Bagheera 2 , werkzaamheden tijdens de winterperiode

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
hendrik

Post by hendrik »

Ja Godfried , we hebben het er vorige week nog over gehad hé dat de bagheera er niet zo goed staat in die boks. Maar nu je zoon er niet meer woont kan je de matra toch beter in die carport zetten waar die van je zoon in stond dat lijkt me veel beter of onder het huis zetten hé.

grt harry de matra.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Natuurlijk heb je achteraf spijt. Had ik dit, had ik dat! Maar het is zo als het is.
Nee mijn bagheera wegdoen is geen optie. Zou ook zeer stom zijn. Ik heb er zoveel plezier aan beleefd en jaren aan gewerkt om haar in die staat te krijgen. Ik moet er meer mee gaan rijden. Ik zal me zelf moeten wakker schudden en niet mijn bagheera.

Inderdaad de lak zit er ook vele al jaren op. Is ondertussen ongeveer 23 jaar geleden dat er nieuwe lak opgekomen is. Ik heb al enkele jaren gezien dat hier en daar enkele blaasjes aan het komen waren. Door die vochtige garagebox is dit nu enorm versneld.

Voorlopig ga ik me hier niet al te druk om maken. We zien wel.
Volgende winter zal ze terug in een droge garage staan.

:wink:
Matra Bagheera S - 1977
hendrik

Post by hendrik »

Godfried, laat die deur dan opnieuw spuiten als je dat stoort.

grt harry de matra.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

hendrik wrote:Godfried, laat die deur dan opnieuw spuiten als je dat stoort.
rt harry de matra.
Ja, dat is een oplossing. Maar het is niet alleen de deur. Deze is wel het slechtste.
Matra Bagheera S - 1977
hendrik

Post by hendrik »

Hij godfried ,de meeste blaasjes treken weg als ze in de zon staat dat heb ik gemerkt aan mijn oude bumpers van mijn murena daar zaten ook veel blaasjes op ik had die ingepakt in Plastiek en door de vocht had ik er veel blaasjes op zitten heb ze toen in de zon gelegd en ze waren zo goed als weg.
Als je de bagheera nog eens in de boks moet zetten dan moet je er geen zeil meer op leggen dat is niet zo goed. Als ik tijd heb deze week kom ik eens kijken hé.

grt harry de matra.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Of deze blaasjes gedeeltelijk wegtrekken betwijfel ik.
Nee ik heb er geen ziel op liggen als hij in de garagebox staat.
Het probleem in een garagebox is,dat de auto niet kan opdrogen. Zonder deuren zou al veel beter zijn. Maar ik heb katten en die liggen dan op mijn bagheera, dat wil ik niet.
Matra Bagheera S - 1977
oetker

Post by oetker »

GODFRIED wrote:Of deze blaasjes gedeeltelijk wegtrekken betwijfel ik.
Nee ik heb er geen ziel op liggen als hij in de garagebox staat.
Het probleem in een garagebox is,dat de auto niet kan opdrogen. Zonder deuren zou al veel beter zijn. Maar ik heb katten en die liggen dan op mijn bagheera, dat wil ik niet.
Haha, ja logisch.
Ze zoeken de kat der katten op.
Zal mij benieuwen hoe de rat uit zijn hok komt.
In dat hok is het wel tochtig en droog en heb er niets op gelegd en raam op een kier.
Is ook maar voor 3 maanden.
Hoeft nog maar 2 weken. 8) dan mag die weer de weg op.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
GODFRIED

Post by GODFRIED »

De katten voelen zich vooral aangetrokken tot het zwart skaie dak daar liggen ze dan toch op. Lekker warm...

Een vochtige ruimte kan volgens mij geen kwaad maar ze moet ook kunnen opdrogen en dat is een gesloten garagebox niet mogelijk.
Eigenlijk is een garagebox te slecht voor een grasmachine in te zetten.
Liever een houten tuinhuis met als nadeel "regelmatig te verven".

Ik zie dat ik in mijn vorig schrijven schreef"Nee ik heb er geen ziel op liggen als hij in de garagebox staat”.
Geloof me maar als je een bagheera hebt gerestaureerd dan steek een stuk van je ziel in de auto. Die met Matra bezig zijn weten wat ik bedoel. :wink:

Zie blaasjes op de linker deur. :x
Attachments
IMG00159 [800x600 test tekening 2].JPG
IMG00159 [800x600 test tekening 2].JPG (94.11 KiB) Viewed 7208 times
IMG00160 [800x600 test tekening 2].JPG
IMG00160 [800x600 test tekening 2].JPG (129.59 KiB) Viewed 7208 times
IMG00162 [800x600 test tekening 2].JPG
IMG00162 [800x600 test tekening 2].JPG (134.06 KiB) Viewed 7208 times
IMG00165 [800x600 test tekening 2].JPG
IMG00165 [800x600 test tekening 2].JPG (181.25 KiB) Viewed 7208 times
Matra Bagheera S - 1977
oetker

Post by oetker »

Ik had hetzelfde op de voorklep van de rode.
Achmed heeft dat toen bekeken.
Volgens hem was het vocht onder de lak dat bevroren is geweest en uitgezet.
Er kwam ook water uit als je ze open drukte.
Misschien erg koud in de schuur geweest ?
Inmiddels is het allemaal opnieuw gespoten.

Herman
hendrik

Post by hendrik »

Ja dat zijn er veel hé godfried.

grt harry de matra.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Ik denk dat er altijd water onder deze blaasjes zit.
Enige oplossing, zal overspuiten worden.

Ja het zijn er inderdaad veel!
Matra Bagheera S - 1977
hendrik

Post by hendrik »

Zij het alleen de deuren waar je blaasjes hebt godfried?

grt harry de matra.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

hendrik wrote:Zij het alleen de deuren waar je blaasjes hebt godfried?

grt harry de matra.
Ook nog enkele hier en daar op de auto maar daar kan ik mee leven die deur dat is iets anders! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
hendrik

Post by hendrik »

Laat de deuren spuiten hé godfried, dat kost toch maar een paar honderd euro dan ziet ze er weer mooi uit.

grt harry de matra.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

hendrik wrote:Laat de deuren spuiten hé godfried, dat kost toch maar een paar honderd euro dan ziet ze er weer mooi uit.

grt harry de matra.
Dat zal ook wel gaan gebeuren, maar is niet zo dringend voor mij. Kan er nog steeds mee rijden. Hopelijk veel meer dan afgelopen jaar.
Zoals Raf schreef." als het roest was zou het veel erger zijn".
Matra Bagheera S - 1977
hendrik

Post by hendrik »

Ja maar goed dat het geen roest is hé.

grt harry de matra.
Muddy Bandit

Post by Muddy Bandit »

Voorlopig eerst maar eens goed en langdurig ventileren zodat het vocht kan verdwijnen... eventueel de binnenpanelen hiervoor even verwijderen.
Het polyester zal toch volledig droog moeten zijn voordat er aan een herstel begonnen kan worden, ga je de droging forceren met warmte maak je het probleem alleen maar groter.

Het is natuurlijk erg jammer, maar gezien de lak er al ruim 20 jaar op zit vind ik het eigenlijk nog meevallen dat de schade grotendeels beperkt is tot de portieren.
Voor mij is dit eerder een teken dat er destijds een zeer degelijk spuitwerk is afgeleverd aan een zeer zorgvuldige eigenaar, want bij de meeste eigenaren openbaart dit proces zich al wel na een jaartje of 10.

Dus Godfried, verwijt jezelf hierin niet te veel... osmose is net zo'n sluipmoordenaar als roest, je kunt het wel een tijd afremmen maar nooit volledig tegen gaan. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Inderdaad zo kun je het ook bekijken, 20 jaar is voor de meeste auto's al veel langer dan hun levensduur. Gelukkig heb in bij de restauratie de bagheera volledig laten verzinken op de voorste klep en de motordeksel na.

Ik heb mijn bagheera ondertussen weer in die garagebox staan. Zonder verluchting. Zet nu wel de deuren open bij mooi weer.

In deze garagebox heb ik een smeerput die ook nog eens altijd openligt. Ook geen goede situatie. Deze put is wel droog maar je ziet toch regelmatig vocht op het onderste gedeelte van de put. Daar zal ik ook iets aan moeten doen!

Voorlopig ga ik nog niet veel ondernemen. Eerst eens goed laten opdrogen.
Matra Bagheera S - 1977
hendrik

Post by hendrik »

Dat is goed voor de put als ze open licht godfried anders krijg je er vocht in.
Daarom heb ik er roosters op liggen vroeger had ik er houten balken op liggen en toen had ik vocht in de put.

grt harry de matra.
Urbain

Post by Urbain »

Godfried,

Als je elektriciteit ter beschikking hebt in je garagebox kun je overwegen om er een ventilator in de wand te monteren en deze elke dag met een timer een half uurtje te laten draaien. Dan wordt er regelmatig de vochtige lucht naar buiten gezogen.
groetjes,

Urbain

Murena 1.6 1983
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Elektriciteit is er aanwezig. Een ventilator zal wel iets helpen maar voldoende!!. Toen ik de garagebox opendeed was de bagheera volledig nat. Ik verschoot ervan. Vreemd in een houten garage heb je dit niet. In mijn tuinhuisje zie ik geen vocht.
Volgend jaar staat de bagheera terug in mijn garage onder het huis.

Harry, iets vocht in mijn smeerput is niet erg, maar deze slaat dan op de bagheera. De put zou dicht moeten zijn.
Matra Bagheera S - 1977
hendrik

Post by hendrik »

Als de put dicht is maakt dat niet zoveel uit denk ik Godfried. Het vocht komt van je dak hé.

grt harry de matra.
Muddy Bandit

Post by Muddy Bandit »

Het vocht zit gewoon in de lucht en houd je verder niet tegen in onverwarmde ruimtes, maar als het vocht neerslaat en alles beschimmeld dan duidt het op een groot ventilatiegebrek.

Misschien handig om wat ventilatieroosters extra te plaatsen zodat de wind wat meer vrij spel krijgt, dit evt. i.c.m. een ventilatorafzuiging?

Ik heb zelf ook een stenen berging, met boven in de ½steens muur om de meter een steenformaat ventilatierooster... het is weersafhankelijk dan nog wel eens vochtig daar binnen, maar nooit zo vochtig dat alles kletsnat is, het gereedschap verroest en het overige beschimmeld.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
hendrik

Post by hendrik »

Ik heb geen last van vocht in mijn garage de matra's staan lekker droog en af en toe doe ik de verwarming een paar uur aan per dag tot een 15 Grade heb. En in mijn werkruimte ook tot een 20 Grade anders kan je niet veel doen in de kou hé.

grt harry de matra.
oetker

Post by oetker »

Heb vandaag even bij de Murena gekeken en alvast de accu er weer ingezet voor volgende week.
De wagen was koud en stoffig maar verder op het oog wel OK..
Volgende week mogen we weer rijden. 8)

Herman
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Muddy Bandit wrote:Het vocht zit gewoon in de lucht en houd je verder niet tegen in onverwarmde ruimtes, maar als het vocht neerslaat en alles beschimmeld dan duidt het op een groot ventilatiegebrek.

Misschien handig om wat ventilatieroosters extra te plaatsen zodat de wind wat meer vrij spel krijgt, dit evt. i.c.m. een ventilatorafzuiging?

Ik heb zelf ook een stenen berging, met boven in de ½steens muur om de meter een steenformaat ventilatierooster... het is weersafhankelijk dan nog wel eens vochtig daar binnen, maar nooit zo vochtig dat alles kletsnat is, het gereedschap verroest en het overige beschimmeld.
Ja, ventileren in een vochtige ruimte is zeer belangrijk.
Ik moet mijn bagheera uit die box houden in de winter. Zal niet meer gebeuren. :oops:

Harry, Je hebt een goede garage voor je Matra's. Stalen platen is om problemen vragen. Als je ziet wat een water wat daar vanaf loopt!!
Matra Bagheera S - 1977
hendrik

Post by hendrik »

Ja Godfried, dat heb je van stalen platen dat drupt altijd in de winter dat is dan kloten hé.

grt harry de matra.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

De bagheera dan toch maar aan een testrit onderworpen. Ik had geen problemen verwacht maar het lange stilstaan heeft daar anders over beslist.
De rechter voorrem bleef slepen. Tijdens het zoeken van het probleem kwam ik bij een slechte verstopte remslang terecht. Deze zat dicht en liet zeer moeilijk de olie door. Nieuwe remslang gezet en de remklauwen open gedaan en opnieuw voorzien van cilindervet Van ATE, remmen zijn weer io.
Dan een kleine 40km gereden alles lijkt io te zijn. Klaar voor zondag. :lol:

Nog op te lossen! Veiligheidsgordels rollen slecht op. Iemand hier ervaring mee. Moeten deze uitgebouwd en open gedaan worden? Hebben eigenlijk nooit vlot opgerold. :cry:
Matra Bagheera S - 1977
hendrik

Post by hendrik »

Ik denk dat je de gordel er beter uithaalt godfried, ik heb dat bij mijn murena ook al eens gehad en het zat toen vol met roest tussen de veer en rolde ook niet meer goed op. Ik heb dat toen heel proper gemaakt en alles goed met vet ingesmeerd en nu gaat ze heel goed.

grt harry de matra.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

hendrik wrote:Ik denk dat je de gordel er beter uithaalt godfried, ik heb dat bij mijn murena ook al eens gehad en het zat toen vol met roest tussen de veer en rolde ook niet meer goed op. Ik heb dat toen heel proper gemaakt en alles goed met vet ingesmeerd en nu gaat ze heel goed.

grt harry de matra.
Of dat nog gaat lukken voor zondag weet ik niet. Ik denk niet dat het eenvoudig is om de gordels bij een bagheera te verwijderen. Moet waarschijnlijk de zetels uitbouwen. Misschien dat ik dan die veer dan iets sterker oprol als dat gaat!
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply