plooien met een ferme tang + hefboom om de deuren 3mm verder naar voor te krijgen.
Nu is het wachten op de deurdorpels.
Deze zijn momenteel reeds bij de spuiter om in de grondverf gezet te worden.
Tevens moesten er twee scheurtjes hersteld worden en dit gaat makkelijker zonder dat ze reeds op de wagen gemonteerd zitten.
Ik kan echter nog niet beginnen om de kunststofdelen vast te lijmen daar eerst de dorpels moeten gemonteerd worden.

Ik heb nog iets anders vastgesteld.
De plastic leiding van het remvloeistofreservoir naar de koppelingspomp begint serieus te zweten.
Blijkbaar komt de agressieve remvloeistof door de zwakke kunststof...
Ik geloof dat Godfried dit ook reeds heeft gehad.
Waarschijnlijk moet ik op zoek naar een ander soort leiding.
Iemand tips?

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Bart,

Heb je op de A-stijl de scharnier geplooid of op de deur???

Van een zwetende leiding naar de hoofkoppelingspomp daar weet ik alles van. Ga niet naar een autoshop die verkopen wat ze liggen hebben en zeggen dat het goed is maar drie maanden verder zit je met het zelfde probreem. Bestel een originele leiding bij Peugeot zie de nummer op de zak van de foto. :wink:
Attachments
aansluiting_door_luchtslang_.jpg
aansluiting_door_luchtslang_.jpg (48.95 KiB) Viewed 6210 times
de oplossing voor het zeten van de aansliutingsslang naar het oliereservoir.jpg
de oplossing voor het zeten van de aansliutingsslang naar het oliereservoir.jpg (60.41 KiB) Viewed 6210 times
zwetende_remslang_161.jpg
zwetende_remslang_161.jpg (40.53 KiB) Viewed 6210 times
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Bedankt voor de info, Godfried.

Ik heb de L-vormige scharnier op de A-stijl van beide deuren lichtjes naar voor moeten plooien omdat de deuren een 3-tal mm te ver naar achter stonden.
Uiteraard gebeurde dit niet met brute kracht. Gewoon de griptang erop en met een stalen hefboom op de tang lichtjes bewegen.
Blijkbaar heeft ??n en ander lichtjes gewerkt tijdens de galvanisatie en nu heb ik een perfecte aansluiting op de neus.
Ik kon de neus niet verder naar achter krijgen en bovendien was er te weinig speling tussen de deuren en de sloten.
De deuren sleepten lichtjes tegen de achterkanten, maar dit is nu verholpen.
Alles zit mooi evenwijdig en klaar om vast te worden gezet.
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Heb je iets horen kraken??? Indien wel dan is dit de laag zink en heb je bartsten in de zink rond de scharnieren, aan de binnenkant en of buitenkant, met wax behandelen.
Ik zeg dit omdat ik het zelfde aan de hand had maar dan met de scharnierpen, ik had een nieuwe pen die iets dikker was en wilde die met de hamer erin kloppen met gekraak en een barts aan ??n kant in het zink tot gevolg. Het chassis was toen nog niet gespoten en heb de zink warm gemaakt met een gasbrander tot hij terug in elkaar vloeide. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Inderdaad, Godfried.
De zinklaag is zeer stug en deze vertoont kleine scheurtjes door het plooien.
Verwarmen met de brander om de zink terug vloeibaar te maken, lijkt me een zeer goed idee.
Anders is het binnen een paar jaar terug prijs op deze plek...
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4171
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Dit zetten van de scharnier wordt wel vaker toegepast het is niet echt iets om je zorgen over te maken. Schade aan galvanisatie verwarmen en met een houten spatel terug insmeren. Dit is hetzelfde principe als bij het vertinnen van lasnaden of bij afwerking van plaatwerk.
Post Reply