na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Post by Muddy Bandit »

ALAIN VAN AKEN wrote: Fri Mar 29, 2019 7:37 am
Rancho systeem is anders, met de veer lijkt het me ladingsgelinkt.
Klopt.
De Rancho heeft inderdaad een lastafhankelijke remdrukregelaar, deze is met de veer en beugel verbonden aan de stabilisatiestang.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Post by GODFRIED »

hansie wrote: Wed Mar 27, 2019 5:55 pm ruitenwisser motor achter ik ben op de helft zeg maar :-? ,vandaag pakketje van simon matra binnen met deze IMG-0034.jpg
er maar vanuit gegaan dat de oude niet echt meer zou werken en deze was ineens beschikbaar ,dus wie er een zoekt 8)
Hans, wat kost zo een remkrachtverdeler? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
hansie
Posts: 70
Joined: Fri Dec 09, 2016 8:20 pm

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Post by hansie »

godfried was 180 euro inclusief vzk 8)
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Post by hendrik »

Ja die zijn nogal duur hé.


grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Post by GODFRIED »

hansie wrote: Sun Apr 14, 2019 8:55 pm godfried was 180 euro inclusief vzk 8)
Ja, dat is behoorlijk wat geld. Maar veiligheid is van levensbelang. :wink:
Volgens mij ook nergens anders meer te vinden. Toch niet op E bay.
Matra Bagheera S - 1977
hansie
Posts: 70
Joined: Fri Dec 09, 2016 8:20 pm

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Post by hansie »

vandaag weer eens tijd voor de baggie gehad ,massa reparatie kabelboom motorruimte na vergane massakabel motor/chassis.
isomotbag1.jpeg
isomotbag1.jpeg (1.28 MiB) Viewed 18538 times
Ik was bang dat ik de hele boom open moest maken maken maar 20 cm voordat de massakabel in het chassis verdween had ik weer gezonde niet gesmolten isolatie en de rest van de draden waren ongeschonden :D .
tothiermassa.JPG
tothiermassa.JPG (1.28 MiB) Viewed 18538 times
Echter toen ik nieuw stuk wilde plaatsen middels solderen en krimpkous bleek mijn soldeer op te zijn :oops: ,maar wel blij dat ik nu dit eenvoudig en goed kan repareren. Was wel wat krapjes zitten daar in de motorruimte .
clausfobie.JPG
clausfobie.JPG (809.53 KiB) Viewed 18536 times
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Post by GODFRIED »

Ik heb meerdere bagheera's afgebroken en enkele kabelbomen volledig gedemonteerd. Ik ben zeer weinig slechte stukjes kabel tegen gekomen.
Wel veel slechte stekkers en contacten ook enkele slechte kabels door laswerkzaamheden. Het is belangrijk om alles eens goed te controleren en voor de perfectionisten onder ons die kunnen alles vervangen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Post by oetker »

De draden lopen meestal kris-kras door de Motorruimte.
Daar liggen ze vaak langs zeer warme delen.
De draden worden dan harder en breken soms.
Ik heb de draadbomen in mijn motorruimtes allebei vervangen om die reden.
Ik neem aan de de bagheera daar dezelfde problemen kent als de Murena.

groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
hansie
Posts: 70
Joined: Fri Dec 09, 2016 8:20 pm

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Post by hansie »

vraagje voor de bagheera kenners

in de motorruimte zitten een aantal schotten links en rechts ik dacht in totaal 5 althans ik heb er 5 liggen :o
links en rechts 1 rechthoek tegen de kofferbak aan ,2 halve cirkels die onder de gebogen langsdrager zitten maar dan ik heb een soort vlieger model die aan de rechterkant moet maar ik krijg hem met geen mogelijkheid erin.
heeft iemand een foto of tekening hoe deze moet zitten?

Vandaag ook alle 4 de remklauwen waaronder de 2 reeds lang gereviseerde achterklauwen om eea te testen,de voorste remklauwen moeten gereviseerd worden maar hij doet dit iets vaker als ik dus keuze was niet moeilijk :D
nu nog 1 remslang achter zoeken want ik kon er maar 1 vinden in mijn voorraad :roll:
alvast bedankt voor de info
grtz hansi
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Post by GODFRIED »

hansie wrote: Tue Jan 21, 2020 6:02 pm vraagje voor de bagheera kenners

in de motorruimte zitten een aantal schotten links en rechts ik dacht in totaal 5 althans ik heb er 5 liggen :o
links en rechts 1 rechthoek tegen de kofferbak aan ,2 halve cirkels die onder de gebogen langsdrager zitten maar dan ik heb een soort vlieger model die aan de rechterkant moet maar ik krijg hem met geen mogelijkheid erin.
heeft iemand een foto of tekening hoe deze moet zitten?

Vandaag ook alle 4 de remklauwen waaronder de 2 reeds lang gereviseerde achterklauwen om eea te testen,de voorste remklauwen moeten gereviseerd worden maar hij doet dit iets vaker als ik dus keuze was niet moeilijk :D
nu nog 1 remslang achter zoeken want ik kon er maar 1 vinden in mijn voorraad :roll:
alvast bedankt voor de info
grtz hansi
Die schotten kun je niet verkeerd zetten, wijst zich zelf uit. Waarschijnlijk heb je tijdens de laswerken aan het chassis iets een andere maat gegeven.
Misschien het schot dat niet past een beetje aanpassen. Ik heb indertijd die grote schotten opnieuw gemaakt omdat deze meestal in zeer slechte staat zijn.

Om welke remslang achter gaat het, er zijn twee verschillende lengtes die gebruikt werden op de bagheera. Op de laatste bagheera's die van de Murena. Ja, deze worden steeds zeldzamer. Tijdens mijn restauratie meer dan 25 jaar geleden waren ze al moeilijk te vinden. Ik heb ze toen laten bijmaken. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Post by GODFRIED »

GODFRIED wrote: Thu Jan 23, 2020 7:36 am
hansie wrote: Tue Jan 21, 2020 6:02 pm vraagje voor de bagheera kenners

in de motorruimte zitten een aantal schotten links en rechts ik dacht in totaal 5 althans ik heb er 5 liggen :o
links en rechts 1 rechthoek tegen de kofferbak aan ,2 halve cirkels die onder de gebogen langsdrager zitten maar dan ik heb een soort vlieger model die aan de rechterkant moet maar ik krijg hem met geen mogelijkheid erin.
heeft iemand een foto of tekening hoe deze moet zitten?

Vandaag ook alle 4 de remklauwen waaronder de 2 reeds lang gereviseerde achterklauwen om eea te testen,de voorste remklauwen moeten gereviseerd worden maar hij doet dit iets vaker als ik dus keuze was niet moeilijk :D
nu nog 1 remslang achter zoeken want ik kon er maar 1 vinden in mijn voorraad :roll:
alvast bedankt voor de info
grtz hansi
Die schotten kun je niet verkeerd zetten, wijst zich zelf uit. Waarschijnlijk heb je tijdens de laswerken aan het chassis iets een andere maat gegeven.
Misschien het schot dat niet past een beetje aanpassen. Ik heb indertijd die grote schotten opnieuw gemaakt omdat deze meestal in zeer slechte staat zijn.

Om welke remslang achter gaat het, er zijn twee verschillende lengtes die gebruikt werden op de bagheera. Op de laatste bagheera's die van de Murena. Ja, deze worden steeds zeldzamer. Tijdens mijn restauratie meer dan 25 jaar geleden waren ze al moeilijk te vinden. Ik heb ze toen laten bijmaken. :wink: Ondertussen heb ik er nog enkele kunnen bijkopen maar ook deze zijn nu stock 0 en niet meer leverbaar.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Post by oetker »

Remslangen van een Opel Corsa passen.
Zijn 31 cm lang.
Deze zijn van de Vauxhal uitvoering. GBH501
Ja natuurlijk in de UK goedkoper maar ze kosten weinig.
Misschien gewoon bij de onderdelenshop te vinden.
Sommige uitvoeringen moet je het middengat iets uitboren.
Volgen mij heeft Matrafan (Jos ze ook gezet).
Attachments
Corsa remslangen.jpg
Corsa remslangen.jpg (204.11 KiB) Viewed 18113 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Post by GODFRIED »

Opletten !! Ik denk dat ze te kort zijn toch op mijn Bagheera. :o Meten is weten. :o Jos heeft een van de laatste bagheera's met een murena dashboard.
Bij de Bagheera zijn achter twee type's van remslangen gebruikt. Deze zijn onderling niet te verwisselen. Ja, het kan maar je mag dan je bagheera niet meer opkrikken of de wielarm hangt aan de remslang. Ik spreek uit ervaring!!!

Remslang Bagheera;
De totale lengte voor de voorste is 375 mm binnendraad is 3/8 en de buitendraad is M10x1
De totale lengte voor de achterste is 355 mm binnendraad is 3/8 en de buitendraad is ook 3/8
Voor de zekerheid het draadtype eerst nog eens controleren.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Post by matrafan »

Dit is het verschil. Middelste is uitgeboord. Links origineel Rechts Opel slang.

Bovenste foto slang gemonteerd

IMG_9106.JPG
IMG_9106.JPG (902.08 KiB) Viewed 18098 times
.
IMG_9103.JPG
IMG_9103.JPG (749.45 KiB) Viewed 18098 times
IMG_9100.JPG
IMG_9100.JPG (770.81 KiB) Viewed 18098 times
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Post by oetker »

De draad van de Corsa slangen = M10x1
Tenzij bij de oudere Bagheera's andere draad is gebruikt moeten ze volgens mij gewoon passen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Post by matrafan »

oetker wrote: Thu Jan 23, 2020 7:54 pm De draad van de Corsa slangen = M10x1
Tenzij bij de oudere Bagheera's andere draad is gebruikt moeten ze volgens mij gewoon passen.
Bij mijn bagheera pasten ze perfect na het uitboren.

Maar zoals Godfried aanhaalt, mijn bagheera is van 1980 één van de laatsten.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Post by GODFRIED »

matrafan wrote: Thu Jan 23, 2020 8:55 pm
oetker wrote: Thu Jan 23, 2020 7:54 pm De draad van de Corsa slangen = M10x1
Tenzij bij de oudere Bagheera's andere draad is gebruikt moeten ze volgens mij gewoon passen.
Bij mijn bagheera pasten ze perfect na het uitboren.

Maar zoals Godfried aanhaalt, mijn bagheera is van 1980 één van de laatsten.
Deze remslangen passen alleen op de laatst gebouwde bagheera's.
De andere Bagheera's hebben een draadaansluiting van 3/8 en de remslangen zijn totaal 355 mm lang.Indien je kortere zet bij die oudere bagheera's hangt de wielarm aan de remslang bij het opkrikken. Het bevestigingspunt staat bij deze oudere bagheera's iets hoger dan de laatste die gebouwd werden. Ik heb het zelf ervaren en heb ooit opgestuurde remslangen van de clubstock moeten terug nemen om deze reden. Dus opletten en meten voor je bestelt. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
hansie
Posts: 70
Joined: Fri Dec 09, 2016 8:20 pm

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Post by hansie »

mannen bedankt voor de info ,ik had nog schijven achter nodig dus simon bezocht en voila :D kunnen we verder met de leidingen leggen.
overigens de plaat die ik niet kon thuisbrengen,bagheera cafe bracht uitkomst ,dus weer een deel uit de weg 8)
Attachments
IMG_2195.jpg
IMG_2195.jpg (1.79 MiB) Viewed 18018 times
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Post by GODFRIED »

Hans zijn dat de juiste remslangen. Van welke jaar is je bagheera?
Matra Bagheera S - 1977
hansie
Posts: 70
Joined: Fri Dec 09, 2016 8:20 pm

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Post by hansie »

yep godfried 1979 is bouwjaar
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Post by GODFRIED »

hansie wrote: Mon Feb 03, 2020 11:55 pm yep godfried 1979 is bouwjaar
Deze heeft dan al de Murena remslangen. Deze passen niet op mijn Bagheera van 1977. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hans
Posts: 150
Joined: Sat Apr 24, 2004 10:34 pm
Location: rotterdam/holland

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Post by hans »

1 gedaan nog 3 te gaan :-)
Attachments
IMG_2915.jpg
IMG_2915.jpg (1.37 MiB) Viewed 17657 times
bagheera sectie contactpersoon SMSC (niet meer)
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Post by matrafan »

Mooi Mooi Mooi :roll: :roll: :roll:
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Post by hendrik »

Ja dat ziet er alweer heel mooi uit.




grt harry de matra.
User avatar
hans
Posts: 150
Joined: Sat Apr 24, 2004 10:34 pm
Location: rotterdam/holland

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Post by hans »

wilde vandaag de auto op de wielen zetten maar dat ging dus niet lukken.
bij het monteren van de linker achterschijf bleek na het vastzetten van de lagermoer inclusief ring dat de remschijf niet meer kon ronddraaien :-?
als ik de lagermoer iets loste kon die wel weer draaien.
Nu is de linkerdraagarm wel de draagarm geweest die enorm veel problemen gaf tijdens de opbouw zie eerdere posts,maar de draagarm die er ter vervanging is ingegaan is precies dezelfde (of toch niet?)
nummers zijn rechtsachter 20152074 x en linksachter was 20152075 x ,de linker vervanger heeft nummer 2015204 x ,kan het zijn dat deze dus een te oude draagarm is? alle maten kloppen ,ik weet het even niet meer ,wie o wie heeft de oplossing voor dit probleem .
bagheera sectie contactpersoon SMSC (niet meer)
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Post by elix »

Hans, controleer eens of de remklauw gecentreerd over de remschijf zit
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Post by GODFRIED »

Dus de remschijf zit al vast zonder dat de remklauw is gemonteerd? Heb je het juiste lager?? Als dit te smal is kun de lager blokkeren als je ze vaster zet. Heb je de afstandsring van het lager wel geplaatst of een verkeerde. De schijf raakt nergens? Zit de lagermoer ongeveer even diep dan aan de andere kant???
Succes.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hans
Posts: 150
Joined: Sat Apr 24, 2004 10:34 pm
Location: rotterdam/holland

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Post by hans »

Effe weer moed verzameld maar ik denk dat de draagarm niet de juiste is,als ik de schijf met naaf zo plaatskomt de schijf aan de niet klauw zijde tegen de draagarm aan de andere zie ik ook gelijk een veschil van 1 mm.
Als ik de binnenkant voorzijde opmeet heb ook een verschil van 1 mm tevens lijkt het alsof op de kopse kant van de naafopening materiaal weggeslepen is .wat ook opvalt is dat bij mijn oude probleemarm de kopse kant binnen helemaal glad is en bij de nu geplaatste zitten soort van nokjes?
Ik zal de fotoos bijplaatsen om een en ander te verduidelijken.
In het ergste geval moet de hele ophanging er weer onder uit voor het vervangen van draagarm of ik slijp gewoon materiaal weg zodat de schijf wel vrij loopt. Maar voorlopig ben ik er even klaar mee🤦‍♂️
Alle advies raad info is welkom 😅
Last edited by hans on Wed Aug 05, 2020 2:30 pm, edited 1 time in total.
bagheera sectie contactpersoon SMSC (niet meer)
User avatar
hans
Posts: 150
Joined: Sat Apr 24, 2004 10:34 pm
Location: rotterdam/holland

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Post by hans »

De fotoos
Attachments
1111A8BD-B37A-41BF-8083-DD2C7C099A1C.jpeg
1111A8BD-B37A-41BF-8083-DD2C7C099A1C.jpeg (128.53 KiB) Viewed 15997 times
6A85A520-FA65-4622-8A75-A9F564C47BA8.jpeg
6A85A520-FA65-4622-8A75-A9F564C47BA8.jpeg (91.06 KiB) Viewed 15997 times
bagheera sectie contactpersoon SMSC (niet meer)
User avatar
hans
Posts: 150
Joined: Sat Apr 24, 2004 10:34 pm
Location: rotterdam/holland

Re: na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe

Post by hans »

Fotoos de bovenste 2 zijn van de oude arm
De onderste die er in zit
Attachments
E4892103-53D9-4AD7-B7BA-EC7ECB4A870F.jpeg
E4892103-53D9-4AD7-B7BA-EC7ECB4A870F.jpeg (81.79 KiB) Viewed 15997 times
8741606C-A178-4B2B-A3FC-F943067A3116.jpeg
8741606C-A178-4B2B-A3FC-F943067A3116.jpeg (83.93 KiB) Viewed 15997 times
8B908412-06BE-4312-BB4E-304F2316B489.jpeg
8B908412-06BE-4312-BB4E-304F2316B489.jpeg (75.7 KiB) Viewed 15997 times
EFF9CD4A-657F-479F-B0A9-6E6855D61248.jpeg
EFF9CD4A-657F-479F-B0A9-6E6855D61248.jpeg (85.36 KiB) Viewed 15997 times
bagheera sectie contactpersoon SMSC (niet meer)
Post Reply