Even voorstellen en een vraag: een Murena of toch een Bagheera

Hier komen alle items die niet direct iets met Matra te maken hebben.
Kris75
Posts: 8
Joined: Sat Jul 02, 2016 8:18 am
Location: Berlaar

Even voorstellen en een vraag: een Murena of toch een Bagheera

Postby Kris75 » Sat Jul 02, 2016 10:25 pm

Hallo Matra liefhebbers,

Ik zal mij eerst even voorstellen, ik ben Kris 41 jaar en woon te Berlaar bij Lier.
Citroën liefhebber in hart en nieren, en dan meer bepaald de in mijn ogen echte Citroën's tot en met de Xantia (dus tot het einde van het LHM tijdperk)
Zelf heb ik 3 CX'n, een Prestige injection van '77, een 25GTi Turbo van '84 en een 22 TRS van '88.
Mijn vader heeft nog een 22RS Break van '88 die nog steeds dienst doet in ons bedrijf en waar ik hoofdzakelijk met rijdt.
De Prestige heb ik gerestaureerd tussen '94 en '98 en de GTi Turbo heb ik gedaan tussen '00 en '03 achteraf zijn hier door mij ook nog ingrijpende werken aan uit gevoerd welke grotendeels ook op het Citroen-forum staan toegelicht.
De 22TRS heb ik dagelijks gereden van '99 tot '13 en toen stil gezet voor restauratie, om ondertussen te kunnen rijden heb ik een Xantia break 1.8 16v gekocht en deze volledig in orde gezet (dit verloop staat te lezen op Xantiaclub Forum) maar ik ben tot op heden nog niet begonnen aan de 22TRS en zal dat waarschijnlijk niet doen omdat er iets anders op de loer ligt :wink:
Verder heb ik ook nog de BX 19TRS break van mijn broer in orde gezet met oa het vervangen van de koppakking en uiteindelijk ook de krukas en drijfstanglagers.

En dan denk je natuurlijk wat komt die nu doen op het Matra Forum :P

Wel ik ken de Simca Matra Bagheera en later ook nog de Murena van uit mijn jonge jeugd jaren toen je deze nog dagelijks zag rijden.
Ik vond dit altijd al geweldige wagen qua verschijning en dan met die 3 zetels naast elkaar waren ze zeker opvallend, doordat die wagens vrij snel uit het straatbeeld zijn verdwenen en ik te veel bezig was met CX'n heb ik er nooit echt meer aandacht aan besteed.

Enkele jaren terug was er iemand van het MatraForum die op het Citroën-forum een vraag stelde ivm de versnellingsbak van de CX.
Natuurlijk kwam dan alles terug en ging ik ook eens op dit forum kijken, uren nee dagen heb ik hier toen gelezen maar mij dan toch niet geregistreerd en gezegd "later komt het er wel van die Matra".
Nu enkele jaren later weer opnieuw gaan lezen op dit forum en wil ik toch nog meer weten over de Matra's en ben ik van plan er 1 te kopen.
Dus bij deze heb ik mij geregistreerd op dit forum.

En nu de echte vraag, liefst van al zou ik een Bagheera kopen omdat dit model mij het meeste aanspreekt.
Maar dit is veel ouder dan de Murena en heeft een lichtere motor met een 4 bak, verder is er ook de roest.
Nu zit ik zelf niets in met vergaande carrosserie herstellingen omdat ik dit al gewoon ben van bij de CX, en dat las en slijpwerk is ontspanning voor mij.
Dan heb je ook nog de verkrijgbaarheid van de stukken zowel mechanisch als plaatwerk, hoe zit het daar mee?
Nu moet voor mij de wagen niet op een bepaalde tijd af zijn omdat ik er toch genoeg heb om mee te rijden, maar de laatste jaren heb ik minder tijd om er aan te werken en het is toch wel meer dan lassen en slijpen alleen.
Waar ik wil mee zeggen het moet nu ook geen 10 jaar gaan duren...

Dan is er de Murena, deze is jonger dus "moderner" voorzien van een sterkere motor en 5 bak (uit een CX :lol: ) roest niet en er zijn zelfs kompleet nieuwe interieurs voor verkrijgbaar.
Dit lijkt mij dan een betere keuze...
Kan er iemand mij zeggen wat het verschil is qua rijden tussen de 2?
Verder zijn alle tips en bemerkingen welkom, en ik heb geen haast om er 1 te kopen maar wil eerst alles rustig bekijken.

Groeten,
Kris
Last edited by Kris75 on Sun Jul 03, 2016 8:26 pm, edited 1 time in total.
Citroën CX Prestige Injection '77
Citroën CX 25 GTi Turbo '84
Citroën CX 22 TRS '88
Citroën Xantia 1.8i 16V Break '99
En nu nog een Matra :D

User avatar
jo
Posts: 1418
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Re: Een Murena of toch een Bagheera

Postby jo » Sat Jul 02, 2016 10:34 pm

Welkom kris, toch gelukt die registratie. :D
Ik lees graag gretig mee, Bagheera is tijdloos, vind hem ook knapper dan een Murena waar je meer van moet gaan houden, in mijn geval dan toch.
De Murena spreekt me nu ook wat aan, zeker omdat ze minder roesten en ze zijn ook een pak betaalbaarder geworden, of dat lijkt zo.
In elk geval moeten de Matra's nog aan hun prijsstijging beginnen waar andere zoals de DS er al volop aan bezig zijn.
Eerst mijn Avantime maar eens aanpakken, voor of na de Porsche dat weet ik nog niet, dit jaar in elk geval 1 van de 2.
De Avantime moet 2é helft volgend jaar zeker af geraken, dochter gaat dan leren rijden en die krijgt onze Honda, mijn vrouw de Avantime....
2X Avantime privilege 2.2dci 2003 1 nog op te maken
2XCitroen C8, 2.0 Hdi te slopen, 2.2HDI full option dagelijkse slee
Porsche 944/1 2.5l
http://s9.photobucket.com/albums/a58/pasojo/
beter oud en frans dan nieuw japans :lol:

User avatar
hendrik
Posts: 3036
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Een Murena of toch een Bagheera

Postby hendrik » Sat Jul 02, 2016 11:54 pm

Ook van hier kris, welkom op het forum. Ik vind de bagheera ook veel mooier dan de murena maar dat is ieder zijn smaak hé, daarom heb ik ze alle twee ik kan niet zo goed kiezen tussen die twee. De murena van mij dat is een 1.6 en rijd wel lekkerder dan de bagheera en ze is ook wat sneller.
Succes met het kopen van een matra hé.




grt harry de matra.

benny
Posts: 2943
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Een Murena of toch een Bagheera

Postby benny » Sun Jul 03, 2016 7:32 pm

Welkom op het forum, Kris.
Het verschil is redelijk groot. De bagheera heeft last van de roestduivel wat de Murena niet heeft op zijn achterste draagarmen na. De Bagheera rijdt maar als een kart. Je kijkt naar iets en hij gaat reeds in die richting. Hij draait op een zakdoek. De Murena 1.6 is eerder een luxueuzere versie van de Bagheera. Rijdt anders en heeft een zeer grote draaicirkel. Hij stuurt meer als een moderne wagen. Op mechanisch gebied is onderdelen vinden zo goed als geen probleem. Wat de andere onderdelen betreft, zijn het altijd dezelfde onderdelen die defect zijn en dus moeilijk vindbaar of zeer duur. Bijvoorbeel de bediening van de spiegels en de elektrische ruiten van de Murena zijn geregeld stuk en zijn duur om te vervangen. Een Murena 2.2 of 2.2S heeft een groter vermogen en koppel en heeft dus meer reserve. Let wel dat de 2.2 mechanisch meer last heeft van grote slijtage van de krukas en zonder waarschuwing de motor kan vernielen. De 2.2 S is moeilijk te vinden en zeker niet goedkoop maar heeft een beter uitgebalanceerde motor dan de gewone 2.2. De keuze is altijd persoonlijk en is van zeer veel zaken afhankelijk. Succes met je beslissing en het vinden van een wagen. Tegen het einde van het jaar zullen wij waarschijnlijk een 1.6 te koop hebben.

Kris75
Posts: 8
Joined: Sat Jul 02, 2016 8:18 am
Location: Berlaar

Re: Een Murena of toch een Bagheera

Postby Kris75 » Sun Jul 03, 2016 8:24 pm

Heren dank voor de verwelkoming :D
Jo, het is inderdaad gelukt ik ben er blij mee :wink:
Een Porsche 944, gewoon geweldig! Als ik ooit een Porsche zou kopen zal het ook een 944 zijn.
Kan je er meer over vertellen :P

Hendrik, jij hebt het goed bekeken en je moet helemaal niet kiezen :wink:

Ik als ik puur om de look's zou kiezen word het zeker de Bagheera, maar hoe de wagen rijdt is ook zeer belangrijk voor mij.
Ik heb graag een wagen die nog comfortabel rijdt, als een Bagheera rijdt als een kart versta ik hieronder dat deze harder/stugger is afgeveerd als een Murena.
Nu zijn het beiden sportwagens dus ik verwacht niet dat ze zacht zijn afgeveerd.
Van de Murena heb ik enkele originele test's gelezen uit de tijd van de lancering en hierin stond dat deze een comfortabele vering had en een uitstekende wegligging.
Verder heb ik ook gelezen dat er in het begin met de 2.2 koel problemen waren, ook zou de 2.2 moelijker zijn om aan te werken door de grotere motor in de toch wel kleine motorruimte.
Om die reden zou ik mijn zoektocht starten naar een 1.6.
Nu is mijn vraag komt de Murena met deze motor nog vlot genoeg mee in het huidige verkeer, de test ('81) spreekt van "prestaties op hoog niveau, snelle acceleratie en goede trekkracht bij laag toerental".

Benny, ik had al veel gelezen over de S en als ik het goed heb zijn hier maar een 480 exemplaren van gemaakt waardoor deze zeldzaam en duur zijn.
Ik had jou exemplaar een tijd terug zien te koop staan maar wist niet dat dit een S was, trouwens proficiat dit is een mooie wagen!
Een S kopen is niet mijn ambitie en als ik jou toelichting over de 2.2 lees concentreer ik mij beter op een 1.6, misschien kan hier indien nodig nog iets meer vermogen uit gehaald worden door er dubbele carburatoren op te zetten? of een andere uitlaat (maar het moet nu ook geen brompot worden).
Maar het is mij niet te doen om een echt snelle wagen te hebben want die heb ik al en sneller dan de CX Turbo hoeft het zeker niet te zijn :wink:

Qua kleur en uitvoering ben ik helemaal weg van deze:
Image
Ik veronderstel dat deze nog origineel is?
Citroën CX Prestige Injection '77
Citroën CX 25 GTi Turbo '84
Citroën CX 22 TRS '88
Citroën Xantia 1.8i 16V Break '99
En nu nog een Matra :D

benny
Posts: 2943
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Even voorstellen en een vraag: een Murena of toch een Bagheera

Postby benny » Sun Jul 03, 2016 10:00 pm

Een 1.6 is een zeer degelijke motor, eenvoudig in het onderhoud en je kan nog alles krijgen. 90pk is de dag van vandaag niet veel, maar dan zou je beter nog eens een proefrit doen met een 1.6 om eens te zien hou hij zich gedraagt in het dagelijkse leven tussen al dat modern geweld. Ik vind dat hij nog altijd mee kan met het verkeer maar sprintjes trekken is niet meer aan een 1.6 van 90 pk besteed

User avatar
Urbain
Posts: 780
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Re: Even voorstellen en een vraag: een Murena of toch een Bagheera

Postby Urbain » Sun Jul 03, 2016 10:25 pm

Hallo Kris,

Welkom op het forum.
Ik heb zelf een Murena 1.6 en dat was een bewuste keuze. Na jaren Simca en Talbot te hebben gereden had ik mijn buik vol van de roestproblemen.
(Simca 1100S, 1308GT, en Solara welke praktisch geen roest had)
De Bagheera's haalden in die tijd soms niet de eerste technische controle na 4 jaar.
Daarom is het dus een Murena geworden omwille van het verzinkte chassis.
Daar tegenover staat dat de Simca Talbot motoren in die tijd zo goed als onverwoestbaar waren, de Murena 1.6 motor is een steeds verdere ontwikkeling van de Simca 1100. Mits regelmatig onderhoud haal je daar makkelijk 200.000Km mee. In die tijd stak je de lichten aan, ging op het linker vak rijden en duwde alles onder tot 170Km/h en iedereen ging braafjes rechts rijden. Nu kan dat niet meer en wees gerust, ik ben ondertussen ook heel wat bezadigder geworden... Toch gingen die dingen niet kapot. Ik kende die motor dus.
Een soortgelijke motor als de Murena zat ook in de Solara, (wel met een tragere nokkenas) maar in geval van nood kan je ook een Solara motor in een Murena steken. Dus wat vervangstukken betreft weinig problemen tot nu toe. Murena voorruiten zijn te krijgen via MatraMania, en probeer wat reserveonderdelen te sprokkelen zoals achterlichten, koplampen , vervangsetjes voor het binnenwerk van de spiegels etc.. nu dat het nog te krijgen is.
Voor een 2.2 is dat wel anders, daar kun je enkel terecht met de Talbot Tagora, en die zijn ook niet meer te vinden.
Daarbij was die 2.2 ontwikkeld voor de rustige rijder in een familiewagen en niet voor een sportwagen, waardoor die meer fragiel is.
Je hebt met een 1.6 wel wat minder vermogen, maar eigenlijk kom je goed vooruit in het verkeer en met een wagen van meer dan 30jaar rij je zowiezo wat voorzichtiger, want alles wat je kapot of versleten rijdt moet je immers zien te vervangen.
Ik wens je veel succes bij het vinden van een Matra.

Ik zie dat je in Berlaar woont, niet zover weg. In Lier is er ook nog iemand met een Bagheera.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983

User avatar
oetker
Posts: 6794
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Tiel NL

Re: Even voorstellen en een vraag: een Murena of toch een Bagheera

Postby oetker » Mon Jul 04, 2016 10:54 pm

Kris welkom op het forum.
Ik heb dus Murena 2.2 en 1.6.
De motoren van een 2.2 zijn misschien wat fragieler maar toch ken ik 2.2 Murena's die meer als 3 ton er op hebben zitten.
Vaal is het defect gaan van de 2.2 te wijten aan slecht onderhoud en ze hebben gewoon betere benzine nodig om niet te pingelen.
Toch is deze motor in de rallytijd getuned geweest tot 320 pk en hield dat vol.
Ook in de Peugeot 505 GTI heeft deze motor wel km's gemaakt dus om te zeggen dat die onbetrouwbaar is ....
Hij zit iets te warm in Murena.

De 1.6 is meer een gooi en smijtwagen en heb vorige week nog 800 km op de Duitse autobahn met een gangetje 140-150 er op zitten.
Voor Duitse begrippen niet te snel.
Ik rij er nog dagelijks mee maar dat vergt best wel werk af en toe.
De 2.2 vind ik meer een snelwegwagen.
Neem je tijd, er zijn er genoeg te koop.
Zelf ben ik ook wel een half jaartje bezig geweest wat te vinden.
Het sleutelen om de nags uit de auto te halen is een leuke bezigheid.
Ik beschouw beide Murena's als comfortabel.
Ik heb zelf de achtervering wat harder gemaakt.
Het kan ook te veel zweven.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981.
Bamiscooter

User avatar
Matramartin
Posts: 160
Joined: Mon Feb 10, 2014 8:30 pm
Location: Veenendaal
Contact:

Re: Even voorstellen en een vraag: een Murena of toch een Bagheera

Postby Matramartin » Tue Jul 05, 2016 10:19 pm

Hallo Kris, als Bagheera gek zou ik je die willen aanraden, das logisch. ik vind de Bagheera zeker niet stug rijden, wel stuurt hij als een kart op rails zeg maar. Het is vooral een kwestie van smaak, de meeste Bagheera's die nog rondrijden zijn goed onderhouden zowel technisch als carosserie inzake roest ed. Bagheera is tijdlozer naar mijn menig, maar waarom niet allebei? Als je van lassen houdt is de Bagheera ws een betere (slechtere) keuze.

groet,

Martin

User avatar
jo
Posts: 1418
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Re: Even voorstellen en een vraag: een Murena of toch een Bagheera

Postby jo » Wed Jul 06, 2016 9:12 pm

Ow ik word hier ook wijzer van, wist niet dat het rijgedrag zo verschillend was.
Ik hou wel van het kart gevoel, daarom ook dat ik de 944 gekocht heb (en omdat het een koopje was), er zit denk ik een speciale spray installatie ingebouwd :-? , constant komt er een laagje pattex op de banden :lol: :lol: , dat ding plakt op de weg, beetje om schrik van te krijgen, als die ooit zijn grip verliest (rondje Nurnbergring ofzo) dan ga je er loeihard af. Verder sluit hij meer aan bij mijn denken van mooi, de zoveel miljoenste met weer een 911 daar pas ik voor, ik heb trouwens niet echt iets met Porsche, nooit dat gevoel gehad van ik koop er eentje, mijn zoon is er wel door bezeten, vandaar ook de aankoop. Zou nu wel een 928 durven bijkopen, een duurdere, onderhoud volledig op punt...
Of een gerestaureerde Bagheera, eentje dat geld mag (moet niet....) kosten maar wel in orde is, verzekeren -inschrijven en rijden.
Maar zo is er nog een hoop, Saab 900 classic Aero, Jaguar XJ of XJS, een Rolls jaren 70-80 ik vind het super, dat of een Traction Avant als dagelijkse wagen, het moet niet gekker worden, of het moest die Visa Gti van Kees de Waard Wagner worden, op en top af voor een correcte prijsImage
2X Avantime privilege 2.2dci 2003 1 nog op te maken
2XCitroen C8, 2.0 Hdi te slopen, 2.2HDI full option dagelijkse slee
Porsche 944/1 2.5l
http://s9.photobucket.com/albums/a58/pasojo/
beter oud en frans dan nieuw japans :lol:

Kris75
Posts: 8
Joined: Sat Jul 02, 2016 8:18 am
Location: Berlaar

Re: Even voorstellen en een vraag: een Murena of toch een Bagheera

Postby Kris75 » Fri Jul 08, 2016 9:11 pm

Dank voor de antwoorden!

Als ik dat zo lees is de 1.6 een goede keuze, natuurlijk zou ik liever meer vermogen hebben want 90pk in vandaag de dag niets meer.
Maar de Murena is nu ook geen zware wagen en vooral het feit dat de motor redelijk warm zit en wetende dat onderdelen voor de 1.6 geen probleem zijn doet mij besluiten op zoek te gaan naar een Murena met die motor.

Nu ben ik niet dringend op zoek (achter mijn Xantia heb ik ook een jaar gezocht) en heb niet de bedoeling om er 1 te kopen voor de het najaar, omdat ik eerst nog mijn handen vol heb aan de verbouwing van onze garage/werkplaats.
Maar ik hou wel de zoekertjes in het oog en loer toch ook nog naar een Bagheera :roll: want die zijn wel machtig :D
Verder wil ik zoveel mogelijk te weten komen over de Murena, zo vroeg ik mij af of er ooit een vraagbaak is van geweest en of deze nog ergens te koop is.
Ofdat er ergens meer technische gegevens van de motor en de gehele auto te vinden zijn.
Ook zou ik willen weten hoe het nu in elkaar zit met de versnellingsbak zijn deze gelijk voor de 1.6 en 2.2 en komt deze echt uit de CX en zoja welke dan (de douvrin?) wat mij dan meerbepaald bezig houd zijn de verhoudingen (t/m op 120km/u enz)

@Urbain,
Heb jij jou Murena dan nieuw gekocht?
De 1.6 is een motor met zijdelings liggende nokkenas, gietijzeren blok en alu cilinderkop net zoals in de Citroën DS en CX?
Ik woon idd te Berlaar en dan meer bepaald op "den Heikant" dit is idd vlakbij Lier en Mortsel.

@Herman,
Was dat de 2.2 die in de 505GTi zat of was dat de 505GTiTurbo ?
Ik dacht dat dit beide verschillende motoren waren de GTi de Douvrin en de Turbo de Chrysler, klopt dit?

@Matramartin,
Een Bagheera heeft dan een nog betere wegligging dan een Murena en is dan waarschijnlijk wat stugger afgeveerd?
Kiezen is moeilijk maar beide is helaas niet mogelijk voor mij.
Plaatwerk en lassen is idd geen probleem maar daar stopt het niet bij een Bagheera, als ik echt meer tijd zou hebben moest ik hier niet over na denken en was ik al begonnen.


@jo,
Ik ben ook zeker geen Porsche liefhebber maar een 944 of eventueel een 924 heeft mij altijd al aangesproken, maar ook Saab en dan vooral de 9000 aero :oops: :roll: .
Maar je kan niet alles hebben en ik kan ook zeer moeilijk iets weg doen dus als ik iets koop is dat goed overwogen en voor een lange tijd, met een Matra ben ik al jaren terug bezig geweest om ooit er toch 1 te hebben het concept vind ik uniek.
Hoewel ik Citroën liefhebber ben in hart en nieren zie ik mij nooit een DS,SM of Traction kopen, Xm heb ik geprobeerd (TCT break) maar dat was niet mijn ding qua rijden en zithouding ook de motor kon mij niet bekoren, dat is een Turbo zonder Turbo.
Citroën CX Prestige Injection '77
Citroën CX 25 GTi Turbo '84
Citroën CX 22 TRS '88
Citroën Xantia 1.8i 16V Break '99
En nu nog een Matra :D

User avatar
oetker
Posts: 6794
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Tiel NL

Re: Even voorstellen en een vraag: een Murena of toch een Bagheera

Postby oetker » Sun Jul 10, 2016 5:42 am

De N9T motor zat inderdaad in de 505 turbo.
Er zijn wel 2.2 Murena's omgebouwd op die motor.

De CX bak in Murena's zijn geen exacte copy en tussen de 1.6 bak en de 2.2 bak zitten ook nog verschillen.
Ik heb wel mijn bak de 5e omgebouwd naar een CX vanwege een betere overbrenging.
Zie
viewtopic.php?t=1664

ik heb eea uitputtend hier beschreven.
viewtopic.php?f=7&t=2305&hilit=bakske

De doc en parts manual kun je van deze website downloaden alsook een uitgebreide 2.2 motorbeschrijving van de Tagora.

http://www.matramania.be/login/documentatie_mur.php

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981.
Bamiscooter

Kris75
Posts: 8
Joined: Sat Jul 02, 2016 8:18 am
Location: Berlaar

Re: Even voorstellen en een vraag: een Murena of toch een Bagheera

Postby Kris75 » Sun Jul 31, 2016 12:13 pm

Zo'n Murena Turbo zou nog een ombouw zijn die qua originaliteit in mijn ogen kan, omdat het om de originele Chrysler 2.2 motor gaat die is aangepast en voorzien is van een Turbo.
Ik heb dan ook nog vragen hoe het gaat met de extra warmte ontwikkeling die deze motor met Turbo in de Murena geeft, is dit in goed banen te leiden?
Het lijkt mij wel de ultieme Murena omdat ik zelf heel graag rij met een benzine Turbo.

Maar we zullen eerst eens beginnen bij het begin en dat is voor mij een 1.6.
Ik heb je topic's over de versnellingsbakken gelezen (ik had ze enkele jaren terug ook gevolgd) en ik sta echt in bewondering voor je werk en opzoeking die je hier hebt ingestoken!
Toeval wil lukken dat ik kortelings zelf een CX bak zal moeten open doen om de prise-as keerring te vervangen.
Het lijkt mij in ieder geval geen simpel klusje, maar het moet gebeuren de keering lekt en de olie word rondgeslingerd in het koppelinghuis waardoor de drukgroep (2j oud) goed vettig is.
Het is een spijtige zaak omdat ik 2jaar terug de motor met bak uit de Cx heb gehaald en voorzien heb van nieuwe dichtingen en keerringen, zodat deze
volledig lekvrij is.
Iemand die bekend is met de Citroen CX weet dat dit niet vanzelf sprekend is voor een 2l/2.2l, deze motoren hebben namelijk een reputatie als het op lekken aankomt (voor de rest zijn ze quasi on verslijtbaar)

Je laatste link krijg ik niet open hiervoor moet er ingelogd worden als lid.
Ik ga er dan vanuit dat dit enkel voor clubleden is, hoe kan ik eigenlijk lid worden?
Citroën CX Prestige Injection '77
Citroën CX 25 GTi Turbo '84
Citroën CX 22 TRS '88
Citroën Xantia 1.8i 16V Break '99
En nu nog een Matra :D

gydomatra
Posts: 179
Joined: Thu Jul 07, 2011 11:14 pm

Re: Even voorstellen en een vraag: een Murena of toch een Bagheera

Postby gydomatra » Tue Aug 02, 2016 1:33 pm

Kris75 wrote:@jo,
Ik ben ook zeker geen Porsche liefhebber maar een 944 of eventueel een 924 heeft mij altijd al aangesproken, maar ook Saab en dan vooral de 9000 aero :oops: :roll: .


Kris , je kunt ook een murena met een 9000 Aero motor combineren...

Image

Kris75
Posts: 8
Joined: Sat Jul 02, 2016 8:18 am
Location: Berlaar

Re: Even voorstellen en een vraag: een Murena of toch een Bagheera

Postby Kris75 » Mon May 01, 2017 1:38 pm

Hallo Matra liefhebbers,

Het is anders gelopen dan gedacht en daardoor zit de wens om een Matra te bezitten en rijden terug in de diepvriezer.
Door de Milieuzone's die nu van kracht zijn of dat in de nabije toekomst zullen zijn, mag ik hier met mijn bedrijfswagen (Citroën CX Break) niet meer binnen.
Een vervanger zoeken is niet zo simpel als de vereisten zijn : ruimte, Hyropneumatische vering (ivm de lading en en trekken van aanhangwagens) MTM onder de 2000kg en trekgewicht van 1300 tot 1500kg + en sterke benzine motor (minstens Euro2)
Daardoor heb ik een Citroën Xantia 2.0i Turbo CT Break gezocht en gevonden in Friesland, het invoeren en de juiste papieren verkrijgen kost heel wat tijd en moeite.
Ook is er een berg werk aan zowel mechanisch als optisch, wat ik zelf in m'n vrije tijd uitvoer.
Daardoor zie ik een Matra er bij nu niet zitten en ik zit nu ook nog met een heel mooie en technisch perfekte CX Break die ik moeilijk kan weg doen.
En 6 auto's is nu wel de maximum...
Ooit zal er wel een Matra komen maar wanneer is een vraag waar ik nu geen antwoord op weet.

In ieder geval dank voor de reactie's op dit topic en misschien kan ik hier binnen afzienbare tijd positief nieuws posten.

Groeten,
Kris
Citroën CX Prestige Injection '77
Citroën CX 25 GTi Turbo '84
Citroën CX 22 TRS '88
Citroën Xantia 1.8i 16V Break '99
En nu nog een Matra :D

User avatar
oetker
Posts: 6794
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Tiel NL

Re: Even voorstellen en een vraag: een Murena of toch een Bagheera

Postby oetker » Fri May 05, 2017 10:01 am

Tja.... je kan er maar met 1 tegelijk rijden en dan is het keuzes maken.
Succes met het opknappen van de Xantia.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981.
Bamiscooter


Return to “Off topic”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest