Ik ben Thomas ,32 jaar , woon in Sint-Pieters-Leeuw en ben al een tijdje bezig met Simca. 12 jaar terug kocht ik mijn eerste Simca, een 1200S van 1970 in de kleur Beige Lorelei van eerste eigenaar en originele staat met 77.000 km. Er staan nu 94.000 km op de teller, maar zit momenteel vast met een motorprobleem. Deze auto zag ik wekelijks passeren voor mijn deur en wou ik natuurlijk hebben. Na wat onderhandelen en wachten is hij bij mij terecht gekomen , ook dankzij de plaatselijke ex-Simca dealer Segers. Ik heb de volledige historie.

Even erna kocht ik een witte 1200S voor onderdelen in slechte staat, maar iemand wou er toch aan beginnen en heeft hem dan overgekocht.

2 jaar nadien vond ik in dezelfde straat waar ik de beige 1200S vond in mijn gemeente een witte 1200S met 58000 km met interieur als nieuw. Ernaast zie je een deel van een 1200S die ik gedemonteerd heb voor wisselstukken.

In 2003 had ik toch zin in een betaalbare cabrio uit de Simca -groep, dat werd een Talbot Samba Cabrio uit 1983 met 40.000 echte kms en in prima staat (geen roest, nooit aan gelast en origineel) uit Nederland. Ik heb er nu al meer dan 35.000 kilometers met veel plezier mee gereden. Een goeie vinden was niet gemakkelijk.

Ik had niet gedacht er nog een model aan toe te voegen, maar kon niet weerstaan aan deze Matra 530 SX uit 1972 eigenlijk van eerste eigenaar. Een garagehouder (Simca Matra specialist) heeft erna wel mee gereden op Z-platen, maar is niet meer heringeschreven na de eerste eigenaar.
De auto is in originele staat (originele lak) met 75850 echte km, en volgens mij niet rot. (de specialist heeft mij ook gegarandeerd dat het chassis in orde is)
De enkele opmerkingen over de auto die ik kan geven zijn:
-corrosievorming rond de voorruit
-plastic delen zoals voorruitlijst,achterlichten en knipperlichten licht aangetast
-kleine gebruikssporen rondom
-2 scheurtjes in de stoelbekleding van de bestuurder
-stickers uit die periode hier en daar gekleefd
Maar het belangrijkste toch: ongeaccidenteerd,originele lak en originele staat (ongerestaureerd),een echte Belgische wagen (uit centrum Brussel), volgens wat ik zie weinig of geen corrosie, compleet gedocumenteerd (+ ken de historie), Met extra reserve-onderdelen (motor, voorruit,volledige stuurinrichting + extra origineel stuur in perfecte staat,velgen, dashboard, cardans, remonderdelen ...) erbij
Dus nu staat er Simca Matra Talbot in de garage.
Een paar foto's hoe ik hem gekregen heb (nog niet opgepoetst, enkel afgedroogd)






Documenten met o.a. aankoopfactuur, garantiebewijs, ik heb ook het laatste keuringsbewijs van 1984.

Dus binnenkort (als ik tijd heb) komt er weer een 530 SX op de Belgische wegen...