Trillende wielen
-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
Trillende wielen
Mijn voorwielen trillen.
Voor de winterstop was het OK, maar na de winterstop begon het.
Dacht eerst dat er platte kanten aan de band zat, door het lange tijd staan op 1 positie.
Maar dat moet na een tijdje vanzelf overgaan. Dat gebeurde dus niet.
Bij het demonteren van een voorwiel viel het me op dat er wat ruimte zat op het naafgat van het wiel.
Als ik het wiel (zonder bouten) los tegen de naaf druk, dan kan ik het wiel een ietsiepietsie op en neer bewegen.
Volgend mij is het naafgat iets uit gelubbert, en dan kan het wiel niet goed gecentreerd worden.
Ik heb de wielen naar ASW (in Weesp, NL) gebracht. Daar hebben ze het naafgat in de draaibank uitgedraait, en er een aluminium passtuk in gezet.
Kosten: €15 per wiel. Das niet veel, en daar wordt een hollander blij van
Resultaat: Strakke wielen die absoluut trillingsvrij draaien. Ben er erg content mee
Voor de winterstop was het OK, maar na de winterstop begon het.
Dacht eerst dat er platte kanten aan de band zat, door het lange tijd staan op 1 positie.
Maar dat moet na een tijdje vanzelf overgaan. Dat gebeurde dus niet.
Bij het demonteren van een voorwiel viel het me op dat er wat ruimte zat op het naafgat van het wiel.
Als ik het wiel (zonder bouten) los tegen de naaf druk, dan kan ik het wiel een ietsiepietsie op en neer bewegen.
Volgend mij is het naafgat iets uit gelubbert, en dan kan het wiel niet goed gecentreerd worden.
Ik heb de wielen naar ASW (in Weesp, NL) gebracht. Daar hebben ze het naafgat in de draaibank uitgedraait, en er een aluminium passtuk in gezet.
Kosten: €15 per wiel. Das niet veel, en daar wordt een hollander blij van
Resultaat: Strakke wielen die absoluut trillingsvrij draaien. Ben er erg content mee
- elix
- Posts: 871
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Trillende wielen
is de centrering op de wielbouten/moeren niet voldoende Bart.?
Hoe kan het dan dat er voor de winter geen trilling was, en na de winter wel ?
Hoe kan het dan dat er voor de winter geen trilling was, en na de winter wel ?
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- Richard
- Posts: 1840
- Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
- Location: Doetinchem
Re: Trillende wielen
en 58.1 is de maat die het moet hebben begrijp ik ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
Re: Trillende wielen
Het naafgat moet het wiel centreren, niet de bouten. De bouten zetten het wiel vast.
Ik denk dat meestal de bouten het wiel doen centreren. Maar niet altijd.
Naafgat moet 58,1 zijn. Als er een "vreemde" velg gemonteerd wordt, met een groter naafgat, hoort er een naafgat adapter geplaatst te worden. Dat is omdat het naafgat voor de centering zorgt.
Ik denk dat meestal de bouten het wiel doen centreren. Maar niet altijd.
Naafgat moet 58,1 zijn. Als er een "vreemde" velg gemonteerd wordt, met een groter naafgat, hoort er een naafgat adapter geplaatst te worden. Dat is omdat het naafgat voor de centering zorgt.
- oetker
- Posts: 8002
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Trillende wielen
De meningen zijn hierover nogal verdeeld.
De bouten zijn conisch dus past maar op 1 manier tenzij ze op de wielen uitgesleten zijn.
De ene zegt de bouten moeten voldoende zijn en de ander zegt absoluut noodzakelijk.
Die ringen zijn van plastic.
Zou zo'n plastic ringetje zoveel krachten kunnen opvangen?
het gaat niet om grote bedragen om dit correct te hebben.
Ik zal de 2.2 daar is op controleren, alhoewel ik geen trillingen heb.
De trillingen die ik had in beide Murena's werden veroorzaakt door onbalans in de remschijven.
Bij beide Murena's heb ik nieuwe geplaatst waarna het trillen over was.
Groet Herman
De bouten zijn conisch dus past maar op 1 manier tenzij ze op de wielen uitgesleten zijn.
De ene zegt de bouten moeten voldoende zijn en de ander zegt absoluut noodzakelijk.
Die ringen zijn van plastic.
Zou zo'n plastic ringetje zoveel krachten kunnen opvangen?
het gaat niet om grote bedragen om dit correct te hebben.
Ik zal de 2.2 daar is op controleren, alhoewel ik geen trillingen heb.
De trillingen die ik had in beide Murena's werden veroorzaakt door onbalans in de remschijven.
Bij beide Murena's heb ik nieuwe geplaatst waarna het trillen over was.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- Richard
- Posts: 1840
- Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
- Location: Doetinchem
Re: Trillende wielen
wat is by-the-way het ET van originele velg ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
- oetker
- Posts: 8002
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Trillende wielen
ET 29
Regels zeggen dat je er beter niet meer dan 5mm van af mag wijken.
Regels zijn er om overtreden te worden maar grote afwijkingen belasten de wiellagers wat meer.
Zelf heb ik op de 2.2 nu ET 25 zitten dus 4 mm naar buiten.
Groet Herman
Regels zeggen dat je er beter niet meer dan 5mm van af mag wijken.
Regels zijn er om overtreden te worden maar grote afwijkingen belasten de wiellagers wat meer.
Zelf heb ik op de 2.2 nu ET 25 zitten dus 4 mm naar buiten.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- Richard
- Posts: 1840
- Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
- Location: Doetinchem
Re: Trillende wielen
hmm denk dat ik maar eens een topic ga maken hierover, wat mooi staat en verantwoord is etc. ik zag onderstaande, 6J volgens mij en Merk Aluett, 4x98, E.T. 35, Naaf 58.1. Maargoed dat gaat wel erg ver naar binnen dan
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
- oetker
- Posts: 8002
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Trillende wielen
6 mm naarbinnen.
Nooit uitgetest hoe dat gaat.
Meeste Alfa wieltjes hebben ET 35.
spoorverbreders ?
10 mm zou mooi zijn dan.
Groet Herman
Nooit uitgetest hoe dat gaat.
Meeste Alfa wieltjes hebben ET 35.
spoorverbreders ?
10 mm zou mooi zijn dan.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- Richard
- Posts: 1840
- Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
- Location: Doetinchem
Re: Trillende wielen
ik heb toch altijd een beetje moeite met spoorverbreders, weet niet of dat terecht is
ook geen goedkope oplossing trouwens......
http://www.spoorverbredershop.nl/contents/nl/d88.html
ook geen goedkope oplossing trouwens......
http://www.spoorverbredershop.nl/contents/nl/d88.html
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
Re: Trillende wielen
Dat is een goed ideeRichard wrote:hmm denk dat ik maar eens een topic ga maken hierover, ..
-
- Posts: 1646
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Re: Trillende wielen
Richard wrote:ik heb toch altijd een beetje moeite met spoorverbreders, weet niet of dat terecht is
ook geen goedkope oplossing trouwens......
http://www.spoorverbredershop.nl/contents/nl/d88.html
Ik gebruik die dingen (dikte 35 mm, aluminium) al vele jaren op m'n 4x4, heb er nog nooit geen problemen mee gehad... en m'n 4x4 wordt echt wel stevig gebruikt, zowel on-road met 3 ton aan de trekhaak als serieus offroad.
Zijn trouwens deze, dus geen losse vulschijfjes tussen naaf en wiel maar serieus vastgebout aan de naaf.
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... ousPage=lr
En ik bedenk me net... de Matra Rancho Grand Raid heeft ze al fabrieksaf op de achteras zitten.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
Re: Trillende wielen
Spoorverbreders zijn geen probleem mits je ze gebruikt met een centreerrand op de verbreder (dus niet 10mm gaan verbreden met een vlakke plaat).Richard wrote:ik heb toch altijd een beetje moeite met spoorverbreders, weet niet of dat terecht is
ook geen goedkope oplossing trouwens......
http://www.spoorverbredershop.nl/contents/nl/d88.html
Ik heb 10mm verbreders om de voorzijde wegens et38 wielen (nu et 28).
Deze is gecentreerd over de naaf en heeft weer een nieuwe opstaande rand van 58,1mm voor centreren van het wiel.
Bij de murena zit de remschijf achter de naaf. De afstand tussen velg en schroefdraad is met een 10mm verbreder dus ook maar 10mm.
Bij veel auto's zit een remschijf voor de naaf. Deze is ook al gauw 10mm. Dus waarom zou een spoorverbreder niet kunnen maar een remschijf wel.
Het kan dus gewoon.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb