Carburateur
- oetker
- Posts: 8165
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Enkele mogelijkheden.
Thermostaat op het blok die niet opent, of niet genoeg circulatie in het koelsysteem (waterpomp/snaar).
Kan ook nog een defecte koppakking zijn.
Als de auto aan het opwarmen is, draai dan de dop is van het expansievaatje af en kijk of er luchtbellen naar boven komen.
Thermostaat op het blok die niet opent, of niet genoeg circulatie in het koelsysteem (waterpomp/snaar).
Kan ook nog een defecte koppakking zijn.
Als de auto aan het opwarmen is, draai dan de dop is van het expansievaatje af en kijk of er luchtbellen naar boven komen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- Remco007
- Posts: 205
- Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
- Location: Bergschenhoek
Oetker,
Ik heb nog niet alles gecontroleerd maar ik zie zeker geen luchtbellen.
De pakking had ik al vervangen en er kwamen aardige drukwaarden uit dus daar lijkt mij geen probleem.
Met de waterpomp kan toch weinig mis zijn. Dit is een rad op een poelie. Ik hoor soms wel de snaar gillen als ik gas geef dus deze moet ik nog iets opspannen. (denk wel dat de waterpomp nu toch wel draait)
De radiateur wordt wel netjes warm tot goed warm. De fan krijgt echter de tijd niet om in te schakelen want dan stroomt uit beide overloopjes de koelvloeistof er uit. Heb ik misschien iets te veel gevuld? Lijkt me niet mogelijk.
Het zou lucht kunnen zijn die opeens gaat koken maar ik weet niet wat ik nog meer moet ontluchten. De thermostaat gaat natuurlijk langzaam open. Anders werd de radiateur ook niet warm.
Ik heb nog niet alles gecontroleerd maar ik zie zeker geen luchtbellen.
De pakking had ik al vervangen en er kwamen aardige drukwaarden uit dus daar lijkt mij geen probleem.
Met de waterpomp kan toch weinig mis zijn. Dit is een rad op een poelie. Ik hoor soms wel de snaar gillen als ik gas geef dus deze moet ik nog iets opspannen. (denk wel dat de waterpomp nu toch wel draait)
De radiateur wordt wel netjes warm tot goed warm. De fan krijgt echter de tijd niet om in te schakelen want dan stroomt uit beide overloopjes de koelvloeistof er uit. Heb ik misschien iets te veel gevuld? Lijkt me niet mogelijk.
Het zou lucht kunnen zijn die opeens gaat koken maar ik weet niet wat ik nog meer moet ontluchten. De thermostaat gaat natuurlijk langzaam open. Anders werd de radiateur ook niet warm.
greetz Remco
(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
- oetker
- Posts: 8165
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- matrafan
- Posts: 2240
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Is waarschijnlijk het hoogste punt dus zeker daar ontluchten.
Ik meet gewoonlijk de hoeveelheid water alvorens te vullen.
Bij de bagheera 10 liter, dit moet er ook effectief in anders is de lucht er niet uit.
Verloopt niet altijd even makkelijk.
Heb ik niet ergens gelezen dat ge de murena aan de achterkant omhoog moet zetten?
Veel succes verder.
Ik meet gewoonlijk de hoeveelheid water alvorens te vullen.
Bij de bagheera 10 liter, dit moet er ook effectief in anders is de lucht er niet uit.
Verloopt niet altijd even makkelijk.
Heb ik niet ergens gelezen dat ge de murena aan de achterkant omhoog moet zetten?
Veel succes verder.
- oetker
- Posts: 8165
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- oetker
- Posts: 8165
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Daar moeten de 1.6 kenners maar even inspringen.
Het lijkt er op dat F naar de bout gaat die onder de thermostaat zit.
Als die slangen niet aangesloten zitten, kan het systeem ook niet onder druk komen, dus ook niet goed werken.
Het lijkt er op dat F naar de bout gaat die onder de thermostaat zit.
Als die slangen niet aangesloten zitten, kan het systeem ook niet onder druk komen, dus ook niet goed werken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8165
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
De latere 1.6 heeft niet meer het platte expansievat, maar dezelfde als de 2.2.
Die heeft andere aansluitingen.
Aangezien hier een motorwissel heeft plaatsgevonden kan deze motor voor het andere vat bestemd zijn.
Hieronder een tekening waar je kunt zien dat er zowel een bout in de thermostaat kan zitten als een aansluiting.
Dat verklaart in ieder geval 1 aansluiting. (F)

Die heeft andere aansluitingen.
Aangezien hier een motorwissel heeft plaatsgevonden kan deze motor voor het andere vat bestemd zijn.
Hieronder een tekening waar je kunt zien dat er zowel een bout in de thermostaat kan zitten als een aansluiting.
Dat verklaart in ieder geval 1 aansluiting. (F)

Last edited by oetker on Tue Nov 09, 2010 10:08 am, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8165
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- oetker
- Posts: 8165
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ik denk dat op de 1.6 onderling wel uitgewisseld kan worden.
Ik heb echter geen tekening over de waterloop van de 1.6 na de modificatie.
Kwestie van bekijken van 1.6 met nieuwe en oude tank.
Die van jou is toch met nieuwe tank harry?
Zou je even wat foto's kunnen posten daarvan, en speciaal de aansluitingen.
Ik heb echter geen tekening over de waterloop van de 1.6 na de modificatie.
Kwestie van bekijken van 1.6 met nieuwe en oude tank.
Die van jou is toch met nieuwe tank harry?
Zou je even wat foto's kunnen posten daarvan, en speciaal de aansluitingen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 4026
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Het darmpje F moet naar een aansluiting naast de thermostaat. Waar nu het boutje zit moet er een aansluiting komen ( nummer op de tekening 00326605) Die aansluiting is er om de motor te ontluchten wanneer de thermostaat gesloten.
Zie ook topic: http://www.matramania.be/phpBB2/viewtop ... highlight=
Zie ook topic: http://www.matramania.be/phpBB2/viewtop ... highlight=
- oetker
- Posts: 8165
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- Remco007
- Posts: 205
- Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
- Location: Bergschenhoek
Ik heb in ieder geval een plat tankje. Volgens mij zit bij Hendrik ook een aansluiting onder de thermostaat. Het zel wel betekenen dat de lucht onder de thermostaat er niet uit kan en bij het openen van de thermostaat erg warm wordt waardoor de vloeistof er uit gedrukt wordt.
Ik heb al een aansluiting besteld bij Koutauto. M14 met nippel. Nu maar wachten totdat deze binnen is.
De snaar is inmiddels opgespannen.
Ik heb al een aansluiting besteld bij Koutauto. M14 met nippel. Nu maar wachten totdat deze binnen is.
De snaar is inmiddels opgespannen.
greetz Remco
(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
- oetker
- Posts: 8165
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Toch nog even wat verder onderzoek, want de vraag blijft me bezighouden waarom sommige thermostaathuizen een bout hebben en sommige een aansluiting.
Er moet toch ergens ontluchting plaats vinden.
Het antwoord zit volgens mij in deze foto's.
Beide thermostaten zijn voor de Murena.


Mijn conclusie is dat er dus 2 verschillende thermostaten zijn.
1 met een hol kogeltje, en 1 zonder.
Het water drukt het kogeltje omhoog als de lucht weg is waarna er afgesloten word.
Wel even iets om op te letten dus als je de thermostaat vervangt.
Er moet toch ergens ontluchting plaats vinden.
Het antwoord zit volgens mij in deze foto's.
Beide thermostaten zijn voor de Murena.


Mijn conclusie is dat er dus 2 verschillende thermostaten zijn.
1 met een hol kogeltje, en 1 zonder.
Het water drukt het kogeltje omhoog als de lucht weg is waarna er afgesloten word.
Wel even iets om op te letten dus als je de thermostaat vervangt.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
- oetker
- Posts: 8165
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Dat doet iedere fabrikant.
Je maakt een prototype met de materialen van dat moment.
Daarna zijn de ingenieurs niet klaar en gaat er verbeterd worden.
Ondertussen komen er ideeen over hoe het proces goedkoper kan.
Het is ook altijd beter een produkt te kopen wat al een tijdje op de markt is.
Daar zijn de kinderziektes uit.
De beste Murena's zijn dan ook de laatst gebouwde.
Helaas staan de modificaties niet altijd beschreven in de WP Handboeken.
Er komen wel update journaals maar in garages gaan die vaak op een hoop en worden niet ingevoegd.
Het onderdelenboek laat echter beide mogelijkheden zien.
De thermostaat met ontluchting zal in alle gevallen goed zijn lijkt me.
Je maakt een prototype met de materialen van dat moment.
Daarna zijn de ingenieurs niet klaar en gaat er verbeterd worden.
Ondertussen komen er ideeen over hoe het proces goedkoper kan.
Het is ook altijd beter een produkt te kopen wat al een tijdje op de markt is.
Daar zijn de kinderziektes uit.
De beste Murena's zijn dan ook de laatst gebouwde.
Helaas staan de modificaties niet altijd beschreven in de WP Handboeken.
Er komen wel update journaals maar in garages gaan die vaak op een hoop en worden niet ingevoegd.
Het onderdelenboek laat echter beide mogelijkheden zien.
De thermostaat met ontluchting zal in alle gevallen goed zijn lijkt me.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- Remco007
- Posts: 205
- Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
- Location: Bergschenhoek
- oetker
- Posts: 8165
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Hieruit blijkt maar weer dat je eigenlijk nooit iets weg mag gooien, hoe onbelangrijk het ook lijkt.
De meest onwaarschijnlijke dingen komen zo maar weer van pas.
Ruimte is echter vaak het probleem.
De meest onwaarschijnlijke dingen komen zo maar weer van pas.
Ruimte is echter vaak het probleem.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006