werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by benny »

Krijg je benzine aan de ingang van je carburatoren? Ik heb ook gelezen dat het niveauverschil tussen de benzine en de pomp klein moet zijn voor sommige pompen. Dat kan een probleem zijn voor de Bagheera en de Murena omdat de aansluitingen zich bovenaan de benzinetank bevinden. Bij sommige aanzuigpompen is de hoogte beperkt tot max 30 cm.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by GODFRIED »

De pomp geeft genoeg benzine. Bij contact op hoor je ze werken en ze stopt bij carburator vol.
Vreemd dat het dan toch even duurt eer de benzine in het inlaatspruitstuk van motor komt!!!!
Ook als de carburators leeg zijn moet ik 8x vol gasgeven eer er benzine wordt ingespoten. Dit kun je zien als je in de carburators kijkt. Normaal is dit niet nodig en zou de benzine via het choke systeem moeten aangezogen worden.
De carburators zijn gereviseerd en volgens mij oké. Nieuwe dichtingen, acceleratie membranen enz. :o
Attachments
verplaatste benzinefilter (Middel).jpg
verplaatste benzinefilter (Middel).jpg (230.34 KiB) Viewed 2985 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by matrafan »

Ik heb toevallig gisteren de zwarte bagheera ook nog eens gestart na een stilstand van ruim een maand.

Moet er wel bij vermelden dat ik nog een mechanische pomp erop heb staan.

Moest ook lange tijd doorstarten en na meerdere malen pompen met het gaspedaal kwam er toch leven in de motor.

Denk dat het een beetje normaal is als die langere tijd stilstaat dat de start wat moeilijker is.

Godfried ik zou zo direct ook geen oplossing hebben voor je probleem, vind het wel raar dat het met de elektrische pomp nog zo lang duurt eer dat de motor aanslaat???

Als ge na het opzetten van het contact en de pomp heeft de carburators volgepompt 10 à 15 keer pompt helpt het dan misschien???

Ik moet wel zeggen is start bijna altijd zonder choke, pas als de motor aanslaat zet ik de choke op, misschien helpt dit???
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by hendrik »

Ik start die twee matra's van mij ook zonder de choke en ik trek pas de choke als de motor draait.





grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by GODFRIED »

matrafan wrote: Tue May 09, 2023 8:55 pm

Als ge na het opzetten van het contact en de pomp heeft de carburators volgepompt 10 à 15 keer pompt helpt het dan misschien???
Dit is de enige manier om mijn auto na lange stilstand (enkel weken, maanden) voor de eerste keer, direct te starten. Dus als ik het contact opzet en de carburators zijn gevuld druk ik 15 x het pedaal tot onder en die motor slaat onmiddellijk aan. Geen probleem zeg je dan. Dat is eigenlijk ook wel zo, maar ik vind dit niet normaal en vraag me af wat hier de oorzaak van is. Met die elektrische benzinepomp worden de carburators gevuld voor ik start en dan zou die motor wel vlot moeten starten ook al staat die enkele maanden stil.
Dit kan er dus niet bij mij in!!!!!! Onbegrijpelijk waarom???????????
Ik heb vroeger al enkele testen gedaan. Na maanden stilstand een klein beetje startpilot gebruiken en de motor start ook onmiddellijk tot deze op is. Dus er is dan nog geen benzine. Daarom het ik een elektrische benzinepomp geïnstalleerd en verwacht je dat dit opgelost is. Alleen als ik dan 15x het gaspedaal volledig indruk start die onmiddellijk. :o :o :o

Jos,
Dat jij en Harry de choke pas gebruiken na het starten is tegen alle regels en logica om een koude motor te starten. De choke is uitgevonden om een koude motor beter te doen starten.
De motor krijgt dan sneller meer benzine.

Het enige wat ik nog niet getest heb is het volgende. Zitten de carburators wel vol na dat mijn benzinepomp uitvalt?? De pomp stopt na 4-5 seconden omdat ze op druk is. Waarom zou die anders stoppen met pompen, die carburators moeten dan toch vol zitten en de motor zou nu vlot moeten starten.
Ook mijn choke lijkt goed te werken. De motor reageert goed op de choke. :o

Ik weet wel, waarschijnlijk hebben alle Bagheera's dit maar was dit ook toen ze nog nieuw waren???
Ik ken twee mensen die een nieuwe Bagheera gekocht hebben indertijd en als ik met hun praat over dit probleem dat is dit onbekend.
Ik moet wel zeggen die wagens werden bijna dagelijks gebruikt en ik denk dat het daar te zoeken is. :wink:
De carburators zijn pas echt droog na enkele dagen stilstand.
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by ALAIN VAN AKEN »

Godfried,

Voor mijn Bagheera en Murena deed ik altijd: paar keer pompen, starten en na aanslaan choke.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by benny »

Godfried, om de Murena te starten moet ik altijd de choke gebruiken bij koude motor, anders lukt het niet. Ik denk ( het is maar een gedacht) dat bij het starten de vlotterkamers gevuld worden en dat dan alles stopt in de carburator. Door meerdere keren te pompen met het gaspedaal gaat de benzine verder naar de verstuivers die volgens mij op dat moment nog altijd droog staan.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by hendrik »

Ik start mijn Murena en Bagheera altijd zonder de choke en trek die pas uit als de motor draait anders vallen ze stil hé.






grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by GODFRIED »

Eerst waren er auto's met handchoke toen met automatische choke en dit om het starten te bevorderen. De automatische choke sluit automatische bij het kouder worden en treed niet pas in werking als de motor draait. :o :o
Maar dat jullie de choke pas gebruiken na het starten is niet logische. Een choke bevorderd de koude start van een motor.
Het maakt natuurlijk niet uit hoe je start als dit maar vlot verloopt. Je kunt de auto ook duwen tot die start. Ik zou de choke dan ook niet gebruiken, dan heb je er meer plezier aan. :D :D

De volgende keer ook eens zot doen en de choke niet gebruiken. :o :evil:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by hendrik »

Ik pomp wel mijn gaspedaal een keer of 5 in dan start ik en als de motor draait trek ik de choke uit.






grt harry de matra.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by Muddy Bandit »

Bij m'n huidige oldtimers is de startprocedure ook 3-4x pompen en dan half gas starten zonder choke, en als de motor loopt dan pas de choke erop als een soort handgas... en zo deed ik het bij de Rancho GR ook.
Als ik de choke al gebruik tijdens het starten leid dit meestal tot een verzopen motor.

Na langere stilstand duurt het bij mij allemaal wel wat langer doordat het mechanische pompje de leiding eerst weer vol moet pompen, maar met een elektrisch pompje zou dat probleem niet meer mogen spelen.
Zelf vermoed ik dat de oorzaak ligt bij de kwastenreiniger die tegenwoordig als benzine verkocht wordt, onze geliefde auto's stammen allemaal nog uit die tijd dat benzine nog echte vluchtige benzine was.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by GODFRIED »

Verzuipen doet de motor van mijn Bagheera bij het koud starten niet. Hij krijgt te laat benzine dat is duidelijk en dat al die Bagheera's, Murena's met een mechanische benzinepomp dat doen daar twijfel ik niet aan. De volledige carburator(s) staat droog.

Vergelijk een warme en koud droge start niet met elkaar. Even doorstarten bij een stilstand met hete motor en die slaat dan aan.
Ik kan alleen maar niet vatten hoe dit komt met een elektrische benzinepomp bij koude droge start. Ja als ik het pedaal bij koude droge start 15x intrap start die onmiddellijk.
Ook dan heb ik mijn choke heel even nodig anders valt die terug uit. Dit wil zeggen dat die motor start op de benzine die ik via het pompen heb ingespoten en niet via het chokesysteem, daar is blijkbaar dan nog geen benzine!!!!! :o :o :o :o
Ik weet het wel. ik maak me druk om niks met de juiste startprocedure start mijn Bagheera wel goed. Maar toch "ik begrijp het niet". :o :o

Als ik mijn Bagheera alle dagen start is dit ook niet nodig, contact op tik tik tik doet de benzinepomp, enkele keren pompen en starten. Dan is er niks mis mee. :wink:

Ik ga niet blijven discuteren over het gebruik van die choke, of ze nodig is of niet maar ik ben er van overtuigd dat die nodig is bij een koude droge start.
Een mens zou het gebruik ervan gaan vergeten met al die moderne auto's. :D
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by talbotmatra »

De motor zou met de choke en een klein beetje gas direct moeten starten. Weet je zeker dat alle terugslagklepjes in de carburateurs goed open zijn? Als de vlotterkamer vol staat zou je direct benzine door de acceleratiepomp nozzles moeten zien spuiten, van de eerste poging af aan. Is het vlotterniveau goed afgesteld?

Er zijn echter wel een hoop weber carburateurs waar geen choke op zit of waar de choke niet aangesloten wordt (vooral op de DCOE), dan is de procedure 2 - 4 keer gas volledig intrappen en dan starten, dan moet de motor direct aanslaan.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by Vedrive »

Muddy Bandit wrote: Wed May 10, 2023 9:03 pm Zelf vermoed ik dat de oorzaak ligt bij de kwastenreiniger die tegenwoordig als benzine verkocht wordt, onze geliefde auto's stammen allemaal nog uit die tijd dat benzine nog echte vluchtige benzine was.
Prima naam Muddy voor dat spul wat er tegenwoordig uit de pomp komt, zorgt ook nog voor warmstart problemen, lost je leidingen en afdichtingen op, trekt water aan, bij indrogen afzetting in de kleine carburateur gaatjes. Duidelijk niet gemaakt voor onze klassieken.

Godfried, voor wat betreft choke bij koudstart gebruiken heb je gewoon gelijk, daar is dat ding voor gemaakt.
Alleen wat is koudstart ? -25 ergens boven de poolcirkel? of + 25 in de emmisie kamer. Choke gebeuren blijft een compromis, bij de eerste moet hij gewoon starten, bij de 2e mocht er "niks" uit de uitlaat komen. Heel wat arbeids uurtjes in moeten stoppen, levertjes en afstel kammetjes vijlen, ombouwen, krijg nog koude handen als ik er aan terug denk.

Wat je al noemt veel (alles) heeft te maken met na lange tijd stilstaan. Ik heb me er lang geleden al bij neergelegd dat ik na een lange stilstand flink moet pompen.
Ik ben het met je eens dat in principe met een elektrische opvoerpomp de situatie verbetert, dat zorgt ervoor dat de benzine de leiding en carburateur vult.
Bij mijn GT is dat zichtbaar. Ik heb een doorzichtig filtertje vlak voor de carburateur welke ik met motorkap open kan zien.
Na lange winter stilstand, starten met mechanische opvoerpomp duurt het toch wel tijdje voordat er benzine komt bij het doorzichtige filtertje/ carburateur. Kan aan het stromen van brandstof in het filtertje inschatten wanneer de carburateur gevuld is. Daarvoor heeft pompen geen zin, carb is leeg.
Daarna pompend starten, (op autochoke) oftewel acceleratie pomp bedienen waardoor er een kwak brandstof door de ook droge spruitstukken kan kabbelen alles nat maakt en de cilinders in kiepert. Waarmee het feest begint.

Kan me voorstellen dat er een verschil is tussen motoren met 2 dubbele Webers met rechte inlaat spruitstukken en 4 acceleratie sproeiers en motoren met een register carburateur waar alles uit 1 acceleratie sproeier komt en gebogen lange inlaat spruitstukken. Iemand ervaring? Ben heel nieuwsgierig,
De motoren waar ik voor hobby rally dubbele carburateurs op heb gebouwd waren altijd wel aan de praat te krijgen.
.

Bij mijn GT in gebruik is het na deze eerste keer met enkele pompen wel geregeld. Kan dit verbeteren door de carburateur schoon te maken, vooral de kleine gaatjes bij de gasklep (overgangs gedeelte) die een grote functie hebben bij het net openstaan van de gasklep (op choke!). Als je benzine "indroogt" blijft er een klein beetje taaie prut over, ik denk dat dit allerlei additives zijn, die de nauwe gaatjes wat verstoppen.
Maar ik laat het zo. (Net zoals electrische benzine pomp, heb alles wel liggen maar ben te lui :D )
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by GODFRIED »

talbotmatra wrote: Thu May 11, 2023 10:47 am De motor zou met de choke en een klein beetje gas direct moeten starten. Weet je zeker dat alle terugslagklepjes in de carburateurs goed open zijn? Als de vlotterkamer vol staat zou je direct benzine door de acceleratiepomp nozzles moeten zien spuiten, van de eerste poging af aan. Is het vlotterniveau goed afgesteld?

Er zijn echter wel een hoop weber carburateurs waar geen choke op zit of waar de choke niet aangesloten wordt (vooral op de DCOE), dan is de procedure 2 - 4 keer gas volledig intrappen en dan starten, dan moet de motor direct aanslaan.
Youri,
In 1977 werd de sproeierbezetting van de choke aangepast, groter gemaakt om de koude start te verbeteren. Dit zal ik eens controleren.
Volgens het werkplaatshandboek, schema en beschrijving hebben de twee kogelventielen geen functie bij de choke, alleen bij het gebruik van het acceleratiemembraan. Dat ik meerde keren het gaspedaal moet indrukken eer er benzine uit de acceleratie nozzels (sproeiers) komt lijk mij ook niet normaal met een elektrische benzinepomp. Dus dit ventiel zou ik wel eens kunnen controleren.
Het vlotterniveau is afgesteld volgen specificaties op 54mm, vlotterslag 6.5mm.
Ik heb twee dubbele carburators op mijn Bagheera staan, de 36 DCNF 51-52

Bonne, Voor mij is een koude start een motor die volledig is afgekoeld. Ja, zomer en winter maakt wel wat verschil. Maar het komt op hetzelfde neer. Ik parkeer mijn Bagheera regelmatig onder mijn huis. Of die motor nu warm is of niet na enkele dagen staan die carburators droog en dan ruik ik geen benzine meer in mijn kelder. Als ik nu ga starten moet de choke en de elektrische benzinepomp ervoor zorgen dat de benzine er sneller en rijker is.
Dat sommige motoren niet of weinig choke nodig hebben lijk me wel begrijpelijk. Bij de huidige auto's wordt dat allemaal automatische geregeld en staan we daar niet meer bij stil.
Bij gelegenheid ga ik mijn carburator toch nog eens demonteren. Niet dat er iets dringend is, hij start en rijdt goed als je weet wat je moet doen.
Ik sta steeds open voor suggesties want alles heeft een oorzaak en is op te lossen. :wink:
Attachments
zuivergemaakte carburators mijn bagheera [800x600 test tekening 2].JPG
zuivergemaakte carburators mijn bagheera [800x600 test tekening 2].JPG (107.45 KiB) Viewed 2907 times
de carburators [800x600 test tekening 2].JPG
de carburators [800x600 test tekening 2].JPG (140.88 KiB) Viewed 2907 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by talbotmatra »

Ik heb een tijdje 40 DCNF carburateurs op mijn motor gehad en als de pomp de kamers had gevuld kwam er bij de eerste poging al brandstof uit de acceleratiepompen.

De choke heb ik nooit gebruikt dus ik weet niet of en hoe dat werkte.

Het zou inderdaad kunnen dat met de huidige brandstoffen de startsproeiers te klein zijn, die kun je nog uitwisselen met een andere (grotere).
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by GODFRIED »

talbotmatra wrote: Fri May 12, 2023 9:43 am
De choke heb ik nooit gebruikt dus ik weet niet of en hoe dat werkte.
Weer iemand die geen choke nodig heeft! :o Jullie auto's zullen dan wel zeer goed starten of jullie vinden het normaal dat die niet voor de eerste keer start.

Ondertussen een sloop carburator grondig bekeken. Het kogelventiel dat bij het acceleratiemembraan zit is zeer moeilijk te controleren, dit kun je niet openen. Bij deze carburator sluit het gedeeltelijk af, het mag misschien niet beter sluiten anders kan de overtollige benzine niet terug naar de vlotterkamer gevoerd worden. Het kleine gaatje links in het membraanhuis daar zit het kogelventiel.
Zie de aanpassing van de choke die werd gedaan in 1977 om vlotter koud te starten.
Attachments
20230511_153913 (Middel).jpg
20230511_153913 (Middel).jpg (115.11 KiB) Viewed 2880 times
20230512_103437 (Middel).jpg
20230512_103437 (Middel).jpg (179.49 KiB) Viewed 2880 times
Matra Bagheera S - 1977
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by Vedrive »

Godfried jij schrijft"
"Dat ik meerde keren het gaspedaal moet indrukken eer er benzine uit de acceleratie nozzels (sproeiers) komt lijk mij ook niet normaal met een elektrische benzinepomp. Dus dit ventiel zou ik wel eens kunnen controleren".
Lijkt me iid niet normaal.

Vraag, as je de elektrische pomp even aan zet en de carburateur vol zit , en daarna paar keer de gasklep bediend, komt er dan niet gelijk brandstof uit de acceleratie pomp gespoten? Youri noemt dit ook al.
Ik heb dit zelf ook al es een paar keer gecontroleerd, na even startmotor laten draaien om vlotterkamer te vullen ( heb geen electronische pomp) met de hand gasklep bediend en je ziet de brandstof erin spuiten.
Als dat gebeurd moet de motor met de choke er op en misschien 3 x intrappen toch starten !?
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by talbotmatra »

GODFRIED wrote: Fri May 12, 2023 5:03 pm
talbotmatra wrote: Fri May 12, 2023 9:43 am
De choke heb ik nooit gebruikt dus ik weet niet of en hoe dat werkte.
Weer iemand die geen choke nodig heeft! :o Jullie auto's zullen dan wel zeer goed starten of jullie vinden het normaal dat die niet voor de eerste keer start.

Ondertussen een sloop carburator grondig bekeken. Het kogelventiel dat bij het acceleratiemembraan zit is zeer moeilijk te controleren, dit kun je niet openen. Bij deze carburator sluit het gedeeltelijk af, het mag misschien niet beter sluiten anders kan de overtollige benzine niet terug naar de vlotterkamer gevoerd worden. Het kleine gaatje links in het membraanhuis daar zit het kogelventiel.
Zie de aanpassing van de choke die werd gedaan in 1977 om vlotter koud te starten.
Mijn auto startte inderdaad direct na 2 keer volledig intrappen en starten met een klein beetje gas. Ik gebruik bij geen enkele auto de choke, mijn 1600 heeft geen chokes op de carburateurs zitten en op de 2.2 zit het niet aangesloten.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by GODFRIED »

Hier een post van even geleden.
Post by GODFRIED » Sat Mar 26, 2022 8:09 am



Toch zijn dat dingen die moeilijk te verklaren zijn. De carburator wordt gevuld door de elektrisch benzinepomp en hierdoor zou de motor vlot moeten starten.
Ik weet ondertussen dat wat pompen met het gaspedaal dit probleem oplost bij een koude motor, bij warme motor wil dit niet zo goed lukken. Gelukkig slaat de motor wel steeds aan. Ik zal eens beginnen met wat meer km te maken. :wink:
Wat ik ook vreemd vind " bij lange stilstand moet ik het gaspedaal 8x volledig indrukken eer er benzine in de carburators wordt gespoten". Waarom 8x????? Ik begrijp het niet!! :o De eerste indruk is dan de choke niet goed werkt, maar die doet het wel. :o


Deze test ga ik opnieuw doen!!!!
Voor de duidelijkheid ik heb twee dubbele carburators en dat die dat gelijktijdig doen lijkt mij nog vreemder als er iets mis zou zijn aan de carburator.
Dan zou je zeggen "er is geen benzine in de carburators".
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by talbotmatra »

Het terugslag ventiel van de acceleratiepomp is erg belangrijk, als deze nu deels vast staan dan lopen de membramen maar heel langzaam vol. Er moet direct na vullen vlotterkamers brandstof in de acceleratie pompen staan.

Warme start is volgende het boekje altijd volgas, mocht het lastig zijn de motor te starten.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by GODFRIED »

talbotmatra wrote: Sat May 13, 2023 9:22 am Het terugslag ventiel van de acceleratiepomp is erg belangrijk, als deze nu deels vast staan dan lopen de membramen maar heel langzaam vol. Er moet direct na vullen vlotterkamers brandstof in de acceleratie pompen staan.

Warme start is volgende het boekje altijd volgas, mocht het lastig zijn de motor te starten.
Dat dit ventiel bij mijn twee carburators slecht werkt zou perfect kunnen. Dit moet ik verder onderzoeken.
Je kunt dit ook niet goed controleren en ook het zuiver maken is moeilijk omdat je het ventiel niet kunt openen of goed kunt bekijken. :o
De test die ik gedaan heb op een oude voor onderdelen carburator wijst uit dat het ventiel vast zat en zelfs niks meer door liet. Na wat weken in wd40 en wat blazen werkt het weer maar het sluit niet volledig af. Volgens het werkplaatshandboek zou de overtollige benzine die te veel is door een gekalibreerde opening terug naar de vlotterkamer stromen. Als het ventiel dan ook open blijft staan zal er weinig benzine naar sproeiers gaan en dit zou wel eens het probleem kunnen zijn.
Misschien die oude carburator opofferen om te zien hoe dat ventiel eruit ziet. waarschijnlijk gewoon een kogeltje in een opening :evil:

Ik heb naar wat informatie over dit kogelventiel gezocht op internet, er is daar zeer weinig over te vinden en zeker voor 36 DCNF carburator. Blijkbaar zijn daar weinig problemen mee. Toch is dit ventiel van deze carburator zeer moeilijk te controleren en niet te openen zonder de verzegelde openingen uit te boren. :o :o Heeft Iemand iets meer informatie hierover of ben ik weer problemen aan het zoek waar er geen zijn. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by GODFRIED »

talbotmatra wrote: Sat May 13, 2023 9:22 am Het terugslag ventiel van de acceleratiepomp is erg belangrijk, als deze nu deels vast staan dan lopen de membramen maar heel langzaam vol. Er moet direct na vullen vlotterkamers brandstof in de acceleratie pompen staan.
Ik heb nog enkele testen gedaan met een onderdelen carburator.
Als de motor even stilstaat staat is de carburator droog en verwacht je dat de elektrische benzinepomp de vlotterkamer en de kamer van het acceleratie membraam vult met benzine. Maar dat is niet zo, het acceleratie membraam blijven droogstaan ook al staat de vlotterkamer vol benzine. Hier komt pas benzine in als het membraam wordt geactiveerd door gas te geven. Als het kogelventiel niet goed afsluit dan zal dit nog veel langer duren omdat er te weinig benzine wordt aangezogen. Dit zal ik op mijn carburators controleren.
Ik zal ze een keer moeten afbouwen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by oetker »

dit ventiel is vaak een oorzaak van probleme. Alain heeft voor mij en Urbain nog nieuwe op de kop getikt en dat gaf zeker verbetering. Bronzen busje gaat vaak los en ligt dan onderin en krijg je er niet makkelijk uit
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by ALAIN VAN AKEN »

Denk dat ik er zelfs nog enkele reserve heb.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by GODFRIED »

oetker wrote: Fri May 26, 2023 3:21 pm dit ventiel is vaak een oorzaak van probleme. Alain heeft voor mij en Urbain nog nieuwe op de kop getikt en dat gaf zeker verbetering. Bronzen busje gaat vaak los en ligt dan onderin en krijg je er niet makkelijk uit
Dag Herman en Alain,
Wel vreemd, hier is maar zeer weinig informatie over te vinden op het net. Daarom dacht ik al " ik ben wat aan het zoeken wat er niet is". :o
Dit ventiel is zeer moeilijk te controleren. Op het eerste zicht zou ik zeggen daar is niks mis mee. Maar dat ik 8x het gaspedaal tot de vloer moet drukken bij een droge carburator eer er benzine word ingespoten lijkt mij niet normaal.

We hebben het toch over het zelfde ventiel, zie mijn foto. Dit kun je niet zomaar verwijderen het zit in een verzegelde afgesloten ruimte.
Hoe heb jij dit getest om te zien of het slecht werkt. Ik zie aan de bovenkant een klein bronzen busje, pijpje zitten. Bij het schudden met de carburator hoor ik ook een kogeltje rammelen.
Heeft er iemand een foto van dit ventiel.
Deze carburator heeft twee ventielen en die staan alle twee in werking met het acceleratie membraam. Als het ventiel boven aan de ingang van de carburator naar de motor niet goed werk kan dat gelijkaardige problemen geven omdat het membraam daar dan lucht trekt als het benzine moet aanzuigen.
Voor de duidelijkheid, ik heb de carburators op mijn bagheera nog niet geopend omdat ik eerst wil weten hoe het in elkaar zit.
Ik ben blij met jullie reactie. Dit moet ik verder onderzoeken, het probleem oplossen, indien nodig vervangen.
Attachments
20230527_055605 (Middel).jpg
20230527_055605 (Middel).jpg (178.35 KiB) Viewed 2725 times
ventiel carburator.jpg
ventiel carburator.jpg (203.01 KiB) Viewed 2727 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by GODFRIED »

De carburators van mijn Bagheera afgebouwd voor controle op de goede werken van de acceleratie ventielen. Ik heb de carburators volledig gedemonteerd en alle gebruikte onderdelen vergeleken met wat er volgens het werkplaatshandboek moet op en inzitten.
Ik heb geen fouten kunnen vinden en de 2 kogelventielen werken zoals het moet.
Alles maar weer eens goed zuiver gemaakt en uit geblazen.
Ook het choke systeem volledig gedemonteerd. Ook hier geen fout kunnen vinden maar merk wel dat die met choke op nu veel meer toeren maakt.
Ik vermoed dat er ook niks mis is met de carburators. Het acceleratie membraan is niet gemaakt om een vlottere start te bekomen dus lijkt me dat ook normaal dat dit pas na meerdere (8) keren indrukken benzine inspuit bij lange stilstand en droge carburators. Alleen verwacht je dat de choke wel een vlotte start veroorzaakt en daar is het ook even wachten op benzine.
Sommige onder ons hebben één enkele dubbel carburator op hun Bagheera staan, deze kun je niet vergelijken met de dubbel carburator van de Bagheera. Het choke systeem van de deze carburator is heel anders gemaakt.
Ik zou kunnen overwegen om een enkel dubbele Murena carburator op mij Bagheera te bouwen maar dat ga ik voorlopig niet doen. Ik weet nu dat als ik bij een droge carburator het gaspedaal 15x volledig indruk dat die voor de eerste keer start. Daar kan ik mee leven. :)

Ik heb allen nog enkele kleine aanpassingen gedaan aan het vlotterniveau en aan de slag van de vlotter, voor de rest lijkt alles oké. :wink:
Attachments
IMG_1837 (Groot).JPG
IMG_1837 (Groot).JPG (249.23 KiB) Viewed 2621 times
IMG_1818 (Groot).JPG
IMG_1818 (Groot).JPG (350.69 KiB) Viewed 2622 times
IMG_1798 (Groot).JPG
IMG_1798 (Groot).JPG (156.4 KiB) Viewed 2622 times
IMG_1769 (Groot).JPG
IMG_1769 (Groot).JPG (375.46 KiB) Viewed 2622 times
ventiel accelleratie (Groot).jpg
ventiel accelleratie (Groot).jpg (102.33 KiB) Viewed 2622 times
IMG_1835 (Groot).JPG
IMG_1835 (Groot).JPG (347.48 KiB) Viewed 2622 times
IMG_1829 (Groot).JPG
IMG_1829 (Groot).JPG (449.08 KiB) Viewed 2622 times
IMG_1822 (Groot).JPG
IMG_1822 (Groot).JPG (383.31 KiB) Viewed 2622 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by oetker »

Bij de Murena ziet het er zo uit.
De loslatende bronzen bus is 1 vd problemen die je in de Murena carb kunt tegen komen.
Image

Veel staat beschreven in het topic van Urbain

zie
viewtopic.php?f=7&t=3020&hilit=weber


Als ik vd week even tijd heb maakikje moduul klaar. en verzend deze.

PS ik heb ontdekt dat in de mechanische pomp ook een terugslagklep zit
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by GODFRIED »

oetker wrote: Wed Jun 14, 2023 5:07 pm

Veel staat beschreven in het topic van Urbain

zie
viewtopic.php?f=7&t=3020&hilit=weber


Als ik vd week even tijd heb maakikje moduul klaar. en verzend deze.

PS ik heb ontdekt dat in de mechanische pomp ook een terugslagklep zit
Herman,
Die topic van Urbain heb ik volledig gemist, dat is zeer interessant. Dat ga ik eens grondig doornemen.
Zou een elektrische benzinepomp ook een terugslagklep kunnen gebruiken? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by benny »

De uitleg volgend van Urbain, moeten de 2 dubbele carburatoren van een Bagheera wanneer die op een Murena 1.6 geplaatst worden, aangepast worden, anders wordt de verhouding 14.7 lucht/ benzine niet gerespecteerd.
Post Reply