Harry de Matra man.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
benny
Posts: 3404
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Harry de Matra man.

Post by benny »

Bedankt voor de info. Eigenlijk zou een 1.6 waar een 4-bak op past, ook een uitgeboorde 1.4 kunnen zijn.
User avatar
talbotmatra
Posts: 254
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: Harry de Matra man.

Post by talbotmatra »

Nee, dat is niet waar. Een 1600 is een andere motor. De centerafstand tussen de cilinders is gewijzigd om de wanden dikker te kunnen maken. Een 1442 boren naar 80.6 is geen goed idee om dat lokaal de wanddikte dusdanig afneemt dat het een zwak punt wordt. Dit is dan ook de reden waarom de koppakking anders is, de cilinders hebebn een andere onderlinge afstand.

De maximale veilige boring voor een 1294 of 1442 motor is 79.7.

Cilinderkop is dan wel weer voor alle modellen gelijk.
Murena 1.4 1980
benny
Posts: 3404
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Harry de Matra man.

Post by benny »

OK. Weer bijgeleerd.
User avatar
hendrik
Posts: 4358
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Harry de Matra man.

Post by hendrik »

Zo ik ben terug met mijn Murena ik heb zo een 80 km gedaan tot nu toe hoor ik mijn druklagen niet meer.





grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 1914
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Harry de Matra man.

Post by matrafan »

hendrik wrote: Sat Apr 24, 2021 4:17 pm Zo ik ben terug met mijn Murena ik heb zo een 80 km gedaan tot nu toe hoor ik mijn druklagen niet meer.
grt harry de matra.
Een drupje olie doet ooit wonderen Harry.

Het moet niet altijd tegen vallen. :D :D
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979 (under construction)
Kia Stonic bj.: 2018
Camper Peugeot Pilote bj. 1991
User avatar
matrafan
Posts: 1914
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Harry de Matra man.

Post by matrafan »

talbotmatra wrote: Sat Apr 24, 2021 12:47 am Je raakt daar wel 5 a 10 pk mee kwijt op een standaard 1442. Is het afstellen van de 2 DCNF's niet net zo gemakkelijk? Eens, de vacuum meters komen er dan aan te pas maar als je dat eenmaal gedaan hebt blijven ze goed.
Ben ik toch niet helemaal mee eens. Ik heb 2 jaar gereden (+/- 12.000 km) met de dubbele carburators en moest toch gemiddeld om de maand de vacuüm meters opnieuw gebruiken.

Herinner me nog vaag dat we vroeger in de garage ook regelmatig aan de carburators van de bagheera's en simca 1100 TI moesten sleutelen.

Ik heb nu ook een dubbele carburator van Solara erop en het verlies aan vermogen merk ik niks van wel het brandstof verbruik dat spectaculair vermindert is.

Tevens heb ik die een jaar of 6 afgesteld en sindsdien is daar geen schroevendraaier meer aan geweest. Zelfs voor de autokeuring vorig jaar stond die perfect afgesteld op een CO gehalte van 3,5%.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979 (under construction)
Kia Stonic bj.: 2018
Camper Peugeot Pilote bj. 1991
User avatar
hendrik
Posts: 4358
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Harry de Matra man.

Post by hendrik »

Ik hoop dat het zo blijft Jos anders heb ik veel werk om de bak er af te halen. Morgen ga ik weer een wat rijden ik hoop dat het goed blijft met mijn druklager.




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 8956
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Harry de Matra man.

Post by GODFRIED »

hendrik wrote: Sat Apr 24, 2021 9:44 am Kijk eens Godfried, wat ze hier in hebben gestoken vol gespoten met tec 7 niet normaal hé.

grt harry de matra.
Harry, Je ziet wel dat deze ophanging het gehouden heeft dus als noodoplossing aanvaardbaar. :wink:
Waarschijnlijk een gebarsten ophanging versterkt met tech 7.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 8956
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Harry de Matra man.

Post by GODFRIED »

matrafan wrote: Sat Apr 24, 2021 9:28 pm
talbotmatra wrote: Sat Apr 24, 2021 12:47 am Je raakt daar wel 5 a 10 pk mee kwijt op een standaard 1442. Is het afstellen van de 2 DCNF's niet net zo gemakkelijk? Eens, de vacuum meters komen er dan aan te pas maar als je dat eenmaal gedaan hebt blijven ze goed.
Ben ik toch niet helemaal mee eens. Ik heb 2 jaar gereden (+/- 12.000 km) met de dubbele carburators en moest toch gemiddeld om de maand de vacuüm meters opnieuw gebruiken.

Herinner me nog vaag dat we vroeger in de garage ook regelmatig aan de carburators van de bagheera's en simca 1100 TI moesten sleutelen.

Ik heb nu ook een dubbele carburator van Solara erop en het verlies aan vermogen merk ik niks van wel het brandstof verbruik dat spectaculair vermindert is.

Tevens heb ik die een jaar of 6 afgesteld en sindsdien is daar geen schroevendraaier meer aan geweest. Zelfs voor de autokeuring vorig jaar stond die perfect afgesteld op een CO gehalte van 3,5%.
Jos, wel vreemd hoe kan die vacuümafstelling verlopen? Dat zijn vaste schroeven en een vaste instelling. Maar ja er kan zoveel mislopen in een carburator of het vacuümgedeelte. Ik heb ook al enkele keren een carburator wissel gedaan zonder resultaat. Maar wel steeds twee dubbele carburators gebruikt. :o
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 1914
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Harry de Matra man.

Post by matrafan »

Inderdaad Godfried het vacuum kan inderdaad moeilijk veranderen, heb ik ook dikwijls gedacht.

Toch moest ik steeds weer bijstellen na bijna elke rit ofwel draaide die niet stationair ofwel zat er geen power in en constant stotteren.

Uiteindelijk de overstap gemaakt naar één dubbele en zoals ik al zei NUL problemen meer.

Vandaag een mooie Bloesemrit gedaan (Diepenbeek en omstreken), zeer mooi weer, veel oldtimers maar ook veel voetgangers en fietsers :evil: :evil: .

Matra Bloesem.jpg
Matra Bloesem.jpg (412.03 KiB) Viewed 726 times
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979 (under construction)
Kia Stonic bj.: 2018
Camper Peugeot Pilote bj. 1991
User avatar
hendrik
Posts: 4358
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Harry de Matra man.

Post by hendrik »

Dat is daar mooi hé Jos.




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 8956
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Harry de Matra man.

Post by GODFRIED »

matrafan wrote: Sun Apr 25, 2021 9:07 pm Inderdaad Godfried het vacuum kan inderdaad moeilijk veranderen, heb ik ook dikwijls gedacht.

Toch moest ik steeds weer bijstellen na bijna elke rit ofwel draaide die niet stationair ofwel zat er geen power in en constant stotteren.

Uiteindelijk de overstap gemaakt naar één dubbele en zoals ik al zei NUL problemen meer.

Vandaag een mooie Bloesemrit gedaan (Diepenbeek en omstreken), zeer mooi weer, veel oldtimers maar ook veel voetgangers en fietsers :evil: :evil: .


Matra Bloesem.jpg
Ik zou het zelfde doen om een probleem op te lossen.
We wonen in een prachtige streek en zo te zien waren jullie alleen daar. :lol: Mooie foto. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4358
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Harry de Matra man.

Post by hendrik »

Zo mannen de nieuwe motor licht er al in en ze draait ook mooi. Ik heb ook een Film van het draaien van de motor gekregen en ze draai mooi.




grt harry de matra.
Attachments
nieuwe motor.jpg
nieuwe motor.jpg (287.46 KiB) Viewed 706 times
benny
Posts: 3404
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Harry de Matra man.

Post by benny »

Het komt allemaal goed.
User avatar
GODFRIED
Posts: 8956
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Harry de Matra man.

Post by GODFRIED »

Het gaat allemaal veel sneller dan verwacht. Binnenkort ben je aan het rijden. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4358
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Harry de Matra man.

Post by hendrik »

Nog een week of zo dan heb ik ze terug. Peter heeft veel vernieuwd aan mijn bagheera niet alleen Motor ook veel andere onderdelen teveel om op te noemen man man ik heb nu bijna een nieuwe matra.





grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 1914
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Harry de Matra man.

Post by matrafan »

Dat ziet er inderdaad weer heel mooi uit Harry.

Op een beter plaats had ge ze niet kunnen brengen denk ik.

Denk dat deze mensen reeds op een jarenlange ervaring kunnen terugvallen en dit wordt weer een TOP Bagheera.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979 (under construction)
Kia Stonic bj.: 2018
Camper Peugeot Pilote bj. 1991
User avatar
hendrik
Posts: 4358
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Harry de Matra man.

Post by hendrik »

Ja Jos ik ben blij dat ik het gedaan heb. Ik heb hier wel een paar motors liggen maar weet niet hoe goed die zijn en het is zo veel werk om die in te bouwen en met mijn rug gaat het niet zo goed en daarom heb ik ze naar peter gebracht. Nu weet ik zeker dat ik de eerste jaren gerust kan zijn hé.





grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7729
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Harry de Matra man.

Post by oetker »

Deze motoren hebben al snel deneiging tot tikken en je hoort ze ook vaak rammelen op de ketting.
Als het niet met ketting tandwielen oliestok op te lossen is ligt het meest de krukas/drijfstang lagers.
Ik moet zeggen dat sinds mijn murena.s op semi synthetische Olie lopen ze ee stuk stiller zijn geworden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter totaal loss
User avatar
hendrik
Posts: 4358
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Harry de Matra man.

Post by hendrik »

Herman het is een krom drijfstang en dat komt van toen de koppakking stuk is geweest de motor ze toen toch te heet geworden.






grt harry de matra.
User avatar
hendrik
Posts: 4358
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Harry de Matra man.

Post by hendrik »

Zo mijn Bagheera is goed gekeurd .


grt harry de matra.
Attachments
keuring.jpg
keuring.jpg (338.21 KiB) Viewed 637 times
User avatar
elix
Posts: 809
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Harry de Matra man.

Post by elix »

weer n'n blije rijer :D
Proficiat Hendrik
M 530 LX 1970 under construction
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Vedrive
Posts: 112
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: Harry de Matra man.

Post by Vedrive »

Voor mekaar Hendrik, top, veel rijplezier !!
User avatar
matrafan
Posts: 1914
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Harry de Matra man.

Post by matrafan »

Is die al terug in Lanaken dan?

Laat dan nu de zon maar komen dan kun je weer mooie tochtjes maken.

Veel rijgenot ermee.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979 (under construction)
Kia Stonic bj.: 2018
Camper Peugeot Pilote bj. 1991
Frederic
Posts: 33
Joined: Tue Sep 24, 2019 8:34 pm
Location: Lochristi

Re: Harry de Matra man.

Post by Frederic »

Proficiat Hendrik,
Zo te zien in prima staat 👍
benny
Posts: 3404
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Harry de Matra man.

Post by benny »

Meer moet dat niet zijn. Geweldig.
User avatar
hendrik
Posts: 4358
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Harry de Matra man.

Post by hendrik »

Nee ik heb ze nog niet terug Jos, is vandaag pas gekeurd om 4 uur het zal pas voor morgen zijn of zaterdag. Nu is ze wel goed in orde ik ben blij dat peter ze in orde heeft gemaakt wand er was toch veel werk aan en mijn rug laat het niet meer toe. Ik ben aan het overwegen om mijn Murena ook eens goed te laten nakijken bij Peter.




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 8956
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Harry de Matra man.

Post by GODFRIED »

Nu heeft Harry de Matra een mooie rijdende Bagheera.
Nu kan het genieten beginnen. Veel zorgeloze kilometers. Wat is dat vlug gegaan. Peter heeft goed werk verzet. :wink:
Heb je zin om op een zondagvoormiddag samen een ritje te maken met twee bagheera's op de weg. :)
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4358
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Harry de Matra man.

Post by hendrik »

Ja Godfried dat moeten we eens gaan doen hé en foto's maken. Ja dat heeft Peter goed gedaan echt een vakman.





grt harry de matra.
User avatar
hendrik
Posts: 4358
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Harry de Matra man.

Post by hendrik »

Morgen heb ik mijn Bagheera terug gelukkig.





grt harry de matra.
Post Reply