
Restauratie M530 LX
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Restauratie M530 LX
Ik heb hier enkele platen staan. Ik kan er geen merk op terugvinden. Zijn egaal grijs van kleur. Die platen wat jij gebruikt zullen veel beter beschermd zijn tegen roest. 

Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
Re: Restauratie M530 LX
Ja zincor, goede plaat, laagje zal inderdaad wel dunner zijn want je kunt er zo doorlassen
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
- elix
- Posts: 875
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Denk je klaar te zijn met het kruis, blijkt het toch 4 mm omhoog gekomen te zijn in het midden.
de tunnel en de vloer sloten daarom niet lekker aan op de dwarsbalken.
Dan maar een avondje met de heftruck en zwaar ijzer in de weer. ik heb eens een trekcilinder gekocht voor weinig die in de aanbieding was.
Die blijkt nu dus goud waard te zijn. Het was een hele toer om het ding er onder te bouwen, en maar 5 minuten werk om het
kruis wat naar beneden te trekken.
Maar de vloer ligt er nu zonder spanning in.


de tunnel en de vloer sloten daarom niet lekker aan op de dwarsbalken.
Dan maar een avondje met de heftruck en zwaar ijzer in de weer. ik heb eens een trekcilinder gekocht voor weinig die in de aanbieding was.
Die blijkt nu dus goud waard te zijn. Het was een hele toer om het ding er onder te bouwen, en maar 5 minuten werk om het
kruis wat naar beneden te trekken.
Maar de vloer ligt er nu zonder spanning in.


M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Restauratie M530 LX
Zoveel voorbereid en dan kwam er toch nog veel spanning in.
Dat heb ik bij je gezien vorige week.
Een makkie is dit allang niet meer.
Maar goed dat je veel specialistisch gereedschap hebt om je te helpen.
Weer een stapje verder.
Dat heb ik bij je gezien vorige week.
Een makkie is dit allang niet meer.
Maar goed dat je veel specialistisch gereedschap hebt om je te helpen.
Weer een stapje verder.

I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
Re: Restauratie M530 LX
Weeral knap opgelost. Die richtbank heeft zijn geld ondertussen wel opgebracht.
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Restauratie M530 LX
Een vakman die voor alles een oplossing weet. Probleem goed opgelost.
Je staat er soms van te kijken hoeveel sommige onderdelen bewegen, verschuiven tijdens het lassen.

Je staat er soms van te kijken hoeveel sommige onderdelen bewegen, verschuiven tijdens het lassen.

Matra Bagheera S - 1977
- elix
- Posts: 875
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Vandaag een mijlpaal bereikt in het projekt. De vloer zit er in.
Het feest kan beginnen


alle laspunten eerst vastgezet met zelfborende parkers
zo ga je met lassen er ook diep in.

daar wordt ik nou vrolijk van

Het feest kan beginnen


alle laspunten eerst vastgezet met zelfborende parkers
zo ga je met lassen er ook diep in.

daar wordt ik nou vrolijk van

M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
-
- Posts: 4171
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: Restauratie M530 LX
Dat is ineens een ganse stap vooruit.
-
- Posts: 226
- Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am
Re: Restauratie M530 LX
Het Flintstone tijdperk is hiermee definitief voorbij, top
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: Restauratie M530 LX
Ja zeer mooi gedaan echt vakwerk.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Re: Restauratie M530 LX
Dat is restaureren in hoofdletters
…. je zou het bijna zonde gaan vinden om hier straks een tapijt over te moeten leggen. 


Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
Re: Restauratie M530 LX
Henk,
Dit is weer een mijlpaal die je bereikt hebt, ik kan me best inbeelden dat je daar vrolijk van wordt.
Dit is weer een mijlpaal die je bereikt hebt, ik kan me best inbeelden dat je daar vrolijk van wordt.
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983
-
- Posts: 95
- Joined: Sat Feb 26, 2011 10:45 am
Re: Restauratie M530 LX
Die is dadelijk te mooi om mee te gaan rijden,..
- elix
- Posts: 875
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Dank voor de positieve reacties iedereen.
Hieronder een paar plaatjes van een ogenschijnlijk simpel verstevigingshoekje dat echter niet te maken was op de
beschikbare machines van het metaalbedrijf.
Er zitten een paar vouwen in die tegenstrijdig zijn t.o.v. elkaar
Daarom maar een stempel-mal gemaakt om toch m'n zin te krijgen.
Weer een avond prutsen, maar wel gelukt.
platen knippen

uit volkern gefreesde mal en stempel

persen

het resultaat

afgelast. Daar hoort ie te zitten


Hieronder een paar plaatjes van een ogenschijnlijk simpel verstevigingshoekje dat echter niet te maken was op de
beschikbare machines van het metaalbedrijf.
Er zitten een paar vouwen in die tegenstrijdig zijn t.o.v. elkaar
Daarom maar een stempel-mal gemaakt om toch m'n zin te krijgen.
Weer een avond prutsen, maar wel gelukt.
platen knippen

uit volkern gefreesde mal en stempel

persen

het resultaat

afgelast. Daar hoort ie te zitten

M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Restauratie M530 LX
Dat is geen eenvoudig onderdeel om te maken. Zeer vakkundig nagemaakt. 

Matra Bagheera S - 1977
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: Restauratie M530 LX
Ja zeer mooi gedaan komt goed.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
-
- Posts: 4171
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: Restauratie M530 LX
Heel mooi, maar had ook niet anders verwacht 

-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Re: Restauratie M530 LX
Diegenen die dit kunnen verbeteren moeten nog geboren worden, "Top werk".
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
-
- Posts: 348
- Joined: Fri Jul 03, 2015 3:29 pm
- Location: Buurt van Antwerpen
Re: Restauratie M530 LX
Henk,
als je hier weer een boek van gaat maken zoals van je X1/9,
dan denk ik dat er in de Matra-gemeenschap (in Europa) nog redelijk wat geïnteresseerde mensen
zullen zijn die er wat graag een exemplaar van willen bezitten.
Hoe je dat moet aanpakken met een eventuele (Franse??) en uitgever (en vertaling) weet ik wel niet.
In elk geval ik volg je hier al heel de tijd, maar ik durf er niets over te schrijven
omdat ik niet zo technisch onderlegd ben.
Maar voor een leek als ik, ongelofelijk wat een inventieve, creatieve persoon ben je toch!
Nog véél succes gewenst bij deze, het komt perfect goed met jou restauratie.
Guido
als je hier weer een boek van gaat maken zoals van je X1/9,
dan denk ik dat er in de Matra-gemeenschap (in Europa) nog redelijk wat geïnteresseerde mensen
zullen zijn die er wat graag een exemplaar van willen bezitten.
Hoe je dat moet aanpakken met een eventuele (Franse??) en uitgever (en vertaling) weet ik wel niet.
In elk geval ik volg je hier al heel de tijd, maar ik durf er niets over te schrijven
omdat ik niet zo technisch onderlegd ben.
Maar voor een leek als ik, ongelofelijk wat een inventieve, creatieve persoon ben je toch!
Nog véél succes gewenst bij deze, het komt perfect goed met jou restauratie.
Guido
Newbee in Matra-land, samen met mijn eega, blij met onze Murena S.
- elix
- Posts: 875
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Dank voor je complimenteuse woorden Guido,
Het is wel de bedoeling dat ik ook van dit project een boek ga maken.
Maar,.....als het in het Frans moet, dan zal het een dun boekje worden.
De laatste week is het met m'n dagelijkse werk minder hectisch en dat resulteert in een vlotte voortgang van project M530.
De voorzieningen voor de veiligheidsgordels zitten er inmiddels ook weer onder.
ik ben nu begonnen aan de tunnel en achterbank.
Voor het achterbank onderstel moesten weer de nodige mallen gemaakt worden om de rand om te kunnen zetten
en de versteviging in het midden te persen.
Eigenlijk is dat niet zo moeilijk, behalve de smalle rand aan de achterzijde. zo gauw je de rand ombuigt zal deze hol naar binnen gaan staan.
Dit probleem heb ik opgelost door hier de mal op elkaar te bouten met aan weerszijden een strip schuurlinnen er tussen.
Het resultaat is meer dan bevredigend.
Nog wat klein prutswerk hier en daar passend maken, en dan wordt ook hier weer gelast.
versteviging en gordelpunten klaar

opspannen. De dikke balken die ik onlangs aangeschaft heb doen prima hun werk.

schuurlinnen op de achterste rand om alles op z'n plek te houden ( experiment geslaagd )

Daar gaat ie dan.

Bij 4 ton perskracht werkt de plaat prima mee. zie het resultaat.

Nog even de rillen er in.

Daar hoort het thuis.


Het is wel de bedoeling dat ik ook van dit project een boek ga maken.
Maar,.....als het in het Frans moet, dan zal het een dun boekje worden.

De laatste week is het met m'n dagelijkse werk minder hectisch en dat resulteert in een vlotte voortgang van project M530.
De voorzieningen voor de veiligheidsgordels zitten er inmiddels ook weer onder.
ik ben nu begonnen aan de tunnel en achterbank.
Voor het achterbank onderstel moesten weer de nodige mallen gemaakt worden om de rand om te kunnen zetten
en de versteviging in het midden te persen.
Eigenlijk is dat niet zo moeilijk, behalve de smalle rand aan de achterzijde. zo gauw je de rand ombuigt zal deze hol naar binnen gaan staan.
Dit probleem heb ik opgelost door hier de mal op elkaar te bouten met aan weerszijden een strip schuurlinnen er tussen.
Het resultaat is meer dan bevredigend.
Nog wat klein prutswerk hier en daar passend maken, en dan wordt ook hier weer gelast.
versteviging en gordelpunten klaar

opspannen. De dikke balken die ik onlangs aangeschaft heb doen prima hun werk.

schuurlinnen op de achterste rand om alles op z'n plek te houden ( experiment geslaagd )

Daar gaat ie dan.

Bij 4 ton perskracht werkt de plaat prima mee. zie het resultaat.

Nog even de rillen er in.

Daar hoort het thuis.

M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- ypres
- Posts: 273
- Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
- Location: Ieper - West-vlaanderen
Re: Restauratie M530 LX
prachtig werk inderdaad 

wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
word pas smid als hij oud is...
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Restauratie M530 LX
Ongelofelijk wat jij kunt.
Je bent een geweldige vent daar zijn er te weinig van gemaakt, veel te weinig!!
Je bent een geweldige vent daar zijn er te weinig van gemaakt, veel te weinig!!

Matra Bagheera S - 1977
- elix
- Posts: 875
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Misschien zijn er wel te veel Matra's gemaakt Godfried.Je bent een geweldige vent daar zijn er te weinig van gemaakt, veel te weinig!!

De achterliggende gedachte dat deze restauratie zo open en bloot op internet wordt gepubliceerd is eigenlijk tweeledig.
Op de eerste plaats moet er op een matraforum wat te lezen te zijn over onze Matra's en wat ons zo bezig houdt.
En de geïnteresseerde krijgt op deze manier ook meer inzicht hoe zo'n 530 nou in elkaar steekt. (of uit elkaar valt


Het maakt denk ik ook het verschil zichtbaar tussen de term "opknappen" en "restaureren".
Dat eerste is eigenlijk niet mijn ding, maar het staat uiteraard eenieder vrij om er van te maken wat hij/zij wil of binnen de mogelijkheden valt.
Een andere reden is ook om kennis en onderdelen te delen.
De bereidheid om de nog beschikbare onderdelen te delen met iemand die "restaureert" is groter dan met iemand die "opknapt"
Wat ik inmiddels gevonden heb aan mogelijk alternatieve stukken, mogen andere 530 liefhebbers ook weten.
Daarom heb ik op ons forum ook een topic aangemaakt met alternatieve onderdelen voor de 530, zodat andere 530 bezitters hier ook weer mee verder kunnen. ( heeft Alain voor me gedaan

Als voorbeeld noem ik dan maar even de onderste fuseekogel die bij een gerenomeerd "Matra"bedrijf
in Frankrijk € 80,00 moet kosten, en die je met een beetje zoeken hier ook vindt voor € 15,00
In de 4 jaar dat ik nu bezig ben met dit projekt, heb ik verschillende aardige en interessante contacten opgedaan.
Helaas zitten deze contacten (nog) niet in Frankrijk. Dat is eigenlijk meer éénrichtingsverkeer.
Het blijft daar momenteel nog beperkt tot 1 M530 bezitter waar ik wel eens contact mee heb.
De rest kijkt daar bij voorkeur de andere kant op, maar zou wel graag wat chassisnummers etc. willen weten voor de archieven.
Kort samen gevat bedoel ik te zeggen,
Het gaat me er niet om, zo van kijk mij nou.
Maar het geeft me enorm veel voldoening om te proberen deze uitdaging tot een goed einde te brengen.
En hopelijk beleven jullie daar als lezer ook plezier aan.
Als de M530 gemeenschap er dan ook nog beter en/of slimmer van wordt is dat mooi meegenomen.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
Re: Restauratie M530 LX
Terwijl wij onze hersenen zouden pijnigen hoe we dit alweer zouden moeten doen is het voor Henk een fluitje van een cent. Hij heeft ondertussen zoveel ervaring en gereedschap dat hij hiervoor zijn hand niet meer omdraait.elix wrote:
Nog even de rillen er in.
Prachtwerk Henk
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983
-
- Posts: 4171
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: Restauratie M530 LX
Henk, wat je daar beschrijft is ook één van de reden waarom Matramania bestaat.
Nu velen staan aan de kant en werpen (al dan niet terecht) met kritiek maar ons doel is en blijft zoveel mogelijk Matra's op de baan te houden. Dit mag nooit uit het oog verloren worden.
Onze club middelen zijn jammer genoeg beperkt maar we doen wat kan binnen ons "budget".
Heb trouwens nog een onderdeel gevonden dat je M530 weer wat "perfecter" gaat maken. Weet je nog de kleine schade met de sigaret.
Nieuw ligt klaar.
Nu velen staan aan de kant en werpen (al dan niet terecht) met kritiek maar ons doel is en blijft zoveel mogelijk Matra's op de baan te houden. Dit mag nooit uit het oog verloren worden.
Onze club middelen zijn jammer genoeg beperkt maar we doen wat kan binnen ons "budget".
Heb trouwens nog een onderdeel gevonden dat je M530 weer wat "perfecter" gaat maken. Weet je nog de kleine schade met de sigaret.

- Attachments
-
- M530.png (398.09 KiB) Viewed 7397 times
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
Re: Restauratie M530 LX
Tja zo is mijn baas begonnen met als hobby 356ers op te maken, lees hij laat een ander al het werk doen en monteert op het laatste de emblemen.
Verleden jaar kocht hij weer zo'n stuk Zwitserse kaas, hij stuurt hem dan naar een lasser ergens in Rotterdam en dan komt die terug, liefst niet te dicht bij gaan kijken, vorm zit er terug in en de gaten zijn dicht meer valt er niet over te zeggen, na ettelijke kg plamuur komt daar dan een zogezegd strakke wagen uit, nu ja strak, nog steeds niet te dichtbij gaan....
Dan denken ze dat ze goed bezig zijn.
Op youtube volg ik Home Built By Jeff, daar heb ik dan meer respect voor.
Teveel Matra's schrijf je, teveel van alle wagens dan, ken er weinig die het je nadoen bvb. die plaat van de achterbank, Bvba Oldtimer Service Matthias Verhelle die ik op facebook volg, die kan dat ook nog, die klopt alles met de hand, perfectie. Geert Soomers Automobielrestauratie -Old Metal Matters nog zo ene, weer andere methode.
Dat inzicht is inderdaad een groot deel van waar ik ook nieuwsgierig naar ben, die bodem, groot plat vlak met ja een kruis eronder en ja kokerbalken maar nog steeds groot vlak, dan komt dat achterbankje, zie je toch de stevigheid komen. Geweldige reportage.
Maar super hoe je die tot het laatste detail ontcijferd hebt.
Verleden jaar kocht hij weer zo'n stuk Zwitserse kaas, hij stuurt hem dan naar een lasser ergens in Rotterdam en dan komt die terug, liefst niet te dicht bij gaan kijken, vorm zit er terug in en de gaten zijn dicht meer valt er niet over te zeggen, na ettelijke kg plamuur komt daar dan een zogezegd strakke wagen uit, nu ja strak, nog steeds niet te dichtbij gaan....
Dan denken ze dat ze goed bezig zijn.
Op youtube volg ik Home Built By Jeff, daar heb ik dan meer respect voor.
Teveel Matra's schrijf je, teveel van alle wagens dan, ken er weinig die het je nadoen bvb. die plaat van de achterbank, Bvba Oldtimer Service Matthias Verhelle die ik op facebook volg, die kan dat ook nog, die klopt alles met de hand, perfectie. Geert Soomers Automobielrestauratie -Old Metal Matters nog zo ene, weer andere methode.
Dat inzicht is inderdaad een groot deel van waar ik ook nieuwsgierig naar ben, die bodem, groot plat vlak met ja een kruis eronder en ja kokerbalken maar nog steeds groot vlak, dan komt dat achterbankje, zie je toch de stevigheid komen. Geweldige reportage.
Maar super hoe je die tot het laatste detail ontcijferd hebt.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
- pete speed
- Posts: 562
- Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
- Location: Beesel, Pays Bas
Re: Restauratie M530 LX
beste Henk,
het lijkt me dat er in Belgiė heel wat tweetalige Matra-liefhebbers rondlopen, die jou graag helpen je boek naar het Frans te vertalen.
Ik doe hiebij een oproep aan die Matra-liefhebbers, zich bij Henk te melden.
hoor graag,
het lijkt me dat er in Belgiė heel wat tweetalige Matra-liefhebbers rondlopen, die jou graag helpen je boek naar het Frans te vertalen.
Ik doe hiebij een oproep aan die Matra-liefhebbers, zich bij Henk te melden.
hoor graag,
The Pete
-
- Posts: 4171
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: Restauratie M530 LX
Vertaling geen probleem 
