Hebben we eindelijk weer eens een zomers dagje kunnen rijden....
De afwerking aan de wagen moet nog gedaan worden, maar het rijdt in ieder geval al goed. Schakelen gaat strak, gewichtsverdeling lijkt vrijwel niets veranderd en zoonlief heeft genoten.
En net nu is er nergens wat te doen op Matra-genied. Twee mooie evenementen zijn net achter de rug en mijn eigen Zeelandrit duurt nog wéken...
Uiteraard ben ik nog voorzichtig aan het gas, maar aardig bij de tijd l is ie al.
Een klus van 8 jaar geworden.
Het moet wel prettig zijn de oude liefde weer te kunnen berijden.
Kostbaar project geweest zo alles bij elkaar, maar dan heb je ook wat.
Kun je de Noorse wegen onveilig maken.
Hij gaat toch mee neem ik aan?
Gefeliciteerd.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Je kunt er perfect de weg mee op als je een gelijkvormigheidsattest hebt, de typekeuring.
Is die er niet van moet je hem laten keuren als alleenstaand geval en dan heb je een typekeuring MAAAAAR : ze willen hem niet keuren als je geen toestemming hebt van in dit geval zowel Matra-Talbot en Alfa en raad eens die krijg je nooit.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
anthoon wrote:
wanneer u een murena in Nederland heb, en deze omkeurt naar v6...
dan is ie gelijk voorzien van type goedkeur voor de gehele EU!
dus kan je de v6 naar België exporteren en dus bij u in België importeren???
tenminste als wij in Nederland een aparte auto willen invoeren dan gebeurt dat vaak via Engeland!
daar is de wetgeving nog makkelijker voor wat betref de APK/MOT
en omdat daar de auto is toegelaten kan deze gewoon de nederlandse weg op!
Dan heeft de auto nog steeds geen EU-goedkeur maar slechts een individuele toelating.
En bij een individuele toelating kan elk land nog steeds zelf bepalen of ze betreffend voertuig toelaten of niet... en in België hanteert men inderdaad gewoon EU-goedkeur en verder eigenlijk niets.
En een individuele toelating volgens de MOT in Engeland wordt trouwens ook niet klakkeloos overgenomen door de RDW, er zijn in Nederland verscheidene custom cars met engels kenteken waar geen NL-toelating op te krijgen is zonder ze eerst aan te passen naar de algemene APK-richtlijnen.
Een EU-toelating krijg je trouwens nooit op zelf aangepaste voertuigen, want dat is een zeer kostbare aangelegenheid die alleen weggelegd is voor fabrikanten... je zult dan namelijk ook enkele botsproeven moeten doen.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Is er ooit wel eens een botsproef gedaan met een Murena? Ben wel benieuwd naar dat filnpje.
Je krijgt een typekeuring van de RDW als een nieuw samengestelde wagen. Dit betekend dat de RDW de combinatie van auto en motor goed keurd, maar dat is inderdaad geen Europese typegoedkeuring.
Update van de auto: Rijdt super! Ik heb nu 300 km met de V6 afgelegd en het is een genot om in te rijden. Vooral eventjes het gas open gooien is een beleving. Ik schakel hem (warm) nu door rond de 5000 toeren, maar ik heb het vemoeden dat de toerenteller in de Murena niet het juiste toerental geeft en dat ik daardoor een stuk later zou kunnen schakelen. Dat gaan we nu nog uitzoeken.
Fijn dat ook het plezier van de auto ook weer terug is.
Je weet dan gelijk weer waarom je het gedaan hebt.
De toerentellers in onze Murena's wijken nogal is sterk naar beneden af.
Het is dus opletten dat je de max toerental niet overschrijd.
Met de oude bak en navigatiesnelheden kon je deze nog wel ijken, maar met de Alfa motor en bak moet je de gegevens gaan zoeken van hoeveel km je gaat per 1000 toeren.Bij de Murena bak is dit de tabel hoeveel km per toeren per versnelling maar dat gaat in jouw geval niet meer op.
Groet Herman
Attachments
speed-toeren.jpg (156.95 KiB) Viewed 4778 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Martijn, erg mooi dat je na 7(?) jaren dit resultaat bereikt hebt. Nu 7 jaar genieten van het machtige V6 geluid en de snelle acceleratie. Ik weet hoe het is om Matra V6 te rijden en het is erg verslavend dat kan ik je wel vertellen. Veel plezierige kilometers toegewenst.
Even over het toerental.
De V6 bobine geeft minder of meer pulsen af die ervoor zorgen dat de toerenteller niet de juiste waarde aangeeft op je dashbord. Wat je kan doen is kijken of je een W-aansluiting hebt op je dynamo en daar de toerentaldraad van de bobine op aansluiten. Mocht je geen W-aansluiting hebben dan zit er in de behuizing van de toerenteller een potmetertje die instelbaar is. Motor aansluiten op een meterkast en laten lopen stationair op ongeveer 800 a 900 toeren. Dan via het potmetertje de toerenteller afstellen totdat ie dezelfde waarde aangeeft als de meterkast.
De toerenteller wijkt erg naar boven af in dit geval. Ik reed boven de 4000 toeren in z'n 5 net 120. De motor is begrenst op 6000 toeren en dus durfde ik het vandaag wel aan om met een goed warme motor eens door te trekken.
Dus, gas erop en eens een sprintje trekken waarbij er pas bij 6000 geschakeld wordt (op de teller) Wat een fun! Ik heb het idee dat dit nog ruim voor 5000 echte toeren is en dat ik dus nog verder zou kunnen trappen, maar het is zo al enorm snel kan ik melden. Vooral omdat je zo tot aan de 120 nog in z'n 3 zit en je dus geen verlies in schakelen hebt. Wat een lol!
Ik moet nu nog eens gaan bekijken hoe ik de teller juist ga krijgen. Zal vast wel lukken, maar eerst eens zien op te zoeken welke snelheid ongeveer gelijk is aan 5000 toeren zodat ik kan zien hoe ver ik kan gaan.