Help! CO van 8!
- oetker
- Posts: 8020
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Dit stond op de Belgische keuringsite.
Banden
7. WELKE BANDEN ZIJN WETTELIJK TOEGELATEN OP MIJN VOERTUIG?
Volgens het Koninklijk Besluit van 15 maart houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen, dient een voertuig uit veiligheidsoverwegingen uitgerust te zijn met de banden waarmee het voertuig werd goedgekeurd.
De toegelaten banden zijn verschillend voor ieder type voertuig en kan u terugvinden op het COC (Europees gelijkvormigheidsattest) van het voertuig, in het Proces Verbaal van Goedkeuring (PVG) - ter beschikking in de keuringsstations - en in het officiële onderhoudsboekje. Bovendien dienen de banden geplaatst op eenzelfde as identieke kenmerken te vertonen wat betreft afmetingen, snelheidsindex en load-index, merk en type. Voor de snelheidsindex en load-index is er bovendien een minimum waarde waaraan de band moet voldoen en die afhankelijk is van het type voertuig. Het is belangrijk dat wanneer u nieuwe banden koopt deze voldoen aan bovenstaande voorwaarden.
De GOCA-module voor het berekenen van de juiste banden voor uw wagen is momenteel niet beschikbaar.
Heeft u vragen i.v.m. de juiste banden voor uw voertuig, dan kan u ons steeds bereiken op het nummer ( 078 / 05 20 10 (normaal tarief) of via e-mail autokeuring@km.be
----------------------------------------------------------------------------------
Ze hebben het hier over het COGA module wat niet beschikbaar is.
Ik zou zeggen bel ze op en maak het ze lastig door te vragen of ze het even kunnen berekenen voor je.
Bron
http://www.km.be
Banden
7. WELKE BANDEN ZIJN WETTELIJK TOEGELATEN OP MIJN VOERTUIG?
Volgens het Koninklijk Besluit van 15 maart houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen, dient een voertuig uit veiligheidsoverwegingen uitgerust te zijn met de banden waarmee het voertuig werd goedgekeurd.
De toegelaten banden zijn verschillend voor ieder type voertuig en kan u terugvinden op het COC (Europees gelijkvormigheidsattest) van het voertuig, in het Proces Verbaal van Goedkeuring (PVG) - ter beschikking in de keuringsstations - en in het officiële onderhoudsboekje. Bovendien dienen de banden geplaatst op eenzelfde as identieke kenmerken te vertonen wat betreft afmetingen, snelheidsindex en load-index, merk en type. Voor de snelheidsindex en load-index is er bovendien een minimum waarde waaraan de band moet voldoen en die afhankelijk is van het type voertuig. Het is belangrijk dat wanneer u nieuwe banden koopt deze voldoen aan bovenstaande voorwaarden.
De GOCA-module voor het berekenen van de juiste banden voor uw wagen is momenteel niet beschikbaar.
Heeft u vragen i.v.m. de juiste banden voor uw voertuig, dan kan u ons steeds bereiken op het nummer ( 078 / 05 20 10 (normaal tarief) of via e-mail autokeuring@km.be
----------------------------------------------------------------------------------
Ze hebben het hier over het COGA module wat niet beschikbaar is.
Ik zou zeggen bel ze op en maak het ze lastig door te vragen of ze het even kunnen berekenen voor je.
Bron
http://www.km.be
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- matrafan
- Posts: 2169
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Ben ook eens benieuwd wat hier uit gaat komen.Keithmoon wrote:
Alleen zou ik graag écht weten welke banden er nu op mogen. En iederéén met een Bagheera zou dan geholpen zijn, denk ik.
gr
theo.
Moeten waarschijnlijk met de oldtimers binnen dit en enkele jaren toch naar één of ander soort keuring gaan.
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Normaal gezien zou er geen onderscheid mogen zijn tussen de keuringsstations.
Vemits iedere Bagheera hetzelfde PVG-nummer heeft, N41.161, zijn de eisen waaraan deze moet voldoen overal dezelfde.
14" velgen moeten monteren zou pas straf zijn, tenzij je een U8 bezit...
Ik vermoed dat de gegevens van alle nog rijdende Bagheera's in de bestanden van de keuring zijn opgeslagen dus ook die van de banden waarmee ze zijn uitgerust.
Ik vermoed dat een keuringsstation uit bv. Brasschaat toegang heeft tot de bestanden van het station in Asse (Mollem) waar mijn wagen zonder problemen gekeurd is.
Maar zoals zo vaak, België begint waar alle logica eindigt...
Vemits iedere Bagheera hetzelfde PVG-nummer heeft, N41.161, zijn de eisen waaraan deze moet voldoen overal dezelfde.
14" velgen moeten monteren zou pas straf zijn, tenzij je een U8 bezit...
Ik vermoed dat de gegevens van alle nog rijdende Bagheera's in de bestanden van de keuring zijn opgeslagen dus ook die van de banden waarmee ze zijn uitgerust.
Ik vermoed dat een keuringsstation uit bv. Brasschaat toegang heeft tot de bestanden van het station in Asse (Mollem) waar mijn wagen zonder problemen gekeurd is.
Maar zoals zo vaak, België begint waar alle logica eindigt...
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
- GODFRIED
- Posts: 9910
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Ik weet het ook niet met zekerheid. Zou inderdaad overal in België hetzelfde moeten zijn.matrafan wrote:Ben ook eens benieuwd wat hier uit gaat komen.Keithmoon wrote:
Alleen zou ik graag écht weten welke banden er nu op mogen. En iederéén met een Bagheera zou dan geholpen zijn, denk ik.
gr
theo.
Moeten waarschijnlijk met de oldtimers binnen dit en enkele jaren toch naar één of ander soort keuring gaan.
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 8020
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Quote
---------
Maar zoals zo vaak, België begint waar alle logica eindigt...
======================================
Inderdaad, mijn zoon telt de dagen af en heeft per 1 augustus ontslag genomen bij het restaurant in Nazareth.
Hij voelt zich als een Marokaan in Nederland daar.
Als ik de verhalen hoor dan geloof ik gewoon af en toe mijn oren niet.
Vooral het ambtelijke geneuzel is hij behoorlijk zat, en het gefoefel met salaris is daar op zijn zachtst gezegd merkwaardig.
Het wonen in Belgie kent voordelen, maar ook aardig wat nadelen.
Voordeel, ze spreken inmiddrls behoorlijk Belgisch Nederlands
on topic
Ik zou zeker dat nummer even bellen of mailen.
Laat ze maar een mail sturen met wat mag en kan.
Dat is gelijk bewijsvoering bij de keuringsstations als ze moeilijk doen.
---------
Maar zoals zo vaak, België begint waar alle logica eindigt...
======================================
Inderdaad, mijn zoon telt de dagen af en heeft per 1 augustus ontslag genomen bij het restaurant in Nazareth.
Hij voelt zich als een Marokaan in Nederland daar.
Als ik de verhalen hoor dan geloof ik gewoon af en toe mijn oren niet.
Vooral het ambtelijke geneuzel is hij behoorlijk zat, en het gefoefel met salaris is daar op zijn zachtst gezegd merkwaardig.
Het wonen in Belgie kent voordelen, maar ook aardig wat nadelen.
Voordeel, ze spreken inmiddrls behoorlijk Belgisch Nederlands
on topic
Ik zou zeker dat nummer even bellen of mailen.
Laat ze maar een mail sturen met wat mag en kan.
Dat is gelijk bewijsvoering bij de keuringsstations als ze moeilijk doen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Ook waar, het PVG-nummer van een type I met 1294cc motor zal anders zijn dan een type II met 1442cc motor.
Ik heb ook via de goca-site geprobeerd om het PVG in te voeren, maar het wordt niet herkend.
De Bagheera is inmiddels al een paar jaar uit produktie...
Ik heb ook via de goca-site geprobeerd om het PVG in te voeren, maar het wordt niet herkend.
De Bagheera is inmiddels al een paar jaar uit produktie...
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
-
- Posts: 1658
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
oetker wrote:Dit stond op de Belgische keuringsite.
.....dient een voertuig uit veiligheidsoverwegingen uitgerust te zijn met de banden waarmee het voertuig werd goedgekeurd.
Dat betekent dus letterlijk gelezen volgens de wet: even die oude, verstikte en gladgereden banden er weer op en dan is het wel goed....
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- Kanchi
- Posts: 114
- Joined: Fri Mar 06, 2009 9:22 am
- Location: Tilburg, Nederland
- Contact:
- oetker
- Posts: 8020
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
In Nederland kijken ze daar niet naar.
We keuren bij Peter altijd voor, voor we naar de keuring gaan.
Voldoende profiel en goed remmen, en je bent al een eind.
Geen spelingen op stuurhuis en kogels, goede remslangen en remkabel.
Gasdichte uitlaat al is die er zowat onderuit gerot is OK.
Geen zware roest op de remleidingen.
Verlichting alles, en op hoogte.
Geen lekkende schokdempers of gebroken veren.
Deugdelijke bevestiging stoelen.
Doorgeroeste dorpels, er mag wel een gat van 1 meter zitten in de bodem.
Ruitensproeier/wisser scheuren in ruit in het zichtveld.
Veiligheidsgordels en CO.
Gescheurde ashoezen en wiellagers.
Als dat allemaal ok is dan fiets je er zo doorheen.
We keuren bij Peter altijd voor, voor we naar de keuring gaan.
Voldoende profiel en goed remmen, en je bent al een eind.
Geen spelingen op stuurhuis en kogels, goede remslangen en remkabel.
Gasdichte uitlaat al is die er zowat onderuit gerot is OK.
Geen zware roest op de remleidingen.
Verlichting alles, en op hoogte.
Geen lekkende schokdempers of gebroken veren.
Deugdelijke bevestiging stoelen.
Doorgeroeste dorpels, er mag wel een gat van 1 meter zitten in de bodem.
Ruitensproeier/wisser scheuren in ruit in het zichtveld.
Veiligheidsgordels en CO.
Gescheurde ashoezen en wiellagers.
Als dat allemaal ok is dan fiets je er zo doorheen.
Last edited by oetker on Thu May 12, 2011 6:48 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- Kanchi
- Posts: 114
- Joined: Fri Mar 06, 2009 9:22 am
- Location: Tilburg, Nederland
- Contact:
Ik ben zeer content dat te horen < ik zal t op zn belgisch doen hehe.
Vrienden uit het gezellige landje ten zuide van ons....is het niet mogelijk om bij de Matramania club 1 keuringsset banden met velgen aan te leggen ? dan is dat probleem voor jullie ook opgelost !
groet, Henny
p.s. ben mn dure elekt. getaar aan het verkopen, zodat ik genoeg financien heb om de meeste problemen met de rode kat op te lossen. ik heb er dus wel wat voor over hehe
Vrienden uit het gezellige landje ten zuide van ons....is het niet mogelijk om bij de Matramania club 1 keuringsset banden met velgen aan te leggen ? dan is dat probleem voor jullie ook opgelost !
groet, Henny
p.s. ben mn dure elekt. getaar aan het verkopen, zodat ik genoeg financien heb om de meeste problemen met de rode kat op te lossen. ik heb er dus wel wat voor over hehe
Matra Murena 2.2 1981.
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
Zelfs al een boete gekregen over verlichting; de koud witte halogeenlampjes zijn gewoon niet toegelaten, moet comform de lampjes zijn die er dertig jaar geleden inzaten, het argument dat lampjes van 30 jaar oud niet meer verkrijgbaar zijn, maakte geen indrukMuddy Bandit wrote:oetker wrote:Dit stond op de Belgische keuringsite.
.....dient een voertuig uit veiligheidsoverwegingen uitgerust te zijn met de banden waarmee het voertuig werd goedgekeurd.
Dat betekent dus letterlijk gelezen volgens de wet: even die oude, verstikte en gladgereden banden er weer op en dan is het wel goed....
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
Ben voor de nieuwsgierigheid eens even gaan kijken in de kelder, ik heb op de voorste velgen 155/80R13, wel met ST index, achteraan 185/70R13 met SST index.
banden zijn splinternieuw, het haar staat er nog op en daarmee reed ik door de dagelijkse keuring zonder opmerkingen. De laatste keer reed ik met de ATS velgen 205/60/13 X4 door de oldtimerkeuring zonder probleem.
Volgens mij ben je een stel muggezifters tegen het lijf gelopen.
Ik weet niet of je er een stap mee verder bent, maar dat stel originele alu bagheer velgen/banden mag je best gebruiken, ligt hier toch maar in de kelder.
banden zijn splinternieuw, het haar staat er nog op en daarmee reed ik door de dagelijkse keuring zonder opmerkingen. De laatste keer reed ik met de ATS velgen 205/60/13 X4 door de oldtimerkeuring zonder probleem.
Volgens mij ben je een stel muggezifters tegen het lijf gelopen.
Ik weet niet of je er een stap mee verder bent, maar dat stel originele alu bagheer velgen/banden mag je best gebruiken, ligt hier toch maar in de kelder.
Bagheera X '78
- oetker
- Posts: 8020
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- GODFRIED
- Posts: 9910
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Waar ze die maten uit hebben gehaald weet ik niet, maar deze maat kun je nergens terug vinden in de technische gegevens van Matra.Keithmoon wrote:Hi de mannen,
Ziehier het antwoord van mijn broer, de keurder i/e Belgisch keuringsstation:
De banden die vooraan mogen gemonteerd worden, zijn de volgende:
Standaard zit er 155/80HR13 op, je mag ook leggen: 165/75/13 of 175/70/13 of 185/65/13, telkens met snelheidscode H
Achteraan zit er 185/80HR13 op standaard, en je mag leggen: 195/75/13 of 205/70/13
Wel dien je te kijken (de bandenspecialist) of de velgen geschikt zijn voor de bandenmaat die je wil leggen.
Voilà, dus wéér 2 problemen bij:
1. past die maat 13 op de oude velgen (wie in godsnaam weet dit ZONDER dat hij bovenstaande banden heeft gekocht?);
2. broertje "vergeet" gewoon dat sommige van bovenstaande banden niet of nauwelijks verkrijgbaar zijn (maar dat zal die mannen worst wezen, vrees ik).
Van mijn eigen garagist heb ik dus meer courantere en goedkopere banden voorgeschoteld gekregen, maar dien ik absoluut andere velgen te leggen (nl. 14 inch).
gr
theo.
Ps Wat zouden jullie doen?
Zelfs wat hij standaard ( 80HR) noemt werd volgens mij nooit gebruikt door Matra.
Deze maten staan in de technische gegevens voor de bagheera
Voor; CB 73, 145 HR x13 of CB 73, 155 HR x13
Achter; CB 73, 185 HR x13
Wat ze bedoelen met CB73??? Ik weet het niet.
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 8020
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- GODFRIED
- Posts: 9910
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Volgens deze site toch allemaal geen probleem. De banden die wij moeten hebben zijn toch nog vlot te verkrijgen????
http://www.autobandenmarkt.be/start.html
http://www.autobandenmarkt.be/start.html
Matra Bagheera S - 1977
- GODFRIED
- Posts: 9910
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact: