Martijns Murena

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
matramurena
Posts: 806
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Re: Martijns Murena

Post by matramurena »

Nee, hifi wordt het niet en dat is ook niet erg. Ik was alleen de lelijke inbouwspeakers zat die ik had.
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2004 Volvo XC90 2.5T AWD
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
User avatar
matramurena
Posts: 806
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Re: Martijns Murena

Post by matramurena »

Tja, als je eenmaal begint met "slopen"......

Ik ben begonnen met het herstofferen van de motorruimte. De rand waar de dekplaat op hoort te liggen heb ik opgevuld zodat er nu enkel een gat boven de motor overgebleven is. Dit geheel wordt met carfleece bekleed. Erg handig spul want je kunt het snijden zonder af te hoeven werken en met warmte is het blijvend te vervormen.
69691534_1705924359540221_914552593500340224_n.jpg
69691534_1705924359540221_914552593500340224_n.jpg (74.83 KiB) Viewed 4312 times
Het ziet er uit dat ik genoeg van het materiaal heb.....
69620831_1705924386206885_4693125319983366144_n.jpg
69620831_1705924386206885_4693125319983366144_n.jpg (109.25 KiB) Viewed 4312 times
De rand rondom de motor is nu recht getrokken met de rest. Omdat ik toch geen dekplaat gebruik (koeling) is dit de mooiere oplossing in mijn ogen.
69519718_1705924412873549_2564818799744253952_n.jpg
69519718_1705924412873549_2564818799744253952_n.jpg (106.08 KiB) Viewed 4312 times
Het is makkelijk te snijden en vormen. De "indeukingen" waar de veerpoten zitten en de bevestiging van de gasveren komen na iets verwarmen al te voorschijn. Je moet echt oppassen met hoe veel warmte je gebruikt en je moet het aan de onderzijde verwarmen anders brand je er zo een gat in of de haren brand je af. Voordeel is dat als je een tijd gereden hebt en het lekker warm wordt het materiaal zich nog meer vormt.

Ik kwam er achter dat de plaat achter de motorruimte al gedeeltelijk vergaan was, dus die moet ik na gaan maken van een plaat triplex oid. Dus wordt vervolgd...
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2004 Volvo XC90 2.5T AWD
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
User avatar
Richard
Posts: 1838
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Re: Martijns Murena

Post by Richard »

hoi Martijn, reageer je ook nog even op mijn vraag mbt tot de onderdelen die je wilde overnemen ?

bvd
Richard
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Honda PCX125, 2015
User avatar
oetker
Posts: 7762
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Martijns Murena

Post by oetker »

Inde 1.6 heb ik deplaat nagemaakt van watervast triplex. Greetings from Turkey
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter totaal loss
User avatar
matramurena
Posts: 806
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Re: Martijns Murena

Post by matramurena »

Kan iemand mij vertellen waar de kabel aan de onderste handel (warm/koud) naar toe hoort te gaan? Dacht naar het ventiel voorin maar dat blijkt niet zo te zijn..
Screenshot_2020-11-28 KATALOG-MURENA-KOMPLETT-INHALTSV -NEU pdf.png
Screenshot_2020-11-28 KATALOG-MURENA-KOMPLETT-INHALTSV -NEU pdf.png (256.15 KiB) Viewed 3276 times
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2004 Volvo XC90 2.5T AWD
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
benny
Posts: 3460
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Martijns Murena

Post by benny »

Die zou naar het ventiel moeten gaan. Als uw ventiel zich in het vooronder bevindt: Er zijn er 2 die naar het ventiel gaan. Een korte die passeert onder de rempomp en een tweede een lange die passeert onder de vacuumpomp. Indien uw ventiel zich naast de interieurradiator bevindt, is het een Belgische versie en dan weet ik niet of het 1 korte is of 2 korte zijn.
User avatar
matramurena
Posts: 806
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Re: Martijns Murena

Post by matramurena »

Dank je. Er zitten er dus 2 op de handel van het ventiel als ik het goed begrijp. Ik heb nu 1 korte erop zitten die naar binnen gaat, maar niet naar de bedieningshandels.
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2004 Volvo XC90 2.5T AWD
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
User avatar
talbotmatra
Posts: 254
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: Martijns Murena

Post by talbotmatra »

benny,

Klein extra, een auto met ventiel in het interieur hoeft geen belgische auto te zijn, alle vroege Murena's hadden dit.
Murena 1.4 1980
benny
Posts: 3460
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Martijns Murena

Post by benny »

Dan ben ik verkeerd geïnformeerd van Simon Auto. Had ooit zo'n bedieningskabel nodig en hij wist direct dat het een Belgische wagen was. Volgens hem hadden alleen de Belgische wagens dat en was dat ene kabeltje niet meer te krijgen.
User avatar
matramurena
Posts: 806
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Re: Martijns Murena

Post by matramurena »

Even voor de zekerheid. Er komen dus 2 kabels aan deze zilveren handel? Een vanaf de bedienimg en een naar het interieur die de klep opent?
20210105_112841.jpg
20210105_112841.jpg (840.61 KiB) Viewed 3098 times
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2004 Volvo XC90 2.5T AWD
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
User avatar
matramurena
Posts: 806
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Re: Martijns Murena

Post by matramurena »

Nog een andere vraag.. de moeren waarmee de bracket van de rembekrachtiger vast zit tegen het schot. Welke maat is dat? M7 en M8 schijnen niet te passen..
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2004 Volvo XC90 2.5T AWD
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
User avatar
talbotmatra
Posts: 254
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: Martijns Murena

Post by talbotmatra »

Bij mij was dat M7.
Murena 1.4 1980
User avatar
oetker
Posts: 7762
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Martijns Murena

Post by oetker »

Bij mij ook m7.

Wat foto's van mijn kraan.
Die sluiten vaak slecht af.
De kunst is zo af te stellen dat het samenspel van klep en kraan goed op elkaar afgesteld staan.
Ik heb hiervoor het rubber van een kraan uit een golf of andere vw te halen.
Die sluiten beter af.
Als je dit rubber vervangt gaatbde kraan zwaarder dus heb je dikkere kabels nodig.
Die kun je vinden in Lada's
Die zijn dikker.
Hier kun je ook interessante dingen vinden die passend te maken zijn voor Murena en voor weinig centen.

https://www.lada.shop/en/lada-parts/e1- ... page2.html
P1030473.jpg
P1030473.jpg (193.47 KiB) Viewed 3072 times
Kraan1.jpg
Kraan1.jpg (235.46 KiB) Viewed 3072 times
kraan0.2.jpg
kraan0.2.jpg (267.9 KiB) Viewed 3072 times
kraan0.2.jpg
kraan0.2.jpg (267.9 KiB) Viewed 3072 times
kraan3.jpg
kraan3.jpg (228.41 KiB) Viewed 3072 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter totaal loss
User avatar
matramurena
Posts: 806
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Re: Martijns Murena

Post by matramurena »

Lang geleden, dus even weer een kleine update:

Remmerij werkt weer naar behoren. Ik heb alles gedemonteerd, gestraald en gespoten. Daarna de bussen op de scharnierpunten vervangen voor RVS exemplaren en alles goed ingevet. Werkt weer zoals het hoort! 8)

En omdat vrouwlief tijdens een boswandeling zei "Als je nog wat voor je auto nodig hebt dan moet je het gewoon maar bestellen hoor" stond er opeens dit voor de deur.

Image

Na het uitpakken zag het er zo uit:

Image

Dus dat is weer een aardig projectje. De voorzijde is vervangen van de huidige panelen, maar de achterzijde, dorpels en deuren moeten of over de oude panelen heen gemonteerd worden. Of de oude panelen moeten half weggezaagt om daar de nieuwe aan te monteren. Best wat werk dus..... Eerst maar eens weghalen wat niet meer nodig is.

Image

Daarna gaan monteren. Alleen al het verplaatsen van de achterlichten naar buiten toe heeft me een dag gekost.... Er is geen enkele uitleg/beschrijving bij dus je moet het maar uit zoeken... Maar, uiteindelijk is er toch een beetje resultaat zichtbaar.

Image

Na veel passen en meten en nadenken en proberen ben ik eruit dat het makkelijkste is om van achteren te beginnen en dan naar voren te werken om de panelen netjes passend te krijgen. Dat betekend dus eerst het lastigste en langdurigste werk doen... Veel polyesteren, plamuren en schuren. Daarbij wil ik de F3 kit een beetje naar eigen smaak aanpassen. Dus de deurhandels en sloten gaan naar buiten verplaatst worden in plaats van dat ze verdiept liggen en in de originele deurpanelen kunnen blijven. ook hoop ik achter de deuren genoeg ruimte te gaan hebben om luchtinlaten naar de motorruimte te fabriceren voor hoognodige koele lucht daar.

Image

Image

Nog een lange weg te gaan, maar een erg leuk project... Wel jammer dat de mallen van de kit niet zo erg goed zijn. Er is aan elk paneel erg veel werk om het netjes te krijgen..
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2004 Volvo XC90 2.5T AWD
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
User avatar
hendrik
Posts: 4450
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Martijns Murena

Post by hendrik »

Dat ziet er al heel mooi uit dat komt goed.






grt harry de matra.
benny
Posts: 3460
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Martijns Murena

Post by benny »

Zoiets zou ik niet durven. Dat komt goed.
User avatar
matrafan
Posts: 1958
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Martijns Murena

Post by matrafan »

Dat is inderdaad een serieuze ingreep.

Ziet er wel al goed uit.

Veel succes met de verdere werken.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979 (under construction)
Kia Stonic bj.: 2018
Camper Peugeot Pilote bj. 1991
User avatar
hendrik
Posts: 4450
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Martijns Murena

Post by hendrik »

Wel mooi hé Jos.





grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 1958
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Martijns Murena

Post by matrafan »

hendrik wrote: Tue May 11, 2021 10:13 pm Wel mooi hé Jos.
grt harry de matra.
Inderdaad prachtig maar bestaat jammer genoeg niet voor de bagheera. :evil: :evil: :evil:
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979 (under construction)
Kia Stonic bj.: 2018
Camper Peugeot Pilote bj. 1991
User avatar
matramurena
Posts: 806
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Re: Martijns Murena

Post by matramurena »

matrafan wrote: Wed May 12, 2021 8:55 pm
hendrik wrote: Tue May 11, 2021 10:13 pm Wel mooi hé Jos.
grt harry de matra.
Inderdaad prachtig maar bestaat jammer genoeg niet voor de bagheera. :evil: :evil: :evil:
Met wat extra polyestermatten kom je een heel eind hoor. :lol:
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2004 Volvo XC90 2.5T AWD
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
User avatar
hendrik
Posts: 4450
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Martijns Murena

Post by hendrik »

Jammer dat het niet voor een Bagheera bestaat hé. Hoe zit het met je zwarte Bagheera Jos?






grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 1958
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Martijns Murena

Post by matrafan »

hendrik wrote: Wed May 12, 2021 10:32 pm Jammer dat het niet voor een Bagheera bestaat hé. Hoe zit het met je zwarte Bagheera Jos?
grt harry de matra.
De zwarte bagheera is voor het ogenblik weer een beetje naar achter geschoven.

Andere werkzaamheden gaan voor.

Deze zijn wel niet matra relaeted maar een beetje carrosserie werkzaamheden.

Ben momenteel een "model Porche 911" uit polyester aan het restaureren.

En tussen door nog renoveren van een tractor Ferguson FE 35 (Goudbuik voor de kenners) + nog wat carrosserie onderdelen voor een tractor: Guldner 45.

Dus werk genoeg. :D :D :D
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979 (under construction)
Kia Stonic bj.: 2018
Camper Peugeot Pilote bj. 1991
User avatar
hendrik
Posts: 4450
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Martijns Murena

Post by hendrik »

Zo te zien heb je het heel druk hé Jos maar goed dat je op pensioen bent.





grt harry de matra.
User avatar
matramurena
Posts: 806
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Re: Martijns Murena

Post by matramurena »

Het wordt niet een "standaard" F3 in ieder geval want ik heb besloten de deurgrepen naar buiten te verplaatsen. Hoop polyesteren/plamuren/schuren later begint het er uit te zien zoals ik voor ogen heb.

Image

Image

En omdat ik een uitlaat aan nbeide zijden heb heb ik ook meteen de achterbumper van een uitsparing voor de rechtse pijp voorzien.

Image

Nu zijn er 4 dagen met regen voorspeld, dus voorlopig staat het project weer eventjes stil. :)
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2004 Volvo XC90 2.5T AWD
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
User avatar
GODFRIED
Posts: 9054
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Martijns Murena

Post by GODFRIED »

Dat gaat mooi worden. Succes :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matramurena
Posts: 806
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Re: Martijns Murena

Post by matramurena »

Tot nog toe valt de ombouw me alles mee. :) Hoewel de panelen allemaal niet passen en op vele panelen de oude popnagels meegegoten zijn (ze hebben waarschijnlijk mallen getrokken van een bestaande F3 en niet van de losse panelen) is het aanpassen eerder bewerkelijk dan lastig. Misschien wordt het nog dit jaar rijden?? 8)

Om de V6 van wat extra frisse lucht te voorzien heb ik bedacht luchtinlaten te maken. Een Ferrariklep heb ik ooit gehad om de warme lucht kwijt te raken, maar dat is toch niet echt mijn ding. De "Simon" luchthappers voor op de achterraampjes vind ik ook iets too much. Dus uiteindelijk heb ik mijn eigen versie van een beschaafde luchtinlaat gemaakt. Leve de mogelijkheden van polyester!

Image
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2004 Volvo XC90 2.5T AWD
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
User avatar
matramurena
Posts: 806
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Re: Martijns Murena

Post by matramurena »

Gaat allemaal langzamer dan gepland. De zomer was te mooi om aan de Murena te sleutelen, gingen liever een stukje varen..

Maar toch wat vorderingen gemaakt. Onder andere heb ik een nieuw uitlaatsysteem gemaakt. Geheel rvs en met een 9" glasspack per cilinderbank.

https://www.youtube.com/watch?v=nXjdYjfVv-4
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2004 Volvo XC90 2.5T AWD
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
User avatar
hendrik
Posts: 4450
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Martijns Murena

Post by hendrik »

Mooi geluid heb je Martijn RVS maakt een mooi geluid hé.




grt harry de matra.
User avatar
matramurena
Posts: 806
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Re: Martijns Murena

Post by matramurena »

hendrik wrote: Wed Oct 06, 2021 7:24 am Mooi geluid heb je Martijn RVS maakt een mooi geluid hé.




grt harry de matra.
Inderdaad. Is wel aan de (erg) luide kant maar ben blij met het resultaat. Had geen plaats voor langere dempers.. :lol:
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2004 Volvo XC90 2.5T AWD
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
Post Reply