Murena blower / aanjager

Technische tips of alternatieve oplossingen
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Murena blower / aanjager

Post by Richard »

Op het Deense forum viel mijn oog een tijdje terug op het volgende topic,

http://www.matrasport.dk/forum/index.ph ... 992.0.html

omdat ik over dit onderwerp hier nog niets lees maar het wel een grote vooruitgang is, post ik mijn ervaring hier maar even.

Ik heb dezelfde aanpassing doorgevoerd, dus de standaard blower, waar amper lucht uit kwam, vervangen voor die van een Nissan Primera. De blower is mij verkocht als een model ná 1995, maar hij is toch anders dan die uit het Deense forum.

In het Deense topic zat het wiel schijnbaar op een ronde as geperst of gelijmd. Bij het model dat ik heb gebruikt zat het wiel bevestigd met een moer op een as met een platte kant. De as heeft een iets kleinere omvang dan de as van de Murena blower.

Ik heb de motor kunnen gebruiken zonder al te veel aanpassingen. Een paar plaatjes over de as geschoven om ervoor te zorgen dat het wiel op de juiste hoogte blijft. Paar lagen krimpkous over de as aangebracht om deze iets dikker te maken. Verder een plaat aan de bovenkant op het wiel en de moer er weer op. (helaas ben ik vergeten overal foto's van te maken)

Wat mij in het werk onduidelijk was is hoe de originele blower aan de motor zat bevestigd, deze kun je eenvoudig uitkloppen met een drevel.

Bijkomend voordeel van het model met de moer, is dat deze zonder enig verdere aanpassing op de origele plek geplaatst kan worden. In het Deense forum is er een aanpassing gedaan aan de chassis anders paste e.e.a. niet meer op de plaats.

Ik heb de nieuwe blower voorzien van een eigen spanningsvoorziening, deze loopt dus niet meer over de standaard zekeringkast.

Hij blaast er stevig door, een hele vooruitgang. Het enige dat ik nog even moet aanpassen is de potentiometer zodat de origele knop er weer op kan.

als het helemaal af is post ik nog een paar foto's
Attachments
blower.JPG
blower.JPG (140.9 KiB) Viewed 11998 times
blower2.JPG
blower2.JPG (164.39 KiB) Viewed 11998 times
blower4.JPG
blower4.JPG (179.03 KiB) Viewed 11998 times
blower7.JPG
blower7.JPG (162.17 KiB) Viewed 11998 times
blower5.JPG
blower5.JPG (165.96 KiB) Viewed 11998 times
blower6.JPG
blower6.JPG (162.2 KiB) Viewed 11998 times
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik had het topic al gezien op het Deense forum, maar dit ziet er beter passend uit.
Ga je ook het electr. moduul plaatsen?
In dat geval kun je de originele switch gebruiken met een paar weerstanden.
Dan hoef je niets aan het dashboard aan te passen.
Mooie oplosseng voor de zwakke ventilatie in de murena.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Richard, was je originele motor dan stuk?


grt harry de matra.
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ik heb idd de module gebruikt, en heb een 22k potmeter genomen van een standaard formaat. Deze past zo in het dash en de originele knop kan er dan weer op. Hij is nu traploos. De originele schakelaar was erg geoxideerd, ik denk dat ik die eens een beetje ga afkrabben, dan is misschien het idee goed om deze met weerstanden te plaatsen om de originaliteit meer te benaderen.

Nee de oude blower was niet defect, maar ik las wat verontrustende berichten over brandgevaar en mijn schakelaar zag er ook niet fris uit.

Daarbij was bij de laatste APK de keurmeester als erg op zoek naar een zuchtje wind toen hij hem aanzette dus ik dacht ik pak hem even mee met de rest van de APK puntjes.
Attachments
moduul.JPG
moduul.JPG (163.63 KiB) Viewed 11976 times
potmeter.JPG
potmeter.JPG (168.95 KiB) Viewed 11976 times
fan_op_plaats.JPG
fan_op_plaats.JPG (148.15 KiB) Viewed 11976 times
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja dat heb je mooi gedaan.Ik heb ook al nieuwe schakelaar moeten zetten om dat ze door gebrand was.





grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Deze past veel beter als die van Jon.
Puntje om op te letten dus bij de aanschaf.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
JV
Posts: 510
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by JV »

Mooi werk Richard.
Hoe was de oorspronkelijke snelheidsregeling in de Primera?
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

wat ik ervan lees heeft er een schakelaar voorgezet die de spanning regeling voor zijn rekening nam. Het kastje dat er nu tussenzit doet ditzelfde traploos.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dit heb je prachtig gedaan. De ventilatie in de murena is bijna waardeloos waarom komt er geen lucht binnen tijdens het rijden, zijn ze vergeten zeker.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Die blower lijkt nogal op een Nissan Sunny motor.
Attachments
SunnyMotor.jpg
SunnyMotor.jpg (93.97 KiB) Viewed 11905 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

sterker nog, dat is hem !
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Jammer dat ik hem niet uit de Sunny heb gesloopt.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ohhhhhhhh geen foto van jezelf ...... ik dacht hij heeft er nog 1 op stock....
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Als je ziet hoe klein de opening is waar de blower zijn lucht moet uithalen in de voorruimte, is het niet moeilijk dat hij het moeilijk heeft. Dat gat is veel te klein om goed te kunnen blazen. Het veroorzaakt veeleer onderdruk.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Als een ventilator meer toeren maakt is er zowiezo winst in de hoeveelheid verplaatste lucht, ook al is het gat klein.
Alternatief is een pijp naar voren maken.
Heb ik vorig jaar geloof ik gezien in 1 van de Murena's van Pete.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik ben aan het overwegen om hier ook een aanpassing te doen. Waarschijnlijk ook een ventilator van een NISSAN. (100nx)

Zie de aanpassing van Pete Speed waar Herman het over heeft.
Attachments
De ventilator in Peter zijn S [800x600].jpg
De ventilator in Peter zijn S [800x600].jpg (160.92 KiB) Viewed 11837 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het geeft in ieder geval betere ventilatie.
Die NX kachelmotor is volgens mij hetzelfde als Richard geplaatst heeft.
Die kun je ook wegwerken in de ruimte die ervoor bestemd is.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat is ook de bedoeling om de oude te vervangen door deze van de Nissan.
Is volgens mij toch aan te sluiten op de originele schakelaar??
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Hoeveel aansluitingen zitten er op?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb hem nog niet bekeken. Maar hou je op de hoogte.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Herman,
De NX ventilator heeft maar twee aansluitingen, zal zo dus niet kunnen aangesloten worden!! Ga ik dan de originele schakelaar nog kunnen gebruiken???
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ik had ook maar 2 draden, heb de originele knop gebruikt met een andere potmeter........ als je het niet weet zie je het niet. Alleen de slag is langer geworden (dus hij gaat de 3 voorbij zeg maar..........)
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

In principe als je maar 2 draden op de motor hebt dan is 12V op die draden volle snelheid.
Zat er geen regel weerstand bij op de NX?
Mooiste is bij deze motor een regelmoduul te plaatsen.(zie stukje terug in dit topic).
Daar zit een potmeter bij om traploos te regelen.
Om nu toch de originele schakelaar te gebruiken kun je de originele schakelaar aansluiten met wat kleine weerstanden.
Die belasten de schakelaar nauwelijks zodat die in ieder geval niet meer zal inbranden.
Ook kun je dan een pak dikke draden laten vervallen naar die schakelaar maar 3 dunne draadjes plaatsen naar het regelmoduul.
Dit moduul word daar voor gebruikt.
Image
Hier te koop.
http://cgi.ebay.co.uk/12V-30A-DC-Motor- ... ltDomain_0
Ik moet dat zelf ook nog uitvoeren, maar heb nog wat andere prioriteiten aan de Murena
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik ga het eens bekijken of ik de regeling van de NX kan overnemen!
Die werkt met een schuifschakelaar. Als ik daar vaste aansluitingen opmaak lukt dat misschien ook via mijn schakelaar.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dat moet mogelijk zijn.
Die weerstanden worden best wel warm, dus even opletten waar je ze plaatst.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De originele regeling van de motor is perfect te gebruiken.
Ik zal dit binnenkort met foto's verduidelijken.

Waarom werd er zo een kleine opening voorzien om lucht aan te zuigen bij de ventilator?? Ik vind dit zeer vreemd!!
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dat staat ergens in de manual.
Moet ik ff opzoeken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Gevonden, zie scan.
Attachments
vent.JPG
vent.JPG (354.29 KiB) Viewed 11740 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Maw de ventilator moet altijd opstaan om luchtstroming te hebben. Dan hadden ze wel beter materiaal kunnen gebruiken om voortdurend 10A te verdragen en een bedrijfszekerder ventilator.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Inderdaad, dat had beter gekund.
De motor uit de Nissan gebruikt 13 amp in de hoogste stand en genereert 2x zoveel lucht. (meer dan 4300 toeren).
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Post Reply