Hoe zat het ook alweer?
De verstralers gaan enkel aan als.... Volgens mij als de klaplampen ook aan staan? In ieder geval is er een voorwaarde voordat ze aan gaan als je de knop in drukt. Dit wil ik overbruggen.
Hoe kan ik er voor zorgen dat de verstralers altijd aan gaan als ik de knop in druk? Volgens mij was het een kwestie van twee draden dorverbinden, maar ik weet het niet meer zeker...
Martijn
Verstralers
- matramurena
- Posts: 838
- Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
- Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
- Contact:
Verstralers
Martijn
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
De knop van de verstralers zit verlichting in. Die verlichting gaat aan zodra stadlicht wordt ingeschakeld. De draad van de knopverlichting kan je doorverbinden met het schakelcontact van de knop. De draad die eerst op het schakelcontact zat eraf halen en isoleren.
Zo kan je de verstralers inschakelen bij ingeschakelde stad en dimlicht.
Zo kan je de verstralers inschakelen bij ingeschakelde stad en dimlicht.
- matramurena
- Posts: 838
- Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
- Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
- Contact:
-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:

Draad 41 op aansluiting 1 is voor het lampje in de knop.
Draad 22B op aansluiting 3 is voor het schakelcontact. Hier komt stroom op als het dimlicht is ingeschakeld.
Draad 22 op aansluiting 5 is na het schakelcontact. Deze doet de verstralers aan.
Draad 22 losnemen van aansluiting 5, en isoleren. Dan draad 41 doorkoppelen naar aansluiting 5.
Of nog simpeler: draad 41 en 22 omwisselen.

- matramurena
- Posts: 838
- Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
- Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
- Contact:
- matramurena
- Posts: 838
- Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
- Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
- Contact:
Gefixt! Voor hen die dit ook willen....
De groene draad moet je doorverbinden naar het contact eronder. De draad die daar origineel op zat afblinden.
Op deze manier gaat de lamp in de knop aan zodra de verlichting aangezet wordt en gaan de verstralers aan zodra de knop ingedrukt word.
Martijn
De groene draad moet je doorverbinden naar het contact eronder. De draad die daar origineel op zat afblinden.
Op deze manier gaat de lamp in de knop aan zodra de verlichting aangezet wordt en gaan de verstralers aan zodra de knop ingedrukt word.
Martijn
Martijn
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
- matramurena
- Posts: 838
- Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
- Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
- Contact:
Deze oplossing bevalt mij zeer! Eigenlijk het enige anders dan de originele Matra configuratie is dat je de verstralers altijd aan kunt zetten met de knop. Ideaal!


Martijn


Martijn
Martijn
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B