Ik zal mij eerst even voorstellen, ik ben Kris 41 jaar en woon te Berlaar bij Lier.
Citroën liefhebber in hart en nieren, en dan meer bepaald de in mijn ogen echte Citroën's tot en met de Xantia (dus tot het einde van het LHM tijdperk)
Zelf heb ik 3 CX'n, een Prestige injection van '77, een 25GTi Turbo van '84 en een 22 TRS van '88.
Mijn vader heeft nog een 22RS Break van '88 die nog steeds dienst doet in ons bedrijf en waar ik hoofdzakelijk met rijdt.
De Prestige heb ik gerestaureerd tussen '94 en '98 en de GTi Turbo heb ik gedaan tussen '00 en '03 achteraf zijn hier door mij ook nog ingrijpende werken aan uit gevoerd welke grotendeels ook op het Citroen-forum staan toegelicht.
De 22TRS heb ik dagelijks gereden van '99 tot '13 en toen stil gezet voor restauratie, om ondertussen te kunnen rijden heb ik een Xantia break 1.8 16v gekocht en deze volledig in orde gezet (dit verloop staat te lezen op Xantiaclub Forum) maar ik ben tot op heden nog niet begonnen aan de 22TRS en zal dat waarschijnlijk niet doen omdat er iets anders op de loer ligt

Verder heb ik ook nog de BX 19TRS break van mijn broer in orde gezet met oa het vervangen van de koppakking en uiteindelijk ook de krukas en drijfstanglagers.
En dan denk je natuurlijk wat komt die nu doen op het Matra Forum

Wel ik ken de Simca Matra Bagheera en later ook nog de Murena van uit mijn jonge jeugd jaren toen je deze nog dagelijks zag rijden.
Ik vond dit altijd al geweldige wagen qua verschijning en dan met die 3 zetels naast elkaar waren ze zeker opvallend, doordat die wagens vrij snel uit het straatbeeld zijn verdwenen en ik te veel bezig was met CX'n heb ik er nooit echt meer aandacht aan besteed.
Enkele jaren terug was er iemand van het MatraForum die op het Citroën-forum een vraag stelde ivm de versnellingsbak van de CX.
Natuurlijk kwam dan alles terug en ging ik ook eens op dit forum kijken, uren nee dagen heb ik hier toen gelezen maar mij dan toch niet geregistreerd en gezegd "later komt het er wel van die Matra".
Nu enkele jaren later weer opnieuw gaan lezen op dit forum en wil ik toch nog meer weten over de Matra's en ben ik van plan er 1 te kopen.
Dus bij deze heb ik mij geregistreerd op dit forum.
En nu de echte vraag, liefst van al zou ik een Bagheera kopen omdat dit model mij het meeste aanspreekt.
Maar dit is veel ouder dan de Murena en heeft een lichtere motor met een 4 bak, verder is er ook de roest.
Nu zit ik zelf niets in met vergaande carrosserie herstellingen omdat ik dit al gewoon ben van bij de CX, en dat las en slijpwerk is ontspanning voor mij.
Dan heb je ook nog de verkrijgbaarheid van de stukken zowel mechanisch als plaatwerk, hoe zit het daar mee?
Nu moet voor mij de wagen niet op een bepaalde tijd af zijn omdat ik er toch genoeg heb om mee te rijden, maar de laatste jaren heb ik minder tijd om er aan te werken en het is toch wel meer dan lassen en slijpen alleen.
Waar ik wil mee zeggen het moet nu ook geen 10 jaar gaan duren...
Dan is er de Murena, deze is jonger dus "moderner" voorzien van een sterkere motor en 5 bak (uit een CX

Dit lijkt mij dan een betere keuze...
Kan er iemand mij zeggen wat het verschil is qua rijden tussen de 2?
Verder zijn alle tips en bemerkingen welkom, en ik heb geen haast om er 1 te kopen maar wil eerst alles rustig bekijken.
Groeten,
Kris