FrieMatra zijn murena 2.2S

Leden beschrijven aankoop,de restaurantie of werkzaamheden aan hun Matra
Post Reply
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Godfried je levert prachtig werk. De reden dat ze geen dichting gebruiken zoals op het 1442-blok of 1592-blok is gewoon omdat de flens waarop het vliegwiel zit, groter is dan de diameter van de dichting.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Inderdaad bij mij wachten ook nog enkele klusjes in en rond het huis. Ik ben al jaren mijn ramen aan het verven en dit jaar moet het gebeuren.
De laatste maanden heb ik al mijn energie in de murena gestoken, dagelijks enkele uren. Gelukkig gaat het weer iets beter met me, ik hoop dat ik het kan vasthouden!! Mijn pijn is een stuk geminderd en krijg weer zin om verder te gaan. Ik hoop voor iedereen die ziek is of pijn heeft dat het tij vlug mag keren.

Ps, Ik vind het nogal verwarrend hoe en waar je olie moet bijvullen in de versnellingsbak en het differentieel. Kent iemand de hoeveelheden?


Zie de foto's van de blunder met het differentieel. Omdat ik het dekseltje los geklopt heb, heb ik alles moeten demonteren om te herstellen.
Attachments
Oei wat is dit!! (Medium).JPG
Oei wat is dit!! (Medium).JPG (103.9 KiB) Viewed 5069 times
Oei wat is dit!!2 (Medium).JPG
Oei wat is dit!!2 (Medium).JPG (92.07 KiB) Viewed 5069 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

benny wrote:Godfried je levert prachtig werk. De reden dat ze geen dichting gebruiken zoals op het 1442-blok of 1592-blok is gewoon omdat de flens waarop het vliegwiel zit, groter is dan de diameter van de dichting.
Ik had er toch liever een oliekeerring gezien, maar inderdaad het is niet zo eenvoudig om deze te plaatsen anders hadden ze het wel gedaan. Het is nog altijd de beste en goedkoopste oplossing. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

In de bak/dif gaat 1.7 liter SAE90 bakolie.
Ik heb hem gevuld via de peilstok.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja ik moet ook wat klusjes doen aan het huis en de tuin van moeder de vrouw. Maar als dat klaar is ga ik de motor van de gijze murena er ook eens uit halen voor een opknapbeurt ik verheug me er al op.




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

oetker wrote:In de bak/dif gaat 1.7 liter SAE90 bakolie.
Ik heb hem gevuld via de peilstok.
Is de versnellingsbak niet gescheiden van het differentieel? Aan de zijkant staat nog een dop, ik zal er eens een foto van plaatsen.

Inderdaad harry " de motor uitbouwen is de beste keuze", dat had ik beter onmiddelijk gedaan. Nooit te oud om te leren. :wink:

PS, Het differentieel en de tandwielen is dat het zelfde dan bij de 1.6??
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Godfried,ik denkt het wel dat de differentieel van een 1.6 en 2.2 de zelfde zijn we zullen het wel horen van de matramannen. En wat de motor betreft was ik toch van plan om uitbouwen.



grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Bak en differenteel zijn verbonden qua olie.
De 1.6 heeft iets andere overbrenging.
Scheelt 1 tand op pignon en kroonwiel.
Er zijn 2 aftappluggen.
De hoeveelheid olie heb ik echter verschillende hoeveelheden gelezen.
Gewoon met 1 liter beginnen en dan maar kijken hoeveel er nog bij moet, zo heb ik het ook gedaan..
Shell spirax 80 word aanbevolen.
Moet even kijken wat ik er in gedaan heb.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik kan niet meer terug vinden wat voor olie er in de bak gedaan is door mij.
Het was een universele bakolie, dacht van Mobil 80W 90
Op de stok staat welke SAE er in moet.
Bak schakelt er goed op.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik gebruik ook altijd SAE 80-90, dit is de meest gebruikte en verkochte versnellingsbakolie voor alle merken.
Momenteel liggen de werken stil aan de murena. Ik moet terug wat energie verzamelen, met dat mooi weer moet dat wel lukken.
Gisteren in Sittard naar de mark geweest en ik heb me een kou op gedaan, die wind is niet te onderschatten. brrrr.....
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik dacht dat dit een vulstop was!! Maar nu ik het beter bekeken heb zie ik dat het niet zo is. Deze stop staat op het koppelingshuis, waar hij voor dient???? Dit had ik beter bekeken toen de versnellingsbak er nog af was.
Misschien dat er nog iets van te zien is op een foto!!

Gisteren tot de vaststelling gekomen dat mijn werkplaatshandboek van de 2.2 niet kompleet was. Ik had alleen het motor gedeelte de rest stond nog op cd. :oops:
Attachments
stop op de versnellingsbak (Medium).JPG
stop op de versnellingsbak (Medium).JPG (86.4 KiB) Viewed 4984 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Heb het nagekeken in het boek van Toine wat online staat.
Er zijn 2 aftappluggen en 1 vulplug.
Zie foto.

Volgens deze gaat er na aftappen 1.1 liter in.
Totale in hou 1.3 L
Heb ook ergen 1.7 L gelezen.
Beetje vaag.
Attachments
bavulplug.JPG
bavulplug.JPG (202.25 KiB) Viewed 4976 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
Toine
Posts: 108
Joined: Thu Aug 23, 2007 2:05 pm
Location: Geldrop Nederland

Post by Toine »

In de bovenste vullen ze normaal tot op het niveau van de middelste, hier komt het dan net uitlopen. Op deze manier heb je altijd het goede niveau.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Daar ga ik ook eens zoeken. Dit komt van de tagora denk ik!! Staat bij deze geen oliepeilcontrole op het differentieel?
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Wanneer je zowel de olie van de bak en van het differentieel aftapt (dus de twee aftappluggen uitdraaien) , heb je 1.1 l olie nodig. Dat zou moeten volstaan om het maximum peil te hebben, dat je kan controleren met de peilstok.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik wist dat ik ergens foto's moest hebben.
Heb ze gevonden.
Hier had ik bak en dif afgetapt.
Image

Hier bijgevuld.
Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Zo ga ik het ook doen. Bedankt. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Nog wat onderdelen aan het zuiver maken.
Attachments
De wielarmen. (Medium).JPG
De wielarmen. (Medium).JPG (112.01 KiB) Viewed 4910 times
Shakelarmen in de Fertan (Medium).JPG
Shakelarmen in de Fertan (Medium).JPG (79.33 KiB) Viewed 4910 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Die draagarmen zullen de komende 200 jaar niet meer roesten denk ik.
Zo valt ook helemaal niet meer op dat er aan gelast is.
Je weet maar nooit met de Belgische keuring :)
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Die gelaste arm was zeer slecht afgeslepen. Ik had ook enkele kleine olielekjes, dit omdat de wielarmen met olie zijn gevuld.
Matra Bagheera S - 1977
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

oetker wrote:Die draagarmen zullen de komende 200 jaar niet meer roesten denk ik.
Zo valt ook helemaal niet meer op dat er aan gelast is.
Je weet maar nooit met de Belgische keuring :)
Daarvoor was (is) mijn Rancho afgekeurd : verboden tot het verkeer.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Zitten er op de rancho dan ook stalen wielarmen? Ik dacht dat er misschien de zelfde op zaten dan de bagheera, niet dus. :(
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1673
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ik zal even wat plaatjes zoeken van de Rancho-assen in m'n archief.
....de achteras:

Image

Uploaded with ImageShack.us


...en de vooras:

Image

Uploaded with ImageShack.us

De achteras is dus compleet anders, maar de vooras lijkt me aardig uitwisselbaar.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat kun je inderdaad niet vergelijken met deze van een bagheera.
De voortse as zou wel het zelfde kunnen zijn, toch de onderste balk met de wielarmen.

Die onderdelen zien er veel beter dan nieuw uit, krijg je nooit meer versleten.
Matra Bagheera S - 1977
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Tja ik heb ze er nog niet onderuit, heb het enkel van de controlekaart.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dan kan het nog voor verrassingen zorgen, maar dat is niks nieuws bij een Matra. Met geduld en liefde is er weer een mooie exclusieve auto van te maken.

Ondertussen nog wat onderdelen klaar gemaakt voor de plaatsing.
Attachments
schakelstangen (Medium).JPG
schakelstangen (Medium).JPG (94.96 KiB) Viewed 4825 times
Last edited by GODFRIED on Sat May 01, 2010 6:23 pm, edited 1 time in total.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De motor zit er terug in. Er is iets mis met de schakelstang! Wat zie ik over het hoofd???? Ik krijg ze niet meer op haar plaats, ze raakt achter tegen het dwarsbalkje??
Ik heb de voorste kogel niet losgemaakt anders zou ik zeggen, de kogel moet onder zitten en de schroef boven.
Zie de foto.
Attachments
Shakelstang!!! (Medium).JPG
Shakelstang!!! (Medium).JPG (86.68 KiB) Viewed 4811 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De zakstang zite veel te hoog.
Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Vreemd, zitten die beugels dan los, ik dacht echt dat ze vast zitten want ik heb alles zeer goed zuiver gemaakt. Nu gaat er een lampje branden!!!!! Ik heb die as open gehad en volledig zuiver gemaakt, zou ik ze onderste boven in elkaar gezet hebben?? Dat zal het wel zijn. :oops:
Bedankt Herman.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja godfried,zo te zien heb je ze inderdaad onderste boven in elkaar gezet.





grt harry de matra.
Post Reply