bagheera 1

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Schroefdraad draaien is een specialiteit. Vroeger op school heb ik ook enkele keren schroefdraad gedraaid maar daar ben ik volledig uitgegroeid.
Bedankt voor de uitleg. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Maandag mag ik mij verheugen op een bezoekje aan garage Verhulst in Beveren om de remleidingen van kraagjes te voorzien!
En dit terwijl ik wacht!
Tevens zal het probleem van de manchetten voor de cardanassen ook van de baan zijn!
Ik moet de assen wel achterlaten en gewoon wachten op een telefoontje wanneer ze klaar gemonteerd zullen zijn!
De puzzel begint stilaan te lukken!

Bart :wink:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
benny

Post by benny »

Het gaat goed vooruit Bart. Ik kijk er al naar uit om je auto rijdende te aanschouwen.
bassboss

Post by bassboss »

Ik kijk er eerlijk gezegd ook naar uit, Benny...
Echter, geduld is een schone deugd en er zullen nog een paar maanden over gaan eer alles pikfijn in orde is en ik met een gerust gemoed de baan op kan.

Intussen ploegt boer Bassboss maar door.
Ik heb het vacuumvat dichtgemaakt met twee M16 bouten.

Image

En het identificatieplaatje zit er ook op! De onherkenbare hoop staal heeft terug een naam gekregen: "MATRA"

Image

Tijdens de demontage van de wagen is een aansluiting van de ruitensproeierpomp afgebroken.
De donorwagen doet weer goed dienst en ik zal proberen van het slangetje met de twee aansluitingen gewoon over te bouwen van het ene naar het andere pompje.
Waarom verwissel ik niet de ganse pomp?
Het antwoord is: roest....
Zie foto.

Image

Image
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Fijn dat het team van garage Verhulst je verder helpt. Dus die manchetten zijn nog te krijgen je moet alleen op de juiste plaats zijn. Zelf zou ik ook graag eens naar garage Verhulst toegaan. Ik zou de drijvende kracht achter de Matrapassie (Peter) persoonlijk wel eens willen leren kennen. Ik zal er echt eens werk van moeten maken. Ik heb het Peter ook beloofd dat ik eens zou aankomen, maar het komt er maar niet van. We hebben soms contact via Email. Doe ze daar de groetjes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Je hebt tussen de bouten een dichtingpasta of teflon gedaan? Eenmaal alles samengebouwd kun je er niet meer aan. Je weet ik ben van het originele ruitenwisserpompje afgestapt omdat het niet genoeg water gaf! Heb je al eens getest of het pompje voldoende water geeft! Het pompje ziet er wel redelijk nieuw uit! Bij mij hoorde je het al aan het draaien van het motortje dat het niet genoeg toeren maakte. Ik heb enkele anderen geprobeerd maar deze draaide ook niet voldoen, waarschijnlijk door de lange stilstand en door roest vanbinnen aangetast. Laat het motortje niet lang draaien zonder water of je kunt het wegwerpen, het water zorgt ook voor de koeling. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Godfried,

Ik gebruikte teflon voor de bouten van het vacuumvat. Ik hoop dat het zaakje goed dicht is.
Het ruitensproeierpompje is hersteld, doch een testrit zal uitmaken of er genoeg water uitkomt.
Gelukkig kan je er makkelijk bij en is het vervangen geen probleem.
Het pomje is van een verbluffende eenvoud en tegelijkertijd ingenieus gevonden.
Het motortje drijft 3 rolletjes aan die er om beurt voor zorgen dat de vloeistof door een rubber darmpje geperst wordt door telkens een kamertje te openen en af te sluiten.

Ik zal maandag de groeten van je overmaken aan Peter.
We zullen wel eens samen ernaar toe rijden.
Eens mijn wagen klaar is (nog een beetje geduld!) zal ik regelmatig in Rekem en omstreken te vinden zijn! Hoe verder, hoe beter! (als de techniek me een beetje helpt...)

:wink:
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Eenmaal je bagheera gerestaureerd, en zij heeft een 500km gereden dan zijn alle gebreken weg en zal ze je beste trouwe vriendin zijn. :lol: Na de grondige restauratie die je haar gegeven hebt zal je beter dan nieuw zijn en terug maagd! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

"Les Ateliers Bassboss" draaien op volle toeren!
Gisteren het subframe vooraan gemonteerd waarop binnenkort het koplampmechanisme zal komen.
Zonet heb ik de komplete voortrein op zijn plaats gezet en vastgeschroefd.
Een hele klus, alleen, maar ik wist nog goed hoe ik de voortrein gedemonteerd had.
Gewoon een grote krik eronder, losmaken en dan de krik met de voortrein erop wegrollen, maar deze keer in omgekeerde volgorde!
Ik denk dat het chassis zich geen millimeter gezet heeft door de galvanisatie.
Alles paste tot nu toe zonder problemen!
Enkel het dunne plaatwerk is wat gebobbeld.
Ik zal pas helemaal opgelucht zijn als de deuren goed passen en er dus geen onevenwijdige spleten tussen de deurpanelen en de rest van de carrosserie zijn.
Maar daarvoor is het nog even wachten.
Als alles meevalt, staat het chassis binnen een tweetal weken terug op zijn eigen wielen en kan er begonnen worden met het afstellen van de ophanging, stuuruitlijning (op verplaatsing), ontstekingstijdstip van de motor en nog andere zaken die op punt moeten gesteld worden alvorens de eerste draai aan de contactsleutel te geven!

Foto's volgen morgen!
Ik kruip er maar eens in want morgenvroeg moeten er wisselstukken over de toonbank rollen! Jammer dat het geen Matra-wisselstukken meer zijn...

Bart
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Bart,
Het gaat goed vooruit, je levert prachtig werk. Wat golven in het chassis is normaal dit is ook zo bij de murena. De deuren gaat ook geen probleem zijn, dat verwacht ik toch niet!

Onderdelen van Matra zullen niet zo veel over de toonbank rollen! We zullen moeten zorgen dat we zelf wat onderdelen hebben.
Succes :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

En dan een fotootje van de aktuele stand van zaken.
De voortrein gemonteerd, de hoop staal begint wielen te krijgen en er meer als een auto uit te zien.

Image

Er resten me nog de schokdempers, remmen, radiator, ventilator, batterijbak, claxon, koplampmechanisme en twee spatborden eer de voorkant volledig af zal zijn wat de mechaniek betreft.

Daarna de achterbrug, cardanassen, schokdempers, remmen, versnellingsbakstang en uitlaat voor wat de achterkant betreft.

Eens de techniek gedaan is komt er een derde en laatste niet te onderschatten hoofdstuk, nl. de complete afwerking van de wagen.
Maar eer we zover zijn, moet er nog duchtig gesleuteld en hopelijk niet teveel problemen opgelost worden.

:evil:
jo

Post by jo »

ziet er al goed uit :)
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Bart,
Dat ziet er mooi uit, een mens zou al van minder kriebels krijgen! Als ik zo een foto's zie krijg ik weer zin om zelf te sleutelen.
Niet te geloven dat dit mooie chassis eens zo door de roestduivel was aangetast. Je bent een redder in nood.
:wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Dank voor de mooie woorden, Godfried! Ik zou het mezelf nooit vergeven mocht ik geen type 1 gekocht hebben EN gerestaureerd hebben.
Het leek quasi onmogelijk om er nog ??n te kunnen vinden maar nu het me toch gelukt is, gaan we ervoor! 'T zal zoals met de vrouwen zijn, zeker...

Nog wat fotootjes.

Image

Image
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Daar zijn geen woorden voor!!!!!!!! Zie en geniet. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

De remleidingen zijn ook reeds gemonteerd!
Vervolgens heb ik de voorspanning van de voorste torsieveren ingesteld.
Het valt op dat de torsiestaaf langs de kant bestuurder meer spanning nodig heeft dan de kant passagier.
Of de spanning goed is afgesteld zal een test op de remmentestbank duidelijk maken.
De voorste schokdempers zijn ook reeds gemonteerd.
Morgen zal een dagje rust worden en vanaf maandag hoop ik de voorste stabilisatorstang en de ventilator+radiator te monteren.
Tevens zullen volgende week de cardanassen klaar zijn en kan er met de achterbrug begonnen worden!

:evil: :wink:
GODFRIED

Post by GODFRIED »

De spanning van de torsieveren bepalen ook de hoogte en zullen waarschijnlijk als de bagheraa af is iets bijgesteld moeten worden! Vanachter is dat een ander paar mouwen! De armen zitten bij 98% van de bagheera's vast en zijn niet afstelbaar meer. Normaal gezien zou achter alles nog ongeveer op hoogte moeten staan! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN

Post by ALAIN VAN AKEN »

Ha die Bart,

Vandaag even op bezoek geweest bij de ouders en ja wat hadden ze uit de krant geknipt.
Attachments
bvdchln28juli2007 001.jpg
bvdchln28juli2007 001.jpg (89.65 KiB) Viewed 4916 times
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Hoera!!! Een BV in de club!!! :lol:

Bart,

Bij mijn bagheera zitten de achterarmen ook vast, dus van regelen is er geen sprake!! Daarom is het verschil tussen links en rechts 1.5 cm. De regelschroeven zijn het probleem niet maar er is een ijzeren bus in de aluminiumarmen geperst en deze kan normaal draaien bij opgekrikte wagen. De arm valt dan omlaag!!!! De roestduivel heeft deze plaats ook weten te vinden met het gekende gevolg. :cry:
Matra Bagheera S - 1977
Frank

Post by Frank »

Een klein vraagje. Binnenkort moet de achterwielophanging er bij mijn Bagheera onderuit. Normaal gezien heb je een speciaal gereedschap 21916 D nodig om de steunarm van de torsiestaven te laten zakken en omgekeerd terug op te spannen bij hermontage. Kan dit ook door er een garagekrik onder te plaatsen?

Frank.
bassboss

Post by bassboss »

Frank,

Normaal gezien kan dit geen enkel probleem zijn.
Er is slechts een minimale voorspanning van de torsiestangen.

Tijdens de demontage op mijn Bagheera, reeds twee jaar terug, meen ik me te herinneren dat ik geen enkel speciaal gereedschap gebruikt heb!
Ik begon met het uitbouwen van de achterste remklauwen, de schokdempers, daarna de cardanassen (wel wat moeite gekost...) en tenslotte maakte ik de middenste steun los waar de torsiestangen in vastzitten.
Zodoende was alles spanningsloos en kon ik de zeskantige torsiestangen er langs de buitenkanten van de auto uittrekken (doorheen de wieldraagarmen).
Dan pas demonteerde ik de wieldraagarmen.

Ik begin binnenkort terug aan de montage van de achterbrug.
Ik zal regelmatig een fotootje posten.

Bart
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Ja, Zo eenvoudig is het!!! Als het een beetje meezit. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN

Post by ALAIN VAN AKEN »

Vooraan is er geen probleem ze kunnen zonder spanning gemonteerd worden en achteraf onder spanning gebracht worden, achteraan zit de boel meestal muurvast maar hier is vrijwel geen aanpassing nodig.
Last edited by ALAIN VAN AKEN on Sat Aug 11, 2007 6:15 pm, edited 1 time in total.
Frank

Post by Frank »

Jongens,

Bedankt voor de info. :)
bassboss

Post by bassboss »

Oef, na een paar Bagheera-loze weken, is het terug vollen bak!
Het werk en de gezondheidstoestand van een dierbare hebben mijn plannen enigszins doorkruist...
Gelukkig is de dierbare aan de beterhand maar het werk is gebleven!

Dan maar terug mijn toevlucht onder de Bagheera gezocht want, de kriebels werden bijna onhoudbaar! Steeds meer en meer doken de gele Bagheera's in mijn dromen op, als een delirium tremens!

De achterste wieldraagarmen zijn terug gemonteerd evenals de middenste steun voor de torsieveren.
Nu nog enkel de rolstang monteren en de cardanassen kunnen er in maar... ik heb opgemerkt dat de versnellingsbak olie verliest.
Het "versnellingsbakcarter" lekt op ??n plaats, te wijten aan onzorgvuldige dichting met pasta.
Waarschijnlijk is deze bak al eens open geweest.
Nu alles perfekt toegankelijk is, overweeg ik om de bak open te maken langs onder, onder voorwaarde dat het enkel maar een deksel is dat moet worden weggenomen.
Maar als blijkt dat de hele zwik er mee uitkomt...
Een studie van het werkplaatshandboek zal de oplossing brengen.

Wordt vervolgd!
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Ik heb de twee carterdichtingen nog niet vervangen met als resultaat dat daar ook wat olie verlies is, ook heb ik een klein olie verlies in de versnellingbak thans alle dichtingen werden vervangen. Ik vermoed aan ??n van de twee o ringen tussen de versnellingsbak en het differentieel! Deze werden niet vernieuwd. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Sorry, kleine correctie, het olielek zit in het differentieelhuis en niet op de versnellingsbak.
Op de foto zie je dat na ??n dag er weer een druppel verse olie is doorgesijpeld.

Image

De achterste wielarmen zitten op hun plaatsen evenals de middensteun.

Image

Image
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag Bart,

Kun je achterhalen waar die olie juist uitkomt?
De werken schieten goed op, volgend jaar rijden we samen tijdens een meeting!
Succes met de werken. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Lekken zijn er om te dichten!
Met de gedachte dat "niet gaan, niet bestaat" heb ik de hele zwik maar open gemaakt.

Het deksel onder het differentieelhuis liet zich makkelijk verwijderen.
Er was weinig of geen dichtingspasta te bespeuren, eerlijk gezegd.
De tube zal net op geweest zijn toen ze aan mijn bak begonnen, ginder in Romorantin (alhoewel de bakken ergens anders zullen gemaakt zijn, vermoed ik).
Dan maar alles proper gemaakt, nieuwe pasta erop, 15min laten drogen en dan de boel terug dichtgemaakt.
Dan maar meteen terug olie op gedaan en morgenvroeg zal duidelijk zijn of de olie er in blijft of terug uit wil...

Eveneens zijn de cardanassen op hun plaats.
Ik heb tevens een paar nieuwe vloektermen uitgevonden want het blijft toch een rotkarwei.
Dan maar de wieldraagarmen bovenaan losgemaakt om ze volledig naar onder te kunnen kantelen, en dan gingen de assen er moeiteloos in.
(zie foto's)

Vervolgens de torsiestangen op hun plaats geklopt met een rubberen hamer terwijl ik met de voet de wieldraagarm naar onder hield, kwestie van wat voorspanning te kunnen geven.
De zeskante koppen van de torsiestangen, zitten verdraaid t.o.v. mekaar.
De torsiestang met groene markering zit rechts en de stang met gele markering hoort links te zitten volgens het handboek.

Nu is het de beurt aan de schijfremmen achter en de remklauwen.

Wordt vervolgd!
bassboss

Post by bassboss »

En de foto's, natuurlijk...

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Post Reply