Nieuw inlaattraject.

Technische tips of alternatieve oplossingen
Post Reply
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Nieuw inlaattraject.

Post by talbotmatra »

Beste mede Murena rijders,

Mijn auto, maar zeker mijn motor is zoals sommigen wel weten een continue ontwikkeling. Steeds probeer ik weer wat extra vermogen te winnen.
Dit duurt inmiddels al meer dan 20 jaar.

Het draaiende gedeelte van de motor is nu totaal uitontwikkeld. Hieruit is niets meer te winnen (tenzij ik overga op het zelf maken van een andere krukas, zuigers en drijfstangen; idee voor de toekomst). Echter, het inlaat traject is een langdurig probleem waar ik nog geen goede oplossing voor had.

Ik heb inmiddels 2 Weber 40 DCOE carburateurs op de auto gemonteerd via tussenblokken op een speciaal spruitstuk. Door de tijd is dit spruitstuk bros geworden en kan niet meer goed aangehaald worden. Ook geven de Webers na veel afstellen nog geen goed resultaat/rendement.

Nu wil ik dit goed aanpakken, ik heb wat getest met Solex DDH carburateurs, maar dit gaf geen oplossing.

Inmiddels ben ik overgegaan tot het aanschaffen van de volgende onderdelen;

- 2 nieuwe Dellorto DHLA 45 carburateurs
- een nieuw inlaatspruitstuk, deze worden nog gegoten voor een normale prijs (adres op aanvraag)
- Trillingsdemping door middel van MISAB platen en opvang rubbers.
- Een dikkere rubberen inlaatpakking
- Mangoletsi gassysteem voor DHLA
- ITG airbox, in plaats van de twee ITG luchtfilters die ik nu gebruik

Door de levertijd van een aantal onderdelen zal dit niet zo snel gaan, ik heb echter alle tijd.

In dit topic zal ik de voortgang bijhouden.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Re: Nieuw inlaattraject.

Post by Richard »

Een dikkere rubberen inlaatpakking
is dit Vitron rubber ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: Nieuw inlaattraject.

Post by talbotmatra »

Uiteraard Viton rubber daar de auto ook op Methanol moet kunnen rijden.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: Nieuw inlaattraject.

Post by talbotmatra »

Inmiddels ook een nieuw klepdeksel besteld voor de auto. Gegoten aluminium als de finishing touch.

De carburateurs worden deze week geleverd, daar kan ik dan het gas systeem en de kelken al op gaan monteren. Het spruitstuk komt met een paar weken. Op het spruitstuk moet een vacuum leiding gemaakt worden en het geheel wil ik polijsten.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Re: Nieuw inlaattraject.

Post by bart_heemskerk »

Dat is een mooi projectje! Super!

Wat is een Mangoletsi gassysteem voor DHLA? Daar bedoel je zeker geen LPg mee :roll:

Neem eens contact op met speedcentre. Daar hebben ze nog echte kennis van carburateurs en inlaten en luchtfilters. Vooral van kleine details die een hoop verschil maken.
Dat kan ik van harte aanbevelen.
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: Nieuw inlaattraject.

Post by talbotmatra »

Mangoletsi maakt systemen om de gaskleppen de bedienen, zoals MAGARD. Echter zijn de systemen van Mangoletsi vele malen beter qua fijn afstelling.

Het afstellen van de carburateurs doe ik altijd zelf, het meeste op gehoor. Dit gaat me goed af en werkt altijd prima, dit doen we dan ook al een kleine 30 jaar. Het sleutelen en sneller maken is dan ook voor mij 99% van de hobby. Ik heb altijd wel ideeen om te proberen, en ook het uitlaat systeem ga ik in dit onderwerp betrekken.

De ellende met de Webers is dat dit geen echte DCOE's zijn, dit zijn DCOM modellen die emissie geschikt zijn en totaal niet af te stellen zijn tot 2500 - 3000 omw/min voor deze motor, ook het hoofdsproeier bereik is niet lekker af te stellen. De Dellorto's zijn nog echte performance modellen, en dat is wat ik nodig heb.

Bedrijven als Speedcentre ken ik en Speedcentre valt nog mee en hebben vooral veel goede onderdelen. Maar vooral BCCP vertrouw ik voor geen kant, alleen goed om een keer op de rollenbank te staan, maar die laat ik niet aan mijn auto sleutelen.

In het verleden van zeer slechte ervaringen met BCCP vernomen, waarbij brandgevaarlijke en brandstof lekkende auto's als "goed" werden afgesteld. Gewoon de hoofdsproeier vergroten, dat was het advies. Dat de zaak slecht liep werd in dat geval op de nokkenas afgeschoven.
Dit is echter mijn eigen mening, en misschien dat het daar in 99% van de gevallen goed gaat.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: Nieuw inlaattraject.

Post by talbotmatra »

Inmiddels is het nieuwe klepdeksel aangekomen. Nu is het nog wachten op de carburateurs en spruitstuk, en dan kan ik alles gaan monteren.
13384874_962866037164325_236096056_n.jpg
13384874_962866037164325_236096056_n.jpg (153.41 KiB) Viewed 7781 times
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: Nieuw inlaattraject.

Post by talbotmatra »

Ik heb een tijd niets kunnen posten wegens het wachten op nieuwe onderdelen.

Vandaag waren de nieuwe Dellorto's gearriveerd en heb ze direct maar gemonteerd. De motor even gestart en het klinkt veelbelovend.
Attachments
dellorto3.jpg
dellorto3.jpg (338.5 KiB) Viewed 7743 times
dellorto2.jpg
dellorto2.jpg (300.7 KiB) Viewed 7743 times
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Nieuw inlaattraject.

Post by hendrik »

Dat ziet er mooi uit.





grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Nieuw inlaattraject.

Post by oetker »

Inderdaad, ziet er gelikt uit.
Waarvoor dient dat passtuk tussen carbs en spruitstuk>
Zit een grote slang op zie ik.

Edit..gezichts bedrog.
Gewoon passtuk dus
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: Nieuw inlaattraject.

Post by talbotmatra »

Die tussenstukken zitten waar ooit de rubberen tussenstukken zaten, zoals op oude alfatjes. Omdat de flenzen van het spruitstuk onder een andere hoek staan dan de carburateurs, past het niet en heb ik deze tussenstukken ertussen gezet met de mysab platen.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
User avatar
Matramartin
Posts: 164
Joined: Mon Feb 10, 2014 8:30 pm
Location: Veenendaal
Contact:

Re: Nieuw inlaattraject.

Post by Matramartin »

Schitterend om te zien, petje af.
Post Reply