FrieMatra zijn murena 2.2S

Leden beschrijven aankoop,de restaurantie of werkzaamheden aan hun Matra
Post Reply
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Nee Godfried. Deze is voor de Bagheera en de Murena 1.6.
Het is de volgende dat je moet hebben:

http://cgi.ebay.de/TALBOT-MATRA-MURENA- ... 1c17a486ea
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Deze zijn voor de Tagora en 505 turbo.
Dat is een fout in de onderdelen manuals..
Ze passen niet, ze zijn te hoog, hebben ook een andere impeller en andere pulley.
Dat hebben we in het waterpompentopic nog uitvoerig behandeld.

http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=1848
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Is dat dan geen van een murena herman, het staat er toch bij dat ze van een murena 2.2 is.




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Zie de topic van Herman, deze pomp is zonder aanpassing niet bruikbaar.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat wist ik niet godfried, om dat er staat voor een 2.2 murena dacht ik dat het er een was. De prijs is was dan wel goed he.





grt harry de matra.
Geert
Posts: 209
Joined: Sun Aug 20, 2006 7:46 pm
Location: Gingelom

Post by Geert »

Maar de pomp die ze aanbieden voor de Bagheera of Murena 1.6, is die goed qua kwaliteit en prijs?
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Dat is een mooie prijs. Meestal is het 45 tot 60 euro. De kwaliteit is voor mij ook een raadsel, maar er zit onder mijn Murena ook een goedkope pomp en ik het tot nu toe geen problemen. Een tweede ligt klaar voor de Bagheera.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dan zal deze zeker interessant zijn.

http://cgi.ebay.co.uk/SIMCA-1100-NEW-WA ... 3cb2129968
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Hij mannen, ik heb 6 waterpompen in de autoschop gekocht voor een 1.6 en die heb ik ook maar 35€ het stuk betaalt en ze zijn heel goed .




grt harry de matra.
Geert
Posts: 209
Joined: Sun Aug 20, 2006 7:46 pm
Location: Gingelom

Post by Geert »

Tja, als er geen verschil in de kwaliteit is kan ik ze beter in Engeland bestellen.
Is bijna €15 goedkoper dan in Duitsland.
Zijn er nog liefhebbers? Alain, voor de stock?
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb enkele waterpompen voor mijn bagheera reserve liggen.
Die prijs is zeer goed. Als ik er een nodig had zou ik ze zonder tijfel kopen.

Geert,
Dit zijn onderdelen die nog vlot te verkrijgen zijn en daarom niet in de clubstock worden opgenomen. Als we een goede sponsor hadden zouden we alles in de clubstock kunnen leggen, maar helaas!!
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Verzending uit Duitsland zal het een stuk duurder maken denk ik.
Is alleen voor Duitsland €3.50, maar zal internationaal al gauw €15.- zijn.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Zoals jullie weten heb ik wat problemen met de Dellortho carburators van mijn murena, althans ik vermoed dat het probleem daar zit.
Omdat ik geen zin had om de sneeuw te ruimen om aan mijn murena te kunnen heb ik de Solex carburator van een 2.2 onderhanden genomen.

Waarom ik geen type nummer op de carburator kon vinden werd me vlug duidelijk tijdens de demontage. Dit nummer staat onder de gaskabel houder bevestiging. Dit is de nummer die ik gevonden heb;
CIT 1257200 34010F161.
Of het een originele 2.2 carburator is weet ik niet!!
Aan de buitenzijde zag de carburator er beter uit dan de binnenkant. De foto's zullen dit wel duidelijk maken, oxidatie is het probleem!!
Gelukkig zat de oxidatie net niet op de vitale onderdelen zodat de carburator nog bruikbaar is. Veel vuil zat er niet in maar wel een O-ringetje dat stuk was.

Nu ga ik proberen de Dellortho aan te passen zodat de motor met deze goed draait als hij koud is.
Als de motor koud is mag na het starten niet aan het gaspendaal komen anders valt hij stil, ook draait hij met een te laag toerental op de choke.
Als hij 20 tot 30 seconden gedraaid heeft neemt het toerental iets toe naar 1500tr, dit is volgens mij nog veel te laag!!
Tijdens dit alles hoor je af en toe een knal in de carburator. Dit wijst volgens mij op te weinig benzine?????

Als ik de Dellortho niet naar mijn zin krijg afgesteld dan zal ik overgaan tot het installeren van de Solex carburator om te zien of het probleem dan verledentijd is!!
Attachments
reinigen 5 [800x600].JPG
reinigen 5 [800x600].JPG (116.87 KiB) Viewed 10274 times
reinigen4 [800x600].JPG
reinigen4 [800x600].JPG (117.55 KiB) Viewed 10274 times
reinigen 3 [800x600].JPG
reinigen 3 [800x600].JPG (133.45 KiB) Viewed 10274 times
reinigen 2 [800x600].JPG
reinigen 2 [800x600].JPG (129.35 KiB) Viewed 10274 times
inlaatspruitstuk zuiver [800x600].JPG
inlaatspruitstuk zuiver [800x600].JPG (99.85 KiB) Viewed 10274 times
vuil inlaatspruitstuk [800x600].JPG
vuil inlaatspruitstuk [800x600].JPG (150.17 KiB) Viewed 10274 times
vuile binnenkant 2 [800x600].JPG
vuile binnenkant 2 [800x600].JPG (123.64 KiB) Viewed 10274 times
Vuile binnenkant [800x600].JPG
Vuile binnenkant [800x600].JPG (107.63 KiB) Viewed 10274 times
De binnenkant is veel slechter den de buitenkant!! [800x600].JPG
De binnenkant is veel slechter den de buitenkant!! [800x600].JPG (120.98 KiB) Viewed 10274 times
carburator 2.2 [800x600].JPG
carburator 2.2 [800x600].JPG (113.94 KiB) Viewed 10274 times
Last edited by GODFRIED on Sun Dec 26, 2010 2:36 pm, edited 1 time in total.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

nog enkele foto's
Attachments
enkele onderdelen [800x600].JPG
enkele onderdelen [800x600].JPG (158.9 KiB) Viewed 10270 times
gedemonteerd [800x600].JPG
gedemonteerd [800x600].JPG (119.92 KiB) Viewed 10270 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat ziet er al wat beter uit he godfried, maar nu kan je wel geen spek en ei meer maken in die pan he.




grt harry de matra.
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Heb je dan nog de specs van een Murena S, of heb je de zaak min of meer teruggetuned naar een gewone 2.2 ?
Bagheera X '78
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Hij ziet er fris en schoon uit Godfried.
Een 2.2 carberateur eindigt met het nummer 141F
Degene die eindigen op 161F en beginnenen met CIT zijn officieel voor een Citroen.
Ze zijn echter ook verkocht door de dealers voor de Murena 2.2
De sproeierbezetting zou dan aangepast moeten zijn, maar of dat in alle gevallen gedaan is??????
Je hebt dan ook nog de nokkenas van de S.
Hij zal dan ook om meer vragen omdat de de inlaatkleppen langer open zijn.
Zouden dus nog grotere sproeiers in gemonteerd moeten worden.
Je levert dan wel wat vermogen in maar zal meer zijn als een standaard 2.2 mits de sproeiers groter worden.
Gewoon proberen en kijken wat die doet.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Misschien kan je hier gepaste Weber 40-ers vinden

http://annonces.ebay.fr/allitems?_from= ... Categories
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Inderdaad Harry, dus als je spek en ei gaat eten laat me dan iets weten. :lol:

Herman, vollegaaz

Het is me ook opgevallen hoe klein de sproeiers zijn die in de Solex carburator zitten. Deze zijn niet groter dan de sproeiers in enkele Dellortho carburator. Vreemd als je weet dat alle vier de cilinders dan hun voeding uit de Solex moeten halen. Het is dan wel een dubbele maar toch heb ik hier vraagtekens bij. De sproeiers moeten dan zeker aangepast worden.

Natuurlijk is het zonde van de Dellortho's te verwijderen maar als ik de motor niet goed koud aan het draaien krijg zal ik het toch doen.
Indien ik dan voelbaar merk dat er een deel vermogen weg is zal ik de Dellortho's vakkundig moeten laten herstellen, Dit zal waarschijnlijk op de motor moeten gebeuren!!
Zoals jullie weten heb ik de Dellortho's zelf gereviseerd. Ik weet niet met zekerheid of het probleem in de carburators zit, maar alles wijst er wel op.
Het probleem doet zich alleen de eerste drie minuten voor bij koude start, warm draait de motor perfect.

Benny, Indien ik zo een stel Webers koop zullen deze ook aangepast moeten op de motor. Dus ik ben er nog uit!!!!
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Godfried, je kan naar de volgende plaats gaan en daar zullen ze direct je carburatoren aanpassen om het maximum uit je motor te halen en de traagloop bij koudstart perfect afstellen
http://www.bccp.nl/nl/indexnl.htm
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

benny wrote:Godfried, je kan naar de volgende plaats gaan en daar zullen ze direct je carburatoren aanpassen om het maximum uit je motor te halen en de traagloop bij koudstart perfect afstellen
http://www.bccp.nl/nl/indexnl.htm
Dat is zeker een goed en vertrouwd adres, ze hebben mij ook al meerdere malen goed geholpen.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

benny wrote:Godfried, je kan naar de volgende plaats gaan en daar zullen ze direct je carburatoren aanpassen om het maximum uit je motor te halen en de traagloop bij koudstart perfect afstellen
http://www.bccp.nl/nl/indexnl.htm
Ik kan op de site niets vinden van Dellortho maar kan me voorstellen dat deze carburators geen geheim hebben voor deze mannen. Alleen is het spijtig dat ze waarschijnlijk geen onderdelen voor Dellortho in huis hebben.

Ik heb deze site opgeslagen bij favorieten, waarschijnlijk kunnen ze me daar helpen. nu weet ik waar ik terecht kan.
Ik wil nog enkele testen doen en als dit zonder resultaat blijft ga ik contact opnemen met deze firma.

Bedankt voor de tip.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Zeer interessante informatie!!
Een handleiding voor Weber en Dellorthe carburators.
Misschien dat deze me verder kan helpen!!!!!

Hier staat die, zijn wel 118 bladzijden..
http://oto.to/schematy/gazniki.pdf
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ondertussen wat aan het opruimen geweest. Sommige onderdelen zijn nog te reviseren en werden open gedaan. Voorzien van wat vet om zo te lageren voor in geval van nood als geen betere oplossing meer mogelijk is.

Om wat plaats te sparen ben ik onderdelen aan het ophangen geweest. veel handiger en overzichtiger dan in een doos.

De murena werd uit zijn winterstalling gehaald om nog wat aan te sleutelen.
De carburators heb ik terug geopend en het vlotterniveau op pijl gezet. Deze gegevens had ik niet bij de revisie en nu gevonden op het net.
Het vlotterniveau stond niet juist in een van de carburators was het benzineniveau 6 mm te hoog en de vlotter viel 1cm te diep bij lege carburator.
Na dit afstellen een kleine test of het knallen in de carburator weg was!! Niet dus!! Toen met koude motor en de choce op iets meer stationair benzine gegeven en de motor reageerde hier zeer goed. Het knallen was dadelijk weg en de motor draaide hoger in toeren zoals dat moet met de choce op. Dit moet nog degelijk getest worden maar beloofd al veel goeds. Vermoedelijk heb ik het probleem gevonden!!
Attachments
Aan het opruimen! [800x600].JPG
Aan het opruimen! [800x600].JPG (137.76 KiB) Viewed 10157 times
Te reviseren onderdelen!!! [800x600].JPG
Te reviseren onderdelen!!! [800x600].JPG (136.68 KiB) Viewed 10157 times
Te reviseren onderdelen!!2 [800x600].JPG
Te reviseren onderdelen!!2 [800x600].JPG (124.91 KiB) Viewed 10157 times
te revisren onderdelen!!3 [800x600].JPG
te revisren onderdelen!!3 [800x600].JPG (103.99 KiB) Viewed 10157 times
Wat zit er nu in zo een remverdeler! [800x600].JPG
Wat zit er nu in zo een remverdeler! [800x600].JPG (99.2 KiB) Viewed 10157 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Zo in de loop der jaren verzamel je aardig wat.
Het ligt je op een hoop aan te kijken en roept" RED MIJ"
Zo af en toe pak ik ook wat van die dingetjes tussendoor en maak ze klaar voor reserve.
Dat zijn mooie winterklusjes.

Het is te hopen dat je het probleem hebt opgelost van het ploffen.
Nu kan je de 1000 km gaan rijden om de kop na te trekken :wink:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Je bent goed bezig godfried.



grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Revisie van een hoofdkoppelingscilinder.

Een van de weinige onderdelen die ik nog niet onderhanden had genomen is de hoofdkoppelingscilinder. Vandaag dan uitgebouwd en hopen dat hij nog te herstellen valt? Dit is niet altijd mogelijk, als de cilinderwand fel beschadigd is door roest dan is hij verloren.
Gelukkig is hij nog te herstellen. Ik had een hoofrempomp willen slopen voor de dichtingen maar deze heeft een diameter van 20mm dus 0,6mm te weinig. Dan maar nieuwe dichtingen besteld bij Simon,die zullen deze week wel in de bus vallen, want die heeft een goede service.
Attachments
Wat onderdelen 2. [800x600].JPG
Wat onderdelen 2. [800x600].JPG (121.7 KiB) Viewed 10117 times
Wat onderdelen 1. [800x600].JPG
Wat onderdelen 1. [800x600].JPG (151.06 KiB) Viewed 10117 times
Is deze nog bruikbaar, gelukkig wel. [800x600].JPG
Is deze nog bruikbaar, gelukkig wel. [800x600].JPG (91.21 KiB) Viewed 10117 times
Deze is aan revisie toe 2. [800x600].JPG
Deze is aan revisie toe 2. [800x600].JPG (90.29 KiB) Viewed 10117 times
Deze is aan revisie toe! [800x600].JPG
Deze is aan revisie toe! [800x600].JPG (88.08 KiB) Viewed 10117 times
Hoofdrempomp als donor voor de dichtingen. [800x600].JPG
Hoofdrempomp als donor voor de dichtingen. [800x600].JPG (123.28 KiB) Viewed 10117 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Cilinder ziet er nog bruikbaar uit.

Dat met die seals is raar, ze zouden hetzelfde moeten zijn.
Voor zover ik weet zijn ze allebei 20.64 mm en er is geen andere tussenmaat van 19 tot 22 dan 20.64mm
Bij mijn rem en koppelingcilinder waren ze hetzelfde.

Heb het nog even gecontroleerd, en het moet passen.
Op de foto rechts de koppeling en links de remseals.
Attachments
P1020954 (Medium).JPG
P1020954 (Medium).JPG (39.23 KiB) Viewed 10110 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik zal het nog eens nameten, zou ik me dan toch vergist hebben!!
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply