connector printplaat Murena
- GODFRIED
- Posts: 10154
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Een goede raad! Controleer uw conrectors op het zekeringpaneel en span de contacten terug aan. Ik heb een controle gedaan omdat ik een contact had in een stekker dat gebarsten was en het heb moeten solderen omdat de dashboard verlichting niet meer werkte. Zie de foto en de gele aangeduide, plaats waar de contacten zo goed als over zijn, je ziet het al als je over alle contacten op de stekker kijkt! Bij een verdere controle heb ik op de groene stekker ook nog twee contacten gevonden die gebarsten waren en heel slecht of geen contact maken, ??n plaatje was over en viel eraf.
Span de contacten van de relais aan als de relais los zitten. Doe dit als de relais verwijderd zijn. Zie foto. Pits de onderkant van de houder terug samen niet alles!!! Ook de contacten van de zekeringen controleren, de zekeringen mogen er niet los tussen zitten. Anders zekering verwijderen en de twee houders iets naar elkaar drukken zodat de zekering terug vast zit gespannen. Indien niet duidelijk dan hoor ik het wel.
Span de contacten van de relais aan als de relais los zitten. Doe dit als de relais verwijderd zijn. Zie foto. Pits de onderkant van de houder terug samen niet alles!!! Ook de contacten van de zekeringen controleren, de zekeringen mogen er niet los tussen zitten. Anders zekering verwijderen en de twee houders iets naar elkaar drukken zodat de zekering terug vast zit gespannen. Indien niet duidelijk dan hoor ik het wel.
- Attachments
-
- aanspannen van de contacten voor de relais (Small).JPG (57.49 KiB) Viewed 16911 times
-
- Contact uit stekker gehaald 1 (Small).JPG (48.64 KiB) Viewed 16911 times
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 4026
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Die klemmetjes in de connectors zijn eigelijk te licht om zoveel stroom door te laten. Door de lichte druk van de klemmetjes op de zekeringsprint is er een verlies aan stroom en dus aan vermogen. Het gevolg is dat de klemmetjes heet worden en zo de connector en de printplaat kapot maken. Ik denk al de hele tijd om een andere manier van een verbinding te maken met die printplaat. Solderen is niet aan de orde. Als ik iets bedenk, laat ik het weten.
- oetker
- Posts: 8165
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ook ik heb me gedachten hier al geruime tijd over laten gaan.
Zou eigenlijk een compleet ander ontwerp moeten worden, want zoals Benny zegt, is dit paneel met de connectors niet berekend op zijn taak.
Op sommige contacten komt wel meer dan 20 Amp.
Je ziet de problemen ook echt op de zwaarst belaste contacten het eerst verschijnen.
Die stekkertjes kunnen het naar mijn mening niet aan.
Wat je ook doet, met het originele ontwerp blijft het tobben.
Was van plan een los paneeltje met steekzekeringen te maken en 30 A relais, maar de ruimte is te beperkt.
Ze komen te hoog uit om het dekseltje er nog op te krijgen.
Een goede oplossing nog niet kunnen bedenken.
Voorlopig zit alles aan de achterzijde op de print vast gesoldeerd.
Was al zo toen ik de auto kocht.
Die klus verdiend overigens geen schoonheidsprijs, maar het werkt wel het best.
Zou eigenlijk een compleet ander ontwerp moeten worden, want zoals Benny zegt, is dit paneel met de connectors niet berekend op zijn taak.
Op sommige contacten komt wel meer dan 20 Amp.
Je ziet de problemen ook echt op de zwaarst belaste contacten het eerst verschijnen.
Die stekkertjes kunnen het naar mijn mening niet aan.
Wat je ook doet, met het originele ontwerp blijft het tobben.
Was van plan een los paneeltje met steekzekeringen te maken en 30 A relais, maar de ruimte is te beperkt.
Ze komen te hoog uit om het dekseltje er nog op te krijgen.
Een goede oplossing nog niet kunnen bedenken.
Voorlopig zit alles aan de achterzijde op de print vast gesoldeerd.
Was al zo toen ik de auto kocht.
Die klus verdiend overigens geen schoonheidsprijs, maar het werkt wel het best.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- henk wouterse
- Posts: 373
- Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
- Location: wemeldinge
- oetker
- Posts: 8165
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Euhhh, het heefft 25 jaar gewerkt maar wel met veel problemen, en naar mate het ouder wordt met nog meer problemen.
Oude electromotoren die veel meer stroom gaan gebruiken omdat ze ouder worden en zwaarder draaien bijvoorbeeld.
Die stekkertjes kunnen gewoon die stroomsterktes niet goed aan met name de achterste connectors laten het afweten.
Overgangsweerstanden zijn ook brandveroorzakers, of in ieder geval goed voor een smeulende hoop draad als het tegen zit.
Wil dit toch wel graag anders zien op de Murena.
Oude electromotoren die veel meer stroom gaan gebruiken omdat ze ouder worden en zwaarder draaien bijvoorbeeld.
Die stekkertjes kunnen gewoon die stroomsterktes niet goed aan met name de achterste connectors laten het afweten.
Overgangsweerstanden zijn ook brandveroorzakers, of in ieder geval goed voor een smeulende hoop draad als het tegen zit.
Wil dit toch wel graag anders zien op de Murena.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 4026
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
De afstand tussen de aansluitingen zijn gelijk aan die van de originele aansluitingen van de zekeringkast
Op de gepaste plaatsen een gaatje boren van 2 mm en de nieuwe connectoren kunnen gesoldeerd worden
Met de andere connectoren ziet het er zo uit. Je ziet dat die hoger komen dan de originele. De printplaat kan dus niet meer vastgeklikt worden in de voorziene houder
Dan de elektrische draden in de andere connectoren steken en op de nieuwe schuiven op de printplaat.
Op de gepaste plaatsen een gaatje boren van 2 mm en de nieuwe connectoren kunnen gesoldeerd worden
Met de andere connectoren ziet het er zo uit. Je ziet dat die hoger komen dan de originele. De printplaat kan dus niet meer vastgeklikt worden in de voorziene houder
Dan de elektrische draden in de andere connectoren steken en op de nieuwe schuiven op de printplaat.
- Attachments
-
- 4.JPG (21.78 KiB) Viewed 16812 times
-
- 8.JPG (19.39 KiB) Viewed 16812 times
-
- 11.JPG (27.47 KiB) Viewed 16812 times
-
- 12.JPG (31.39 KiB) Viewed 16812 times
- oetker
- Posts: 8165
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Mooie oplossing Benny.
Is de draadinsteek met schroefjes, of schuif je de draden er zo in?
Weet je zeker dat 15 Amp genoeg is ?
Daar ben ik namelijk niet zo zeker van.
Zal binnenkort is stromen meten in de circuits om daar uitsluitsel in te krijgen.
Zelf zit ik over een ander print ontwerp te denken.
Alleen de ruimte is een beetje beperkt voor andere oplossingen, maar voorlopig heb je het in ieder geval voor elkaar, en daar gaat het om.
Laat het zich maar in de praktijk bewijzen.
Is de draadinsteek met schroefjes, of schuif je de draden er zo in?
Weet je zeker dat 15 Amp genoeg is ?
Daar ben ik namelijk niet zo zeker van.
Zal binnenkort is stromen meten in de circuits om daar uitsluitsel in te krijgen.
Zelf zit ik over een ander print ontwerp te denken.
Alleen de ruimte is een beetje beperkt voor andere oplossingen, maar voorlopig heb je het in ieder geval voor elkaar, en daar gaat het om.
Laat het zich maar in de praktijk bewijzen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 4026
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
- oetker
- Posts: 8165
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Gesoldeerde draaduiteinden met boutklemmen zijn in ieder geval goed voor een stabiele verbinding op de connector.
De zwaarste circuits zijn denk ik de raammotoren en de kachelventilator in de hoogste stand.
Ook de motor op de radiator zou een hoge stroom kunnen gebruiken.
Zal dat is nameten, en als dat onder de grens blijft dan is dit een goede oplossing.
Heb zelf nog geen beter idee gehad.
Er zijn momenten dat ik er over denk om de hele zut aan draad er uit te gooien en opnieuw op te bouwen.
Gelukkig kan ik me bedwingen.
De motorruimte ga ik wel een nieuwe draadboom voor maken.
Door de hitte is dat allemaal niet zo best meer.
De zwaarste circuits zijn denk ik de raammotoren en de kachelventilator in de hoogste stand.
Ook de motor op de radiator zou een hoge stroom kunnen gebruiken.
Zal dat is nameten, en als dat onder de grens blijft dan is dit een goede oplossing.
Heb zelf nog geen beter idee gehad.
Er zijn momenten dat ik er over denk om de hele zut aan draad er uit te gooien en opnieuw op te bouwen.
Gelukkig kan ik me bedwingen.

De motorruimte ga ik wel een nieuwe draadboom voor maken.
Door de hitte is dat allemaal niet zo best meer.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
- GODFRIED
- Posts: 10154
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
Onlangs heb ik de relais vervangen door relais met ingebouwde zekering.
De koplampen (dimlicht en grootlicht) en de mistlampen zijn namelijk niet gezekerd. Met deze relais zijn ze nu wel gezekerd. Nou weet ik niet of het echt nodig is. Er is mij geen geval bekent waarbij er schade is ontstaan door kortsluiting in de koplampen of bedrading. Maar..... baat het niet, dan schaadt het niet.


De relais zijn gekocht bij conrad voor 3,26 euro per stuk, inclusief 30A zekering. Ze passen goed op de printplaat, zonder aanpassingen. Bij het monteren hoeft de bedrading niet losgenomen worden.
De koplampen (dimlicht en grootlicht) en de mistlampen zijn namelijk niet gezekerd. Met deze relais zijn ze nu wel gezekerd. Nou weet ik niet of het echt nodig is. Er is mij geen geval bekent waarbij er schade is ontstaan door kortsluiting in de koplampen of bedrading. Maar..... baat het niet, dan schaadt het niet.


De relais zijn gekocht bij conrad voor 3,26 euro per stuk, inclusief 30A zekering. Ze passen goed op de printplaat, zonder aanpassingen. Bij het monteren hoeft de bedrading niet losgenomen worden.
- oetker
- Posts: 8165
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Een goede oplossing voor een extra stukje veiligheid.
Sluiting in de ongezekerde circuits kunnen leiden tot complete vernietiging van je draadboom, of erger, brand.
We moeten niet vergeten dat die draadbomen net zo oud zijn als de auto
Iedere maatregel om dit te verbeteren is meegenomen.
Zelf haal ik na ieder gebruik de accupool los.
Ga daar een schakeling voor maken, want het is iedere keer klep open en reservewiel verwijderen om daar bij te komen.
Sluiting in de ongezekerde circuits kunnen leiden tot complete vernietiging van je draadboom, of erger, brand.
We moeten niet vergeten dat die draadbomen net zo oud zijn als de auto
Iedere maatregel om dit te verbeteren is meegenomen.
Zelf haal ik na ieder gebruik de accupool los.
Ga daar een schakeling voor maken, want het is iedere keer klep open en reservewiel verwijderen om daar bij te komen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- matrafan
- Posts: 2240
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
- oetker
- Posts: 8165
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- GODFRIED
- Posts: 10154
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg