Ik probeer een reserve (Bosch) delco te demonteren om hem goed schoon te maken. De veertjes en en de gewichtjes zien er allemaal nog goed uit, alleen wat aangekoekt vet. Maar ik zou de centrale as willen verwijderen om alles goed schoon te kunnen maken en terug te smeren. Het probleem is dat het borgasje beneden waarmee het stuk met de 2 nokjes geborgd is muurvast zit. Ik heb er met een hamer en drevel al enkele tikken op gegeven, maar er komt geen beweging in. Ik durf echter niet teveel kracht zetten om zeker niets te beschadigen.
Heeft iemand dit al ooit gedemonteerd?
Delco
- matrafan
Beetje kruipolie op het asje spuiten.
De bekken van de bankschroef een beetje openen, hier de onderkant met ronding dwars inleggen.
Misschien effe met twee personen zodat één de delco kan vasthouden zodat de ander met een drevel de pen kan loskloppen.
Dacht dat ze maar naar één kant eruit kan maar weet het niet zeker.
De bekken van de bankschroef een beetje openen, hier de onderkant met ronding dwars inleggen.
Misschien effe met twee personen zodat één de delco kan vasthouden zodat de ander met een drevel de pen kan loskloppen.
Dacht dat ze maar naar één kant eruit kan maar weet het niet zeker.
-
Bedankt Jos voor de reactie.
Na 4 dagen kruipolie heb ik het asje er vanmorgen eindelijk kunnen uittikken. Ik begon al aan mezelf te twijfelen, zoiets eenvoudig dat maar niet wil lukken.
Maar het zat dan ook muurvast...
Ik veronderstel dat de spiraalvormige groeven in de as dienen voor de smering. Moet ik hier speciaal vet voor gebruiken dat tegen de motortemperatuur kan?
Eén van de redenen waarom ik het persé wou demonteren was ook om de vertikale speling van de as te verminderen (ruim 1mm). De rotor vertoont immers schuursporen van tegen het dak van de delcokap te schuren.
Na 4 dagen kruipolie heb ik het asje er vanmorgen eindelijk kunnen uittikken. Ik begon al aan mezelf te twijfelen, zoiets eenvoudig dat maar niet wil lukken.
Maar het zat dan ook muurvast...
Ik veronderstel dat de spiraalvormige groeven in de as dienen voor de smering. Moet ik hier speciaal vet voor gebruiken dat tegen de motortemperatuur kan?
Eén van de redenen waarom ik het persé wou demonteren was ook om de vertikale speling van de as te verminderen (ruim 1mm). De rotor vertoont immers schuursporen van tegen het dak van de delcokap te schuren.
- Attachments
-
- DSC00571_s.jpg (47.63 KiB) Viewed 8933 times
-
- DSC00575_s.jpg (52.1 KiB) Viewed 8933 times
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983
- GODFRIED
-