mijn Rancho even voorstellen

Alle informatie over restauratie en werken aan de Rancho
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Hier moet je eerst met een dreveltje de borging terug tikken, en dan inderdaad een compressor met luchthamer in gaan zetten.

Ik raad je trouwens aan om eerst even een setje trekstangen te gaan maken (zie werkplaatshandboek) die je in de plaats van de schokdemper kunt plaatsen.
Het werkt daar gewoon een stuk prettiger (en veiliger) als de vering even geblokkeerd is in de hoge stand, en die trekstangen ben je straks toch nodig. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Gaat niet altijd gemakkelijk los maar gaat wel los met de juist sleutel. Harry heeft zo een sleutel. Daar heb je natuurlijk niets aan.
Heb daar ook al enkele wringijzers op kapot gedraaid.

Hier de oplossing;
Natuurlijk eerst de borging van de moet losmaken.
Gebruik een ringsleutel schuif hier een profielbuis van 1,50 meter op van 60x60mm en ik garandeer je dat de moer loskomt.

Net als Jos heb ik twee wielbouten ingedraaid en toen een hefboom gemaakt uit een buis van 30x30x3mm. Deze een beetje aangepast en dan kun je die gewoon tussen de wielbouten plaatsen en dan met brute kracht de wielnaafmoer lossen.
Succes.
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Terwijl je er grote krachten op zet moet je ook met een zware hamer op de moer slaan. Dat geeft een schokeffect en kan de moer een beetje met een keer lossen.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

GODFRIED wrote:...Net als Jos heb ik twee wielbouten ingedraaid en toen een hefboom gemaakt uit een buis van 30x30x3mm. Deze een beetje aangepast en dan kun je die gewoon tussen de wielbouten plaatsen en dan met brute kracht de wielnaafmoer lossen.
Succes.
En zo plooi je dan je wielbouten ... zoals ik mocht ondervinden...
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

jurgen M wrote:
GODFRIED wrote:...Net als Jos heb ik twee wielbouten ingedraaid en toen een hefboom gemaakt uit een buis van 30x30x3mm. Deze een beetje aangepast en dan kun je die gewoon tussen de wielbouten plaatsen en dan met brute kracht de wielnaafmoer lossen.
Succes.
En zo plooi je dan je wielbouten ... zoals ik mocht ondervinden...
Als je een lengte plat staal van 10 mm gebruikt en de bouten volledig aandraait zal dit niet gebeuren.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Zet er het reservewiel op en je kan hem dan op de grond zetten. Er zijn dan middelen om de het wiel te blokkeren. En de moer die moet gelost worden is ook nog te bereiken
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

jurgen M wrote:
GODFRIED wrote:...Net als Jos heb ik twee wielbouten ingedraaid en toen een hefboom gemaakt uit een buis van 30x30x3mm. Deze een beetje aangepast en dan kun je die gewoon tussen de wielbouten plaatsen en dan met brute kracht de wielnaafmoer lossen.
Succes.
En zo plooi je dan je wielbouten ... zoals ik mocht ondervinden...
Plooien van wielbouten!! Nee dat probleem is mij onbekend.
Deze zijn van staal en zouden niet mogen plooien!!!

Ik heb deze buis aangepast zodat de kracht niet op de kop van de bout komt. Het gedeelte waar de kop van de wielbout komt moet je uit de buis slijpen. De buist past dan ook goed en kan niet weg.
De bouten worden ook bijna volledig ingedraaid.
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Gewoon gelijk een goede compressor en een zware luchtsleutel kopen.
Ben je wel een paar honderd euro aan kwijt, maar het plezier heb je er dan ook altijd van.
Het bespaart je een hoop ergenis, tijd, kapot gereedschap, dolgedraaide bouten/moeren en verwondingen.
Een goede compressor met 50 L luchtketel kost je zo'n € 300,=, een goede ½" luchtsleutel (passen de meeste doppendozen op) ongeveer € 150,=.

En als je het eenmaal hebt sta je er van te kijken hoe vaak je zoiets gaat gebruiken, en hoeveel gemak en sleutelplezier je van zo'n investering hebt. :wink:

Ow ja, vaderdag zit eraan te komen.... :lol:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
rubain
Posts: 103
Joined: Wed Sep 01, 2010 8:57 am
Location: Gistel

Post by rubain »

Hoi allemaal,

Ik heb de raad van muddy opgevolgd en er inderdaad even de luchthamer op gezet, en dat werkte feilloos! 8) Voor één kant althans... :evil:
Aan de andere kant heb ik gezien dat er reeds een inkeping is op de moer, waarschijnlijk van reeds vroeger op te slaan met een zware hamer, dus na eindeloos geprobeerd te hebben met de luchthamer, de borgring weggezaagd te hebben, bleef ik maar kloppen, maar de moer blijft lekker strak zitten :evil: Ik ben echt ten einde raad, zijn er nog andere opties buiten de aandrijfas door te zagen en me dan later een nieuwe aan te schaffen... :x
Even een frustratie-momentje :roll:
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Voorstel:

De moer proberen in te slijpen eventueel met een frees in het boormachine.

Daarna beitel in de geslepen gleuf om de moer te splijten.

Dan hoeft ge enkel om een nieuwe moer te gaan, deze zijn in de handel te vinden.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Met een 4 mm boortje in de boormachine eerst die borging 1 cm diep inboren, daarna de luchthamer er nogmaals op.
En een paar nachtjes in de WD40 weken doet ook wonderen. :wink:

Een nieuwe moer zit meestal al standaard bij een lagersetje bijgesloten.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Met de juiste sleutel krijg je deze zeker los. Het grootste probleem zal dan zijn om de as vast te houden zodat ze niet meedraait.

Als het dan toch niet gaat zou ik de moer opofferen, net zoals Jos zou doen. Zou dan een stuk van de moer slijpen net over de draad.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
rubain
Posts: 103
Joined: Wed Sep 01, 2010 8:57 am
Location: Gistel

Post by rubain »

Bedankt voor jullie uitleg allemaal! Vele nieuwe tips ik probeer ze binnenkort even uit! Het forum bewijst nog meer eens zijn nut! Bedankt gasten! 8)
User avatar
rubain
Posts: 103
Joined: Wed Sep 01, 2010 8:57 am
Location: Gistel

Post by rubain »

Hoi allemaal!

Na gebruik te maken van jullie tips, eerst wat spek en eieren gegeten te hebben, wat hard zwoegen, de borgring voorzichtig doorgezaagd. Dan een inkeping in geslagen en dan een ferme moker erop, afwisselend gecombineerd met de luchthamer en daar komt hij dan, victory!! :lol:

Image

En dan hoor de boosdoener :wink:

Image

Nog eens bedankt om jullie kennis te delen! 8)

Groeten,
User avatar
rubain
Posts: 103
Joined: Wed Sep 01, 2010 8:57 am
Location: Gistel

Post by rubain »

Vroeg uit de veren, want er is een hoop te doen. Mijn streefdoel is de motorblok eruithalen. Niet zo evident natuurlijk, vooral omdat ik het allemaal op men eentje doe.
Eerst maar even de aandrijfassen even eruithalen.

Image

De hoezen zien er nog vrij goed uit, maar ik ga ze toch maar vervangen, kwestie van er later geen problemen meer mee te hebben. Nog even de zijplaat eraf.

Image

Dan een werkje wat ik niemand zou aanraden, dus ik zou zeggen, don't try this at home... ;)
Met een hefkraantje de ganse auto even optillen om hem dan op zware stenen te zetten, zodat ik plaats heb om de motor eronderuit te halen. Gelukkig allemaal goed verlopen.

Image

Tevens wat sukkelen met de overbrenging naar de versnellingsbak, maar al bij al wel gelukt. Dan het kraantje ervoor en de motor zachtjes laten zakken op een karretje.

Image

Image

Image

Om uiteindelijk de motor even naast de "nieuwe" te zetten. Contrast is groot :-)

Image

Zo sluit ik voldaan deze zware dag af, tijd voor een aperitiefje! 8-)
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Je hebt wel een lekkere warme dag uitgezocht voor dit klusje :o ... zal inderdaad de nodige zweetdruppeltjes hebben gekost. :lol:

Keep up the good works. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
rubain
Posts: 103
Joined: Wed Sep 01, 2010 8:57 am
Location: Gistel

Post by rubain »

Het warme weer hield me vandaag opnieuw weer niet tegen, we gaan er gewoon voor! Vandaag even de embrayage goed gezet, bij gebrek aan de juiste tools maar even de versnellingsbak erin geploft :-)

Image

Hoog tijd voor het zware werk, dus begonnen aan de wat quasi een onmogelijke taak lijkt, de roestduivel uit de auto te halen. Zo zie je iets wat netjes onder de tectyl zit en geen sporen van roest vertonen, maar dan haal je het eraf, gewoon omdat je er quasi zeker van bent, dat alles woekert, en niets is minder waar. Zo sukkelde ik even met de batterijbak, maar hij moest er immers uit voor ik aan de achterkant kon.

Image

Image

De bovenkant lijkt best nog te redden, wat oppervlakkige roest, maar te herstellen meen ik.

Image

Image

Eenmaal de voorkant wat stukken uitgescheven dan heb je de smaak te pakken, dus dan maar meteen de rest ook even checken.

Image

Dorpels eraf en dan merk je hoe groot de schade wel is. Alles zat netjes verborgen, maar eenmaal eraf is de verontwaardiging groot, de hoeken en onderkant zijn wat je noemt volledig weggevreten...

Image

Image

En ook de andere kant is niet beter... :(

Image

Dan begin je maar met stukken uitschijven en na een tijdje lijkt het gewoon één grote puzzel om dit terug opnieuw op te lassen. Niets is werkelijk nog goed, buiten de kokerbalken, die zijn al bij al waarschijnlijk nog te redden.

Image

Image

Zo bekijk je dan vanavond naar het hoopje verroest ijzer dat je uit de auto gehaald hebt en dan vraag je je af waaraan ben ik toch begonnen... :roll:
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Rubain,dat is met een bagheera niet beter maar nu je al zo ver bent moet je door zetten succes er mee.








grt harry de matra.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

rubain wrote:
Zo bekijk je dan vanavond naar het hoopje verroest ijzer dat je uit de auto gehaald hebt en dan vraag je je af waaraan ben ik toch begonnen... :roll:

Tsja, het kritieke punt als je een auto wilt restaureren.
Nu is het een kwestie van doorzetten en volhouden, gewoon in je achterhoofd nemen dat deze straks weer betrouwbaar, knetterhard en 100% roestvrij gaat worden.
Ik kan je alleen maar verzekeren dat de Grand Raid nog een stuk slechter was. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Inderdaad volhouden. Zullen meerdere dagen, weken, maanden werk aan zijn.
Veel succes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
rubain
Posts: 103
Joined: Wed Sep 01, 2010 8:57 am
Location: Gistel

Post by rubain »

Hoi Allemaal!

Bedankt voor de reacties! Mja als je mijn Rancho vergelijkt met de Grand Raid, dan is dit klein bier ;)
Hoewel ik het al welletjes vind mag ik zeggen, ik ben nu niet eenmaal de "plaatchirurg" :oops: , maar desondanks blijven we ervoor gaan, stelselmatig een beetje hé 8-)
Zo ben ik vandaag bezig geweest met de verder opbouw van de motor, kwestie dat het eens wat anders is :roll:
Het differentieel erop en de versnellingsbak, hmmm, dat wou niet direct werken, blijkbaar zat de koppelingsplaat toch niet helemaal juist, dus weer demonteren die handel...pff
Maar uiteindelijk toch goed gekregen! De vernieuwde startmotor erop en de nieuwe alternator, een vers riempje erop en het geheel ziet er al een stuk beter uit!
Bij de nieuwe alternator zijn de aansluitingen niet hetzelfde zag ik, een revisie van de oude was duurder dan een volledige nieuwe, dus dat wordt nog een zoekwerkje... :evil:
Maar uiteindelijk toch tevreden van het resultaat mag ik zeggen! Nu maar wachten tot ik de schone slaapster kan doen ontwaken! :D

Image

Image

Tevens ben ik ook begonnen met alle bevestigingsbouten los te maken om de kap te kunnen verwijderen, maar ik heb ze nu allemaal los en de kap lijkt duidelijk nog voor geen vin te bewegen, ik moet echter wel nog de lijm wegsnijden boven de cabine en achteraan, dus ik hoop dat hij dan loskomt! Ofwel weegt dat ding gewoon keizwaar, de ruiten blijven er immers in... :o
Ik hou jullie op de hoogte!
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Rubain, dat ziet er zeer mooi uit die motor dat heb je prachtig gedaan.
Succes met de rest.





grt harry de matra.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Prachtig werk. Je bent goed bezig.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

De kale kap (dus zonder glas) weegt al zo'n 50 kilo, en voor het glas mag je hetzelfde rekenen... dus niet eventjes alleen proberen te doen. :o

Maar ik zou de ruiten er toch eerst nog even uithalen.
Om straks alles netjes te kunnen spuiten moeten ze er toch al uit, en om de bekleding weer terug te plaatsen ook.
En met het demonteren en wegzetten van de kap is het ook een stuk gemakkelijker zonder glas erin. (als je de kap incl. ruiten laat steunen op het onderste stukje polyester ben ik bang dat je daar ook nog aan het polyester-chirurgen moet...)

In het werkplaatshandboek staat de montage van de ruiten beschreven, en demonteren is gewoon de omgekeerde volgorde. :wink:
Eerst dat afdeklijstje en bijbehorende klembeugeltjes verwijderen.
Dan de schuiframen incl. kader en rubber (ramen even in de open-stand) eruit, en daarna die bovenramen incl. rubber.
Als je binnen in de auto eerst even wat groene zeep achter de rubbers laat lopen glijden ze er vrij gemakkelijk uit, dan kun je met een stompe platte schroevendraaier het rubber zo opwippen.
Maar zorg wel even voor een helpend handje die buiten de ramen tegenhoudt en opvangt. :lol:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Prachtige motor. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Inderdaad erg netjes!!
Is de versnellingsbak gespoten in zilver?
User avatar
rubain
Posts: 103
Joined: Wed Sep 01, 2010 8:57 am
Location: Gistel

Post by rubain »

Hoi Allemaal!

Vandaag weer bezig geweest met de Rancho, op aanraden van Muddy de ruiten even uitgehaald, en toen dacht ik, laat ik even proberen of de kap los is, en tja, 3 uur later zat ik nog steeds even ver, de kap is mooi los boven de cabine en achteraan is hij ook netjes los, maar de verbinding in het midden met de cabine, veroert geen vin :evil:
Ik heb al op het franse forum gekeken naar de handleiding hoe je de kap moet verwijderen, maar ik lijk alle stappen te doorlopen hebben...
Kan iemand mij zeggen wat ik fout doe, want intussen heb ik het inmiddels uit pure frustratie gestaakt... :cry: @Muddy jij een suggestie? :oops:

Image

Image

Image

O ja Alain, dit is verf die ik destijds kocht van het merk Restom speciaal voor collecteurs, had er nog veeeel over, dus dacht ik maar de versnellingsbak enzo er ook mee te schilderen :wink:
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ik neem aan dat je de popnagels bij de portieren niet vergeten bent uit te boren. :lol:

Maar onder het voordak zit nog wat verstopt, en dat is waar de achterste steun van de imperial op gemonteerd zit... daar ben ik destijds ook al uren naar op zoek geweest.
Hier zit dus een metalen plaat onder verstopt, welke weer met een bout op het metalen dak vast gemonteerd zit.

Image

Image

En zoals je op de foto's ziet is deze bout ook compleet onbereikbaar, want het dak zit namelijk op deze plaat vast gelijmd. :-?
Ik heb de lijmverbinding hier voorzichtig losgewrikt met een bandenlichter.
Als je het voordak iets omhoog houdt (klosje hout o.i.d. eronder) dan kun je er een beetje bij komen met een bandenlichter, een lange beitel of schroevendraaier, en dan zul je vervolgens een beetje gepast geweld moeten gaan gebruiken... zowel vanuit de voorkant boven de portieren als de binnenkant boven de B-stijl.

Succes ermee. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
rubain
Posts: 103
Joined: Wed Sep 01, 2010 8:57 am
Location: Gistel

Post by rubain »

Wel wel wel, ik heb daar al uren op gevloekt en wist écht niet meer van welk hout pijlen te maken hoor, dacht dat het hele zootje dusdanig vastgeroest zat... :x
Ik veronderstelde dat alles in z'n geheel samen hoorde te zitten van het polyester dak, dus cabine en laatste gedeelte, niet dus, daar zit dus de boosdoener! Voor de zoveelste keer een oprechte dankjewel muddy, blij dat ik steeds bij je terecht kan voor al die perikelen! je kent hem écht wel van binnen en van buiten hé :lol:
Super! Ik probeer het misschien morgen al even uit!
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Matra heeft eerst het achterdeel geplaatst en vastgebout, en vervolgens het voorste deel er bij aan geplakt.
Nu is de lijm tussen metaal en polyester met een beetje gepast geweld nog wel los te krijgen, maar de lijm tussen de beide polyester daken krijg je haast niet los zonder schade.

Daarom gewoon proberen om die 2 plaatjes los te wrikken van het polyester, dan kun je het dak verder als 1 geheel houden.
Zorg bij het afhalen wel dat er iemand dat voordak ondersteund, om te voorkomen dat dit omknikt, (dus bij opslag ook ondersteunen)


Bij de Grand Raid moest ik de beide dakhelften wel van elkaar los halen, er ontbrak namelijk een stuk polyester. :evil: (was vermoedelijk al gesneuveld tijdens een eerdere demontage door de vorige eigenaar...)


Ow ja, er kan ook nog kit zitten aan de B-stijlen (binnenkant) van boven naar beneden, daar waar je de bouten al losgemaakt hebt. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Post Reply