1600 cc motor

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Spyros
Posts: 47
Joined: Fri Nov 08, 2002 1:00 am
Location: Fleurus
Contact:

Post by Spyros »

Waar ?

Welke versnellingbak ?

Hoe hadden ze die aandrijfassen verlengen ?
User avatar
GODFRIED
Posts: 9926
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

In verhouding met al die veranderingen waarschijnlijk de beste en goedkoopste oplossing.
Ik doe het met mijn 1442cc. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3893
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Enkelen van de club hebben indertijd mijn Bagheera gezien met die 1600-blok en met een 5-bak. Er hebben zelfs enkele Britten onder de auto gelegen om alles te bekijken. Je moet enkel de motorsteun op de versnellingsbak vervangen door een zelf gemaakt exemplaar. De koppen van de aandrijfassen die aan de buitenkant zitten moeten verwisselt worden en de assen in de lengte aangepast worden. Dit kan je laten doen door firma's die gespecialiseerd zijn in het aanpassen van landbouwmachines. Zij hebben een halfautomaat die deze assen op maat korten.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9926
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik ben benieuwd! We krijgen dit wel eens te zien een tijdje na dat Randy zijn murena tip top in orde is.
Ik vraag me soms af hoe anderen het klaar spelen om een motor van een ander merk in te bouwen. Dit is toch geen kleine opdracht om alles terug te aan te sluiten en vlot aan het schakelen te krijgen! Zeker met dat elektronisch spul daarbij. Maar ja" er zijn gekken en h??l gekken". :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Frank
Posts: 112
Joined: Tue Oct 25, 2005 11:53 pm
Location: Blankenberge

Re: 1600 cc motor

Post by Frank »

Is een 1.6 met vijfbak echt zo’n verschil of is het sop de kool niet waard? Of de vraag anders gesteld. Als je een goeie 1442cc hebt en je wil wat meer rijplezier is het de moeite om een 1600 met vijfbak in te bouwen?
User avatar
GODFRIED
Posts: 9926
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: 1600 cc motor

Post by GODFRIED »

Als je met een Murena en een Bagheera gereden hebt kun het je zelf vergelijken. De bagheera rijdt dan als een murena.
Ik heb maar één keer met een murena 1.6 gereden en vond het wel een groot verschil met mijn Bagheera. Wel niet ver gereden, enkele meters rond de kerk. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3893
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: 1600 cc motor

Post by benny »

De 1442 heeft 90 pk en 12.45 Nm koppel. De 1600 heeft 90 pk en 13.5 Nm koppel. Dat is een klein verschil. Het enige voordeel dat je eruit kan halen is een lager toerental bij hoge snelheid omdat je een 5de versnelling hebt. Je moet wel een 1600 van een Solara SX hebben want de anderen hebben geen 90 pk.
benny
Posts: 3893
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: 1600 cc motor

Post by benny »

Godfried, op gebied van rijgevoel is een Bagheera helemaal niet te vergelijken met een Murena. De Bagheera rijdt als een kart en de Murena maar als een wagen.
Frank
Posts: 112
Joined: Tue Oct 25, 2005 11:53 pm
Location: Blankenberge

Re: 1600 cc motor

Post by Frank »

Hoeveel rpm draait een Murena dan aan 120 km/ u? Mijn Bagheera draait redelijk lekker tot 3250 toeren. Eens aan de 3500 toeren wordt het wel wat luidruchtig.
benny
Posts: 3893
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: 1600 cc motor

Post by benny »

Bij 1000 tr/min is de snelheid van een Bagheera 30.42 km/h en van een Murena is dat 30.91 km/h of 31.62 km/h afhankelijk van de banden. Als je een Solara-bak gebruikt, zou dat 35.7 km/h zijn ( maar dat is met de bandenmaat van de Solara SX) en als ik mij goed herinner zou dat 200 tr/min minder zijn bij 120 km/h.
Vedrive
Posts: 287
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: 1600 cc motor

Post by Vedrive »

Benny als je het uit rekent met de getallen die je noemt per 1000 toeren draait Murena bak bij 120kmh ongeveer 3870 toeren en Solara bak 3360 toeren. Verschil 500 toeren.

Bandenmaat (diameter) doet ook wat maar is procenten werk.
benny
Posts: 3893
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: 1600 cc motor

Post by benny »

Ja kan gelijk hebben hoor. Waar ik van spreek is iets van 35 jaar geleden.
Frank
Posts: 112
Joined: Tue Oct 25, 2005 11:53 pm
Location: Blankenberge

Re: 1600 cc motor

Post by Frank »

De vierbak heeft vaak last van de synchro en schakelt dan iets minder vlot. Heeft de vijfbak hier ook last van of schakelt die sowieso vlotter?
benny
Posts: 3893
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: 1600 cc motor

Post by benny »

De synchro van de 2de versnelling is ook een zwak punt op de 5-bak. Schakelen is zoals een 4-bak. Het schakelen wordt het meest bepaald door het afregelen van de regelbare schakelstangen.
User avatar
ypres
Posts: 271
Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
Location: Ieper - West-vlaanderen

Re: 1600 cc motor

Post by ypres »

waar kan je steekassen laten nakijken? uitlijnen??
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
User avatar
ypres
Posts: 271
Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
Location: Ieper - West-vlaanderen

Re: 1600 cc motor

Post by ypres »

waar kan je steekassen laten nakijken? uitbalanceren??
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
benny
Posts: 3893
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: 1600 cc motor

Post by benny »

Normaal is dat niet nodig. Als er sleet aan de koppen is worden de koppen en het lager vervangen. Wel goed opletten dat de lagers op de juiste positie gemonteerd zijn ( zie handboek). https://www.csn.be/?ppc_keyword=aandrij ... gLbTfD_BwE
Post Reply