Restauratie M530 LX
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: Restauratie M530 LX
Mooi daar zijn geen woorden voor prachtig gedaan.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
-
- Posts: 226
- Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am
Re: Restauratie M530 LX
Hier is maar één woord voor: WAUW!!
- elix
- Posts: 875
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Even een detailfoto van de lakstructuur aan de onderkant.
Dit is precies wat ik voor ogen had. Hier wordt straks niets meer overheen gekliederd.
Hooguit zal er ergens wat holle ruimte wax zichtbaar zijn op sommige randjes
De glans zal in de komende tijd nog iets minder worden.


Dit is precies wat ik voor ogen had. Hier wordt straks niets meer overheen gekliederd.
Hooguit zal er ergens wat holle ruimte wax zichtbaar zijn op sommige randjes
De glans zal in de komende tijd nog iets minder worden.


M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Re: Restauratie M530 LX

Dat zijn de resultaten waar elke RDW keurmeester heel blij van gaat worden.

Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
Re: Restauratie M530 LX
Henk,
Een prachtresultaat, vanaf nu kan je stilaan gaan opbouwen en dat werkt motiverend. Ben je er al uit welke kleur het uiteindelijk wordt?
Een prachtresultaat, vanaf nu kan je stilaan gaan opbouwen en dat werkt motiverend. Ben je er al uit welke kleur het uiteindelijk wordt?
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983
-
- Posts: 4171
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: Restauratie M530 LX
Ik zou gaan voor transparant 

- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Restauratie M530 LX
Inderdaad, mooi zwart is niet lelijk.
Vroeger deden ze dat om wat te verdonkeremanen.
Dit chassis valt niets aan te verdonkeremanen.
Het is gewoon eenzame perfectie.
Vroeger deden ze dat om wat te verdonkeremanen.
Dit chassis valt niets aan te verdonkeremanen.
Het is gewoon eenzame perfectie.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 70
- Joined: Fri Dec 09, 2016 8:20 pm
Re: Restauratie M530 LX
echt geweldig mooi geworden 

- elix
- Posts: 875
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Met dat opbouwen ben ik deze week mee begonnen Urbain. En ik moet zeggen,..dit bevalt me wel.
De carrosseriedelen moeten nog wel geschuurd en gespoten, maar door nu alvast e.e.a. op te bouwen kom ik nog
kleine dingen tegen die ik nog moet zoeken. zoals bepaalde lengtes boutjes, slangklemmen en verschillende maten doorvoerrubbers etc.
Komende week zal ik ook de stoffeerder eens benaderen of die kan komen meten om de vloerbedekking te maken.
Er zijn nog veel stukken oude bekleding aanwezig voor de maatvoering, maar sommige dingen wil ik ietsje anders dan origineel.
Wat de kleur betreft,..daar ben ik wel uit. Dat wordt helder blauw, waarschijnlijk RAL 5015
Als eerste begonnen met aanbrengen van de anti-dreun platen,en daarna begonnen met opbouwen van de centrale tunnel.
Nieuwe RVS koelbuizen, accukabel, en benzineleiding en de kilometer-tellerkabel er in. Gevolgd door de bediening voor de schakeling en handrem.
Technisch is de restauratie al ver klaar, maar er zijn toch nog wel zaken die nog niet gedaan waren en nog aandacht vragen. Zo ook de accukabel nieuw gemaakt met gesoldeerde klemmen. Deze was hard en zwart van binnen


De teflon binnenvoering van de gaskabel was niet meer wat het moest zijn. Deze daarom vervangen zodat het weer soepel glijdt.
De binnenkabel is origineel een gladde draad, maar dit wordt nu een gewone bromfiets/motorkabel van 2 mm dik.

bediening schakeling en handrem op z'n plek

Er ontbreken nog een paar dunne waterslangen van de kachel. Dat wordt gewoon universele koelslang.
en er zitten nog nergens geen slangklemmen op. Dit worden RVS klemmen.
Ook even de achterbank er op gelegd om te checken of deze nergens op drukt.

M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
-
- Posts: 226
- Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am
Re: Restauratie M530 LX
Fantastisch, loon naar werken
- ypres
- Posts: 273
- Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
- Location: Ieper - West-vlaanderen
Re: Restauratie M530 LX
prachtwerk - hou vol ... 

wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
word pas smid als hij oud is...
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: Restauratie M530 LX
Ja dat is zeer mooi gedaan prachtig werk.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Restauratie M530 LX
Wat een vakman. Waarom werden er zo niet meer gemaakt. 

Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
Re: Restauratie M530 LX
Henk,
Het is weer zoals we van u gewend zijn, gewoonweg perfect.
Ik denk dat die RAL5015 de 530 goed zal staan.
Het is weer zoals we van u gewend zijn, gewoonweg perfect.
Ik denk dat die RAL5015 de 530 goed zal staan.
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Re: Restauratie M530 LX
Ik ben hier ook aan het restaureren maar aan dit kan ik niet tippen.
Dit overtreft de productie van destijds.
Deze zal zeker niet zo snel roesten als diegenen die toen de fabriek verlieten.
PRACHTWERK.
Dit overtreft de productie van destijds.
Deze zal zeker niet zo snel roesten als diegenen die toen de fabriek verlieten.
PRACHTWERK.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
- elix
- Posts: 875
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX


Digitale fotografie is een zegen voor een minder wordend geheugen.Tijdens de demontage heb ik veel foto's gemaakt, en met enige regelmaat moet ik toch even achter het beeldscherm om terug te kijken hoe e.e.a. in elkaar zit.
De meeste dingen onder de paravan zitten weer op hun plaats. Daar kan straks het voorruitframe weer overheen gebouwd worden.
Daarna wordt het lastig om daar nog iets te moeten sleutelen.
Zoals eerder al gemeld, zijn er nog enkele dingen die nog niet gedaan waren. Zo ook het verbindingsstuk waarmee de draagarmen aan het chassis zijn gemonteerd, en waarmee tevens het camber afgesteld wordt. ik had 3 exemplaren beschikbaar waarvan de een nog slechter was dan de ander. Dus dan is zelf maken weer de oplossing.
Ik had dit onderdeel eerder al digitaal getekend en laten laseren en kanten tegelijk met al het andere plaatwerk. Mijn gepensioneerde broer was in zijn werkzaam leven gecertificeerd lasser, die heb ik bereid gevonden om deze onderdelen af te lassen.
Ondertussen is ook dit onderdeel weer gemonteerd en hangen de draagarmen er al onder.

Uit naam van veiligheid gaat dit onderdeel niet meer terug. Dit is niet de enigste doorgeroeste plek

Bouwdoos



Uitlijnen zal straks waarschijnlijk niet veel problemen meer opleveren
zonder vastgeroeste schroefdraad en met een flinke klodder vet er tussen.

Het voorruitframe overlapt straks de helft van wat nu zichtbaar en nog goed bereikbaar is.

Daar zit het home-made tussenstuk

Jammer dat m'n verenspanner door oneigenlijk gebruik onbruikbaar is geworden.
Anders hadden de veren en schokbrekers er vandaag ook onder gezeten
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- pete speed
- Posts: 562
- Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
- Location: Beesel, Pays Bas
Re: Restauratie M530 LX
mooi werk, Henk, durf je er straks nog wel mee de straat op? Ben zelf altijd de eerste tijd doodsbang dat er iemand tegenaan rijdt en rijd dan zo voorzichtig, dat je het zelf mogelijk veroorzaakt.
Heb de afgelopen 3 dagen zitten puzzelen , draaien, ruimen en draadsnijden op een kapconstructie. Inderdaad maar goed dat ik er veel digitale foto's van gemaakt. had, zo complex als ze dat gemaakt hebben, maar nu kan ze helemaal open én dicht....op naar het volgende onderdeel; de sierlijsten.
Ondertussen echter even de oude Murena 1.6 onderhanden nemen; éen van de silentblokken op de linker achterdraagarm heeft speling en die van de andere kant heeft al een bus WD40 geslikt, maar wil niet meer loskomen, dus volgende week de luchtzaag erin, de bout doorzagen en alle silentblokken en -bouten vernieuwen.
Heb de afgelopen 3 dagen zitten puzzelen , draaien, ruimen en draadsnijden op een kapconstructie. Inderdaad maar goed dat ik er veel digitale foto's van gemaakt. had, zo complex als ze dat gemaakt hebben, maar nu kan ze helemaal open én dicht....op naar het volgende onderdeel; de sierlijsten.
Ondertussen echter even de oude Murena 1.6 onderhanden nemen; éen van de silentblokken op de linker achterdraagarm heeft speling en die van de andere kant heeft al een bus WD40 geslikt, maar wil niet meer loskomen, dus volgende week de luchtzaag erin, de bout doorzagen en alle silentblokken en -bouten vernieuwen.
The Pete
- pete speed
- Posts: 562
- Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
- Location: Beesel, Pays Bas
Re: Restauratie M530 LX
Henk,
op de site ""lesanciennes"" staat een set nieuwe Cipa buitenspiegels voor de M530, mogelijk iets voor jou?
op de site ""lesanciennes"" staat een set nieuwe Cipa buitenspiegels voor de M530, mogelijk iets voor jou?
The Pete
- elix
- Posts: 875
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Dank voor je speurwerk Pete,
Er staan hier al 2 doosjes met nieuwe spiegels in het rek.
En inderdaad Cipa.
Er staan hier al 2 doosjes met nieuwe spiegels in het rek.
En inderdaad Cipa.

M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- elix
- Posts: 875
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Stapje verder. De voortrein compleet er in.
De vangbanden die ik gekocht had via Leboncoin waren waarschijnlijk toch niet origineel Matra 530
ondanks dat er op de foto's een Matra kaartje aanhing met het onderdeelnummer er op.
Het kaartje zat er niet meer aan toen ik de banden ontving.
( gek hè )
Deze waren dus echt te lang. Daardoor hangt het hele vooras-gebeuren aan de schokbreker bij maximale uitslag naar beneden
Nadat ze 1 cm ingekort waren hangt het weer zoals het hoort.


De vangbanden die ik gekocht had via Leboncoin waren waarschijnlijk toch niet origineel Matra 530
ondanks dat er op de foto's een Matra kaartje aanhing met het onderdeelnummer er op.
Het kaartje zat er niet meer aan toen ik de banden ontving.


Deze waren dus echt te lang. Daardoor hangt het hele vooras-gebeuren aan de schokbreker bij maximale uitslag naar beneden
Nadat ze 1 cm ingekort waren hangt het weer zoals het hoort.


M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: Restauratie M530 LX
Ja dat gaat een mooie matra worden.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
- elix
- Posts: 875
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Aangezien ik nog op de bestelde set koelslangen aan het wachten ben, eerst maar aan de nieuw kabelboom begonnen.
Voor m'n X1/9 heb ik destijds ook de kabelboom compleet nieuw gemaakt, en tot op heden 6 jaar later nog geen elektrische problemen gehad.
De oude bedrading is zwart en hard met slechte contacten. Daarom wordt alles nieuw gemaakt. De stekkers soldeer ik ook allemaal na het krimpen.
De moderne draad is uitwendig een stuk dunner terwijl de kern de juiste dikte heeft. Dat maakt dat de kabelboom dunner en beter hanteerbaar wordt. Alle stekkers en draad weer gevonden bij Rick Donkers. Die is te vinden onder www.rdae.nl Dat is wat je noemt one-stop-shopping.
De kabelboom van de 530 bestaat uit 4 delen. Dat werkt wel prettig en overzichtelijk.
Ik moet nog even uitzoeken hoe de voeding voor de koplampen loopt. Als dit net als bij de X1/9 over de schakelaar loopt, ga ik dat nog aanpassen met een extra relais.
Maar vandaag om in de stemming te komen alvast het korte boompje van de stuurkolom gemaakt.

ik ben dol op spaghetti

kabelboom van de stuurkolom.

weer goed voor 40 jaar
Voor m'n X1/9 heb ik destijds ook de kabelboom compleet nieuw gemaakt, en tot op heden 6 jaar later nog geen elektrische problemen gehad.
De oude bedrading is zwart en hard met slechte contacten. Daarom wordt alles nieuw gemaakt. De stekkers soldeer ik ook allemaal na het krimpen.
De moderne draad is uitwendig een stuk dunner terwijl de kern de juiste dikte heeft. Dat maakt dat de kabelboom dunner en beter hanteerbaar wordt. Alle stekkers en draad weer gevonden bij Rick Donkers. Die is te vinden onder www.rdae.nl Dat is wat je noemt one-stop-shopping.
De kabelboom van de 530 bestaat uit 4 delen. Dat werkt wel prettig en overzichtelijk.
Ik moet nog even uitzoeken hoe de voeding voor de koplampen loopt. Als dit net als bij de X1/9 over de schakelaar loopt, ga ik dat nog aanpassen met een extra relais.
Maar vandaag om in de stemming te komen alvast het korte boompje van de stuurkolom gemaakt.

ik ben dol op spaghetti

kabelboom van de stuurkolom.

weer goed voor 40 jaar
Last edited by elix on Sun Jun 09, 2019 3:16 pm, edited 1 time in total.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Restauratie M530 LX
Henk, je laat niks aan het toeval over. Alles moet perfect zijn. Mooi 

Matra Bagheera S - 1977
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: Restauratie M530 LX
Ja dat komt goed met die matra.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Re: Restauratie M530 LX
Als alles vernieuwd wordt zal dat zeker weer jaren perfect werken.
Heb hier vandaag meerdere elektro problemen opgelost aan de bagheera.
Gaande van aangeladen ampoelen tot slechte contacten op stekkers / lamphouders en andere verbindingen
Toch alles kunnen herstellen alleen nog de achtermistlampen nog te herstellen.
Ik had nochthans al deze verlichting enkele jaren geleden gecontroleerd (gevolg van een niet verwarmde garage??)
Heb hier vandaag meerdere elektro problemen opgelost aan de bagheera.
Gaande van aangeladen ampoelen tot slechte contacten op stekkers / lamphouders en andere verbindingen
Toch alles kunnen herstellen alleen nog de achtermistlampen nog te herstellen.
Ik had nochthans al deze verlichting enkele jaren geleden gecontroleerd (gevolg van een niet verwarmde garage??)
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: Restauratie M530 LX
Ja Jos, als je geen verwarming in de garage hebt kan dat geburen hé.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Restauratie M530 LX
Na al die jaren is de draadboom zeker niet soepel meer.
Minste of geringste is kabelbreuk en de koper is vaak zwart en slecht te solderen.
De connectoren zijn allemaal slecht geworden en bron van slechte contacten
Beste is dan nieuwe draadboom.
Bij de Murena's eigenlijk ook nodig maar ik doe het er nog maar even mee.
De motorruimte kabelbomen heb ik wel nieuw gemaakt want dat was totale puinhoop geworden door hitte vd motor.
Sommige connectoren heb ik vervangen en andere doorverbonden.
Momenteel is het redelijk betrouwbaar maar eigenlijk gewoon aan vervanging toe.
Henk kiest gewoon voor de beste oplossing.
Groet Herman

Minste of geringste is kabelbreuk en de koper is vaak zwart en slecht te solderen.
De connectoren zijn allemaal slecht geworden en bron van slechte contacten
Beste is dan nieuwe draadboom.
Bij de Murena's eigenlijk ook nodig maar ik doe het er nog maar even mee.
De motorruimte kabelbomen heb ik wel nieuw gemaakt want dat was totale puinhoop geworden door hitte vd motor.
Sommige connectoren heb ik vervangen en andere doorverbonden.
Momenteel is het redelijk betrouwbaar maar eigenlijk gewoon aan vervanging toe.
Henk kiest gewoon voor de beste oplossing.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Restauratie M530 LX
Ik moet niet te hard roepen. Voorlopig weinig elektrische problemen. Ik heb indertijd enkele kabelbomen gesloopt voor wat onderdelen en ja, sommige kabels zijn iets zwart door het te warm worden. Weinig of geen zware problemen tegengekomen bij het slopen van die kabelbomen.
Ik heb bijna alle stekkers uit elkaar gehaald contacten zuiver gemaakt en ingevet met Vaseline.
Vocht en contacten gaat niet goed samen!!!
Ik heb bijna alle stekkers uit elkaar gehaald contacten zuiver gemaakt en ingevet met Vaseline.

Vocht en contacten gaat niet goed samen!!!
Matra Bagheera S - 1977