Opbouw van een Bagheera

Leden beschrijven aankoop,de restaurantie of werkzaamheden aan hun Matra
Post Reply
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4089
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by ALAIN VAN AKEN »

Benny nu mag je gaan genieten, heeft al dik genoeg tegen gezeten.
Volledige achtervering laten zakken?
User avatar
matrafan
Posts: 2170
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by matrafan »

Hopelijk deze keer goede keer.

Als de druk in orde is en de speling op het pedaal na loslaten voldoende is dan komt dat in orde.

Genieten maar nu 8) 8) 8)
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
GODFRIED
Posts: 9923
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by GODFRIED »

ALAIN VAN AKEN wrote: Mon May 20, 2024 6:15 pm Benny nu mag je gaan genieten, heeft al dik genoeg tegen gezeten.
Volledige achtervering laten zakken?
De torsiestangen en één wielarm verwijdert denk ik!!!! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3893
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by benny »

Godfried, ik heb gekeken om de aandrijfas los te maken zonder veel krachten te gebruiken. Ik weet wanneer je de draagarm naar beneden drukt, er veel wringing komt op de rubbers waar de draagarmen scharnieren. En aangezien de rubbers al een behoorlijke leeftijd hebben, vrees ik dat die zouden kunnen scheuren en dan sta ik weer nergens, en ik vind het een gevaarlijk werk met ook de kans op beschadiging van de carrosserie. Eén draagarm losmaken kan niet. Je moet ook de andere lossen want er is te weinig speling in het midden waar de torsiestaven elkaar raken.
benny
Posts: 3893
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by benny »

Gvdomme. De oliedruk was eerst perfect en nu gaat ie direct naar 8 bar. Weer iets om te onderzoeken wat er nu weer aan de hand is. Het wil maar niet stoppen.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9923
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by GODFRIED »

benny wrote: Wed May 22, 2024 3:38 pm Gvdomme. De oliedruk was eerst perfect en nu gaat ie direct naar 8 bar. Weer iets om te onderzoeken wat er nu weer aan de hand is. Het wil maar niet stoppen.
Die twee wielarmen verwijderen is ook veel werk, maar inderdaad die silentblokken wil je ook niet scheuren bij het omlaagdrukken. Bij de meeste Bagheera's zijn die silentblokken in behoorlijk slecht staat door de roest die overal tussen zit.
zie de foto, dit is om moedeloos van te worden. Niet eenvoudig op te lossen of je moet dat aanpakken hoe Richard dat gedaan heeft. :wink:

Met wat geluk is dat het oliedrukcontact. :wink:
Attachments
silentblokken Bagheera Richard.jpg
silentblokken Bagheera Richard.jpg (139.6 KiB) Viewed 136 times
staat silentblokken wielarm Bagheera (Middel).JPG
staat silentblokken wielarm Bagheera (Middel).JPG (195.5 KiB) Viewed 137 times
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3893
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by benny »

Ik hoop het ook Godfried. Ik ga op onderzoek uit wanneer het past. En hoe moet je die silentstukken van de draagarmen persen. Dat zal ook niet meer zo evident zijn.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9923
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by GODFRIED »

Dat het geen eenvoudige karwei is daar mag je zeker van zijn. Als je nieuwe silentblokken heb is het wel niet nodig om de oude te sparen en gaat het eenvoudiger. Ja eenvoudiger, daar kom je achter als je bezig bent!!!!! :o Zeer belangrijk, "een goede poelietrekker en wat zelf te maken hulpmiddelen". Ik heb enkele oude silentblokken hersteld door slechte onderdelen uit te wisselen. Ik heb hier ook enkele wielarmen voor opgeofferd.
Ik denk wat Richard gedaan heeft dat dat de beste oplossing is, " nieuw silentblokken plaatsen ". :wink:
Gerestaureerde wielarmen kun je zo omlaag drukken en in hoogte verstellen zonder de silentblokken te torsen.
Attachments
silentblokken Bagheera met stuk van as er nog in..JPG
silentblokken Bagheera met stuk van as er nog in..JPG (161.18 KiB) Viewed 121 times
te restaureren wielarmen breed lager 1 [800x600 test tekening 2].JPG
te restaureren wielarmen breed lager 1 [800x600 test tekening 2].JPG (161.28 KiB) Viewed 121 times
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3893
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by benny »

Tijdens het weekend heb ik een rit gedaan van 100 km. Mechanisch lijkt alles in orde te zijn. Er zijn nog enkele details die moeten aangepakt worden. De linker achterrem piept en tijdens het rijden durft de motor soms een ontsteking missen. De ontsteking is volledig nieuw, dus ik vermoed dat het de carburatie is. Mijn vermoeden is dat het mengsel lucht/benzine te arm is afgeregeld. Dat komt door te moeten voldoen aan de normen tijdens de technische controle. Ik heb ook gezien dat er een laagje roest is op de cilinderkop waar bougie nr 1 zich bevind. Ik zal moeten uitzoeken hoe ik die roest kan verwijderen zonder dat er iets in de cilinder belandt.
benny
Posts: 3893
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by benny »

Over de oliedruksensor heb ik hier al iets geschreven. Vandaag nog een sensor gevonden. Ik heb die uitgemeten en viel binnen de toegelaten grenzen. Ik heb die gemonteerd en nu toont de oliedrukmeter normale waarden aan. De lading van de batterij stond mij niet aan want die was aan de lage kant. Ik heb een andere spanningsregelaar geplaatst maar die werkte niet goed. Ik had 17V. Een andere gemonteerd en die werkte perfect. Maar na enkele minuten tijdens de testrit gaf ie er de brui aan. Ik heb nu een nieuwe besteld in de hoop dat dit de goeie oplossing is.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9923
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by GODFRIED »

Ik gebruik al jaren dit type spanningsregelaars en die doen het perfect. Ik heb geen problemen meer ondervonden na het plaatsen van deze. :wink:
Attachments
spanningregegelaar Bagheera 1.JPG
spanningregegelaar Bagheera 1.JPG (1.37 MiB) Viewed 21 times
spanningsregelaar Bagheera 2 oude en nieuwe.JPG
spanningsregelaar Bagheera 2 oude en nieuwe.JPG (120.51 KiB) Viewed 21 times
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3893
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by benny »

Ik heb er nu ene gekocht van Hitachi. Ze lijken precies allemaal van dezelfde fabriek te komen.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4089
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by ALAIN VAN AKEN »

Zeer courante spanningsregelaar en vlot verkrijgbaar tussen 10 en 15€
Post Reply