bagheera 1

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Bart,
Weet je ongeveer wat de prijs is voor de achterste remblokken?
Als je deze van de voorste ook weet mag je me die ook doorgeven!
Je weet, ik ben wat reserve onderdelen aan het inleggen.
:wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Godfried,

De nieuwe remblokjes zaten bij de onderdelen die ik bij de aankoop van mijn Bagheera meekreeg.
Ik was aangenaam verrast toen ik een setje nieuwe blokjes ontdekte in een plastic zakje...
Dus, de prijs weet ik niet en ik vrees dat je bij jouw plaatselijke onderdelenboer zult moeten gaan om de prijs te weten.
Veel zal het niet zijn, en het kan geen probleem zijn om er nog aan te geraken.
Ik vermoed dat deze blokjes op tal van andere Talbot's en misschien Peugeot's gebruikt zijn.

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
bassboss

Post by bassboss »

Zonet gevonden in de autoshop: verchroomde kleefletters uit verchroomde kunststof!

Ik weet het, het is niet origineel maar ze zullen wel de achterkant van mijn Bagheera sieren!

Image

8) :lol:
benny

Post by benny »

Ze kunnen in elk geval niet roesten.

Benny.
bassboss

Post by bassboss »

MWOEHAHAHAHAHAHA! :D :D :D
Zoals de rest van de auto NA de restauratie! :evil:
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Bedankt voor de informatie.
Wie weet nog wat origineel is!Schoon zijn de letters in ieder geval wel.Het zal zeker niet misstaan op je bagheera. Als de zon op de letters staat verblind je de achterliggers . :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Na zo'n rondrit woekert de restauratie-microbe iets heviger dan anders.
Korte tussenstand:

Op deze tafel ligt alles wat nog niet door mijn handen gegaan is.
Image

Op en onder deze tafel ligt alles wat wel door mn handen gegaan is. Gelukkig is dit meer dan op de voorgaande foto...
Image

Image

De motor staat netjes onder het plastic om hem tegen het stof te beschermen tijdens het afschuren van het chassis.
Image

En het einde voor deze Bagheera is nu wel zeer nakend...
Image

Om toch nog met een positieve noot te eindigen, de voorruit die ik gerecupereerd heb!
Image

:wink:
bassboss

Post by bassboss »

Voila, het chassis is nog niet afgekoeld van de laatste laswerken of de foto's staan al op het forum! Dat noemen ze tegenwoordig "breaking news"!

De voorruitstijl is inmiddels gelast
Image

Image

Benny heeft het chassis nu reeds van een verstevigingskooi voorzien.
Dit maakt het voor mij makkelijker om het chassis op z'n zijkant te plaatsen om de bodem makkelijk kunnen te ontdoen van alle steenslag en de kooi zal tevens dienen om het chassis te beschermen tijdens het galvaniseren.
Image

Image

Later deze week zal het chassis terug in mijn atelier terechtkomen om aan een plezant werkje te kunnen beginnen.
Gelukkig zijn veruit de meeste andere stukken reeds klaar waardoor ik na het hard labeur op het chassis + zandstralen + galvaniseren direct met de montage kan beginnen zonder eerst nog al de rest te moeten restaureren.
Op naar de belangrijkste faze, nl. het galvaniseren!
Benny, ge staat reeds in mijn testament vermeld. Morgen naar de notaris! :wink:
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag Bart,
Ik ben vandaag ook in gedachten nog bij de geslaagde rondrit van gisteren geweest.Het zijn deze momenten die je doen beseffen dat MatraMania een club is met een hart.De onderdelen die nog door je handen moeten zijn niet zo moeilijk te behandelen als de rest.Je hebt al een hele klus verwerkt.De ruit op de foto geeft toch een groene schijn ik dacht dat het een witte was!Benny heeft prachtig werk geleverd.Of je nog zo een gek zou vinden is de vraag!Hij heeft dit alles op z??r korte tijd volbracht.Het aangenaamste werk is in aankomst na de galvanisatie.De wederopbouw van een prachtige bagheera.Je gaat er terecht fier op mogen zijn.Hoeveel doen je er dit na! Weinigen, daar ben ik zeker van.Het is niet te onderschatten wat een wilskracht er nodig is om je doel te bereiken. Dit mag je gerust liefde noemen.Het zal een relatie zijn die jaren lang stand zal houden.Ik weet wat het is om een bagheera te bezitten.Eenmaal in je bezit kun je er niet meer zonder. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny

Post by benny »

Vandaag heb ik afscheid genomen van Barts chassis. Nu is het nog een lelijk eendje maar ik zal haar weerzien als een prachtige zwaan. Bart, veel moed en succes met de verdere werken. Ik ben zeker dat je ons op de hoogte zult houden.

Groeten Benny.
Attachments
DSC_0001.JPG
DSC_0001.JPG (94.96 KiB) Viewed 5762 times
DSC_0002.JPG
DSC_0002.JPG (89.03 KiB) Viewed 5762 times
DSC_0003.JPG
DSC_0003.JPG (99.19 KiB) Viewed 5762 times
bassboss

Post by bassboss »

Inderdaad, Benny!
Ik zal jullie op de hoogte houden. Je weet dat ik na iedere vijs die ik gekuist heb een foto van die vijs op 't forum zet dus...

Het chassis is wel en vooral gezond (deze keer) op de bestimming geraakt en staat momenteel op z'n zijkant om makkelijk aan de bodem te kunnen werken.

Toen ik met het gevaarte uit West-Vlaanderen vertrok, kon ik vele westvlamingen hun gedachten lezen: "Moet da nog riin? Est'ie utgebrand? Es da veur weghe te smitn ep't storte?"
Wij weten beter he, Benny...

Nogmaals van harte bedankt voor het geleverde werk en het is net zoals je zei, het was net alsof het jouw eigen wagen betrof!

Wordt vervolgd,

Bart
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag Benny en Bart,
Weer eens hoofdstuk afgesloten, nu op naar de galvanisatie.
Eerst de steenslag verwijderen, zandstralen en dan een bezoek aan Limburg.Hier wordt de roestduivel voorgoed geliquideerd. Bart je laat maar iets horen.. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Ik zal zowaar alle provincies van't land aangedaan hebben eer mijn kar zal afgewerkt zijn!

Godfried, alles hangt nu af hoeveel tijd ik zal nodig hebben met het verwijderen van de steenslag en andere rotzooi.
Ik zou graag mijn chassis rechtstreeks van het zandstraalbedrijf naar het galvanisatiebedrijf willen vervoeren. Dat zal dus hoogstwaarschijnlijk op een zaterdag moeten gebeuren.

Ik heb reeds een paar mails naar zandstraalbedrijven gestuurd maar tot nu toe heb ik nog geen antwoord...
Ik blijf verder zoeken en zal er eens een paar opbellen. Dat gaat direkter dan mails.

Eens ik een zandstraalbedrijf gevonden heb en het chassis wegkan, laat ik jou iets weten. Zou jij dan voor me contact willen opnemen met Jean van het galvanisatiebedrijf?

Alvast bedankt,

Bart
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Bart,
De zaterdag werken ze niet altijd!Maar ik zal dan contact opnemen met Jean. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Geen probleem, Godfried. Eerst de keiharde steenslag eraf en dan zien we wel.
Ondertussen nog effe een stand van zaken:

Reeds afgewerkt:

-Motor
-Versnellingsbak
-Motorsteunen
-Achterremmen
-Voortrein
-Dwarsstang vooraan
-Hoofdremcilinder
-Tandheugel besturing
-Dashboard
-Zetels
-Laswerken chassis
-Achtertrein
-Bediening versnellingsbak
-Schokdempers
-Bedieningsmechanisme koplampen

Nog af te werken:

-Uitlaat
-Batterijvak
-Ventilator
-Voorremmen
-Cardanassen
-Voor- en achterbumper
-Frame inklapbare koplampen
-Torsiestangen
-Pomp koppeling
-Chassis reinigen
-Chassis zandstralen
-Chassis galvaniseren
-Chassis behandelen met steenslag, herspuiten en holle ruimtes met was
-Verwijderen van lijmkit rond voorruit en zijruitjes
-Nazicht + herstellen kabelboom

Je zou voor minder labiel verklaard worden...
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Volgens mij moet je nu al een lichtje zijn branden in de tunnel!Volhouden, je krijgt er ook iets moois voor in de plaats. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

De wervelstorm is hier weer in gang geschoten en de volgende stukken liggen weer eens klaar om naar de "assemblage-hall" vervoerd te worden!

Image

Deze onderdelen zullen snel volgen.

Image

Image
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Je gaat hard tegenaan. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

t'Is een hobby...

Image

Het grote werk staat te wachten en zal niet weglopen...

Image

Image

Image

Image

Men weze gewaarschuwd! Deze man is gevaarlijk! Gelieve de komende weken de nodige afstand te bewaren! Voederen op eigen risico!

Image

:evil: :evil: :evil:
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dat is de beste foto van heel het forum!!!!
Deze zou in het clubblad moeten verschijnen.
Wat een mens kan afzien.Die Fransen hebben er wat van gemaakt.Gelukkig voor ons! :lol: Want zonder onze Matra's, dat zou spijtig zijn.Nu hebben we wat te doen in onze vrije tijd.
Bart je gaat met dat kleine brandertje toch niet aan je bagheera beginnen.Gebruik een grote gasbrander.Foto volgt nog. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Jongens,

ALLE tips voor het verwijderen van steenslag zijn welkom!
Let wel, ik wil een beetje voorzichtig zijn met branders daar ik het chassis in een oude schuur heb staan met een houten dakconstructie dewelke sedert 100 jaar heeft kunnen uitdrogen!
Dat mijn chassis in de fik staat is geen probleem, dat kan er tegen en het zal direkt schoon zijn, maar het dak zou ik graag nog effe willen houden...

:-?
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag Bart,
Zonder zweten zal het niet gaan.
Ik heb tijdens de rondrit zo hard geroepen dat ik dichtingen voor tussen de luchtfilter en de carburators had liggen.Helaas niet ??n.Zelf heb ik er ook geen dichting tussen zitten.Dit ga ik wel veranderen.Die dichting hebben ze bij Matra niet zomaar geplaatst.Ik ga ze waarschijnlijk zelf snijden.Ik heb een voorbeeld van de dichting bij Alain S kunnen krijgen.Succes met het verwijderen van die troep. :wink:

ps: Ik heb niets meer gehoord van die elektronische ontsteking.
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Bestaat er geen produkt om de steenslag in te strijken waardoor deze wat minder stug wordt?
Ik zou het "zelf chemisch ontlakken" of "decaperen" willen uitproberen.
Na een nachtje staan losweken, komt alles er misschien makkelijker af.
Iemand ervaring?

Bart
benny

Post by benny »

Sorry Bart, alleen noeste arbeid en als laatst een beetje kuisthinner om de laatste restjes te verwijderen,is de manier. Ofwel volledig ondergedompeld in een vat kuisthinner.

Veel moed en geduld

Benny.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Al eens geprobeerd met verfafbijter?Ik heb het nooit geprobeerd. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Bart,
Dit is de eenvoudigste oplossing"een goede brander gebruiken". :wink:
Attachments
brander.JPG
brander.JPG (52.15 KiB) Viewed 5669 times
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Ziezo, mijn eerste avond "steenslagkrabben" zit erop.

Ik moet zeggen dat het reuze meevalt!
Na wat vanalles te hebben geprobeerd, van boormachine met staalborstel tot brander, blijkt een gewone verfschroeier nog het makkelijkst en het meest doeltreffend te werken!
Goed opwarmen en dan met plamuurmesjes van verschillende breedte de soepele steenslag er af krabben tot het zwarte gelakte metaal tevoorschijn komt.

Ik moet zeggen dat het chassis er opmerkelijk goed uitziet onder de laag steenslag, enkel achteraan zijn bruine roestplekjes te zien.
Ik zal morgen een paar fotootjes posten.
Ik ben eerlijk gezegd al een beetje geruster nu blijkt dat het nog wel zal meevallen om alles een beetje proper te krijgen.
De onderkant van de bestuurderszetel is zo goed als proper.

Dit is wel een ideaal werkje voor in de winter, kou zal je niet hebben van het krabben en de verfschroeier.
Daarmee heb ik natuurlijk niet gezegd dat ik tot in de winter ga wachten, maar dat wisten jullie waarschijnlijk reeds. De meesten beginnen me al een beetje te kennen...

Ook ben ik vandaag bij Jurgen M (Murena) twee brede sloffen gaan ophalen om achteraan te monteren. De wielkasten van een Bagh schreeuwen letterlijk om achteraan een paar maatjes breder te steken.
Ik ben benieuwd wat de 205-en gaan geven! Bedankt, Jurgen.

Wordt vervolgd!
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Het zal wel anders ruiken dan een barbecue.Dus de geburen zullen wel niet op visite willen komen.Fijn voor je dat het een beetje mee valt.Als er niet te veel lagen opgespoten zijn komt de steenslag redelijk goed los.Ik had toch gedacht dat een gasbrander hier beter op zijn plaats zou zijn!Je krijgt dan meer warmte op een kort ogenblik.Maar ja, het mag ook niet te snel gaan!Wat ga je anders deze winter doen.Je vervelen, zal wel niet in het boekje staan.Veel rookplezier! :wink:

ps: Die Fransman met zijn elektronische ontsteking heeft niets meer van zich laten horen.Toch had ik deze graag gekocht.Kun je hem nog eens een e-mail doen.Bedankt :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Mannen,

Ge weet dat ik steeds goed op tijd ben met allerhande vragen...
Zo ook met deze:

Zoals jullie weten hebben de Bagheera's aan de onderkant een polyester beschermingsplaat dewelke vertrekt van aan de voorbumper tot een stuk onder de zetels (bij mijn type I is het nog een lange plaat).
Daar deze plaat praktisch de helft van de bodemplaat en voortrein wegstopt, kunnen ze dan bij de technische controle vragen om de plaat weg te nemen om de wagen te kunnen schouwen?
Ik vraag het liever dan op de controle nog eens extra mogen terug te gaan...

Bart
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Ik ben met mijn bagheera na de restauratie ook naar de keuring geweest.Dit met de genoemde plaat erop.Ik heb daar geen enkele opmerking over gekregen.Ik kan me wel voorstellen!Als je het met een echte te doen hebt dat hij vraagt om de plaat te verwijderen.In jou plaats zou ik contact opnemen met het plaatselijke keuringsstation.Deze plaat is origineel geplaatst door Matra.Ik denk dan ook dat ze er op mag blijven.. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply