Matra djet als kit-car

Alle informatie over het restaureren en werken aan een Djet
Post Reply
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Matra djet als kit-car

Post by GODFRIED »

Wisten jullie dat er een kit-car bestaat van een djet?Gemaakt op de originele mallen van toen. Voor mij is dit volkomen nieuw. :wink:
Attachments
djet.doc
(55.5 KiB) Downloaded 338 times
djet achterkant.doc
(60.5 KiB) Downloaded 322 times
djet zijkant.doc
(66.5 KiB) Downloaded 344 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Hoe komt het dat de foto's niet dadelijk zichtbaar zijn? Heb ik iets fout gedaan? :(
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Hier nog wat informatie. :wink:


http://www.marktplaats.nl/markt/autos/kitcars/4...

V4
15-08-2003 12:42:07 Re: Djet replica?
--------------------------------------------------------------------------------
Kan niet meer vinden welk draadje we het over zoiets al eens gehad hebben, maar dit was de reaktie die ik toen heb gepost:



Het is hier nu al zover gekomen dat ik mezelf ga quoten... :



"Werd verkocht als kit op kever-basis begin jaren tachtig.

Ding heette of Dart, of Calpine.

AutoTest jaarboek schreef destijds nog dat Calpine wel een toepasselijke naam was omdat het wagentje sprekend leek op een A110 Alpine... huh... een replica Matra Djet dus...



Maar het gaat me meer om het verhaal erachter. Of beter, wat ik denk dat er achter steekt.



Enkele jaren eerder werd de Matra-fabriek, waar in de sixties de originele Djets vandaan kwamen, gesloopt. Enkele Nederlandse Djet-rijders gingen met een Hanomag-busje richting Frankrijk en mochten meenemen wat ze konden gebruiken... onderdelen dus, maar ook de Djet-mallen...

Op de terugreis liet de Franse douane ze stoppen aan de grens (dit was dus ver voor de open grenzen), maar de Nederlanders hingen een verhaal op over ouwe zooi (was het toen ook). De douanier bleef echter vragen naar de waarde, maar dit werd beantwoord met 'niks, puur voor de curiositeit'. Na wat discussie liet de douane de Hollanders gaan. Honderd meter verder stonden de Belgen en die wilden ook nog wel even kijken. Bij het openen van de deur van de bus kreeg de Belg al direkt een brede grijns op zijn gezicht en stuurde ze direkt weg... Zo werd een stukje Franse autohistorie Nederland binnengesmokkeld.

Dit verhaal stond eind jaren zeventig in geuren en kleuren uitgemeten in het clubblad van de toenmalige Matra club (voor Harry: paar bladzijden verder een geadverteerde R8 Gordini 1300 voor een vorstelijke 800 gulden...).



Enkele jaren later verscheen, o toeval, wat een toeval, in Nederland die Calpine. Op Kever-basis.



Dus wat is er toen werkelijk gebeurd met die mallen? Het ligt er wat mij betreft een beetje te dik bovenop om nog te geloven dat voor de Calpine geen gebruik zou zijn gemaakt van de originele Matra-mallen. Maar wellicht maak ik een schromelijke vergissing.



Tegenwoordig schijnen die originele mallen bij de Franse club te zitten. Kwam het toch allemaal nog goed. "



End quote...



Volgens mij zijn er een aantal van die dingen in het land. Heb ook al eens ergens een blauwe gezien.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Theo
Posts: 107
Joined: Thu Aug 12, 2004 10:00 pm

Post by Theo »

Denk dat er meer zijn hoor... body is ok.. kever basis is minder.

Heeft op de enige kitcar beurs tot nu toe in NL gestaan (Fun car Rosmalen) .. minder 'lang' geleden ja.. '95? En ik heb misschien nog wel een foldertje ervan liggen wat ik toen meegenomen had voor in m'n archief.. dacht dat het bedrijf NOVA import was destijds.. (ik wou een Nova hebben toen.. niet de Nova super 7 die zei leverden maar de Nova op kever basis.. ben inmiddels wel genezen hiervan.. niet van het kitcar virus).

Groeten, Theo
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Theo,
Jij denkt dat er veel meer dan 6 stuks gemaakt zijn?Ik heb de persoon een e-mail gedaan hij verkoopt hem voor ?3000. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Theo
Posts: 107
Joined: Thu Aug 12, 2004 10:00 pm

Post by Theo »

Hallo GODFRIED,

Ik verwacht niet dat her er veel zullen zijn maar meer dan 6 lijkt me wel aannemelijk.. hoe dan ook zeldzaam zal het wel zijn en ook blijven. Heb je serieuze interesse dan?

Er is vast wel iets leukers van te maken dan met dat kever chassis.. en ook wel met kenteken met de nodige moeite.. in Belgie is dat wel wat laster begrijp ik.

Groeten, Theo (NL)
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Theo,
Mijn interesse is maar oppervlakkig. Alles wat Matra aangaat interesseert mij. Het is vooral omdat het een kopie is van een djet dat ik wat informeer. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Op marktplaats

klikklik
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ziet er behoorlijk origineel uit. Exclusiviteit gegarandeerd! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

:evil: geef mij maar de real stuff :evil:
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Ik kan toch zeggen dat ik in de echte Djet heb meegereden, t'is wel al 35 jaar geleden maar k'herinner het mij nog levendig :lol:
Bagheera X '78
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Ja zoiets vergeet je inderdaad niet snel
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Bart,
Hoe doe je dat om een advertentie onder klikklik te zetten??? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

[url=http://www.de%20linkvanwatjewilplaatsen.com]klikklik[/url ]

ik heb bij de laatste url een spatie gelaten dan kan je het zien

zonder spatie geeft het klikklik
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Bedankt jo, Ik ga het eens uittesten. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Godfried, staat ook omschreven onder het plaatsen van een topic of reply onder het blokje url
Post Reply