Spelen met de banjo.
- oetker
- Posts: 8094
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Spelen met de banjo.
De achterste remslangen van de Murena is niet veel van te vinden.
Ik zit aan een oplossing te denken ala hieronder.
Men neme 1 banjo-bolt die vermoedelijk van een Bagheera is.
Jammer dat ik er maar 1 heb.
Men voege toe 2 remslangen van een Peugeot 205
Kunnen ze zelfs op de Belgische keuring niet over zeuren.
oa hier te koop voorr peanuts.
http://www.ebay.co.uk/itm/Peugeot-205-P ... 20cc265426
Wijst vanzelf toch?
De andere kant M10x1, perfect dus.
Misschien dat op de borgrand iets af moet maar dat is peanuts.
Nou de hamvraag?????
Of moet ik zeggen de Hesp-vraag?
Is dit een Bagheera bolt of ergens standaard te vinden????
De draad is M10x1 fijnmetrisch.
Het gat in de bolt 15 mm
Kunnen de Bagheera boys is even dat gat voor me nameten.
Ik zit aan een oplossing te denken ala hieronder.
Men neme 1 banjo-bolt die vermoedelijk van een Bagheera is.
Jammer dat ik er maar 1 heb.
Men voege toe 2 remslangen van een Peugeot 205
Kunnen ze zelfs op de Belgische keuring niet over zeuren.
oa hier te koop voorr peanuts.
http://www.ebay.co.uk/itm/Peugeot-205-P ... 20cc265426
Wijst vanzelf toch?
De andere kant M10x1, perfect dus.
Misschien dat op de borgrand iets af moet maar dat is peanuts.
Nou de hamvraag?????
Of moet ik zeggen de Hesp-vraag?
Is dit een Bagheera bolt of ergens standaard te vinden????
De draad is M10x1 fijnmetrisch.
Het gat in de bolt 15 mm
Kunnen de Bagheera boys is even dat gat voor me nameten.
Last edited by oetker on Sun Oct 14, 2012 10:30 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8094
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Je kunt ze voor de voorzijde in ieder geval gebruiken, maar met Banjo ook voor de achterkant.
Moeten we die banjo's wel kunnen vinden.
Is me tot nu toe niet gelukt.
Zie hier de foto van de auto's waar deze slangen gebruikt worden.
Moeten we die banjo's wel kunnen vinden.
Is me tot nu toe niet gelukt.
Zie hier de foto van de auto's waar deze slangen gebruikt worden.
- Attachments
-
- Peugeotslang.jpg (99.35 KiB) Viewed 12683 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- GODFRIED
- Posts: 10001
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Ik zal eens meten maar ben er vrij zeker van dat deze banjo van een bagheera is. Als je een remslang koopt van een bagheera is deze ook zonder banjo. De banjo zit op de remcilinder.
Iemand die bagheera's heeft afgebroken moet deze hebben. Ik zal eens kijken wat hier kan terug vinden. Weet zeker dat ik zo iets niet weggooi.
Iemand die bagheera's heeft afgebroken moet deze hebben. Ik zal eens kijken wat hier kan terug vinden. Weet zeker dat ik zo iets niet weggooi.
- Attachments
-
- te kleine stofkap [800x600 test tekening 2].JPG (134.31 KiB) Viewed 12669 times
Matra Bagheera S - 1977
- GODFRIED
- Posts: 10001
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
De banjo die je hebt komt niet van een bagheera.
Deze van de bagheera is volledig recht.
Ook de draad is anders. Ik meet 9,3mm, dus geen 10mm
De grote opening is iets meer dan 15mm, enkele tiende.
Zie foto
Deze van de bagheera is volledig recht.
Ook de draad is anders. Ik meet 9,3mm, dus geen 10mm
De grote opening is iets meer dan 15mm, enkele tiende.
Zie foto
- Attachments
-
- je ziet het verschil in draad. [800x600 test tekening 2].JPG (95.54 KiB) Viewed 12635 times
-
- andere draad [800x600 test tekening 2].JPG (95.77 KiB) Viewed 12635 times
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 8094
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Dus de remslang van de voorzijde past bij jou niet op de banjo?GODFRIED wrote:De banjo die je hebt komt niet van een bagheera.
Deze van de bagheera is volledig recht.
Ook de draad is anders. Ik meet 9,3mm, dus geen 10mm
De grote opening is iets meer dan 15mm, enkele tiende.
Zie foto
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
Zoals Benny aanhaalt, er moet wat speling zijn, het geheel wordt afgedicht met een dichting. Beide varianten schroefdraad zijn verkrijgbaar, ik weet bv bij angloparts kan je deze verkrijgen. (www.angloparts.com), op de Morris minor worden deze banjo's bv gebruikt, maar uiteraard ook op vele andere modellen van toendertijd. Of de banjo nu ietwat gebogen is, al dan niet maakt volgens mij niets uit aan de werking ervan.
Bagheera X '78
- GODFRIED
- Posts: 10001
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Inderdaad de schroefdraad is anders daarom past de remslang niet.oetker wrote:Dus de remslang van de voorzijde past bij jou niet op de banjo?GODFRIED wrote:De banjo die je hebt komt niet van een bagheera.
Deze van de bagheera is volledig recht.
Ook de draad is anders. Ik meet 9,3mm, dus geen 10mm
De grote opening is iets meer dan 15mm, enkele tiende.
Zie foto
Dat de banjo van de bagheera recht is doet niets aan de werking. Het is de draad die het probleem is.
Of je moet er draad van M10x1 kunnen intappen!!
Als je op de foto kijkt zie je het verschil van de draad al. Deze heeft een buitendiameter van 9,3mm en niet de gevraagde 10mm.
De remslang in het midden is deze van de bagheera achter.
Daar je één banjo hebt met de juiste draad moet die wel ergens te verkrijgen zijn, maar waar???
Succes.
- Attachments
-
- je ziet het verschil in draad. [800x600 test tekening 2].JPG (95.54 KiB) Viewed 12604 times
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 8094
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Quote Godfried.
------------------
Daar je één banjo hebt met de juiste draad moet die wel ergens te verkrijgen zijn, maar waar???
Succes.
==================================================================
Je kunt aa de Banjo zien dat deze al een lang leven achter zich heeft.
Ik denk echt 60er jaren of ouder.
Dat het gat iets groter of kleiner is zijn wel oplossingen voor.
De slangaansluiting is het probleem.
Ik zal me is in de oude Engelse onderdelen storten voor een oplossing, maar fijnmetrisch was daar niet bekend.
Die hadden zo hun eigen metrieke stelsel.
Best wel moeilijk onderdeel om te vinden.
Groet Herman
------------------
Daar je één banjo hebt met de juiste draad moet die wel ergens te verkrijgen zijn, maar waar???
Succes.
==================================================================
Je kunt aa de Banjo zien dat deze al een lang leven achter zich heeft.
Ik denk echt 60er jaren of ouder.
Dat het gat iets groter of kleiner is zijn wel oplossingen voor.
De slangaansluiting is het probleem.
Ik zal me is in de oude Engelse onderdelen storten voor een oplossing, maar fijnmetrisch was daar niet bekend.
Die hadden zo hun eigen metrieke stelsel.
Best wel moeilijk onderdeel om te vinden.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- GODFRIED
- Posts: 10001
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Misschien is het toch mogelijk om een bagheera banjo aan te passen door er de juiste draad in te tappen. Alleen de vraag is er genoeg over voor draad in te tappen. Je kunt dan de aansluitopening waar de remslang op komt doorboren om er vlot met een draadtap in te kunnen.
Die andere opening is perfect. De bout met nippel past er zo in.
Die andere opening is perfect. De bout met nippel past er zo in.
- Attachments
-
- banjo 3 [800x600 test tekening 2].JPG (54.3 KiB) Viewed 12576 times
-
- banjo 2 [800x600 test tekening 2].JPG (55.85 KiB) Viewed 12576 times
-
- bajo 1 [800x600 test tekening 2].JPG (47.13 KiB) Viewed 12576 times
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 8094
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
In principe om M10 te kunnen tappen moet je 8mm boren.
Je gaf al aan dat de maat 9,3 mm was.
Dan blijft er te weinig over voor een goede verbinding.
Er komt daar toch soms wel 30 bar druk .
Een remslang met aan kant m10x1 en aan de andere kant de Bagheera draad zou deze banjo mogelijk maken. maar deze banjo zal ook moeilijk te vinden zijn.
Beste zou toch zijn de banjo te vinden die ik hier heb, maar dat valt dus tegen.
Groet herman
Je gaf al aan dat de maat 9,3 mm was.
Dan blijft er te weinig over voor een goede verbinding.
Er komt daar toch soms wel 30 bar druk .
Een remslang met aan kant m10x1 en aan de andere kant de Bagheera draad zou deze banjo mogelijk maken. maar deze banjo zal ook moeilijk te vinden zijn.
Beste zou toch zijn de banjo te vinden die ik hier heb, maar dat valt dus tegen.
Groet herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 1661
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Misschien iets breder gaan zoeken?.. in de landbouwvoertuigenbranche en de vrachtwagenbranche worden dit soort banjo-koppelingen ook wel gebruikt voor brandstofpompen.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
M10 standaard is 1.5 spoed, dat is 8.5 boren of 9.3 als je met een roltap werkt.
M10 x 1 is 9 boren of 9.5 voor een roltap.
http://www.borenco.be/article/50187_Rol ... HSS-E+M+12+
M10 x 1 is 9 boren of 9.5 voor een roltap.
http://www.borenco.be/article/50187_Rol ... HSS-E+M+12+
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
- oetker
- Posts: 8094
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
=========================================================jo wrote:M10 standaard is 1.5 spoed, dat is 8.5 boren of 9.3 als je met een roltap werkt.
M10 x 1 is 9 boren of 9.5 voor een roltap.
http://www.borenco.be/article/50187_Rol ... HSS-E+M+12+
Mijn schoolopleiding loopt al jaren achter de feiten aan.
Geleerd was x8 voorboren en dan met 3 tappen de draad maken.
Zo was het in de tijd van Tom Poes, maar het is mooi dat het kan.
Het geeft weer wat mogelijkheden, maar de banjo van de bagheera ligt ook niet voor het oprapen.
De banjo's voor de brandstofpompen hebben meestal een slangaansluiting, maar als de invoer maar groot genoeg is zou daar ook in getapt kunnen worden.
We snuffelen gewoon verder.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006