Tja nu zit ik dus ineens met een Rat.
Om te rijden moet er toch wel wat aan de rat gedaan worden.
Ondanks dat ik van de laatste jaren eeen slordige €5000.- aan rekeningen heb, vraag ik me af wat ze daar dan voor gedaan hebben.
Geen stap te veel dus.
Wat ik na bekijken kon zien.
Nieuwe uitlaat.
Koppelingsplaten.
Startmotor. 3x
Hoofdremcilinder.
Diverse rubber voortrein en achtertrein.
2 nieuwe banden.
Ruitenwisser stangkoppelingen.
Pakkingset en koppakking.
Wat is dringend.
Dynamo kapot.
Veroeste remleidingen en lek.
Rembekrachtiger reviseren.
Snaar door de dynamo gebroken.
Eigenlijk alles in het koelsysteem.
Linker draagarm uithalen en controleren op doorroesten en behandelen.
2 achterbanden (daar gaan we weer).
Gelukkig verzamel ik nog wel is wat onderdelen waar ik voor een leuk prijsje aan kan komen.
Zo had ik nog een bekrachtiger en die heb ik overhaast klaar gemaakt.
Een reserve dynamo had ik nog niet, want ik had die van de 2.2 pas gedaan dus er was nog geen noodzaak.
Het mooie van deze dynamo is dat die 5-10 Amp meer kan leveren dan de originele.
Om te beginnen heb ik de oude dus maar gangbaar gemaakt.
De dynamo zat vast en zo te zien een lager.
Uit elkaar halen maar want Peter heeft dit soort lagers bakken vol van.
Deze lager was kapot.
Nieuwe ingezet.
Omdat de lager heet was gelopen was de plastic koelvin gesmolten.
Voor € 17.50 kon ik bij een dynamo revisiebedrijf een gebruikte op de kop tikken.
Hierdoor kon ik de dynamo weer OK krijgen.
Gemaakt voor Ratprijs dus
Ik had van mijn 2.2 nog een bekrachtiger liggen die ik gedeeltelijk klaar had gemaakt.
Die moet nu af.
Verfrolletje als aanzuig filter.
Ook weer OK.
Ik had nog wat remleidingen op maat liggen en een goede remkrachtverdeler.
Morgen even langs Carjoy voor wat stukken.
Woensdag gaan we er aan beginnen.
Oetker.
Posted: Mon Jul 30, 2012 9:41 pm
by hendrik
Je bent goed bezig herman, dat komt wel goed met die murena.
grt harry de matra.
Posted: Mon Jul 30, 2012 10:29 pm
by Richard
als je nog zaken zoekt laat het even weten. Ik ga binnenkort opruimen maar kan vooraf al zaken bij elkaar zoeken. Richting koelsysteen bijvoorbeeld heb ik nog wel e.e.a. liggen. Wel gebruikt allemaal, maar wellicht goed bruikbaar voor dit doel.
Posted: Mon Jul 30, 2012 10:43 pm
by oetker
Ja ik kan nog wel wat zaken gebruiken denk ik.
Maar moet eerst een beetje kijken hoe de rat is als die loopt.
Dan komen de problemen vanzelf naar voren.
Een sportstuurtje is al zeker nodig.
Dat zachte griebus schuim krijg ik de rillingen van.
Posted: Mon Jul 30, 2012 11:35 pm
by andré
Herman,
Zo te zien ben je al goed op dreef om die 'rat' te vertroetelen.
Groetjes
André
Posted: Tue Jul 31, 2012 6:31 am
by GODFRIED
Zeer goed bezig. Zo kennen we je. Ik zou die "rat" achter een jaar wel eens willen zien. Zal wel niet meer terug te kennen zijn!!
Succes.
Koelsysteem ontlucht en laten lopen tot de vin aansloeg.
Peter heeft een mooi apparaatje om de temperatuur in het systeem af te lezen.
Gaat met een laser of IR lichtje.
Je hoeft niets aan te sluiten.
Je leest de temperatuur gewoon af buiten het systeem.
Hier konden bvb een te laat openende thermostaat mee opmerken.
Die gaan we vervangen en ook een aantal vacuumslangen.
Motor klinkt erg goed en geen rook en zo.
Ziet er positief uit.
Morgen de remleidingen.
Oetker
Posted: Wed Aug 01, 2012 10:23 am
by GODFRIED
De motor draait goed, hoeveel km heeft die gemaakt?
Posted: Wed Aug 01, 2012 7:30 pm
by oetker
Volgens de onderhoudshistorie 212.000 km, net ingereden dus
Vandaag met de remleidingen bezig geweest.
Heel rustig met WD40 en shockspray alle moeren die eraf moesten los gekregen, zelfs de ontluchtingsnippels en aansluitngen op de remkrachtverdeler.
De remleidngen naar achter vernieuwd want dan kon ik proef rijden.
De leiding achter de tank ligt er niet meer achter maar onder.
Gelijk afscherming opgezet zodat ze niet kunnen beschadigen.
1 ontluchtingsnippel bleek verstopt dus die moeten we open boren.
Gelijk de linkerdraagarm aan een inspectie onderworpen.
Daar is al is flink aan gelast, maar bikkelhard.
Die staatnu flink in de roestomvormer.
De andere kant lijkt me vrij nieuw.
De vacuum profesorisch hersteld en ik heb de eeerste proefrit gemaakt met de rat.
Loopt niet verkeerd voor de eerste rit, maar de pret was gauw over want de voorremmen liepen aan en heet.
Die gaan we zaterdag uit elkaar halen.
Er is absoluut erg veel te doen om deze auto goed rijdbaar te maken.
Groet Herman
Posted: Wed Aug 01, 2012 10:10 pm
by ALAIN VAN AKEN
Herman het komt goed, neem er rustig de tijd voor. Binnenkort weer een deftig exemplaar op de weg.
Posted: Thu Aug 02, 2012 12:36 am
by oetker
Ik ga er zeker wat van proberen te maken.
Om te kunnen rijden is een spiegel ook wel handig.
Aan de rechterkant was het niet meer super.
Daar gaan we wat aan doen want heb in een sloper nog wat onderdelen.
Diverse tandwieltjes waren kapot, en ook in de sloper zatendefecte die ik dan nog wel kon herstellen met een parker/vijs.
Niet helemaal zoals het moet, maar zal is een tandwielsetje reserve leggen.
Regeling hersteld en weer in de spiegel geplaatst.
De spiegel is meer waard dan de auto
Posted: Thu Aug 02, 2012 7:27 am
by GODFRIED
Het gaat goed zo te zien. Slim bedacht om de remleiding niet meer achter de benzinetank te leggen. Nu kun je er gemakkelijk aan.
Die moet ik bij mijn murena ook nog vervangen. Ga er van uit dat ze daar aan toe zijn. Je kunt ze niet controleren achter de benzinetank.
Ga je de spiegels dan niet vervangen? Ik moet wel toegeven de originele spiegels op mijn murena zijn zeer duidelijk en geven een goed zicht, veel beter dan deze op bagheera.
Posted: Thu Aug 02, 2012 7:32 am
by oetker
Ik had de spiegels willen vervangen door dezelfde als op de 2.2, maar die zijn niet meer verkrijgbaar.
Daar ga ik nog wel naar zoeken.
Ik zal is wat Polen opdracht geven naar de FSO spiegel uit te kijken.
De remleiding achter de tank is echt wel noodzakelijk, want die was gescheurd door de roest.
Ik zag er een beetje tegenop, maar het viel mee.
Ik had geen foto gemaakt van hoe slecht die leiding er onder vandaan kwam, maar geloof me , het was niet overbodig.
Posted: Sat Aug 04, 2012 9:50 pm
by oetker
Er vallen nu toch wel wat lijken uit de kast.
De voorremmen zijn aan de beurt.
De disken zijn zwaar gepit dus moeten vervangen.
Ook achter de rechterdisk is de afscherming niet meer te herstellen.
Iemand nog over????
De rkm-kabel kwam er goed uit, dat scheelt weer.
De linker remslang was verstopt en bij een beetje druk begon die spontaan te lekken.
Remzuigers zijn nog redelijk.
De schokbrekers lekken.
Ik heb nog een paar nieuwe Koni's liggen dus geen probleem.
Voorzijde ook even nieuwe remleidingen leggen en fatsoeneren.
Heeft Peter een mooi apparaatje voor.
Posted: Sun Aug 05, 2012 10:20 am
by GODFRIED
Die remschijven zien er nog dik uit, die kun je misschien nog laten vlakken?
Die afscherming!! Zou die van de bagheera hetzefde zijn??
Dat apparaat voor die felsen op de remleidingen te maken werk dat goed? Waarschijnlijk alleen kopere leidingen. Ik heb hier ook zo iets liggen maar dat werk van geen kanten. Ik heb het wel nog niet geprobeerd op een koperen leiding. Deze is hier ook verboden, keuren je auto daarvoor af.
Posted: Sun Aug 05, 2012 12:18 pm
by oetker
@ Godfried,
Ik kan niet gevonden krijgen of de afschermkap van de rechterdisk hetzelfde is als de Bagheeera.
Ik zal er is een paar foto's van maken als ik de disk er af heb.
De disks zijn krom.
Ik voelde het bij het remmen.
Ik heb nog een redelijke set liggen die ik van de 2.2 over heb.
Die zijn nog 10 mm dik en niet roestig op de vlakken die de remblokken raken.
Het apparaatje wat jij hebt lijkt hetzelfde.
Op koper werkte het hier goed.
Je laat het koper 5 mm boven het vlak van de spanner uitkomen en je draait zo een trompetje of wat wij nodig hebben.
Of het dicht is moet ik nog bekijken.
Voor achter had ik d remleidingen nog liggen dus toen niet geprobeerd.
Posted: Sun Aug 05, 2012 3:05 pm
by Richard
ik heb zowel nieuwe als gebruikte remschijven liggen. de gebruikte zijn volgens mij nog prima. De nieuwe wil ik nog even houden denk ik heb meerdere sets maar afscheid nemen doe pijn
Posted: Sun Aug 05, 2012 4:11 pm
by oetker
Met wat ik heb kan ik de auto lopend maken.
1 remzuiger voor is niet geweldig meer dus die snuffel ik wel ergens.
De achterremmen moeten nog uit elkaar, maar die lopen vrij momenteel.
Dan moet ik nog een louvre klepje bij de tank vinden, maar kan het misschien ook wel repareren.
Synchromesh voor de bak heb ik inmiddels gevonden, en drukgroep compleet ook voor een interessant bedrag.
De koppeling was wel vervangen, maar hoor de druklager ietsjes, dus als de bak er af gaat dan vervang ik die toch ook maar.
De afschermplaat achter de rechter disk is niet los leverbaar volgens mij, dus daar moet ook nog wat bedacht worden.
De deurpennen van de linker deur zoek ik nog, maar die zijn misschien wel los leverbaar.
De deur zakt nog al naar beneden met openen.
Beide deuren moet ik het hang en sluitwerk aanpakken alsook de ruiten die slecht open en dicht gaan.
Ik heb wel weer wat aangehaald hoor
Posted: Sun Aug 05, 2012 9:36 pm
by Urbain
GODFRIED wrote:
Dat apparaat voor die felsen op de remleidingen te maken werk dat goed? .
Godfried,
Misschien helpt deze handleiding...
Posted: Sun Aug 05, 2012 10:08 pm
by jo
Godfried, koperen leidingen zijn wel toegelaten op de keuring.
Posted: Sun Aug 05, 2012 10:42 pm
by Muddy Bandit
Urbain wrote:
Misschien helpt deze handleiding...
Ik zal er nog 1 aanvulling bij deze handleiding doen:
"schuif als éérste een wartel om de leiding voordat u gaat beginnen met felsen."
Ja idd, daardoor heb ik al aardig wat leidingen verprutst de afgelopen 15 jaar....
Posted: Mon Aug 06, 2012 2:28 pm
by Yoran
Hey Herman,
ben ik nu de enige die het niet helemaal begrijpt?
Heb je een nieuwe erbij?
Wil je de mijne niet ook zo mooi opknappen?
Herman ,
de deurpennen zou ik gewoon vernieuwen en halen/bestellen bij Fabory, het zijn z.g. spanstiften en de maat is een standaard maat.
het wordt een goede Rat zo te zien , maar wat een werk... pfff.
Posted: Mon Aug 06, 2012 7:26 pm
by oetker
Ja, genoeg te doen Pete.
Weet jij de bestelnummers bij Fabory nog?
Ze hebben een webshop dus wel zo handig.
De lampen waren door de glaasjes niet meer zichtbaar.
Nieuwe perspex raampjes was het beste geweest.
Maar het is eeen rat, dus doen we wat met hetgeen er op zit.
De pouleermachine maar is opgesteld.
2 vershillende pouleermiddellen.
grof en fijn polijstmiddel.
Polijsten maar met weinig middel en veel water.
Uren aan het polijsten geweest, maar ze zijn zo slecht dat is gewoon niet helemaal goed te krijgen.
Toch wel resultaat geboekt, en voor een rat niet slecht.
Stuk elektrakabel als afdichtrand en tegen vibratiegeluid.
Er zat namelijk helemaal niets achter.
Stuk beter geworden.
Au me rug.
Next
Posted: Mon Aug 06, 2012 7:37 pm
by oetker
@ Godfried.
Zo te zien zit de afschermplaat gelast op de as-poot.
Hier de foto.
Posted: Mon Aug 06, 2012 7:51 pm
by JV
oetker wrote:
Uren aan het polijsten geweest, maar ze zijn zo slecht dat is gewoon niet helemaal goed te krijgen.
Toch wel resultaat geboekt, en voor een rat niet slecht.
Helemaal niet slecht, integendeel.
Posted: Mon Aug 06, 2012 10:20 pm
by Urbain
oetker wrote:
Dan moet ik nog een louvre klepje bij de tank vinden, maar kan het misschien ook wel repareren.
:
Herman,
Wat is er fout aan dat louvre klepje? Op de foto's ziet het er nog goed uit.
Als je toch een ander zoekt, ik heb nog wat voorraad uit de ex-Cornelis stock.
Een goed gebruikt exemplaar mag je zo hebben.
Posted: Mon Aug 06, 2012 10:43 pm
by oetker
1 scharnier is gebroken, maar denk dat ik het kan maken.
Als dit niet lukt dan houdt ik me aanbevolen voor je aanbod.
Groet Herman
Posted: Tue Aug 07, 2012 1:53 am
by Muddy Bandit
Zit die afschermplaat niet gewoon klem geperst achter de naaf?... bij m'n Rancho kon ik ze namelijk met behulp van een paar platte schroevendraaiers en nylon hamer er uiteindelijk afwrikken/tikken.