het gebruikte dempingmateriaal bepaalt ook veel... o.a. fiberglas dempingmateriaal verdwijnt nogal eens als een soort suikerspin uit de uitlaat, en dan heb je een jaartje later alsnog een brulpijp.
iemand bekend met JMTuning ?
Op hun site wordt ook dempingswol aangeboden.
Hun advies is eerst een laag RVS wol en daar overheen de fiberwol. Anders wordt de fiberwol weggeblazen.
Zo zit het ook in de originele Matra demper.
De originele demper is eigenlijk een combi van een schottendemper met een absorbtiedemper lijkt me.
1e kamer helemaal leeg met een aantal gaten naar kamer 2 in het tussenschot, 2e kamer geperforeerde buis 100 mm met beide wolsoorten er omheen, 3e kamer 38 mm buis met beide wolsoorten.
De inlaatbuis is 35 mm inwendig. De uitlaatbuis ca. 30 mm inwendig op het punt waar deze uit de demper komt.
Om een demper te vinden die hier mee vergelijkbaar is wordt een zware dobber.
Bij een gemiddelde auto heb je een tussendemper en daarna de einddemper. Die 2 krijgen samen het lawaai wel onder de knie.
Bij de 530 is het echter een pijpje van ca. 1 mtr lang en dan vol in de demper. Zowel met lawaai als met hitte.
Dan moet er wel iets gebeuren op zo'n kort stukje.
Frank,.. om eerlijk te zijn heb ik geen idee hoe het zit met typekeuringen van uitlaatdempers.
ik ga er maar even van uit dat de gemiddelde keurmeester nog niet eens weet wat een Matra is, en als de decibels niet te heftig zijn dat het dan wel goed zit.
En een originele uitlaat er onder hangen voor de keuring is geen optie in dit geval, want er is gewoon niets meer te vinden.
In het hele restauratietraject heb ik al veel problemen overwonnen,
Het lijkt me niet onmogelijk om een redelijk gelijkwaardige en kwalitatieve demper te bouwen volgens het originele principe.
( maar er zijn ook hier wel eens dingen in de schrootbak verdwenen die het forum niet gehaald hebben
)