ontsteking juist zetten
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
ontsteking juist zetten
Weet er iemand op hoeveel graden de voorontsteking moet staan voor een 1.6-blok? En hoe moet ik dat aflezen aan de streepjes op de behuizing van de versnellingbak naast de opening van het vliegwiel?
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
Dag Benny,
Voor een 1600 geeft het instructieboekje een vooronsteking van 10?.
In het werkplaatshandboek staat 10? (-0 +2) wat betekent dat je tussen 10 en 12? kan afstellen. Ik ben geen specialist, maar van mijn vroegere Simca/Talbots weet ik dat hoe meer vooronsteking hoe makkelijker de motor draait op hoog toerental, maar ook hoe makkelijker hij pingelt bij belasting lager toerental. Ik probeerde steeds zoveel mogelijk vooronsteking te geven zonder dat de motor pingelde.
Voor het afstellen richt je de stoboscooplamp op het vliegwiel aan de opening. Dan zie je bij elke flits een putje in de zijkant van het vliegwiel steeds op dezelfde plaats ten opzichte van de schaalverdeling staan. Door het verdraaien van de delco kun je dit referentiepunt voor- of achteruit schuiven tot je de 10? bereikt. (vergeet niet het darmpje van de vacuumvervroeging los te trekken en het ralentietoerental op 950 toeren/min te houden tijdens de afstelling)
Om het leven wat makkelijker te maken zette ik met een fijn penseeltje een stipje witte of zilververf in het putje, dan valt het beter op.
succes ermee
Voor een 1600 geeft het instructieboekje een vooronsteking van 10?.
In het werkplaatshandboek staat 10? (-0 +2) wat betekent dat je tussen 10 en 12? kan afstellen. Ik ben geen specialist, maar van mijn vroegere Simca/Talbots weet ik dat hoe meer vooronsteking hoe makkelijker de motor draait op hoog toerental, maar ook hoe makkelijker hij pingelt bij belasting lager toerental. Ik probeerde steeds zoveel mogelijk vooronsteking te geven zonder dat de motor pingelde.
Voor het afstellen richt je de stoboscooplamp op het vliegwiel aan de opening. Dan zie je bij elke flits een putje in de zijkant van het vliegwiel steeds op dezelfde plaats ten opzichte van de schaalverdeling staan. Door het verdraaien van de delco kun je dit referentiepunt voor- of achteruit schuiven tot je de 10? bereikt. (vergeet niet het darmpje van de vacuumvervroeging los te trekken en het ralentietoerental op 950 toeren/min te houden tijdens de afstelling)
Om het leven wat makkelijker te maken zette ik met een fijn penseeltje een stipje witte of zilververf in het putje, dan valt het beter op.
succes ermee
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel