Revisie koelsysteem 2.2
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
OK duidelijk Harry.
Ik weet niet of je die radiator voor handen hebt, maar kun je mij misschien de maten geven van die plaatjes en waar dat gat precies zit.
Dan maak ik die plaatjes zelf en las ze vast op de radiateur of tap wat gaten voor boutjes te zetten.
Ik weet niet of je die radiator voor handen hebt, maar kun je mij misschien de maten geven van die plaatjes en waar dat gat precies zit.
Dan maak ik die plaatjes zelf en las ze vast op de radiateur of tap wat gaten voor boutjes te zetten.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
2mm is wel erg dik en zwaar.oetker wrote: Ik zit ook al een tijdje te snuffelen naar koelbuizen van 32mm die de tand des tijds kunnen doorstaan.
In RVS zijn die best prijzig dus gezocht naar een alternatief.
Nu heb ik in de buurt een bedrijfje gevonden die galvanische buis kan leveren met een doorsnede van 33.7 mm. en een dikte van 2,65mm.
Op mijn werk wordt wel eens rvs besteld. Ik kan wel eens vragen naar de prijs van 32mm pijp. Ik denk dat 1mm al dik genoeg is.
Nieuwe koelpijpen is ook iets wat ik eens wil vervangen.
Die superduper flexibele slang van je, hoe lang is die? En is die geribbeld van binnen? Een geribbelde binnenkant geeft stromingsweerstand.
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Die slang heb ik nog niet, maar wat ik op het oog heb is glad van binnen.
Die bestel ik nog niet voor ik de koelpijpen heb ivm de maat.
Iemand is bezig voor me RVS 32mm te snuffelen, want in koper niet kunnen vinden.
Het kan ook nog zijn dat ik voor allu ga als ik de juiste maat kan vinden.
Dat is dus nog niet ingevuld.
Er zit ook nog een specialistisch bedrijfje hier in Tiel.
Ik zal dus weer wat rond moeten toeren om wat mensen lastig te vallen met mijn hobby
Ook zou ik graag flenzen aan de eindjes hebben ivm met afschuiven van de slang.
Die bestel ik nog niet voor ik de koelpijpen heb ivm de maat.
Iemand is bezig voor me RVS 32mm te snuffelen, want in koper niet kunnen vinden.
Het kan ook nog zijn dat ik voor allu ga als ik de juiste maat kan vinden.
Dat is dus nog niet ingevuld.
Er zit ook nog een specialistisch bedrijfje hier in Tiel.
Ik zal dus weer wat rond moeten toeren om wat mensen lastig te vallen met mijn hobby

Ook zou ik graag flenzen aan de eindjes hebben ivm met afschuiven van de slang.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
Dat is inderdaad nodig. Rondom mijn motor heb ik gladde buis zonder randje. Ik heb al twee keer gehad dat er een slang afgeschoven is onderweg. Nu he ik er twee slangklemmen op.oetker wrote: Ook zou ik graag flenzen aan de eindjes hebben ivm met afschuiven van de slang.
Bij klemkoppelingen voor koperen buis zit er een (trouw)ring in de koppeling. Als er nou zo'n ring in rvs zou bestaan, dan zou dat als felsrand kunnen dienen?
Maar om er randjes op te felsen, kan er net zogoed ook meteen een bochtje in gezet worden om de orginele vorm te krijgen.
Wat is eigenlijk de diameter van de dunne buis?
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Zo herman, ik heb de maten van die plaatjes die zijn 9cm lang en 3,5 breed en er zit een gat in van 13mm.Maar waarom moet je dat allemaal weten je kan die oude beugel toch om zetten naar de nieuwe radiator.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
- Attachments
-
- 1.JPG (93.68 KiB) Viewed 15446 times
-
- 2.JPG (93.78 KiB) Viewed 15446 times
-
- 2.JPG (93.78 KiB) Viewed 15446 times
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Dat is het hem nu juist, er is geen oude beugel.
Er is in het verleden schijnbaar al is een wissel van de radiateur geweest
Daarbij hangt de radateur aan de bovenste klemmen, en onder is er niets, hij bungelt er maar een beetje bij.
Dat kwam aan het licht toen ik de beschermplaat er af haalde om te ontroesten.
In het handboek is er geen info over, maar op de nieuwe radiateur moet ik het dus bedenken.
Dan is het handig als ik weet hoe het origineel gezeten heeft
In ieder geval bedankt dat je het even hebt uitgezocht voor me, nu weet ik hoe ik de nieuwe radiator moet voorbereiden om in te hangen.
Er is in het verleden schijnbaar al is een wissel van de radiateur geweest
Daarbij hangt de radateur aan de bovenste klemmen, en onder is er niets, hij bungelt er maar een beetje bij.
Dat kwam aan het licht toen ik de beschermplaat er af haalde om te ontroesten.
In het handboek is er geen info over, maar op de nieuwe radiateur moet ik het dus bedenken.
Dan is het handig als ik weet hoe het origineel gezeten heeft
In ieder geval bedankt dat je het even hebt uitgezocht voor me, nu weet ik hoe ik de nieuwe radiator moet voorbereiden om in te hangen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Harry,
Op het moment dat je het schreef was ik net 2 beugels aan het fabrieken.
Die had ik vast willen lassen onder de radiator.
Of dat een goed idee is weet ik niet, en kan het misschien beter origineel houden.
Neem ze maar mee voor me.
Mocht ik ze niet nodig hebben dan komen ze wel weer terug.
Alvast bedankt.
Op het moment dat je het schreef was ik net 2 beugels aan het fabrieken.
Die had ik vast willen lassen onder de radiator.
Of dat een goed idee is weet ik niet, en kan het misschien beter origineel houden.
Neem ze maar mee voor me.
Mocht ik ze niet nodig hebben dan komen ze wel weer terug.
Alvast bedankt.
- Attachments
-
- P1030008 (Medium).JPG (76.98 KiB) Viewed 15400 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
Ik heb wat rvs prijzen opgevraagt via mijn werk.oetker wrote: Ik zit ook al een tijdje te snuffelen naar koelbuizen van 32mm die de tand des tijds kunnen doorstaan.
In RVS zijn die best prijzig dus gezocht naar een alternatief.
Nu heb ik in de buurt een bedrijfje gevonden die galvanische buis kan leveren met een doorsnede van 33.7 mm. en een dikte van 2,65mm.
RVS pijp 32mm, 1,5mm wanddikte, 9 euro per meter
RVS pijp 32mm, 1mm wanddikte niet leverbaar
RVS pijp 18mm, 1,5mm wanddikte, 5 euro per meter
RVS pijp 18mm, 1mm wanddikte, 4 euro per meter
Alles per 6 meter te bestellen.
Wellicht interessant?
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ik heb geen idee hoe lang de pijpen zijn onder de auto, dat moet ik nog meten maar is niet voorhanden.
Toevallig heb ik het met Peter over die velsrandjes gehad.
Die wist dat er apparaatjes waren om dat te doen.
Gaat die voor me opzoeken.
Als dat niet lukt daan koop ik 35 mm knelringen waar ik iets tussenuit zaag, aan elkaar soldeer met zilversoldeer en knel.
Toevallig heb ik het met Peter over die velsrandjes gehad.
Die wist dat er apparaatjes waren om dat te doen.
Gaat die voor me opzoeken.
Als dat niet lukt daan koop ik 35 mm knelringen waar ik iets tussenuit zaag, aan elkaar soldeer met zilversoldeer en knel.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Een felsrandje maken is niet zo moeilijk.
Stook eerst het uiteinde van de buis goed heet.
Neem een stalen kogel die wat groter is dan de buisdoorsnede, leg deze kogel op het heetgestookte buiseinde en ram erop met een zware hamer... dan krijg je een mooi trompetje wat de slang met klem probleemloos tegenhoudt.
Stook eerst het uiteinde van de buis goed heet.
Neem een stalen kogel die wat groter is dan de buisdoorsnede, leg deze kogel op het heetgestookte buiseinde en ram erop met een zware hamer... dan krijg je een mooi trompetje wat de slang met klem probleemloos tegenhoudt.

Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Tsja, als handige machines ontbreken kan gepast geweld soms ook een goede oplossing zijn.
Ik heb het in ieder geval al meerdere malen met succes gedaan.
Het insnijden van de rand kun je gemakkelijk voorkomen door het trompetje eerst wat groter te maken als nodig is en vervolgens met een tangetje/hamertje weer wat naar binnen buigen.
Maar let er wel even op dat je de slang niet te lang maakt, en anders tussendoor nog wat extra bevestigingssteuntjes fabriceren.
Klapperende koelslangen maken meer kapot dan je lief is...

Ik heb het in ieder geval al meerdere malen met succes gedaan.
Het insnijden van de rand kun je gemakkelijk voorkomen door het trompetje eerst wat groter te maken als nodig is en vervolgens met een tangetje/hamertje weer wat naar binnen buigen.
Maar let er wel even op dat je de slang niet te lang maakt, en anders tussendoor nog wat extra bevestigingssteuntjes fabriceren.
Klapperende koelslangen maken meer kapot dan je lief is...

Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Dan gaan we het niet redden met 1 lengte voor 2 auto's.
Als je gaat bestellen mag je voor mij van de 32mm en de 18mm een lengte bestellen.
Voor vervoer moet dat dan even doormidden denk ik.
Als je gaat bestellen mag je voor mij van de 32mm en de 18mm een lengte bestellen.
Voor vervoer moet dat dan even doormidden denk ik.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Harry nog bedankt voor de beugels, maar denk dat ik ze niet kan gebruiken.
De radiator die ik heb heeft een smallere top en bodemplaat.
De beugels zijn te wijd.


Vermoedelijk is de Visa radiateur toch iets anders waardoor ze niet passen.
Misschien dat ik ze er op las.
De radiator die ik heb heeft een smallere top en bodemplaat.
De beugels zijn te wijd.


Vermoedelijk is de Visa radiateur toch iets anders waardoor ze niet passen.
Misschien dat ik ze er op las.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006