Tip: ontluchten en doorspoelen bij voorkeur NIET doen door middel van het pompen met het rempedaal. Een oudere hoofdremcilinder gaat in 50% van de gevallen stuk of kort daarna lekken.
Waarom?
Door het “doortrappen” van het pedaal verplaats je de remcups in de hoofdremcilinder over een veel grotere afstand dan normaal. Zo komen de remcups in een gedeelte van de hoofdremcilinder waar ze onder normale remomstandigheden nooit komen. Juist op dát deel wil de boring van de hoofdremcilinder aangetast worden door oxidatie, corrosie en andere beschadigingen. Trap je daar nu je verse remcupje overheen dan is ie gelijk stuk.
Het ontluchten met een “eezybleed” setje werkt dan véél beter: daarmee zet je via het deksel van het remvloeistofpotje druk op het hele systeem en kan je ZONDER aan het rempedaal te komen het systeem ontluchten. Heel simpel, 1 voor 1 de nippels op de remklauwen openen en laten doorstromen tot er schone vloeistof uit komt zonder lucht. Tussen door wel regelmatig het “eezybleed” flesje bijvullen natuuurlijk!
Daarnaast is er nog de methode “omgekeerd ontluchten”: neem een oliespuitje ( je weet wel, zo’n kannetje met een pompje er op), vul dat met remvloeistof en duw een doorzichtig slangetje op de tuut. De andere kant van het slangetje op de ontluchtingsnippel op de klauw, de nippel open en pompen maar met het pompje van de oliespuit. Zo pomp je verse remvloeistof de klauw in, dan de leiding in en tenslotte de hoofdremcilinder in. De lucht ontsnapt heel gewoon via het remvloeistofpotje op de hoofdremcilinder. Ook hier weer regelmatig het oliespuitje vullen met remvloeistof en 1 voor 1 de klauwen af gaan.
mooiste is het ontluchten/doorspoelen met een setje van “eezybleed” o.i.d, dit gaat het makkelijkst
Remmen ontluchten
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
Remmen ontluchten
Tip van uit het Citroen forum Nederland gehaald :
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
-
- Posts: 1674
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Die omgekeerde versie zal ik niemand aanraden, je loopt namelijk kans dat evt. aanwezig vuil verplaatst wordt naar de hoofdremcilinder... en dat wil je daar echt niet hebben.
De meeste remmen zijn al simpel te ontluchten door de ontluchtingnippel open te draaien en wat geduld te hebben... de zwaartekracht doet z'n werk dan wel.
En als je wat meer haast hebt is die "easy-bleed" ook een oplossing.
Maar je kunt ook simpel het vacuum-principe gebruiken, dan zuig je via de ontluchtingnippel de luchtbellen uit het systeem.
Dit kan al simpel met een oude verfspuit of zoiets: de beker eraf, slangetje tussen de nippel en aanvoer van de beker, en blazen maar. (wel even in een emmer of fles , geeft anders een smeerboel
)
De meeste remmen zijn al simpel te ontluchten door de ontluchtingnippel open te draaien en wat geduld te hebben... de zwaartekracht doet z'n werk dan wel.
En als je wat meer haast hebt is die "easy-bleed" ook een oplossing.
Maar je kunt ook simpel het vacuum-principe gebruiken, dan zuig je via de ontluchtingnippel de luchtbellen uit het systeem.
Dit kan al simpel met een oude verfspuit of zoiets: de beker eraf, slangetje tussen de nippel en aanvoer van de beker, en blazen maar. (wel even in een emmer of fles , geeft anders een smeerboel

Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- oetker
- Posts: 8165
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Omgekeerd ontluchten is voor de koppeling eigenlijk de enige goede manier.
Door het doorhangen van de aanvoerleiding bleef er bij mij steeds lucht in het systeem.
Met omgekeerd ontluchten ging het prima.
Remsysteem hebben we met de Eezybleed gedaan.
Alhoewel dat ding van Gunson niet erg sterk is.
Het dekseltje van de fles draaiden we na 2 keer al in de puin.
De voorraadfles laten we tegenwoordig maar vervallen en zetten de deksel rechtstreeks.
Groet Herman
Door het doorhangen van de aanvoerleiding bleef er bij mij steeds lucht in het systeem.
Met omgekeerd ontluchten ging het prima.
Remsysteem hebben we met de Eezybleed gedaan.
Alhoewel dat ding van Gunson niet erg sterk is.
Het dekseltje van de fles draaiden we na 2 keer al in de puin.
De voorraadfles laten we tegenwoordig maar vervallen en zetten de deksel rechtstreeks.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006