dichtingen voor versnellingsbak en differentieel.

Hier kan je een wagen of onderdeel zoeken
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: dichtingen voor versnellingsbak en differentieel.

Post by GODFRIED »

ALAIN VAN AKEN wrote: Tue Nov 27, 2018 6:31 pm Ik zal eens kijken of ik die liggen heb.

Via Google niks bruikbaars kunnen vinden met dit nummer 0012618100 GUMMIDICHTUNG, — Peugeot-Citroen. :oops:
Ik hoop dat je deze ook hebt liggen, zonder de juiste maten is het onbegonnen werk. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Frank
Posts: 102
Joined: Tue Oct 25, 2005 11:53 pm
Location: Blankenberge

Re: dichtingen voor versnellingsbak en differentieel.

Post by Frank »

Normaal zijn dit toch metalen ringen die je op de juiste dikte moet plaatsen? Zie handboek.
Een rubberen ring is dan waarschijnlijk wel iets handiger omdat ze zich automatisch aanpast aan de juiste dikte.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: dichtingen voor versnellingsbak en differentieel.

Post by GODFRIED »

Frank wrote: Wed Nov 28, 2018 9:33 am Normaal zijn dit toch metalen ringen die je op de juiste dikte moet plaatsen? Zie handboek.
Een rubberen ring is dan waarschijnlijk wel iets handiger omdat ze zich automatisch aanpast aan de juiste dikte.
Nee het gaat om deze dichting een O ring tussen versnellingsbak en koppelingshuis, differentieel.
Attachments
O ring versnellingsbak bagheera 1.jpg
O ring versnellingsbak bagheera 1.jpg (194.72 KiB) Viewed 10334 times
O ring versnellingsbak bagheera 2.jpg
O ring versnellingsbak bagheera 2.jpg (182.95 KiB) Viewed 10334 times
Matra Bagheera S - 1977
Frank
Posts: 102
Joined: Tue Oct 25, 2005 11:53 pm
Location: Blankenberge

Re: dichtingen voor versnellingsbak en differentieel.

Post by Frank »

Ja inderdaad,
normaal zitten hier metalen dichtingsringen.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: dichtingen voor versnellingsbak en differentieel.

Post by matrafan »

Ik herinner me uit een grijs verleden (zo'n 40 jaar) dat er bij de versnellingsbakken van de Simca 1100 metalen ringen gebruikt werden.

Deze zijn bij de latere motoren waarschijnlijk vervangen door O-ringen.

Wel vreemd dat dit nergens duidelijk vermeld wordt met maten?

De O-ring die ge op de foto ziet heeft de volgende maten:

Binnendiameter: 72mm
Breedte:2,5mm
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: dichtingen voor versnellingsbak en differentieel.

Post by GODFRIED »

matrafan wrote: Wed Nov 28, 2018 7:11 pm Ik herinner me uit een grijs verleden (zo'n 40 jaar) dat er bij de versnellingsbakken van de Simca 1100 metalen ringen gebruikt werden.

Deze zijn bij de latere motoren waarschijnlijk vervangen door O-ringen.

Wel vreemd dat dit nergens duidelijk vermeld wordt met maten?

De O-ring die ge op de foto ziet heeft de volgende maten:

Binnendiameter: 72mm
Breedte:2,5mm
Volgens het onderdelenboek zitten hier afstandringen en een dichting.Volgens mij heft die O ring bij alle types gezeten. Dit krijg je niet dicht met een metalen ring die de afstand tussen twee tandwielen bepaald.
Jos bedankt voor de maten van O ring.

Ik heb een gesloopte bak eens bekeken.Ik ben er niet veel wijzer uit geworden omdat ik niet meer zie waar de afstandsringen hebben gezeten. Ook de O ring is er niet meer bij! :(
Attachments
IMG00181 [800x600 test tekening 2].JPG
IMG00181 [800x600 test tekening 2].JPG (175 KiB) Viewed 10308 times
IMG00178 [800x600 test tekening 2].JPG
IMG00178 [800x600 test tekening 2].JPG (187.63 KiB) Viewed 10308 times
IMG00176 [800x600 test tekening 2].JPG
IMG00176 [800x600 test tekening 2].JPG (131.37 KiB) Viewed 10308 times
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: dichtingen voor versnellingsbak en differentieel.

Post by ALAIN VAN AKEN »

Op de ene as zit de o ring (0012618100) en op beiden de metalen ringen.
Hopelijk brengt dit wat duidelijkheid :D
Attachments
matrabv.jpg
matrabv.jpg (165.51 KiB) Viewed 10306 times
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: dichtingen voor versnellingsbak en differentieel.

Post by GODFRIED »

Op de tekening is het net of de o ring achter de metalen ring zit maar deze hoort aan de buitenkant over het tandwiel van de pignonas te zitten. Je kunt deze O ring verwijderen zonder de pignoas uit de versnellingsbak te bouwen. Dit is voor alles behalve duidelijk op de tekening. :o
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: dichtingen voor versnellingsbak en differentieel.

Post by hendrik »

Godfried, die o-ring zit van de buitenkant anders moet je maar eens komen kijken bij mij hier licht er ene open.





grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: dichtingen voor versnellingsbak en differentieel.

Post by matrafan »

GODFRIED wrote: Fri Nov 30, 2018 8:40 am Op de tekening is het net of de o ring achter de metalen ring zit maar deze hoort aan de buitenkant over het tandwiel van de pignonas te zitten. Je kunt deze O ring verwijderen zonder de pignoas uit de versnellingsbak te bouwen. Dit is voor alles behalve duidelijk op de tekening. :o
Als ge de volgorde van de tekening volgt zit de O-ring inderdaad achter de metalen ringen.

Persoonlijk denk ik dat het zo ook moet, ringen dienen volgens mij op de O-ring onder druk te zetten zodat deze afsluit.

Kunt altijd een dikkere O-ring nemen!!
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: dichtingen voor versnellingsbak en differentieel.

Post by Muddy Bandit »

Die metalen vulringen dienen om het dubbele kogellager van de pignonas af te stellen (die speling moet nagenoeg 0 zijn), de rubberen ring is een olie-afdichting.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: dichtingen voor versnellingsbak en differentieel.

Post by matrafan »

Muddy Bandit wrote: Fri Nov 30, 2018 9:23 pm Die metalen vulringen dienen om het dubbele kogellager van de pignonas af te stellen (die speling moet nagenoeg 0 zijn), de rubberen ring is een olie-afdichting.
Meteen nu ik het hier lees weet ik het weer.

Inderdaad de metalen ringen dienen om de speling op te vangen van de pignonas ze hebben ook een kleinere diameter dan de O-ring.

Ik moet we zeggen bij mijn bagheera zitten géén ringen meer tussen en ik heb ze ook niet gezien bij demontage.

Is misschien bij latere bouwjaren overbodig geworden???
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: dichtingen voor versnellingsbak en differentieel.

Post by Muddy Bandit »

Die ringen worden gebruikt in de Matra Rancho, Bagheera, Simca 1100, Talbot Horizon, Simca 1307, Talbot 1510 enzovoorts, kortom in alle simca-producten uitgevoerd met dit model versnellingsbak.
Ze zijn in verschillende diktes geleverd zodat voor elke speling wel een set samen te stellen was.
Je moet wel even goed opletten dat je het juiste differentieel bij de juiste versnellingsbak gebruikt, de pignonwielen van de diverse bakken zijn namelijk wel verschillend (diameter, aantal tanden) zodat je niet elk differentieel maar willekeurig op een bak kunt monteren.
In de kopse kant van het pignonwiel zijn ringen gefreesd (op de foto van Godfried dus 4 ringen), aan het aantal ringen kun je afleiden welke bak je hebt en welk differentieel er bij hoort.
Ik moet al die gegevens nog wel ergens in m'n oude pc hebben staan, maar dan moet ik eerst m'n zolder opruimen voordat ik daar weer bij kan.

De benodigde dikte van de vulringen kun je bepalen door eerst wat stukjes soldeertin in het pasvlak te plaatsen en vervolgens het dif monteren en weer demonteren.
De vulringdikte kun je vervolgens berekenen door het gemiddelde te nemen van de dikte van de door de montage geplette stukjes soldeertin.
Maar ik neem aan dat dit ook wel beschreven wordt in het werkplaatshandboek van de Bagheera… in het handboek van de Simca 1100, Talbot Horizon en Matra Rancho staat het in ieder geval wel duidelijk beschreven.

Ik heb onderstaande even uit het Matra Rancho werkplaatshandboek geplukt:

Image

Image

Image
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: dichtingen voor versnellingsbak en differentieel.

Post by GODFRIED »

Ja, de werkzaam wijze om de speling van het tandwiel van de pinonas op het differentieel af te stellen staat ook in het werkplaatshandboek van de bagheera beschreven.
Indien je geen veranderen doet blijft deze speling ook het zelfde.Natuurlijk als je onderdelen gaat wisselen of lagers vervangen dan is het opletten en meten om de juiste speling te behouden. Vooral bij lager wisseling is het belangrijk denk ik.:wink:
Wel vreemd dat je aan die ringen moet zien bij welke bak differentieel alles hoort. Je gaat ervan uit dat die ringen erin zijn gemaakt voor alles te plaatsen. Misschien zijn zijn deze ringen om het type te bepalen, er zullen in de tijd wel regelmatig veranderingen geweest zijn.Ring 1 eerste stand ring 2 tweede stand enz!! Dit zou je toch ook kunnen bepalen door de nummers op de onderdelen.Heeft het differentieel wel een nummer op het huis staan!! :o
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: dichtingen voor versnellingsbak en differentieel.

Post by Muddy Bandit »

Het dif is een kwestie van tanden op het ringwiel tellen: het zijn er 61 of 63.
Dat ringwiel is verder simpel te vervangen voor een ander exemplaar, zit gewoon gebout op het differentieel.

Deze versnellingsbakken zijn gebruikt in vele verschillende auto's van Simca/Matra/Talbot en achter vele verschillende motoren.
Motortype 2E (1118 cc), 2E1 (1118 cc verlaagde compressie) 2G (1294 cc), 2Y (1442 cc), 2Y1 (1442 cc verlaagde compressie).
De éne auto stond op 13" velgen, de andere op 14" velgen.
De tandwielen in de bak zijn allen gelijk (even de eerste serie Simca 1100 buiten beschouwing gelaten), en voor sommige auto's motoren was er een gewijzigde tandset voor de 4e versnelling.
Qua uiterlijk zijn al deze versnellingbakken verder allemaal exact hetzelfde.
Om de eindoverbrenging voor alle combinaties overal goed te krijgen zijn er (naast de korte of lange 4e versnelling) dus differentiëlen gebruikt met verschillende ring/pignon overbrengingsverhoudingen: zo is er overbrenging ring/pignon 63/17, 61/17 en 63/16.
Maar het pignonwiel is echter één geheel met de uitgaande as van de versnellingbak, en om duidelijk te maken welk ringwiel er bij dat betreffende pignonwiel in de versnellingsbak hoort heeft men de kopse kant van het pignonwiel gemarkeerd met 1 tot 5 ingefreesde cirkels... elke cirkel staat voor een ring/pignonverhouding i.c.m. korte c.q. lange 4e versnelling. (de gegevens wat bij wie hoort heb ik even niet bij de hand, ik weet wel dat als er geen cirkels in het pignonwiel staan het nog de zwakkere 1e type Simca 1100 versnellingbak betreft die tevens minder spiepanen op de price-as voor de koppelingplaat heeft)

En zo kan je erachter komen dat bijvoorbeeld de versnellingsbak van een 1118 cc 2E Talbot Horizon probleemloos uitwisselbaar is met een 1442 cc 2Y Matra Rancho motor en differentieel... probeer je echter een bak van de 1118 cc 2E1 Talbot Horizon in een Rancho te plaatsen (of de bak van de 1294 cc 2G Talbot Horizon) dan zal je zien dat deze bak wel perfect op de motor past maar totaal niet past op het Rancho dif: het pignonwiel is namelijk anders.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: dichtingen voor versnellingsbak en differentieel.

Post by GODFRIED »

Daar hebben we weer wat van geleerd. Weer wat slimmer, nu nog onthouden! :o :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: dichtingen voor versnellingsbak en differentieel.

Post by hendrik »

Op slaan hé Godfried. Maar dat gaat niet meer zo goed hé op onze leeftijd.


grt harry de matra.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: dichtingen voor versnellingsbak en differentieel.

Post by Muddy Bandit »

Tsja... maar ik heb al meermalen ervaren dat het opslaan in de moderne techniek ook niet alles is, want die techniek is na 5 jaar ook al ongeveer een onbereikbare oldtimer geworden.
Het ouderwetse gearchiveerde papierwerk is soms veel handiger, en dat raakt ook niet zo snel zoek als een floppy-disk of usb-stick. :lol:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: dichtingen voor versnellingsbak en differentieel.

Post by GODFRIED »

Gelukkig is er een forum en zijn er altijd wel mensen die je willen helpen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: dichtingen voor versnellingsbak en differentieel.

Post by hendrik »

Ja zonder het forum zouden we dikwijls in de schit zitten hé Godfried.



grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: dichtingen voor versnellingsbak en differentieel.

Post by GODFRIED »

Misschien beter voor een iets dikkere O ring gaan. De gemeten waarde van Jos is van oude gebruikte O ring. 72mmx2,5mm
Deze is 0,5mm dikker!! dus 72mmx3mm
Ik ga ook een meting doen op de plaats waar hij moet zitten.Ik dacht ook ergens een versnellingsbak in onderdelen te hebben liggen. :o


https://www.benl.ebay.be/itm/Dichtring- ... :rk:3:pf:0
Last edited by GODFRIED on Tue Dec 04, 2018 3:17 pm, edited 2 times in total.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: dichtingen voor versnellingsbak en differentieel.

Post by hendrik »

Anders moet je tot bij mij komen Godfried ik heb er ene losse liggen.



grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: dichtingen voor versnellingsbak en differentieel.

Post by GODFRIED »

Ik ben aan het meten geweest. Binnenmaat O ring inderdaad 72 mm.
De oude O ring is zo platgedrukt dat ik sterk twijfel of het wel een O ring is geweest of een platte dichting.
De groef waar de O ring inzit is 3,7 mm breed en 2 mm diep.Persoonlijk zie ik hier liever een dikkere o ring inzitten. Minsten 3 mm of 3,5 mm dik.
Wat denken jullie hiervan? Iemand een originele nieuwe liggen voor de juiste maten? :wink:
Attachments
dichtingen versnellingsbak 2 [800x600 test tekening 2].JPG
dichtingen versnellingsbak 2 [800x600 test tekening 2].JPG (80.24 KiB) Viewed 10159 times
dichtingen versnellingsbak 1 [800x600 test tekening 2].JPG
dichtingen versnellingsbak 1 [800x600 test tekening 2].JPG (113.89 KiB) Viewed 10159 times
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: dichtingen voor versnellingsbak en differentieel.

Post by ALAIN VAN AKEN »

Van de kleine had ik er eentje nieuwe liggen (maat reeds doorgegeven).
De grote heb ik zelf niet liggen, heb er wel een originele besteld. Als deze binnen is meet ik ze op.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: dichtingen voor versnellingsbak en differentieel.

Post by GODFRIED »

ALAIN VAN AKEN wrote: Tue Dec 04, 2018 4:04 pm Van de kleine had ik er eentje nieuwe liggen (maat reeds doorgegeven).
De grote heb ik zelf niet liggen, heb er wel een originele besteld. Als deze binnen is meet ik ze op.
Dan ga ik wachten met het bestellen van die grote O ring op de juiste maten.
Alvast bedankt. :wink:

Nu ik gezien heb hoe plat die O ring is denk ik dat het olielek wel eens van daar kan komen.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: dichtingen voor versnellingsbak en differentieel.

Post by matrafan »

GODFRIED wrote: Tue Dec 04, 2018 3:14 pm Ik ben aan het meten geweest. Binnenmaat O ring inderdaad 72 mm.
De oude O ring is zo platgedrukt dat ik sterk twijfel of het wel een O ring is geweest of een platte dichting.
De groef waar de O ring inzit is 3,7 mm breed en 2 mm diep.Persoonlijk zie ik hier liever een dikkere o ring inzitten. Minsten 3 mm of 3,5 mm dik.
Wat denken jullie hiervan? Iemand een originele nieuwe liggen voor de juiste maten? :wink:
Ik zou zo wie zo wachten op de bestelde ring van Alain want als ge eentje neemt die te dik is hebt ge kans dat de andere twee niet meer gaan afdichten doordat ge de bak niet volledig dicht krijgt.

Normaal als de groef 2 mm is zou een dikte van 2.5 mm voldoende moeten zijn, komt tenslotte geen druk op.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: dichtingen voor versnellingsbak en differentieel.

Post by GODFRIED »

matrafan wrote: Tue Dec 04, 2018 6:42 pm
GODFRIED wrote: Tue Dec 04, 2018 3:14 pm Ik ben aan het meten geweest. Binnenmaat O ring inderdaad 72 mm.
De oude O ring is zo platgedrukt dat ik sterk twijfel of het wel een O ring is geweest of een platte dichting.
De groef waar de O ring inzit is 3,7 mm breed en 2 mm diep.Persoonlijk zie ik hier liever een dikkere o ring inzitten. Minsten 3 mm of 3,5 mm dik.
Wat denken jullie hiervan? Iemand een originele nieuwe liggen voor de juiste maten? :wink:
Ik zou zo wie zo wachten op de bestelde ring van Alain want als ge eentje neemt die te dik is hebt ge kans dat de andere twee niet meer gaan afdichten doordat ge de bak niet volledig dicht krijgt.

Normaal als de groef 2 mm is zou een dikte van 2.5 mm voldoende moeten zijn, komt tenslotte geen druk op.

Een te dikke O ring zal waarschijnlijk overbodig zijn maar dat samendrukken lijkt mij geen probleem. De versnellingsbak zit met meerdere schroeven vast. Die O ringen drukken zich zeer gemakkelijk samen als je ziet hoe platgedrukt ze zijn.
Je heb gelijk, afwachten wat de juiste maten zijn is het beste. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: dichtingen voor versnellingsbak en differentieel.

Post by hendrik »

Ik denk dat mijn bagheera daar ook lekt.




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: dichtingen voor versnellingsbak en differentieel.

Post by GODFRIED »

ALAIN VAN AKEN wrote: Tue Dec 04, 2018 4:04 pm ).
De grote heb ik zelf niet liggen, heb er wel een originele besteld. Als deze binnen is meet ik ze op.
Alain, Als je die bestelde dichting binnen hebt denk je dan nog even aan mij :wink: .
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: dichtingen voor versnellingsbak en differentieel.

Post by ALAIN VAN AKEN »

Denk zeker aan jou, heb jammer genoeg nog niets ontvangen.
Post Reply