Rijden zonder motor afdekking
- Richard
- Posts: 1840
- Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
- Location: Doetinchem
Rijden zonder motor afdekking
Als het meezit kan ik binnenkort toch eens wat gaan rijden in de Murena ipv eraan sleutelen. Het nieuwe luchtfilter is zo goed als klaar en kan nu worden bevestigd met een beugel aan het schutbord. Zodra dit op de plaats zit zal ik foto's posten in het andere topic hierover....
(http://www.matramania.be/phpBB2/viewtop ... highlight=)
Maar nu ikzelf wel tevreden ben over het resultaat, ben ik van mening dat anderen het ook mogen zien.
Ik vraag mij nu dus af of er bezwaren zijn om rond te rijden zonder de motor afdekking. Het interieur geluid zal toenemen, maar dat is voor mij geen bezwaar. Ook zal het wel warm worden onder het achterraam..... maar of dat nu echt kwaad kan ...... ??
Zijn er nog andere bezwaren te noemen ?
(http://www.matramania.be/phpBB2/viewtop ... highlight=)
Maar nu ikzelf wel tevreden ben over het resultaat, ben ik van mening dat anderen het ook mogen zien.
Ik vraag mij nu dus af of er bezwaren zijn om rond te rijden zonder de motor afdekking. Het interieur geluid zal toenemen, maar dat is voor mij geen bezwaar. Ook zal het wel warm worden onder het achterraam..... maar of dat nu echt kwaad kan ...... ??
Zijn er nog andere bezwaren te noemen ?
- djapo
- Posts: 105
- Joined: Sun Jun 06, 2010 9:19 pm
- Location: Hilversum (NL)
Lijkt mij dat er niet echt andere bezwaren zijn, wellicht is de mogelijkheid aanwezig dat je "vreemde" luchtjes gaat ruiken die van de motor af komen en je normaal niet ruikt.
Elk probleem heeft een houdbaarheidsdatum...
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Ik zou het niet te veel doen... ik weet niet hoe de uitlaatgassen dan gaan circuleren via het interieur, maar het lijkt me niet verstandig om zelf als katalisator te gaan fungeren. 

Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- Remco007
- Posts: 205
- Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
- Location: Bergschenhoek
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Toen ik de Murena kocht zat er helemaal geen motorklep op.
Bij mij zit een Kieferklep, en die sluit geheel niet aan op de motorbehuizing.
Behalve dat het tapijt wat vettig is en de ramen gauwer vies geen nadelen kunnen ontdekken.
Er zit toch nog een raam tussen pasagiers en de ruimte daarachter.
Nooit geen uitlaatgasssen of zo geroken.
Bij mij zit een Kieferklep, en die sluit geheel niet aan op de motorbehuizing.
Behalve dat het tapijt wat vettig is en de ramen gauwer vies geen nadelen kunnen ontdekken.
Er zit toch nog een raam tussen pasagiers en de ruimte daarachter.
Nooit geen uitlaatgasssen of zo geroken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- djapo
- Posts: 105
- Joined: Sun Jun 06, 2010 9:19 pm
- Location: Hilversum (NL)
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- djapo
- Posts: 105
- Joined: Sun Jun 06, 2010 9:19 pm
- Location: Hilversum (NL)
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- djapo
- Posts: 105
- Joined: Sun Jun 06, 2010 9:19 pm
- Location: Hilversum (NL)
Tja maar dit is wel een echt klapraam........wie wil dat nou niet? Mss electrische schuif/kanteldakje iets voor jou?Richard wrote:nah........ ik wil het wel graag netjes hebben....... kan dit niet echt chique vinden


Elk probleem heeft een houdbaarheidsdatum...
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L
- djapo
- Posts: 105
- Joined: Sun Jun 06, 2010 9:19 pm
- Location: Hilversum (NL)
Je kan redelijk makkelijk en netjes, 3 stukken plexi of glas maken in de ovalen die nu al in de deksel zitten.
Is dan niet geheel open maar is wel apart
Is dan niet geheel open maar is wel apart

Elk probleem heeft een houdbaarheidsdatum...
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L
- matramurena
- Posts: 838
- Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
- Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
- Contact:
- Richard
- Posts: 1840
- Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
- Location: Doetinchem
- JEAN
- Posts: 428
- Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
- Location: Roeselare
mijn broer kent een firma die in plexiglas doet en heft eens aan zijn vriend geinformeert over de prijs en dit was niet duur de vierkante meter de grootste kostprijs zat in het maken van model ik bedoel boorden aanmaken of welvingen.
Dit kon volgens zijn vriend goed tegen de warmte zat daar ook aan te denken voor mijn murena maar heb nu andere zaken te doen
Dit kon volgens zijn vriend goed tegen de warmte zat daar ook aan te denken voor mijn murena maar heb nu andere zaken te doen

- djapo
- Posts: 105
- Joined: Sun Jun 06, 2010 9:19 pm
- Location: Hilversum (NL)
Plexiglas kan je heel goed zelf bewerken, zagen, schuren en buigen. Daarom kan je gewoon een groot stuk plexi halen (bij een bouwmarkt ofzo) en die zelf bewerken, dat is wel het goedkoopst. Bij sommige firma's hebben ze reststukken welke voor zeer schappelijke prijs de deur uitgaan.
Je kan ook aan lexan denken, dit is wat steviger en krasbestendiger en uv-werend dan plexi. Ook pet-uv is slagvaster en is flexibeler.
Je kan ook aan lexan denken, dit is wat steviger en krasbestendiger en uv-werend dan plexi. Ook pet-uv is slagvaster en is flexibeler.
Elk probleem heeft een houdbaarheidsdatum...
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
In de tijd dat ik bij een kastenbedradingsfirma werkte, hadden we een bak met een warmtelamp.
Daar zat een spleet in waar de warmte doorheen kwam.
Dan legden wij de plaat er op en verwarmden dat deel wat we buigen wilden.
Dan kon je het plexiglas zo in model frommelen.
Daar zat een spleet in waar de warmte doorheen kwam.
Dan legden wij de plaat er op en verwarmden dat deel wat we buigen wilden.
Dan kon je het plexiglas zo in model frommelen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
Voor diegene dat Plexi zoeken, ik heb hier nog 2 stukken liggen van 50x50cm met een hoek aan geplooid die ook nog eens 50x40cm is, 1cm dik.
Was een display uit een schoenwinkel.
Ik ga het niet opsturen want je krijgt het al gratis, dus afhalen of ik neem het eens mee naar een meeting.
Eerst is eerst.
Was een display uit een schoenwinkel.
Ik ga het niet opsturen want je krijgt het al gratis, dus afhalen of ik neem het eens mee naar een meeting.
Eerst is eerst.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
-
- Posts: 129
- Joined: Wed Feb 19, 2003 11:30 pm
- Location: nederland--rotterdam
de motor deksel heeft nog een hele belangerijke functie
namelijk: die zorgt voor de koelings luchtstroom voor de motor
de koele luchtstroom gaat onder de auto de de motorcompartiment in,en als de deksel erop zit wordt de warme lucht v.d motor weer bovenlangs doorgevoerd door de luchtsluizen die aan de achterkant v.d kofferbak vast zit ,weer onder de kofferbak de zo de luchtsluizen uit tussen de 2 roosters die in de achterbumper zitten.daar wordt de warme lucht weer afgevoerd
in de werkhandplaatsboek kun je deze koelluchtstroom tekening terug vinden
dus als je de deksel weglaat,wordt de warme lucht niet weer terug gevoerd in de luchtsluizen,maar verdwijnt het in de ruimte onder de
glasplaat, de kromming v.d lucht stroom ontbreekt dan
en zo voert je motor dan niet al de warme lucht af,eindresultaat
warme motor in de zomer
namelijk: die zorgt voor de koelings luchtstroom voor de motor
de koele luchtstroom gaat onder de auto de de motorcompartiment in,en als de deksel erop zit wordt de warme lucht v.d motor weer bovenlangs doorgevoerd door de luchtsluizen die aan de achterkant v.d kofferbak vast zit ,weer onder de kofferbak de zo de luchtsluizen uit tussen de 2 roosters die in de achterbumper zitten.daar wordt de warme lucht weer afgevoerd
in de werkhandplaatsboek kun je deze koelluchtstroom tekening terug vinden
dus als je de deksel weglaat,wordt de warme lucht niet weer terug gevoerd in de luchtsluizen,maar verdwijnt het in de ruimte onder de
glasplaat, de kromming v.d lucht stroom ontbreekt dan
en zo voert je motor dan niet al de warme lucht af,eindresultaat
warme motor in de zomer

Talbot Matra Murena 2.2 Fleischmann F3 
Talbot matra murena 3.0v6
Matra simca bagheera S

Talbot matra murena 3.0v6

Matra simca bagheera S

- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Inderdaad, en als de wagen stil staat na een rit moet de warmte weg door het rooster aan de rechterzijde.
Als er een Ferarrieklep op zit kan de warmte weg aan de bovenkant door de roosters.
Toch wil ik de klep er weer op, maar moet dan een constructie verzinnen waarbij de roosters op de klep hun functie behouden.
Valt nog niet mee hier iets goeds op te bedenken, aangezien er ook water kan lopen.
Als er een Ferarrieklep op zit kan de warmte weg aan de bovenkant door de roosters.
Toch wil ik de klep er weer op, maar moet dan een constructie verzinnen waarbij de roosters op de klep hun functie behouden.
Valt nog niet mee hier iets goeds op te bedenken, aangezien er ook water kan lopen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- Richard
- Posts: 1840
- Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
- Location: Doetinchem
Het wordt lexan / polycarbonaat idd. Plexiglas raden ze af ivm het splinteren bij een eventueel ongeluk. Dit materiaal is UV vast en kan temperaturen tot ca 115 gr. C aan. Ik denk dat ik zeer binnenkort wel mijn ervaringen en foto's kan delen.djapo wrote: Je kan ook aan lexan denken, dit is wat steviger en krasbestendiger en uv-werend dan plexi. Ook pet-uv is slagvaster en is flexibeler.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- Richard
- Posts: 1840
- Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
- Location: Doetinchem
eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe warm het gaat worden daar. Ik lees dat het materiaal 120 tot 150 graden kan hebben, maar dat is dan wel het moment dat het gaat smelten...........tot 115 zal het stabiel blijven denk ik Ik houd het goed in de gaten, je moet toch eens wat proberen natuurlijk
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ja precies, de theorie is leuk, maar soms moet je dingen gewoon doen.
Ik weet de eigenschappen van het materiaal niet en of het bij temperaturen van wat ik denk 70-80 graden in vorm blijft.
We gaan het allemaal nog horen van je.
Ik weet de eigenschappen van het materiaal niet en of het bij temperaturen van wat ik denk 70-80 graden in vorm blijft.
We gaan het allemaal nog horen van je.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006