Watervoorjeraamweghaalheenenweerdingetje
- oetker
- Posts: 8020
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
50 cm wissers zijn precies goed.
Die zitten er standaard op van Champion.
Dank zij de universele bevestiging die met de armen van andere wissers meekomen, kun je een breed scala aan wissers tor passen.
Ik vond dat met de Murena armen wat beperkt door de bevestiging.
Die zitten er standaard op van Champion.
Dank zij de universele bevestiging die met de armen van andere wissers meekomen, kun je een breed scala aan wissers tor passen.
Ik vond dat met de Murena armen wat beperkt door de bevestiging.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- Richard
- Posts: 1840
- Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
- Location: Doetinchem
Is er ook een alternatief, of een goede tip te geven, voor de tergend langzame wisser motor ?
Ik ga hem dezer dagen een van dichtbij bekijken, want de vut is er totaal uit. Op een droog raam wil hij niet heen en weer als als hij dan wel gaat schiet het allemaal niet op.
Smeren zal misschien al wel helpen, maar of dat voldoende uit zal halen ??
Ik ga hem dezer dagen een van dichtbij bekijken, want de vut is er totaal uit. Op een droog raam wil hij niet heen en weer als als hij dan wel gaat schiet het allemaal niet op.
Smeren zal misschien al wel helpen, maar of dat voldoende uit zal halen ??
- oetker
- Posts: 8020
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Beetje kruipolie op de asjes kan wonderen verrichten.
Die asjes zijn roestgevoelig.
Er schijnen kapjes van BMW 3 serie op te passen om ze te beschermen tegen inlopend water.
Die heb ik nog niet gevonden tot nu toe.
Als het dieper zit dan heb je wat te sleutelen.
Die asjes zijn roestgevoelig.
Er schijnen kapjes van BMW 3 serie op te passen om ze te beschermen tegen inlopend water.
Die heb ik nog niet gevonden tot nu toe.
Als het dieper zit dan heb je wat te sleutelen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- oetker
- Posts: 8020
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- Richard
- Posts: 1840
- Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
- Location: Doetinchem
nou..... enkele dagen........ enkele uren was het..... iig om het uit te bouwen.
Heb wel de wisser aan bestuurders kant laten zitten incl. de stangen. Volgens mij zit dat nog lang niet op de plaats als je dat weg haalt het is diep weggestopt en door de stangen slecht bereikbaar en je ziet ook nog eens niets dus alles op de tast.
Maar de rest is los en de wisser motor is eruit. Bijkomend voordeel je ziet eens hoe e.e.a. in elkaar zit. Bijkomend nadeel er gaan natuurlijk ook dingen minder goed, hierover open ik een nieuw topic anders wordt het zo van de hak op de tak.
De wisser aan bijrijder kant kon ik met een tang amper draaien, de andere loopt soepel. Degene met het probleem losgehaald en die is flink ingelopen. Heb hem even netjes opgeschuurd maar de slijtage sporen blijven er natuurlijk inzitten. De as kan inmiddels wel weer soepel draaien, maar waar kan je zoiets het best mee smeren ?
Dan de ruitenwisser motor, ik had hen uitgebouwd even aan de stekker gehangen maar hij deed niets meer....... volgende uitdaging ? of krijgt deze min via het chassis ?
Ik had gehoopt dat ik het relais zou kunnen vervangen omdat ik het maar een trage bedoening vindt (de vastzittende as helpt natuurlijk ook al niet mee) maar het relais zit vast een de motor, dan zal dus niet lukken. Misschien eens kijken of ik een vergelijkbaar model kan vinden.
Heb wel de wisser aan bestuurders kant laten zitten incl. de stangen. Volgens mij zit dat nog lang niet op de plaats als je dat weg haalt het is diep weggestopt en door de stangen slecht bereikbaar en je ziet ook nog eens niets dus alles op de tast.
Maar de rest is los en de wisser motor is eruit. Bijkomend voordeel je ziet eens hoe e.e.a. in elkaar zit. Bijkomend nadeel er gaan natuurlijk ook dingen minder goed, hierover open ik een nieuw topic anders wordt het zo van de hak op de tak.
De wisser aan bijrijder kant kon ik met een tang amper draaien, de andere loopt soepel. Degene met het probleem losgehaald en die is flink ingelopen. Heb hem even netjes opgeschuurd maar de slijtage sporen blijven er natuurlijk inzitten. De as kan inmiddels wel weer soepel draaien, maar waar kan je zoiets het best mee smeren ?
Dan de ruitenwisser motor, ik had hen uitgebouwd even aan de stekker gehangen maar hij deed niets meer....... volgende uitdaging ? of krijgt deze min via het chassis ?
Ik had gehoopt dat ik het relais zou kunnen vervangen omdat ik het maar een trage bedoening vindt (de vastzittende as helpt natuurlijk ook al niet mee) maar het relais zit vast een de motor, dan zal dus niet lukken. Misschien eens kijken of ik een vergelijkbaar model kan vinden.
- oetker
- Posts: 8020
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
De wissermotor heeft volgens het schema geen massa nodig.
Misschien door zwaar draaien zekering eruit gepiept.
Als ik een keuze uit smering moet maken, zou ik voor kranenvet kiezen.
Dat is zuurvrije siliconenvet en waterafstotend.
Misschien door zwaar draaien zekering eruit gepiept.
Als ik een keuze uit smering moet maken, zou ik voor kranenvet kiezen.
Dat is zuurvrije siliconenvet en waterafstotend.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- oetker
- Posts: 8020
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- Richard
- Posts: 1840
- Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
- Location: Doetinchem
Op het principe schema hangt de motor ook aan de massa (althans heeft een massa symbool). Heb het even getest, maar zonder massa staat eer een zekering te roken, met massa blijft die lekker koel...... hij krijgt dus schijnbaar toch wat extra massa via het chassis.
Ik dacht dat er een aangebakken relais aan de motor zat, maar het is slechts een stekker. Ik hoor wel een relais klikken, maar zie dat ding nergens onder de dash....enig idee waar deze ongeveer zit ?
Ik dacht dat er een aangebakken relais aan de motor zat, maar het is slechts een stekker. Ik hoor wel een relais klikken, maar zie dat ding nergens onder de dash....enig idee waar deze ongeveer zit ?
- oetker
- Posts: 8020
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
volgens mij zit dat relais achter het dashboard in de buurt van de stuurkolom op het schutbord, als ik de tekening mag geloven.
Heb dit zelf nog niet eerder uit elkaar gehad, maar de tekeningen helpen in zo'n geval wel.
Heb dit zelf nog niet eerder uit elkaar gehad, maar de tekeningen helpen in zo'n geval wel.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- GODFRIED
- Posts: 9911
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
- oetker
- Posts: 8020
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Inderdaad polyester geleid niet best.
Bij mijn zelf bouwer in der tijd heb ik ook overal extra massa gelegd.
Toch is het vreemd, want wismotor hangt in 3 rubbers zo te zien.
Dat geleid ook niet best.
Het zou volgens mij met die plug zo moeten werken.
Staat ook in de schema's die ik heb.
Misschien onderbroken of slecht contact.
Bij mijn zelf bouwer in der tijd heb ik ook overal extra massa gelegd.
Toch is het vreemd, want wismotor hangt in 3 rubbers zo te zien.
Dat geleid ook niet best.
Het zou volgens mij met die plug zo moeten werken.
Staat ook in de schema's die ik heb.
Misschien onderbroken of slecht contact.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- Richard
- Posts: 1840
- Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
- Location: Doetinchem
klopt hangt in rubbers maar daarover zitten weer metalen schaaltjes wellicht dat ze zelf ook rook hebben gezien en deze toen hebben aangebracht (raken zowel motor als de bevestiging bout).
@Urbain: ben al bezig geweest om het vastzittende stuk los te halen van de stangen om het zodoende te vervangen. Maar de kogel gewrichten willen niet loslaten, ben bang ze af te breken bij teveel geweld. Dus deze maar even smeren, zal wel weer een tijdje meegaan denk ik
@Urbain: ben al bezig geweest om het vastzittende stuk los te halen van de stangen om het zodoende te vervangen. Maar de kogel gewrichten willen niet loslaten, ben bang ze af te breken bij teveel geweld. Dus deze maar even smeren, zal wel weer een tijdje meegaan denk ik
- hendrik
- Posts: 4879
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
- Richard
- Posts: 1840
- Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
- Location: Doetinchem
- oetker
- Posts: 8020
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Quote Richard.
-----------------
Als je op de kop in de wagen gaat zitten lukt het net.
====================================
Haha, wen er maar vast aan Richard, je moet gestudeerd hebben voor slangenmens om aan deze auto's te kunnen werken.
Mooi dat het toch gelukt is.
-----------------
Als je op de kop in de wagen gaat zitten lukt het net.
====================================
Haha, wen er maar vast aan Richard, je moet gestudeerd hebben voor slangenmens om aan deze auto's te kunnen werken.
Mooi dat het toch gelukt is.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- hendrik
- Posts: 4879
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
- oetker
- Posts: 8020
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ik evolueer dit topic nog even verder.
Door de wat zwaardere druk van de Ka veren vond ik de 51 cm bingo wissers soms wat schokkerig over de ruit gaan.
Ook de laatste cm van de wissers raakt uiters rechts de ruit niet goed.
Ik heb nu 48 cm wissers gezet van Valeo (niet echt goedkoop, maar 10 kwaliteiten beter).
Ik ben nu 100% tevreden over de wissers.
Door de wat zwaardere druk van de Ka veren vond ik de 51 cm bingo wissers soms wat schokkerig over de ruit gaan.
Ook de laatste cm van de wissers raakt uiters rechts de ruit niet goed.
Ik heb nu 48 cm wissers gezet van Valeo (niet echt goedkoop, maar 10 kwaliteiten beter).
Ik ben nu 100% tevreden over de wissers.
Last edited by oetker on Thu Mar 22, 2012 10:46 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- JV
- Posts: 514
- Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
- Location: Hilversum (NL)
Ik heb er "moderne" ruitenwisserbladen op gezet (om eens te proberen) van 53 cm lengte en dat geeft een prettig ruim gezichtsveld bij regen. Alleen in de intervalstand bij hele lichte motregen gaat het soms wat moeizaam, verder trekt hij het goed. Ik heb het gevoel dat ik het hele mechanisme van de ruitenwissers een keer goed onderhanden moet nemen, maar dat gevoel had ik toch al. Normaliter zou de extra belasting van die wat grotere ruitenwisserbladen m.i. niet zo'n probleem moeten zijn.
Last edited by JV on Sat Oct 09, 2010 4:36 pm, edited 2 times in total.
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
Matra Murena 2.2S 1983
- oetker
- Posts: 8020
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ik doe ieder jaar wat penetrerende olie op de asjes en beweeg ze wat op en neer (1mm mogelijk) dat houd de boel aan de gang.
Het werkt nog goed, maar in principe moet ik dit ook is uit elkaar halen, opschuren en er kranenvet tussen soppen.
Ik wil eerst echter afdekkapjes vinden van de BMW E3 serie.
Dan kun je ze echt behoorlijk watervast maken.
Het werkt nog goed, maar in principe moet ik dit ook is uit elkaar halen, opschuren en er kranenvet tussen soppen.
Ik wil eerst echter afdekkapjes vinden van de BMW E3 serie.
Dan kun je ze echt behoorlijk watervast maken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV