Carburateur

Technische tips of alternatieve oplossingen
Post Reply
User avatar
Remco007
Posts: 205
Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
Location: Bergschenhoek

Carburateur

Post by Remco007 »

Ik heb het vermoeden dat mijn koppaking niet goed meer is maar des te meer ik een keer de Murena pak des te vaker ik denk dat het wel eens iets anders kan zijn.

Starten gaat goed maar soms slaat de motor al af als ik het gaspedaal aanraak. Na even stevig intrappen blijft de motor rijden.

Als de motor iets warm is lijkt het wel of het rijden of stilstaan is. Met gas erop gaat de Mu maar zodra ik het gas iets los laat duikt de motor in. Daarna weer gas erop en ik ga weer. Bij bochten en ingetrapte koppeling slaat de motor af maar als ik in z'n twee de koppeling laat opkomen slaat deze direct weer aan.

Waar moet ik het zoeken? Is het echt de koppaking of kan het aan de carburateur liggen. Ik weet niet waar de sproeiernaalden zitten maar ik dacht aan misschien de stationairsproeier. Ik hoor steeds de term tweetraps. Heeft dit betrekking op de 1.6 carburateur en hoe werkt dit.

Graag een beetje feedback zodat ik een weet waar ik moet zoeken.
greetz Remco

(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

tweetraps carbuirator of registercarburator is idd een carburator die wanneer je de gaspedaal zacht intrapt (de eerste trap gebnruikt, wanneer je hem ahrd intrapt de tweede. ALs ik het goed heb heeft de murena een dubbele register. De problemen die je omschrijft kunnen idd te maken hebben met carburatie of ontsteking. Moeilijk uit te maken zonder de wagen te zien.
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Kijk eens of jou uitlaatspruitstuk nog heel is. Als er een scheur in zit, merk je dat niet direct, maar het heel wel veel effect op de carburatie.
User avatar
Remco007
Posts: 205
Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
Location: Bergschenhoek

Post by Remco007 »

Bart, het uitlaatspruitstuk is heel. Ik heb de uitlaat onlangs vervangen en alles is lekdicht. Ik zoek wat uitleg over de carburateur, over de naalden en sproeiers. Waar ze zitten en hoe ik ze kan schoonmaken. Ik heb nog geen ervaring met de carburateur schoonmaken en het wpl handboek geeft onduidelijke doorsneden.

Wie o wie heeft meer info zodat ik verder kan.
greetz Remco

(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Remco,

Waarschijnlijk zit je probleem in de carburators.

Blijft de motor stationair goed draaien. Als het stationairtoerental te laag staat zal hij het zelfde doen.

Als je de luchtfilter verwijdert dan kijk je boven op de sproeiers, deze uitdraaien en doorblazen met lucht. Laat ze niet in de carburators vallen.
Gebruik een tang met een smalle lange bek om ze er uit te nemen.

Zijn de benzinefilters zuiver?

Succes.
Matra Bagheera S - 1977
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

CO staat waarschijnlijk te laag, motor draait best met CO tussen 2,5 en 4% . Is wel maximumgrens voor de keuring
zeuneke
Posts: 186
Joined: Mon Feb 21, 2005 10:19 pm

Post by zeuneke »

Rotor, delcokap, bougiekabeld nazien en vervangen ,kost niets en helpt veel !!

frank
User avatar
Remco007
Posts: 205
Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
Location: Bergschenhoek

Post by Remco007 »

Al met al ben ik de afgelopen maanden bezig geweest met de motor uit de verbrande murena van Laurens.
Hierbij enkele eindplaatjes.

De carburateur heb ik maar teruggeplaatst. Ik weet niet wat ik moet controleren en/of schoonmaken.
Attachments
Zo kwam ie binnen
Zo kwam ie binnen
PICT3262.JPG (34.86 KiB) Viewed 11602 times
Opgeknapt
Opgeknapt
PICT3326.JPG (65.11 KiB) Viewed 11602 times
De ombouw
De ombouw
PICT3445.JPG (60.31 KiB) Viewed 11602 times
Situatie
Situatie
PICT3435.JPG (48.54 KiB) Viewed 11602 times
greetz Remco

(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat ziet er netjes uit. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Mooi werk. Ik heb hier nog enkele motoren liggen die moeten onder handen genomen worden. Indien u zich geroepen vindt om ze te reinigen moet u zich niet inhouden.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja en ik heb er ook nog een paar liggen voor te reinigen.




grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Peter heeft hier gisteren een mooi apparaat voor gekocht.
Image
We kunnen nu alles lekker schoonsoppen.

Mooi stukje werk Remco, dat gaat goed komen met die motor.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Herman.dat ga ik me ook eens een keer maken dat is toch wel gemakkelijk.





grt harry de matra.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Ja dat koop of maak ik me ook wel eens (zijn niet duur nieuw), dacht er nog een rooster voor te maken waarop ik kleine prul kan spuiten.
Geen stof tijdens het spuiten, achteraf de bak dicht en alles proper.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
Remco007
Posts: 205
Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
Location: Bergschenhoek

Post by Remco007 »

Bijna klaar alleen de motorruimte nog proper maken.

Wie weet waarvoor de tweede aansluiting op de carburateur voor dient. Deze zat op het oude spruitstuk niet. Momenteel heb ik deze maar afgedopt.
Attachments
Bijna klaar voor montage.
Bijna klaar voor montage.
PICT3456.JPG (71.6 KiB) Viewed 11565 times
2e aansluiting op inlaatspruitstuk.
2e aansluiting op inlaatspruitstuk.
PICT3458.JPG (35.24 KiB) Viewed 11565 times
greetz Remco

(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Bij mij is die ook afgedopt waar die voor dient weet ik ook niet.





grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Vermoedelijk is de extra aansluiting om een vacuummeter op aan te sluiten voor testdoeleinden/afstelling van de motor.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Je hebt er één nodig voor de onderdrukservo van de remmen en één voor het onderdrukvat voor de bediening van de koplichten
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Remco007 wrote:Bijna klaar alleen de motorruimte nog proper maken.

Wie weet waarvoor de tweede aansluiting op de carburateur voor dient. Deze zat op het oude spruitstuk niet. Momenteel heb ik deze maar afgedopt.
solara heeft er maar 1, die hebben nl. geen openklappende koplampen.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Toch bij de 2.2 anders dan.
Die heeft er 1 voor cilinder 1, en 1 voor cilinder 3 hangen.
Verder onder de carberateur nog 1 voor de carterventilatie.
Als je een vacuumlek hebt dan krijgt 1 cilinder een arm mengsel.
De carterventilatie onde de carb had ik ook zo mijn gedachten over.
Vandaar dat ik alles er maar af gegooid heb en voor de electr. vacuum gegaan ben.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Remco007
Posts: 205
Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
Location: Bergschenhoek

Post by Remco007 »

Vandaag een vrije dag genomen om het blok in één keer er in te kunnen hangen. Na 7 uur ploeteren hangt ie op z'n plek en is (bijna) alles weer terug geplaatst.

De koelbuizen hadden aardig wat roest maar dat leek me een klus voor later. Na het aftikken van wat roest had ik een gaatje dus ik ben aan de beurt.

Heeft iemand een alternatief voor de buizen van Carjoy? De linkerbuis dient vervangen te worden.
Attachments
Terug geplaatst
Terug geplaatst
PICT3484.JPG (69.59 KiB) Viewed 11527 times
Op z'n plaats
Op z'n plaats
PICT3483.JPG (59.77 KiB) Viewed 11527 times
greetz Remco

(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
User avatar
Remco007
Posts: 205
Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
Location: Bergschenhoek

Post by Remco007 »

Ik moet ook mijn bandenbak er uit halen. Heeft iemand nog grote platte klinknagels? Ik kan ze alleen per 500 bestellen en dat lijkt me een beetje veel.
Attachments
Genieten van mijn hefbrug heet dat.
Genieten van mijn hefbrug heet dat.
PICT3488.JPG (44.38 KiB) Viewed 11523 times
greetz Remco

(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik heb ze toen bij carjoy meegenomen, maar heb er nog maar een paar.
Moet ze binnenkort weer is bijhalen.
De koelbuizen ga ik volgend jaar vervangen voor koper en flexibele gepantserde slang in de bochten.
Dit lijkt me mooi spul daarvoor.

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWAX:IT
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Remco007
Posts: 205
Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
Location: Bergschenhoek

Post by Remco007 »

Oetker, dit is 35mm. Ik zit zelf te denken aan CV leiding buis. Dat is per rol van 25 meter te krijgen met een buiitendiameter van 32mm. Dit is aluminium met kunstof coating binnen en buiten. Volgens mij moet dit werken.
greetz Remco

(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De buitendiameter van de buis is 35mm.
Zit zelf aan koperen buis te denken van 35mm voor de rechte stukken en dan de slang voor de bochten.
De Superflex slang is ook prima bruikbaar in de motorruimte.
Het is zeer flexibel.

Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

De treknagels kan je in zakjes van 100 kopen voor een klein bedrag in een Doe-het-Zelf zaak
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

benny wrote:De treknagels kan je in zakjes van 100 kopen voor een klein bedrag in een Doe-het-Zelf zaak

Hier bij ons zelfs per gewicht, handvol in een zakje, wegen en hup...
Bagheera X '78
User avatar
Remco007
Posts: 205
Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
Location: Bergschenhoek

Post by Remco007 »

Oetker,

Ik kom toch niet verder dan 32mm. De slang is dikker maar volgens mij de buis niet.
Attachments
Rechter koelbuis
Rechter koelbuis
PICT3491.JPG (32.19 KiB) Viewed 11490 times
greetz Remco

(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het is al weer een tijdje geleden dat ik dit gemeten heb, maar zal deze week is controleren.
In mijn gedachten was het 35mm, maar je zou gelijk kunnen hebben of de 2.2 moet dikkere buis hebben??
De harddisk bovenin slaat wel eens over :oops:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Remco007
Posts: 205
Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
Location: Bergschenhoek

Post by Remco007 »

Oetker,

Daar dacht ik ook al aan maar volgens de catalogus hebben de koelbuizen van de 1.6 en de 2.2 hetzelfde artikelnummer. Laat het even weten want ik weet niet of ik de origine heb (hoewel?)
greetz Remco

(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
Post Reply